Kulkukoira  Proturbo

940 etujarrut laahaa

  • 34 Vastauksia
  • 8803 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
940 etujarrut laahaa
« : 18.06.2015, 20:35:33 »
Tein 940 -97 matalapaineturbovolvoon etujarruremontin. Jarrut ovat Girlingin yksimäntäiset, ABS. Uudet satulat, levyt, liukutapit, rosteriliuskat  ja palat. Levyt motonet, satulat biltema ja palat Volvo.

Nyt on käsittämätön ongelma; jarrut laahaavat niin paljon, että ei meinaa viitsiä ajaa (lämpenee niin, että pitkään ei huvita sormea levyssä pitää, hetken voi pitää eli ehkä 50astetta). Näistä yksimäntäisistä Girlingin jarruista ei ole aiempaa kokemusta, mutta koskaan ikinä missään vehkeessä en ole tällaiseen ongelmaan uusilla osilla törmännyt. Johtuuko tämä siitä helvetin kolinanestojousesta, joka painaa palaa kohti pyörän keskipistettä? Onko odotettavissa, että ongelma poistuu ajamalla?

Sanottakoon vielä, että kun satula on irti, palat liikkuvat kolossaan aivan herkästi käsin. Eli mitään ruosteen aiheuttamaa "ahdistusta" tämä ei ole. Samoin satula liikkuu liukutappeineen aivan herkästi.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5850
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #1 : 18.06.2015, 20:47:01 »
Onko jarrulevyt oikean kokoiset? Pitää olla 280mm kun taas ei abs levyt on 287mm.
Itse pääsin talvella vaihtamaan pienempiä levyjä kun tajusin jonkun laittaneen liian isot jotka laahasivat satulan pohjaan.
« Viimeksi muokattu: 18.06.2015, 20:49:53 kirjoittanut Huikkoster »

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #2 : 18.06.2015, 21:50:52 »
Ei ota metalli metalliin. Ihan palojen laahaamisesta on kyse.

The moose

  • Vieras
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #3 : 18.06.2015, 22:08:25 »
Painuuko mäntä satulan sisään kevyesti? Itellä oli jarruletku sisältäpäin rikki. Jarrutti normisti mut laahas iha sikana. Männän sai sisään vain ilmanippaa avaamalla.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #4 : 18.06.2015, 22:25:22 »
Uudet satulat, männät menee käsin sisään.

Poissa dama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 35
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #5 : 18.06.2015, 22:41:09 »
Kun asennat satulan paikalleen niin mäntä on pohjassa eli meneekö paikalleen helposti vai väkisin joutuuko auttamaan vasaralla..... ne jousethan paloissa taipuu ihan käsivoimin satulaa asentaessa.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #6 : 18.06.2015, 22:47:58 »
Menee käsin helposti. Eihän tuossa mitään vasaraa saa tarvita missään tapauksessa.

Eli tilanne on tämä: kun laitan palat paikoilleen ja satula on "ylhäällä", palat menevät aivan helposti paikoilleen ja liikkuvat kevyesti. Satulan männän saa painettua käsin pohjaan. Satula kääntyy paikoilleen ilman minkäänlaista voimaa, kunhan sen asettelee oikein. Ja kevyellä painalluksella satulan saa "pohjaan". Sitten toisen liukutapin pultti kiinni myös.

Pyörä paikoilleen. Nyt pyörä pyörii täysin kevyesti. Sitten yksi kunnon painallus jarrupolkimesta ja avot; laahaa.

Ja kokeilin tuossa tilanteessa avata ilmausruuvin. Ei mitään vaikutusta laahaamiseen.

Ja sama molemmilla puolilla autoa.




Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #7 : 18.06.2015, 22:54:49 »
Olisko satulan kasaajalla käynyt lapsus ja tiivisteet väärin päin?
No kun halvalla sai.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #8 : 18.06.2015, 22:56:49 »
Satulan mäntä liikkuu kevyesti.

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #9 : 18.06.2015, 23:16:44 »
Jarruletkut rikki. Ei päästä satulasta painetta takaisinpäin.
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa TOK

  • Hallituksen jäsen - Rahastonhoitaja - Prinssi Rohkea
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 9586
  • Kartanoita kartano täynnä
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #10 : 18.06.2015, 23:24:57 »
Ääni jarruletkuille täältäkin.

Eihän vaan rempan aikana puristettu letkua pihdeillä nestevuodon pysäyttämiseksi? Se on virhe joka tuhoaa jarruletkun. Tulppa päähän, ei kannata puristella letkua.
765 B280 -85,  MB EQC -22

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #11 : 19.06.2015, 11:06:29 »
Ei ole jarruletku. Ilmausruuvin avaaminen ei vaikuta laahaamiseen. Ja mäntä painuu kevyesti sisään.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #12 : 19.06.2015, 11:36:06 »
Nyt näyttää siltä, että tässä ei ole kyse mistään tyyppiviasta, kun ei volvomiehet sankoin joukoin kerro mistä on kyse. Kaippa tuo on taas kerran purettava ja koitettava ymmärtää mikä hel---tti siellä mättää. Vinkkejä otetaan edelleen vastaan.

Poissa masa88

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #13 : 19.06.2015, 13:06:54 »
Palat liikkuu, letkut ei oo tukossa, satula ja männät liikkuu...

Mutta silti laahaa kun painaa kerran jarrua? Siis ihan jumissako pyörä? Eihän tuo ole mahdollista.  :o
-Volvo V70 2.4
-Volvo 945 2.3

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #14 : 19.06.2015, 13:17:53 »
Kiusallisen hyvin kuvasit tilanteen masa88. Ei ole minustakaan mahdollista. Mutta on vaan.

Pyörä ei ole jumissa vaan laahaa senverran, että lämpenee liikaa ajossa.

No, vielä tein yhden rypistyksen ennen juhannuksen viettoa: otin pois uudet liukulevyt, joita vasten palat liikkuvat. Eli rosterilevyt, jotka ovat palojen ylä ja alapuolella. Ja laitoin tilalle alkuperäiset vanhat. Semmoinen ongelma vaan tässä, että autossa oli paikoillaan vain palojen yläpuolella olevat levyt. Eli nyt siellä on vain yhdet levyt, alkuperäiset Volvon osat. Tulos: toiselta puolelta autoa lämpeneminen käytännöllisesti katsoen hävisi. Toiselta puolelta väheni, mutta on vieläkin liian voimakasta.

Vetäisin tästä semmoisen johtopäätöksen, että palojen liikkumiseen tai paremminkin liikkumattomuuteen tämä ongelma liittyy. Pitääköhän volvossa olla aina kierot jarrulevyt, jotka tyrkkivät palat irti itsestään :)

Niin ja tarkastin vielä kerran (varmaan viidennen kerran), että molemmat männät saa peukaloilla painamalla sisään eli ovat aivan herkät. Ja satula liikkuu liukutappien varassa aivan helposti........


 

Samppasport  Futurez