Tämän IPS:n takavakaajan laitoin juuri tänään XC70 2010 Volleen ja lyhen kokemuksen perusteella voin todeta seuraavaa:
Ensin renkaista
- autossa oli alla Hankoonkin kinnetic energyt (vakiokoko 215/65/16) auto mutkissa ja moottoritien rampeilla puskevan tuntoinen, aliohjaava, kallistui ja ohjaus vaatii lisää voimaa, ei juuri halunnut vauhtia lisätä.
--> vaihdoin renkaat GoodYear Efficient Grip SUV, sama koko, samat paineet. Auto selvästi topakampi ajettava ilman matalien renkaiden tuomaa kovuutta, ääntä tai uraherkkyyttä, siis on jäykempi runkoinen, oli hyvä hankinta.
Sitten vakaajasta
--> vaihdoin IPS:n kallistuksen vakaajan taaksen ja ensivaikutelma on positiivinen. Hitaassa ajossa ei tunnu tietenkään missään, mutta kun moottoritien kiristyvää ramppia kiihdytin niin hihkuin ääneen, auto kallistuu vain vähän, ei aliohjaa juuri ollenkaan ja ohjaus voima pysyy samana eli ei yliohjaakkaan, nopeutta pystyi lisäämään. Samoin jos nopeammin ajaa risteyksiin tai väistää seuraa auto ohjausta nopeammin ja puskemisen tunnetta ei ole ainakaan niin paljon. Tämän päivän kaupunkipyörityksen perusteella saattaa tuli tunne, että se kolikon toinen puoli on ehkä tien muotojen nopeampi seuraaminen, joka ei ole rauhoittava tekijä matka-ajossa. Lähden huomenna reissuun ja olen sen jälkeen viisaampi tässä asiassa.