Samppasport  Futurez

940 etujarrut laahaa

  • 34 Vastauksia
  • 8600 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #15 : 19.06.2015, 15:20:04 »
Jos jarrujen päästä on kaikki katottu, niin pääsylinteri?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #16 : 19.06.2015, 15:23:53 »
No kun se satulan mäntä painuu aivan kevyesti sisään niin ei ole vika pääsylinterissä eikä letkuissa.

s73

  • Vieras
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #17 : 19.06.2015, 15:34:08 »
Ahdistaisiko palojen asennussarja, mäntä ei silloin palautuisi?
???

Poissa HammerDown

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1775
  • It's Hip To Be Square
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #18 : 19.06.2015, 17:22:45 »
No kun se satulan mäntä painuu aivan kevyesti sisään niin ei ole vika pääsylinterissä eikä letkuissa.
No, jos ne "vapaana" pyöritellessä toimii ja ensimmäisen polkasun jälkeen hirttää, niin sulkeeko se pääsylinterin pois...

Eikös näissä ole vaan etu- ja takajarrupiiri?
Sain sielukseni vain käytetyn auton
Olet kalleimpani, sinä saatanan kone
Älä hyydy

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #19 : 20.06.2015, 10:46:44 »
Eikös näissä ole vaan etu- ja takajarrupiiri?
Kai näissäkin on vielä ristiin?
No kun halvalla sai.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #20 : 20.06.2015, 17:18:06 »
Koitetaanpas nyt vielä selventää; jarrut siis laahaavat heti kun kasaamisen jälkeen polkee reilusti jarrua. Kun puran satulan irti näistä laahaavista jarruista (siis tietenkin satula jää letkulla kiinni....), saan työnnettyä männät sisään aivan kevyesti käsin. Lisäksi olen kokeillut avata ilmausruuvin ja avaaminen ei vaikuta laahaamiseen laisinkaan. Käsin pyöritellessä on aivan saman tuntuinen oli ilmausruuvi kiinni tahikka auki. Sanoisin, että turha miettiä pääsylinterin tai jarruletkujen vikaa tai mitään muuta nestepuolen juttua.

Onhan tämä asia vähän edistynytkin taas. Tarkastelin liukulevyjä, joita vasten palat liikkuvat. Näiden uusien kulma oli selkeästi väärä. Se ei ollut tasan 90 astetta, kuten alkuperäisissä. Vääntelin nämä tasan oikeaan kulmaan, laitoin levyt mahdollisimman huolellisesti paikoilleen ja niputin jarrut. Tulos; laahaa edelleen, mutta niin että ehkä tuolla voi nyt ajella. Jospa ne siitä asettuvat.

Minusta tässä on kyse "tyyppiviasta". Kolinanestojouset jarrupaloissa ovat niin jäykät, että pala painuu hyvin voimakkaasti liukupintaansa vasten (siis edellä mainittua rosterilevyä). Kun autossa on täysin suorat (=uudet) jarrulevyt ja täysin välyksettömät pyöränlaakerit, mikään ei tyrki paloja irti levystä vaan ne jäävät makaamaan levyä vasten jonkinlaisella voimalla. Ei kovalla voimalla, mutta sellaisella että levy lämpenee. Tämä tuntuu käsittämättömältä, mutta muuta en enää keksi.




s73

  • Vieras
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #21 : 20.06.2015, 17:30:45 »
Oliko vanhat liukulevyt ehjät?
Vanhat liukulevyt voisi vaihtaa mäntien puolelle tai viilata jollain uusist vähän pois.

Jarrupalojen reunoilta voisi poistaa maalia, joskus sekin ahdistaa.
???

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #22 : 20.06.2015, 17:49:57 »
Ne kaksi kappaletta vanhoja liukulevyjä, jotka autossa oli, ovat kyllä ehjät. Olisikin ollut kaikki neljä paikoillaan niin laittaisin ilmanmuuta ne uudelleen.

Palat eivät millään tavalla ahdista vaan liikkuvat täysin kevyesti ja väljästi, kun niitä käsin kokeilee. Ei ole mitään syytä väljentää niitä lisää....Ongelmat alkavat, kun satula painetaan paikoilleen ja kolinanestojouset tekevät työnsä eli painavat palat liukulevyjä vasten.

Jos vielä jaksan niin otan toiset palat ja leikkaan kolinanestojouset h.....vettiin. Sitten näkisi mitä tapahtuu. No, tietysti jarrut kolisevat, mutta häipyisiköhän laahaaminen.......


