Teistä ja teidän kulutuksesta en tiedä, mutta lasketaanpa hieman:
5.000 €:llä saa 1,55 € / l hintaista bensaa 3.225 litraa. Jos realistinen kulutus olisi 7 l / 100 km (automaattivaihteinen pieni perheauto, ajot taajamapyöritystä), niin tuolla bensalla ajaisi 46.000 km.
Ei mielestäni mikään yltiöpäisen mahdoton ajomäärä. Tuon verran kertyy jo vaikkapa 30 km työmatkasta ajoa kahdessa vuodessa. Jos autoa pitäisi vaikkapa 90 tkm:iin asti, niin bensakuluina olisi säästetty 10.000 euroa.
Ok, ajattelin jostain syystä itse 4...5 litran kulutusta, onhan tuo autokin niin kevyt ja pieni. Vitosen kulutuksilla ajaisikin jo sellaiset 60 000 km, ja kinnereillä kait ajetaan yleensä aika vähän (tsekkaa nettiauto)... tuossa on siis jo neljän viiden vuoden ajot.
Sähkön lataaminen maksaa tietysti jotain, mutta erittäin halpaa se kuitenkin kotona yösähkönä ladattuna on. Varsinkin kun useimmilla lienee työpaikallakin mahdollisuus lataamiseen, jolloin ajot voisivat periaatteessa olla jopa täysin ilmaisia.
Koska kyse ei ole Teslasta, niin kyllä siihen sähkönlataukseen jotain on syytä laskea. Ei ne firmankaan "maksuttomat" latauspisteet välttämättä kauaa kestä, jos siellä on autoja jonoksi asti

On meilläkin hallissa normaaleja sähköpistokkeita, mutta varmasti tulisi sanomista, jos siellä latailisi jatkuvasti sataa sähköautoa.
Toki sähköllä ajaminen on paljon halvempaa, olisiko "varovaisuusperiaatteen" mukaisesti sellaiset pari euroa per km?
Eli tuonkin huomioimalla ei tuossa nyt paljoa voitolle vieläkään olla menossa, mutta tärkeintä varmaan on se, että ei se ole kalliimpaakaan ajaa sähköautolla, koska hankintahinta lähenee bensaversiota.
Ja plussaa tulee huoltohinnoista, vuotuisesta autoverosta, vakuutuksesta (?) ja muusta sellaisesta vielä lisää.
Nuo ovat kyllä täysin ryöstöhinnoittelua, kuten myös Fortumin pikalatauspisteet. Toisaalta osa pikalatauspisteistä on maksuttomia, kuten Nihtisillan ABC Espoossa tai Toijalan ABC.
Sähköauton järkevä käyttö ei kuitenkaan voi perustua pikalataamiseen vaan siihen, että auto on kotona ja mieluusti töissäkin piuhan päässä. Pikalaturit mahdollistavat satunnaiset pitemmätkin reissut, mutta eihän sitä jokaisella työmatkalla voi kuvitella kökkivänsä 20 minuuttia jossakin apsin takapihalla!
Totta molempiin. Kerran mietin, että olisipa kätevää, kun Kulosaaren metroasemalla on latauspistokepaikat usein tyhjänä, että siihen vaan päiväksi parkkiin sähköautolla, että eihän se voi paljoa maksaa... no kyllä se aika kalliiksi tulisi vrt. maksuttomiin paikkoihin joita on vieressä

Lisäksi niissä oli jotain outoja aikarajoituksiakin.
En sitten tiedä paljonko maksaa esimerkiksi Stockalla ja vaikka Prismassa tuo sähköautolatauspaikka. Kiva kuitenkin se, että ne on usein vapaana ja hyvällä paikalla.