Tuossapa pohdintaa aiheesta napakeskitteinen vs. pulteista keskittävä ja myös pohdintaa noiden muovisten spacereiden todellisesta toimivuudesta voimien siirtäjänä.
http://www.croberts.com/Automotive-wheel-detachment.htmLopputulos tuossa artikkelissa on se, että OEM vanteet keskittävät usein navasta ja valmistaja on useimmissa tapauksissa navasta keskittäväksi ne suunnitellut, vaikka olisikin kartiomallin pultit/mutterit. Aftermarket vanteet suunitellaan pääasiassa pulteista keskittäväksi ja tuota voimiensiirto-ongelmaa koitetaan paikata usein polymeereista valmistetuilla soviterenkailla, mutta ne eivät poista täysin ongelmia. Eli se vanne ei välttämättä sovitteenkaan kanssa edelleenkään keskity 100% kuten autovalmistaja on alunperin kiinnityksen suunnitellut. Tuo taas aiheuttaa epätasapainon lisäksi pulttien väsymistä yms...
Se että joku toimii niin, ettei ongelmia itse havainnoi esim. ravistuksena, ei tarkoita sitä että autovalmistaja olisi asian suunnitellut alunperin kyseisellä tavalla toimivaksi. Autotehtaissa ei heitellä asioita hattuvakioilla "tää tuntuu toimivan"-periaatteella. "Riittävän hyvin" toimiva ratkaisu voi olla monessa tapauksessa ihan ok, mutta se ei ole synonyymi sille, miten palikat on alunperin suunniteltu toimivan.
