Kirjotellaas viimeset koettelemukset tämän auton parissa.
Helmikuussa yks kaunis aamu auto ei ollut ladannut ja laturin pää vilkutti punaista. Vitutuskäyrä nousi tappiinsa välittömästi koska laturi näytti komiasti vihriää joten oletin auton päästä menneen jonkun todella halvan osan.. Toisella piuhalla testaus ja ei muutosta. Ei muuta kun hollannin foorumeille ja translate to english käyttöön. Muutama threadi myöhemmin olin varma että OBC on todellakin paskana ja näinhän se oli. Sinisen hinta osineen töineen 2300 euroa josta osan hintaa 1700 euroa. Kuka helvetti nää hinnottelee? Ja Suomessa taas yllättäen tonnin kalliimpi kun Hollannissa...
Myyjäliike tuli vastaan puolet. Volvoa kysyttiin talkoisiin mukaan ja sieltä tuli selkeä EI mitä osasin kyllä odottaakin. En hyväksynyt tätä pureskelematta ja kysyin kuluttajaneuvonnasta suositusta joka oli liikkeen kanssa 50/50 + minulle aiheutuneet muut kulut liikkeen maksettavaksi. Volvoa ei sitäkään kautta mukaan saa joten eipähän paljoa asiaa muuttanut. Hieman edullisemmin sain vaihdon paikalliselta Volvomestarilta joten auto vietiin sinne. Vaihtoivat samana päivänä siellä minun autoni lisäksi myös toiseen autoon saman osan joten sinäkin päivänä Volvon varaosapuoli teki hienosti tiliä kahden kuluttajan kustannuksella. Tässäkin tapauksessa tätä rikkinäistä osaa ei saa itselleen vaan se lähtee volvolle korjaukseen jolloin siihen todennäköisesti vaihdetaan komponenttia piirilevylle maksimissaan kymmenien eurojen arvosta ja ei muuta kun takasin kiertoon 1700 eurolla. Ei voi muuta sanoa kun että ei muoviämpäri mitä touhua. Takeita tämän osan pitkäikäisyydestä ei ole kun näitä on Hollannissa pamahdellut aikanaan lähes uusista (jopa 15 tkm ajetuista) autoista yhtäkkiä mykäksi. Tokihan tälläkin on vuoden osatakuu, mutta tuskin se vuoden aikana meneekään uudestaan mutta entäs kahden vuoden?
Jos tämän automallin ostamista harkitsevat tämän lukevat niin harkitkaa tarkkaan. On hieno auto ja paljon varusteita hintaisekseen. Tällä pääsee myös sopivalla ajoprofiililla todella pienillä ajokustannuksilla, mutta varautukaa siihen että saattaa aika nopeasti pamahtaa 1-5 tuhannen euron remontit eteen. Ja tuohon sisältyy vasta OBC, kompura ja ISG jos Volvo ei osallistu mihinkään kustannuksiin. On muutakin peruskauraa mitä saattaa mennä, mutta nuo ovat ne mitä useimmiten menee auton sähköpuolelta. Onhan myös mahdollista että kohdalle ei osu mitään, mutta kyllä se on aika epätodennäköistä näiden kanssa.. Akustoja näistä ei ole niin paljoa mennyt että sitä laskisin riskiksi. Typerää tässä on se, että vaikka nyt omaan autoon on uutta osaa vaihdettu niin takeita niiden pitkäikäisyydestä ei ole varsinkaan kompuran osalta.
Harkitsin auton kiertoon laittamista tosissani, mutta tulin siihen johtopäätökseen että en tätä kuitenkaan vaihda. Ehkäpä tällä pitkässä juoksussa säästää sähköllä ajaessa sen verran mitä näihin palikoiden vaihtoihin menee rahaa.
Mitä enemmän markkinoilla oleviin autoihin perehtyy sitä paskempia niistä omissa silmissä tulee. Vähän jo innostuin Mazda 6 farkusta Skyactiv-D koneella ja sitten menin googletteleen kyseisen motin luotettavuutta ja aika nopeasti muodostin kuvan että ei kiitos sitten kumminkaan. Vaihdattelen mieluummin ylihinnoiteltuja piirilevyjä kun koko mottia.
