Se olis sitten aika aloittaa kaverin kanssa ensimmäinen kunnon auto projekti (tai aloitettu jo, joten kädet on jo pskassa :hello: )
Alotettiin kaverin kans just nyt sen takia projekti että minäkin vihdoin pääsin reserviin (ohi on 347 t. Res kersantti)
Lähtökohdat;
760
-Oltiin pitkään hyvän kaverin kanssa haaveiltu autoprojektista johon tulisi noin 300hv ja hyvin ajettava alusta, ihan katupeliksi, kukaties joskus sillä käytäis myös radalla
-Kaverilla oli osto ilmoitus täälä 760 isopäästöisestä korista, semmonenhan sitten osui kohdalle, eikun ilta seitsämältä traileri alle ja 200km päähän hakemaan paalaukselta turvaan kori
-Auto on -87 vuoden 760, alun alkajaan B230ET moottorilla ja automaattilaatikolla, kaikilla hilppeillä automaatti-ilmastoinnilla ym. kattoikkunoilla
-Kori on isopäästöinen tosin sitä välimallia joten saattaa joutua katin laittamaan putkeen (ainakin kuoret)
-Autossa on multilink (joka nyt taitaa olla lähinnä miinus?)
-Auton kilvet mahtavat xxx-760 loppuiset

! Teetetyt maybe?
Koska pihasta sattuu löytymään myös kansivikainen (lue: halvalla purkuun ostettu) 960 sedani (2.5l kutosella) nämä kaksi pitää tietysti yhdistää...
960
-Purkuun ostettu, uusittua osaa paljon ja nätisti pidetty, tosin kansi porsinut. Uutta mm. iskarit, jouset, jarrulevyt, jarrupalat (tais olla joku alusta sarja peräti, ei vielä tarkistettu/purettu)
-Koneena b6254f josta tosiaan kiisselit sekasin (menee mahdollisesti korjaukseen ja hiposteluun ja tuohon 760 tai sit jos kansi on entinen ni toinen vastaava kone)
-Olikohan -95, sitä facelift mallia multilinkillä
Tämänhetkinen versio 1 tekniikan kokoonpano (saattaa vielä muuttuilla niinkuin näillä on tapana)
-Noin 300hv, koitetaan alkuun selvitä VAKIO kangilla ja vaparin männillä
-Polttoaineena E85
-B6254F moottori
-Pakosarja mallia DIY
-Ahdin kokoluokkaa HX35
-Vakio moottorinohjaus lastutettuna
-3" putkisto
-bensapumppu
Vaihteistoksi M90, kytkimen kokoonpano vielä auki, manuaali kuitenkin
Kaikki moottorin vaihto osat pitäisi löytyä koska 960 pihassa, se mitä ei ole valmiina tehdään itse
Muutamia kuvasia;

Auton hakua, veturina tietysti turbovolvo...

Auto mökin pihassa valossa, pääs katselee mitä sitä tuli ostettua (hinta kolminumeroinen ja ensimmäinen numero 1)

