Proturbo  Autodiagnoosi

V70 ravistaa edelleen.

• 33 Vastauksia
  • 10615 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jaru

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 ravistaa edelleen.
« Vastaus #15 : 25.07.2015, 14:16:37 »
Mikä on kappaleiden välinen kitka, kun pultit on momentissa? Laskeppa tuo ensin ja mietippä pitääkö se vanteen navassa kiinni liikkumatta. Loppumomentti sitten siirtyy niille pulteille??

Kyllä se on keskiö joka ottaa voimat pois ja siirtää sen napaan ja sitä kautta jousitukseen...
Eli keskireikä oltava tiukka, sama onko suorasovitteinen, muovinen taikka alumiinisovite.

Poissa VilleTRE

• De Luxe
  • *
« Vastaus #16 : 25.07.2015, 14:32:19 »
Edelleen ilman laskutoimituksia, kun on ne kartiot niissä pulteissa.. Kyllä ne viisi pulttia jaksavat pitää vanteen kiinni,kartiot vielä auttaa asiaa. JA tosiaan,neljä kesää ajanut,ilman ongelmia. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?!  :idiot2:

Vielä käytännön esimerkki ,ota vanne irti, tiputa se kartiollinen pultti sinne reikäänsä.Eikö mahtavasti hakeudu sinne pohjalle?Se napasovite auttaa mutta ei ole välttämätön kuitenkaan. Jos se niin tarkka olisi niin miksi moisia tehdään muovista vain? Ja jolla on muutama hassu milli paksuutta? Mites oletko myös huomannut jokaisessa renkaan vaihdossa puhdistaa tuon navan keskiosan? Aika monella kun se on hieman ruosteinen..

Uskokaa nyt jo hiljalleen.. Ja palataan aiheeseen,auttaan sitä kuka tämän keskustelun avasi ja hänen ongelmiaan.
Onko ne pyörät tasapainossa kuitenkaan? Itse menisin siihen asentajan viereen katsomaan toimitusta. Äkkiä tulee kiireessä hutilointia. Lisäksi mitkä olivat ne renkaat?Halvat?
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa SPK

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #17 : 25.07.2015, 15:39:46 »
Pelkästä kitkasta tulee jo useampi tonni, +pultit päälle niin vaikea kuvitella, että siinä enää mikään elastinen nailonrengas mitään pitelee. Voimat kuitenkin siirtyy ensi sijaisesti jäykkä yhteyksien kautta.   Jos tuo paketti olisi pelkän keskireijän varassa ja pultit ei kestäisi juuri mitään leikkausvoimia, niin jo pelkkä lukkojarrutus asfaltilla olisi aika jännittävää.  Noita napojakin on monessa vehkeessä niin naurettavalla parin millin huulella, että en kyllä pelkästään sen varaan laskisi tuon yhdistelmän lujuutta. 

Molempi tietysti parempi ja vanne sekä auto valmistajahan nuo loppujen lopuksi määrää, millä mennään ja mikä on riiittävä.   Mutta tosiaan, niin ei kaikki oem vanteetkaan ole keskireijältään tiukkoja tai edes sinne päin.  Uskoisin, että tämä on enemmin kiinni sen vanteen valmistuksesta kun autosta.  Jotkut vanteet on tehty niin, että luotetaan pulttien kartioiden keskitykseen ja jotkut on taas koneistettu niin, että keskireikä on se viimeinen sana.  Parhaimmillaan molemmat natsaa. 

Tärinä ongelmissa tietysti ensimmäisenä kannattaa tuo keskireikä kokeilla.
« Viimeksi muokattu: 25.07.2015, 15:41:32 kirjoittanut SPK »
V70 2.5T 2004 / V70 2.4 2000
Ex:BMW 750iA,540iA Nissan Skyline R33GTR, 200sx jne..
Volvojen sekä Bemareiden vikakoodien luvut yms nollaukset ja diagnostiikka onnistuu VIDA:lla ja INPA:lla. Sekä tarvittaessa myös remontit. Kotkan alueella. YV:llä tavoittaa.

