Koodauksella tarkoitin kauko-ohjaimen(kaukolukituksen) koodausta. Ajoneston koodaus on yleensä avaimessa kiinteä ja autoon opetetaan avain, eli auton saa kyllä käyntiin vaikka kauko-ohjain(lukitus) ei toimisi. 
Perinteisestihän ajonesto toimii RFID sirulla joka on upotettu avaimen muoviseen kahvaan ja oven lukitukseen on erillinen radiolähettimensä, eikä niillä ole oikeastaan minkäänlaista keskinäistä yhteyttä. Aika monessa autossa ohjelmisto toimii niin että kun kääntää virrat päälle, se lukee avaimen RFID sirun, avaa ajonestolaitteen ja on sen jälkeen pienen hetken tilassa jossa se on valmis hyväksymään uuden kaukosäätimen parikseen, joka tapahtuu yleensä painamalla kaukosäätimen lukitus tai avauspainiketta.
En tiedä miten vastaava manuaalinen opetus tapahtuu Volvon kojelautaan uppoavalla avaimella, ne napithan katoavat sinne kojelaudan sisään, mutta siinäkin avaimessa käynnistys tapahtuu kun avaimen RFID siru vastaa auton odotusta, eikä kaukosäädin vaikuta sen toimintaan mitenkään.
Etäavaimellisissa autoissa normaali käynnistyminen tapahtuu lähettämällä radioviesti, johon riittävän vahvalla signaalilla saatu vastaus avaimelta saa moottorin käynnistymään, mutta siellä avaimen sisällä on edelleen tuo vastaava RFID siru kuin vanhoissa mekaanisissakin avaimissa, mutta sen lukemiseksi avain pitää asettaa johonkin tiettyyn paikkaan, jossa auton ajonestolaitteen RFID lukija on. Tätä pitää käyttää ainakin silloin jos sen avaimen patteri on lopussa, jolloin auton saa edelleen käynnistettyä pitelemällä avainta sopivassa paikassa ja painamalla starttinappia. Tuota samaa RFID lukijaa käytetään silloin kun muistinsa tyhjentäneen avaimen koodi sovitetaan uudelleen auton kanssa yhteen.
Jos valmistaja on niin varma siitä avaimestaan että sitä ei todella tarvitse ikinä opettaa uudelleen, niin silloin se voi olla vain tietokoneella ohjelmoitavissa, kuten tehdään silloin jos avain hukkuu ja joudutaan ohjelmoimaan autoon kokonaan uusi avain.