Nämä siis Lähtökohtana, no nyt sitten sitä suunnitelmaa
-Korina siis tietysti tuo 760 mitä rakennetaan
-960 keula täydellisenä (HUOM. 760 on samanlainen pitkä konepelti ja sivupellit kun 960, keula menee varmasti pienellä taistelulla, jossei mene niin laitetaan menemään.
-960 ovet, leveät tuning listat + sisusta on ihan toisesta maasta kun 760 haiseva sinapin värinen
-960 sisusta ja verhoilut kokonaisuudessaan, myös kojelauta (ilmastoimaton, 760 turbo mittaristolla)
-960 muoviset helmalevikkeet ja 960 "pyöreä" takapuskurin alaosa, pakoputket kahdella 2.5" ulostulolla?
-960 jouset ja iskarit (ainakin ovat yhteneviä silmä määräsesti monin paikoin 760 osiin [kummassakaan ei ole nivomattia])
-Mahdollisesti 960 tukivarsia ym. tuentoja jos ne on edes hehtaarilleen saman näköisiä kun 760
-Mahdollisesti 960 koko tuennat ja navat ja perä (samalla sais etuvedon ET ja vanteitakin löytyis pilvin pimein sen jälkeen), myös jarrut siis (edessä, ISOT laikat, myös 960 jarrusatulat ja absinavat [myös 760 on siis absit]
-Molemmat autot on tarkoitus kaataa kyljelleen (HALLITUSTI) ja tukea/pehmustaa alta jolloin pääsee alustaa ihmettelemään koska nosturia EI ole (ainakaan jatkuvassa käytössä)
-760 sisusta puretaan kokonaan (On jo purettu...) ja kaikki ruosteet (ainakin 4 paikkaa) korjataan, koko sisusta maalataan ja laitetaan uutta mattoa.
-760 pohja vedetään vesihiekkapuhalluksella ja maalataan panssarimaali/rostex paksukerros (tukivarret ym. irrallaan) jonkajälkeen ruiskumassa, sen jälkeen joka ikinen osa mikä sinne lisätään laitetaan maalattuna/käsiteltynä
-Taakse 740 oma spoileri + huaran portaat jos löytyy
-Taakse ne kahdeksan ruutuset (joissa se muovi alla joista tulee 2 feikki ruutua)
-Konepellin alle löytyy poikkituki mallia ei säädettävä, tehdään mahdollisesti säädettävä
-Kiinnikkeitä ym. kilkettä mitä pitää tehdä tehdään rosterista ja kiiloitetaan, muutenkin kaikki tehdään asiallisesti
-Konepellin alunen maalataan
-Auton väriksi jää varmasti tuo harmaa koska hassu sattuma myös 960 on sama harmaa!
-Muuten auton väriteemaksi harmaa/sininen
-960 ruutumaski
Katsastuksen kannalta tavoite olisi että kori saatais 2.5l 24v turbo papereihin, niin että prosentit pysyisi kuitenkin maltillisina. Siitä kun kori on siisti ja hyvä ja papereissa em. tekniikka on hyvä lähteä lisää kikkailemaan
Ylipäätään panostetaan ajettavuuteen, ulkonäköön ja vähän myös tehoon(näin alkuun ainakin).
Vastalauseita/muutokehoituksia ym. ei vaan saa vaan PITÄÄ antaa jotta ei mennä ihan puihin.Ensimmäinen varsinainen raportti ->
760 sisusta on siis purettu ja lähdetty metsästämään ruostevaurioita.

Keula purettu ja tyhjältä näyttää. (nyt ovetkin ym. pois jo)

Perä, vielä kun se oli kasassa (nyt purettu) uudet takavalot tarvis... Mitenköhän vaikeasti 240 kirkkaat takalyhdyt menis tohon?

Paikattaviahan sieltä löytyy, tosin paljon vähemmän mitä oli oletus! Ruoste ei sinäänsä haittaa kun peltiä on ja mig pysyy kourassa.

Ensimmäinen oikea ECO BOOST volvo? Tuolla tekniikalla ei pitäs ainakaan saastuttaa paljoa

Seuraavaksi lähtee kojelauta, samalla kun aletaan sovittelemaan 960 kojelautaa vedetään sinne riittävästi mustaa muovista suojaputkea lisämittareiden sähköistyksiä varten ja apparinpuolelle kans mahdollista tulevaisuuden Megaa ajatellen. Eihän se tyhmää ole ennakoida ajatuksissa pyöriviä ajatuksia varten?
Nyt alkujaan otetaan oletus 6 lisämittarille (jossei muuta ni luo katu-uskottavuutta, no ei vaan, eiköhän ne käyttöön tule kaikki.
Pitää hinailla tuo 960 tohon pihaan kans ni pääsee sitäkin purkamaan ja vertailemaan.
Niin ja projektin aikataulu ois karkeesti että nyt kesä/syksy korin laittaminen ja sivussa tekniikan osien kasaan kerääminen, talven aikana tekniikan niputtaminen ja keväällä kiinnilaittaminen ja katsastus.
Huhhuh tulipas tekstiä, ehkä sitä pitäs mennä seuraavaks syventymään tuohon ruostetyön ihmeelliseen maailmaan.
-VinskiMo & Koge