Poissa sandux

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #18 : 25.07.2015, 21:26:31 »
Edelleen ilman laskutoimituksia, kun on ne kartiot niissä pulteissa.. Kyllä ne viisi pulttia jaksavat pitää vanteen kiinni,kartiot vielä auttaa asiaa. JA tosiaan,neljä kesää ajanut,ilman ongelmia. Mikä tässä on vaikeaa tajuta?!  :idiot2:

Vielä käytännön esimerkki ,ota vanne irti, tiputa se kartiollinen pultti sinne reikäänsä.Eikö mahtavasti hakeudu sinne pohjalle?Se napasovite auttaa mutta ei ole välttämätön kuitenkaan. Jos se niin tarkka olisi niin miksi moisia tehdään muovista vain? Ja jolla on muutama hassu milli paksuutta? Mites oletko myös huomannut jokaisessa renkaan vaihdossa puhdistaa tuon navan keskiosan? Aika monella kun se on hieman ruosteinen..

Uskokaa nyt jo hiljalleen.. Ja palataan aiheeseen,auttaan sitä kuka tämän keskustelun avasi ja hänen ongelmiaan.
Onko ne pyörät tasapainossa kuitenkaan? Itse menisin siihen asentajan viereen katsomaan toimitusta. Äkkiä tulee kiireessä hutilointia. Lisäksi mitkä olivat ne renkaat?Halvat?

Sen verran nyt hämää, että jos se keskiösovite ei keskitä niin mikä sitten keskittää autoissa joissa ei ole kartiopultteja/muttereita vaan laippamutterit? Sillonhan sen navan on keskitettävä.
Myöskään en olisi ihmeissäni muovin käytöstä ko. Osassa koska esim raskaiden kuorma-autojen olkatapeissa käytetään muovisia holkkeja.

Ja kysyjälle, koita ensin toisia vanteita/renkaita kokonaan.

V70 2.5t geartronic -06

Poissa VilleTRE

• De Luxe
  • *
« Vastaus #19 : 25.07.2015, 23:31:25 »
Asia on silloin eri mutta nytpä on kyseessä kartiolliset pultit. Nyt ei mennä sivuraiteelle asiasta!!! Koittakaa nyt epäilijät ihan oikeasti ajaa ilmankin niitä soviterenkaita jos ette usko.Kiristys vaan pulteilla siististi niin huomaatte.. Ja olette kaikki mulle pystyssä huurteisen! :2funny:

Ihmeen paljon on tietämättömyyttä havaittavissa autofoorumilla..  :pomo:

Alkuperäiset vanteet ja maltillinen rengastus on vaan yleensä parhaat... Ulkonäkö onkin sitten kinkkisempää.

Noita pyöriä voisi tietty koittaa hieman pyöriin edestä -> taakse .Jos muuttuisi äänet ? Saisi hieman suljettua jotain edes..
« Viimeksi muokattu: 25.07.2015, 23:44:29 kirjoittanut VilleTRE »
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa sandux

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #20 : 25.07.2015, 23:37:36 »
Asia on silloin eri mutta nytpä on kyseessä kartiolliset pultit. Nyt ei mennä sivuraiteelle asiasta!!! Monasti näissä on vaan parhaat alkuperäiset vanteet jostain kumman syystä.

Samanlaiset muovirimpula sovitteet niissä muissakin tarvikevanteissa on, olkoon kartio tai laippamutteri.

Siinä ollaan samaa mieltä, että alkuperäiset on näissä parhaat vanteet, sitä en lähde kyseenalaistamaan, mutta se että noilla soviterenkailla ei olis mitään tekoa on vähän kyseenalaista, enkä epäile etteikö ilman soviterenkaita tarvikevanteissa voisi tulla toimeen.

No joo, eiköhän tehdä tästä topikki tonne renkaat ja vanteet puolelle ja lopeteta tän ketjun pilaaminen.
V70 2.5t geartronic -06

Poissa VilleTRE

• De Luxe
  • *
« Vastaus #21 : 25.07.2015, 23:57:08 »
Se sovite auttaa kiristäessä että vanne osuu paremmin hollilleen eli ei tule kiristettyä "vinoon". Eli kun osa porukasta ampuu sillä pulttipyssyllä heti täysiä  niin menee kartiot paremmin kohdakkoin kun ei ole kovin heiluntaa/klappia. Tämä siis esimerkkinä miten yleensä käy kun amatöörit tussaa rengas hommissa.
Tässä viidentoista vuoden aikana on jokunen pyörä tullut irroitettua ja laitettua kiinni.Kun on ammattiin kuuluva juttu.. Ei tosin päähomma mutta kuitenkin... Välillä kun nuo ihanat  muoviholkit on kadoksissa tai muuten vain halki tms..
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #22 : 26.07.2015, 00:13:34 »
On aivan eri asia, että mikä sen pyörän pitää kiinni ja mikä sen keskittää.

Kyllä, ne pultit pitää sen pyörän ihan varmasti paikallaan ilman sovitettakin.

Ja kyllä, kartio keskittyy väkisinkin.

Mutta kun auto on 15v vanha ja siinä saattaa olla alkuperäinen napa ja pultit, ne kierteet on kuluneet.
Meneekö se pultti suorassa kun pyörän paino roikkuu siinä, no ei.
Navan ja vanteen välissä on siinä kohtaa jo liikaa kitkaa kun pultit alkaa kiristystä, ettei se pultti todellakaan keskitä sitä vannetta.

Ja kyllä, sen pyörän saa suunnilleen keskelle kun tarpeeksi kauan ährää ja kiristelee pultteja samalla kun pyörittelee pyörää, muttei todellakaan kunnolla.

Tästä on ihan omakohtaisesti kokemuksia ihan omista autoista ja työn puolesta.

Mitä perusteluja tähän vielä tarvitaan?

Ja kun kirjoitin, että "tästä on turha kinata enempää", se ei tarkoittanut, että tähän kuuluu nyt kirjoittaa monta viestiä putkeen ja puolustella omaa näkökantaa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa VilleTRE

• De Luxe
  • *
« Vastaus #23 : 26.07.2015, 11:58:21 »
Hahah,kas kun itse olen aina onnistunut. Eikä sitten aiheesta nyt enempää. Ettei vaan suututa.
MR. kaikki tietävä on puhunut.

Harrrrvoin olen nähnyt kierteen kuluneen juurikaan.. Kaikki yleensä ymmärtävät mitä on vetää pyörän pultit väärille jengoille. Enemmän olen kyllä nähnyt aivan törkysen paskasia napoja joista on vaikea saada pyörää poies kun teräsnapa ja alumiinivanne ovat hyvin naittuneet yhteen.
Ilmeistä on että asiasta on montaa näkökantaa ja kukaan ei halua myöntyä suuntaan eikä toiseen. Siksi tästä-kään ei ole absoluuttista totuutta.Itse olen ainoastaan OMIIN kokemuksiin kirjoittanut. Ja mitä työskentely "sinisellä" (oh hoh!) on antanut 15 vuoden ajan näkökantaa asiaan.

Kun palataan tässä olevaan ongelmaan niin kyllä koko 2001-mallin auto ja siinä olevat väljyydet olisi otettava tarkasteluun. Silti tuo rengastus on otettava aluksi käsittelyyn.. Ja miten tosiaan on pyörät vedetty kiinni ja mahdolliset epätasapainon tuomat ongelmat.
Volvo V70 2.5T 2005

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #24 : 26.07.2015, 12:28:44 »
Ihan mielenkiintoista luettavaa kun itselläkin just rupes moottoritiellä ravistamaan V70 jarru&rengashommista viikon sisällä. Asiaakin löytyi hirveän egoilun välistä. Pitää tarkistaa pyörän kiinnitys vielä ennen kuin pyydän tasapainottamaan renkaita.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa Juhizz

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
    • VolvoRyhmä@Facebook
« Vastaus #25 : 26.07.2015, 12:32:28 »
Juu ne pinnat kannattaa tarkistaa ettei ole epäpuhatuksia välissä. Jarruleyn ja navan välinen pinta, jarrulevyn ja vanteen väliset pinnat ja keskitysnavan ympäristö.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa Hurm0s

• Grand Touring
  • R = Refinement
« Vastaus #26 : 26.07.2015, 13:12:37 »
Hahah,kas kun itse olen aina onnistunut. Eikä sitten aiheesta nyt enempää. Ettei vaan suututa.
MR. kaikki tietävä on puhunut.

Harrrrvoin olen nähnyt kierteen kuluneen juurikaan.. Kaikki yleensä ymmärtävät mitä on vetää pyörän pultit väärille jengoille. Enemmän olen kyllä nähnyt aivan törkysen paskasia napoja joista on vaikea saada pyörää poies kun teräsnapa ja alumiinivanne ovat hyvin naittuneet yhteen.
Ilmeistä on että asiasta on montaa näkökantaa ja kukaan ei halua myöntyä suuntaan eikä toiseen. Siksi tästä-kään ei ole absoluuttista totuutta.Itse olen ainoastaan OMIIN kokemuksiin kirjoittanut. Ja mitä työskentely "sinisellä" (oh hoh!) on antanut 15 vuoden ajan näkökantaa asiaan.

Kun palataan tässä olevaan ongelmaan niin kyllä koko 2001-mallin auto ja siinä olevat väljyydet olisi otettava tarkasteluun. Silti tuo rengastus on otettava aluksi käsittelyyn.. Ja miten tosiaan on pyörät vedetty kiinni ja mahdolliset epätasapainon tuomat ongelmat.
Ja tuollainen v*ttuilu kannattaa sitten lopettaa ennenkuin aloittaakaan.

Nämä korjaamopuolen topicit olisi hyvä pitää siisteinä ja keskittyä aloittajan ongelmaan, jos täällä alkaa hirveä vääntö jostain asiasta johon jokaisella oma kanta josta ei tingitä, tulee koko topicista aivan tuskaista luettavaa.

Ja nuo työpaikat ja työkokemukset voidaan jättää ihan omaan arvoonsa, on täällä aika monilla autoalan koulutus ja työkokemusta.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Lentäjä

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #27 : 26.07.2015, 14:17:37 »
Tere.
Muuttuuko ravistamisen "laatu" kun ajaa esim moottoritiellä joka kaartaa,tällöin eturenkaiden keskinäinen asento muuttuu.(jos muuttuu..tasapainota)
Itselläni tämä oli havaittavissa,tasapainotettiin kyllä.
Vika katosi käytännössä kokonaan vasta kun vaihdoin iskunvaimentimet.

Ps.Kyllä ajoneuvon valmistaja ilmoittaa taapainotetaanko pulttikiinnityksestä vai navasta.
Minulla nissani ilmoitti ,että navasta keskitys ja myös tasapainotus,toki pulteissakis oli kartiot.
Volvo S80 t6-99,  volvo 940 -98 2.3fk

Poissa Chili

• Grand Luxe Touring
  • Ystävät tulevat ja menevät; viholliset lisääntyvät
« Vastaus #28 : 26.07.2015, 14:35:31 »
Mulla on tallissa lähes iskemättömät aluvanteet iskemättömillä Semperitin renkailla. Tartteusin soviterenkaat; en saa tasapainoon/keskelle enää kun hävitin keskitysholkit. Kartiopultit ja -reiät on.
Käsittämätöntä maailmassa on se, että se on käsitettävissä.

Poissa anssi68

• Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Volvo V70
« Vastaus #29 : 26.07.2015, 19:24:13 »
Mulla on tallissa lähes iskemättömät aluvanteet iskemättömillä Semperitin renkailla. Tartteusin soviterenkaat; en saa tasapainoon/keskelle enää kun hävitin keskitysholkit. Kartiopultit ja -reiät on.

Löytyskö tuolta:

http://www.soviterenkaat.fi/?gclid=CNbMmcKa-cYCFYPDcgod1y8J9w
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

RallyBaron  Samppasport