Nyt on tehty tarkempia tutkimuksia autolle. Yleismallin ODB-lukijan mukaan moottorin lämpötilamittaus pätkii. Näyttää suurimman osan ajasta oikein, mutta hetkittäin näyttää -40 astetta tai sitten pelkkää erroria. Muille antureille tuo näytti virheettömiä arvoja (esim. imusarjan paine ja lämpötila, ilmamassa, bensan paine). Mittaristossa lämpö näyttää normaalilta, mutta nuo pätkimiset on aina korkeintaan pari sekuntia kerrallaan, joten lämpömittari ei ehdi reagoida.
Lämpöanturin rinnalta skoopilla mittaamalla lukema on tasainen ja oikea, n.0,7 V lämpimänä. Anturin molemmat johdot (syöttö/signaalijohto ja maa) tulevat moottorinohjausyksiköltä, joten anturin, johtosarjan ja liitosten pitäisi olla kunnossa, koska anturin yli oleva jännite on tasainen vaikka mittausarvo hyppii. Jos tuo OBD-lukija ei temppuile, niin vika on minun logiikallani moottorinohjaimen sisällä. Todennäköisesti huono juotos AD-muuntimen suunnalla.
Miten tuo moottorinohjain irrotetaan? Onko se hankala avata? Ja olenkohan diagnoosissani ihan metsässä?