Poissa Pekko-poika

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • Fook Mii and Fook Yu!
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #23 : 20.06.2015, 19:32:35 »
Kun polkimella polkee jarrut laahaamaan, ja sitte avaa satulan alapultin, kippaa satulan ylös yläliukutapin varaan, laahaako silti vai pyöriikö taas herkästi?
Ja jos näin tekee, niin aukeaako satula helposti vai onko jäykkä?
Tulee mieleen että satulan-/palankannattimen urat on lähempänä jarrulevyä tiukemmat, ja kirraa palat jumiin vasta kun ovat kunnolla voimalla juntattu levyyn kiinni. Käsinhän paloja ei saa sinne asti välttämättä edes puristettua/liikuteltua... 
Keltainen
Sininen

Kouvolan köröttelijät.

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #24 : 20.06.2015, 21:42:03 »
Satula nousee melko vaivattomasti ylös ja palat lähestulkoon putoavat pois. Ja ei laahaa enää........

Poissa Lentäjä

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 227
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #25 : 23.06.2015, 21:44:15 »
Tere.
Ota pois ne ylimääräiset liukulevyt sieltä palojen yläpuolelta,ei sinne semmoiset kuulu!
Omassani ei ainakaan ole kuin alhaalla ja loogista näin onkin.
Tekstissäsi totesit liukulevyjen kulman olevan väärä ja muotoilit ne uudelleen?????
Se kulma oli täysin oikea.Se levy kuuluu palan alapuolelle ja sen tehtävä osaltaan on pitää jarrupala ylhäällä ja näin estää palaa kolahtamasta kehyksen yläpintaa vasten kun painat jarrua.Peruutuksen yhteydessä tapahtuva jarrutus,silloin saakin vähän kolahtaa sitä "liukulevyä"   vasten.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #26 : 24.06.2015, 09:44:30 »
Mielenkiintoista. Meinaat siis, että kaikissa korjaussarjoissa tulee mukana ylimääräiset osat? Vaikea uskoa. Aikani mietin tätä itsekkin, kun minulla oli vain yksi liukulevy paikoillaan (painepuolella). Mutta päädyin siihen että kaksi liukulevyä puolelleen kuuluu. Esim. youtubesta löytyy 940 jarrujen korjausohje, jossa laitetaan kaksi kappaletta........

Kun löytäisi alkuperäisen Volvon varaosamanuaalin, josta näkisi montako osaa sinne kuuluu. Volvon räjäytyskuvassa on piirrettynä yksi, mutta niin on liukutappejakin vaivauduttu piirtämään vain yksi. Eli se siitä tiedosta.

Lisäksi se, että vain palan alapuolelle kuuluisi liukulevy ei mielestäni ole lainkaan loogista, koska kyllähän liukulevyn yksi tärkeä tehtävä on estää rautojen kuluminen. Jos painepuolelta jätetään liukulevy pois niin siellähän on kohta kuoppa ja sitten ei enää palat liiku.

Ja liukulevyn muoto: tuossa linkissä näkyy sellaiset liukulevyt, jotka autossani oli paikoillaan (alkuperäiset volvon osat). Eli liukulevy on pokattu pyöreällä kulmalla ihan suoraan kulmaan asti.

http://www.scantechproducts.com/20.0.0.0/1700/c10541102f27da83bdac6fa5178e0b59.jpg

Uudet levyt olivat reilusti vajaat pokkaukseltaan ja totta, ne pännäsivät levyjä. Kulman oikaisu vähensi jarrujen laahaamista. Enpä tiedä mikä tässä on oikein. Jotenkin uskoisin, että Volvo itse tietää millaiset osat kuuluu olla paikoillaan.


s73

  • Vieras
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #27 : 24.06.2015, 12:03:20 »
Kaiva tuolta kuva www.volvopartswebstore.com
Olisiko tuosta apuja? ???

Poissa vol

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 34
  • www.vrcf.fi
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #28 : 24.06.2015, 12:26:37 »
Tuolta ponnahtaa esiin juurikin se volvon räjäytyskuva, johon on piirretty yksi kappale osia vaikka niitä meneekin kaksi; esim. liukutappeja on yksi, kiinnityspultteja on yksi, samoin kuin jarrupaloja:) Pitäisi olla alkuperäinen kirja, jossa kuvan lisäksi kerrottaisiin kuinka monta kyseistä osaa menee. Mutta en jaksa kyllä millään uskoa, että liukulevyjä kuuluisi olla vain yksi puolellaan........

s73

  • Vieras
Vs: 940 etujarrut laahaa
« Vastaus #29 : 24.06.2015, 12:53:27 »
Jarrupalojen asennusarjassa tulee osat molemmille puolille, niissä ei ole mitään ylimääräistä, asennat vain ne ja se on oikein kasattu. ???

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy