Terve!
Piti ihan tehdä tunnari tänne foorumille että pääsen kyselemään tyhmiä. En ole mikään bensalenkkari, vaan tuunaan ennemmin tietokoneita ja ihmiskehoja. Volvot on aina olleet lähellä sydäntä ja koronavuosien jälkeen vihdoin hommattiin oma Volvo talouteen. Nimenomaan tämä D6 Hybridi (tosin jotkut tiedot sanoo D5, mene ja tiedä sitten...)
Auto on kyllä todella mukava ja kilometrit on taittuneet mukavasti. Hiukan ollut huonoa tuuria myös, lähinna renkaiden kanssa. Ehditiin n. viikko ajaa kunnes mökkitiellä puhkesi takarengas ja takarenkaat meni siten vaihtoon. Sittemmin oli pyörien suuntaus paikallaan, sillä renkaat oli aika sileät parin vuoden ajon jälkeen, varsinkin takaa, jossa sisäpinnat oli kuluneet liki puhki. Ja eiköhän nyt syksyllä raapaistu sitten täysin uusi rengas erään liikuntahallin pihalla roskakulmauksen aitaan sen verran, että valliin tuli viilto ja uutta rengasta tilalle.
Muuten ollut hyvin vähän ongelmaa. Hybridi on ajoittain sekoillut, kerran yhtäkkiä imaissut jäähdytysnesteet tyhjäksi jostain syystä, mutta täytön jälkeen toiminut taas moitteetta. Mutta viime vuonna suunnilleen näihin aikoihin, marraskuun alkupuolella, heitti hybridi auton linkuttamaan rajoittaen nopeutta juuri moottoritielle liityttäessä. Vaihdoin takaisin pienemmälle tielle, sammutin, käynnistin uudelleen, jolloin herjasi vähäistä akun varausta ja hybridin rajoitettua toimintaa. Ajoin kotiin, latasin yön yli ja seuraavana aamuna toimi taas normaalisti.
Kesän aikana alkoi herjaamaan hybridijärjestelmän huoltoa. Katsoin vikakoodit, jossa herjasi jotain matalaa jännitettä tms. Auto toimi kuitenkin normaalisti. Lueskelin joltain foorumilta, ehkä tältä, että vikakoodien nollaus todennäköisesti auttaa eteen päin. Ja niin tekikin. Auto katsastuksesta läpi ongelmitta. Parin viikon päästä tuli herja että moottori tarvitsee huollon. Tuolloin vikakoodi viittasi johonkin pakokaasu/hiukkassuodattimeen tms.
Noh, nyt sitten taas marraskuussa moottoritielle kiihdyttäessä heitti auto rajoitettuun tilaan hybridin takia. Ajoin kaupan pihaan, jossa juuri ennen parkkeerausta alkoi herjaamaan "huolla heti" ja ohjaustehostin tärräsi oudosti. Sain auton parkkiin ja kävin kaupassa, jonka jälkeen auto ei enää suostunut käynnistymään ja herjasi sähköjärjestelmän testausta, sekä jarrutehoa, luistonestoa ja ties mitä.
Hinautin auton SAH:lle, jossa totesivat että "invertterin" sulake oli palanut. Vaihdon jälkeen oli lähtenyt polttomoottori käyntiin ja autolla pystyi ajamaan normaalisti, mutta vikakoodeista löytyi vaikka mitä muuta, mm. seuraavaa:
CEM-B119787 EI DC/DC-vastetta - Väylän signaali- / viestiviat -Puuttuva viesti
BCM-U010000 Tiedonsiirto katkennut moottorinohjausyksikön (ECM) kanssa
ECM-POCE200 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnesteen ohjausventtiilin A" piiri matala
ECM-POCE900 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnestepumpun ohjauspiiri/avoin
ECM-POCECO00 Hybridi/sähköauton akkupaketin jäähdytysnestepumpun ohjauspiiri korkea Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-POCEDO00 Hybridi/sähköauton äktroniikan jäähdytysnestepumpun aktivointipiiri Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P0D0711 Akun latausjärjestelmän positiivisen kontaktorin piiri - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P22AB00 Happianturin positiivinen virranohjauspiiri/avoin (rivi 1 anturi 2)
ECM-P2A0136 Happianturin piirin arvoalue/suorituskyky (rivi 1, anturi 2) - FM (taajuusmoduloitu) / PWM (pulssinleveysmoduloitu) -viat - Signaalin taajuus liian matala Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300111 Hybridi/sähköauton elektroniikan jäähdytysnesteventtiili - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P300211 Hybridi/sähköauton elektroniikan jäähdytysnesteventtili - Yleiset sähköviat - Piiri oikosulussa maahan
ECM-P300311 Ilmastoinnin katkaisuventtiili - Yleiset sähköviat Piiri oikosulussa maahan Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300411 Tehon ylläpitorele - Yleiset sähköviat Piiri oikosulussa maahan Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300413 Tehon ylläpitorele - Yleiset sähköviat - Piiri avoin Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
ECM-P300568 Lisälaitteiden käyttöhihna - Algoritmiperustaiset viat - Tapahtumatiedot
SRS-U300616 Ohjausyksikön tulojännite "A" - Yleiset sähköviat -Piirin jännite kynnyksen alapuolella
SRS-U300716 Ohjausyksikön tulojännite "p" - Yleiset sähköviat -Piirin jännite kynnyksen alapuolella Vikakoodi on havaittu
TCM-279601 No match Vikakoodi on havaittu aktiiviseksi
TCM-P0B0A68 Vaihteiston lisäöljypumpun moottorin syöttöjännitepiirin jännite matala - Algoritmiperustaiset viat ”Tapahtumatiedot
(Skannasin puhelimella otetusta kuvasta tietokoneella, joten saattaa näyttää häröltä.)
En näistä juuri mitään ymmärrä, mutta maalaisjärjellä ajateltuna, voisiko olla kosteudesta johtuvaa tilttailua? Ja jos jotain on pahemmin mennyt eikä kuivattelulla selviä, niin mistä kannattaisi ohjata huoltomies tätä setvimään? Ei kiinnostaisi tässä taloudellisessa tilanteessa maksaa yli toista tonnia pelkästään vianselvittelyyn.
Kannattaako ylipäätään selvittää/huoltaa, vaiko laittaa suosiolla auto vaihtoon?