Kulkukoira  Proturbo

v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää

  • 24 Vastauksia
  • 8993 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« : 18.06.2015, 22:05:18 »
Eli otsikon mukainen auto ja pakoputkenpäät on kyllä aivan mustat.
Pitäisikö dpf:n pitää putkenpäät harmaina?
Naapurin vastaavassa näkyy olevan yhtä mustat putket mutta joissan hiukkaspöntöllisissä autoissa näkyy olevan selvästi vain vähän harmaa putkenpää.
Onko tämä volvoissa ominaisuus vai onko mun dpf tyhjä? Ainakin poltto käynnistyy silloin tällöin.
Mites jukka79? Sulla oli samanlainen v50
V50 d5 -10

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #1 : 18.06.2015, 23:46:18 »
Kyllä ne Volvoissa hieman mustuu vaikka on DPF. Jossain merkeissä taas pysyy kromiset putkenpäät puhtaana, DPF:t ovat erilaisia. Mersukin saattaa oikein näkyvästi pössäytellä mustaa vaikka on DPF. Jos vielä polttelee niin todennäköisesti romut on vielä tallella.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #2 : 19.06.2015, 09:57:40 »
Joo näin mä vähän arvelinkin.
Pisti vaan silmään kun joissain tosiaan on puhdas putkenpää.
V50 d5 -10

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #3 : 19.06.2015, 20:11:31 »
V50 d3 ja putkienpäät on harmaat, eikä tartu nokea tai mitään sormeen jos pyöräyttää..

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #4 : 19.06.2015, 20:27:20 »
V50 d3 ja putkienpäät on harmaat, eikä tartu nokea tai mitään sormeen jos pyöräyttää..

D3:ssa on erilainen suodatin.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa juho82

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #5 : 19.06.2015, 21:47:03 »
Ok. Hyvin on pelittänyt. Käyntiä ei vaan huomaa mistään. En tiedä monestikko on sammuttettu kesken tyhjennyspolton..

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #6 : 23.06.2015, 17:36:36 »
Meillä myös mustat putken päät täs D5:ssa.

Naapurikin tuota ihmetteli kun dpf koneissa pitäisi olla puhdas / lähes puhdas putken pää - mutta jos ne kuuluu mustua niin kai se on sitten OK.

Huomenna menee dpf testeriin katotaan onko se täynnä vai ei.

Mä en kyllä yhtään tiedä kuinka monta kertaa tuo on polton käynnistänyt kun se ei sitä kerro mitenkään... olen koittanut kytätä taka-lasin lämmittimen merkkivaloa (ohjekirja sanoi että takalasin lämmitin saattaa kytkeytyä päälle polton yhteydessä) että palaisko se mutta ei. Keskikulutuskaan ei isoksi muutu ainakaan ne kerrat mitä olen sitä päällä pitänyt.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #7 : 23.06.2015, 21:38:55 »
Polton aikana jos takalasin lämmitin menee päälle niin valoa siitä ei sytytetä, joten ei kannata sitä vahdata  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #8 : 24.06.2015, 12:26:30 »
Ite huomannu poltot tai lähinnä kesken sammutetut siitä että autosta noustessa leijailee suht vahva käry nenään...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Mosku

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 21
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #9 : 24.06.2015, 12:58:05 »
Kyllä sen polton kuulee ihan jo moottorin pitämästä äänestä (ainakin omassa D5:ssa) ja viimeistään ajotietokoneen kulutuslukemista näkee kun poltto on päällä.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #10 : 24.06.2015, 13:13:53 »
Oisko nokipönttö poistettu ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #11 : 24.06.2015, 17:44:02 »
Juu ei ollu nokipönttöä poistettu - olis ehkä ollu ihan hyvä että sitä ei olisi... :)

Joka tapauksessa, dpf on nyt käyty läpi, eikä mitään ihmeellistä ollut ei vikakoodeja ei mitään. Tekivät kuitenkin regeneroinnin ja sen seurauksena paine-ero tippui 20 mbar -> 11mbar ja nokigrammat tippuivat 17.8 -> 11.

No ehkä sen verran tuo vaikutti että tyhjäkäynti on tasaisempaa.

Mikähän tuo nokiloukun tilavuus grammoina on, tai mitkä noi paineet saa olla?

Luin kans ihan äsken tuon manuaalin pdf version ja totta tosiaan siellä sanotaan ettei siitä ilmoiteta merkkivalolla jos re-generoinnin vuoksi takalasin lämmitin on päällä.

On aika mielenkiintoinen ratkaisu ettei tuommosesta tapauksesta anneta mitään selkeää viestiä kuljettajalle. Ainakin mun mielestä olisi parempi kuin hyvä, että auto kuin auto jossa on dpf, antaa ilmoituksen kuskille kun re-generointi on käynnissä, että "Hiukkasuodattimen re-generointi käynnissä, älä sammuta autoa" tai vastaavaa. Ei tarvisi stressata että koska se nyt on käynnissä ja koska ei.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #12 : 24.06.2015, 20:09:59 »
On aika mielenkiintoinen ratkaisu ettei tuommosesta tapauksesta anneta mitään selkeää viestiä kuljettajalle. Ainakin mun mielestä olisi parempi kuin hyvä, että auto kuin auto jossa on dpf, antaa ilmoituksen kuskille kun re-generointi on käynnissä, että "Hiukkasuodattimen re-generointi käynnissä, älä sammuta autoa" tai vastaavaa. Ei tarvisi stressata että koska se nyt on käynnissä ja koska ei.

Ei taida missään automerkissä olla tuosta mitään ilmotusta. Itellä ainakaan neljässä merkissä ollu...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #13 : 24.06.2015, 20:56:46 »
Vaihtoivat varmasti vielä moottoriöljyt kun tekivät pakkopolton? Tuon jälkeen nimittäin pitäisi ne vaihtaa, koska on sen verran raju tuo paikallaan poltto, että dieseliä menee väkisin öljyn joukkoon tavallista enemmän. Pakkopolttoa ei muutenkaan suositella tehtävän turhaan (kuten nyt oli tehty) vaan ainoastaan silloin kun auto ei enää itse sitä kykene tekemään ja tästä on ilmoituksia vikakoodeina.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: v50 d5 dpf ja nokinen putkenpää
« Vastaus #14 : 24.06.2015, 20:59:57 »
Ei taida missään automerkissä olla tuosta mitään ilmotusta. Itellä ainakaan neljässä merkissä ollu...

Yhdessä tiedän, se oli Isuzu D-max. Näyttöön saa valikon missä on pöntön kuva ja joka täyttyy, kuten pönttökin ja kun on polton aika niin jotain se silloin teki myös, olisko kertonut jopa, REGEN tjs
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo