Race.fi  Puotilan autokorjaamo

s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan

  • 16 Vastauksia
  • 11750 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« : 25.07.2015, 10:33:19 »
Moro!eilen peruuttelin peräkärriä pihaan ja rupesin ihmettelemään kun auto jurrasi taaksepäin vaikka kytkinpoljin oli pohjassa.no Sittenpä ei saanut pakkiakaan pois päältä ja joutui auton sammuttamaan ja kädellä nostamaan polkimen ylös jonka jälkeen kytkin pelasi normaalisti loppupäivän. Autolla ajettu 245 tkm ja vuosimallia 09.
Minkälainen remontti odotettavissa?  Prkl kun olis hajonnut aikaisemmin kun just tullut 0,5 vuotta kun auton ostin niin olisi voinut aikaisemmin vielä myyjäliikkeeltä kysyä osallistumisesta kustannuksiin.

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #1 : 25.07.2015, 12:01:51 »
Kytkimen pääsylinterissä tai työsylinterissä varmaan jotain hämminkiä.
Pääsylinterin vaihto on aika helppo toimenpide, eikä muistaakseni maksa edes montaa kymppiä.
Työsylinterin vaihto taas vaatii laatikon irroittamisen, samalla tietenkin kannattaa laittaa uusi kytkin, eli suht kallis remppa.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #2 : 27.07.2015, 18:53:40 »
Eiköhän se ole työsylinterin vaihto edessä. Tänään jouduin lisäämään jarrunestettä kun alkoi valittelee. Mitä kaikkea joutuu purkamaan kun laatikon irrottaa?  Joutuuko koneen kiinnikkeitä yms irrottamaan?  Tarviiko jotain erikoistyökaluja? Homma kyllä itseltä onnistuu mutta lähinnä mietin hermojani mahtaako ne kestää

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #3 : 29.07.2015, 19:05:17 »
Tuo 1.6d on kyllä helposta päästä.
Koneen kannakeita ei tarvitse aukoa, mutta luonnollisesti vaihteiston kannatin täytyy, siitä akkukotelon alta.
Erikoistyökaluja ei oikeastaan tarvitse, ainostaan levyn keskittämiseen.
Yksi vaiheiston kehäpultti on vähän hankalassa paikassa hiukkaussuodattimen "alla", mutta sopivilla katkastuilla lenkeillä sen saa ilman sen irroittamista auki  :)
Kokonaisuudessaan n 4.h homma, tosin jos ekaa kertaa tekee kannataa koko päivä varata.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #4 : 30.07.2015, 06:27:33 »
Noniin! Helpotti kuulla ettei mikään mahdoton homma. Onko näissä kaksoismassa vauhtipyörä? Ajattelin samalla nyt laittaa kytkinlevyt vaikka tuskin niissä mitään vikaa on. Lauantaina pitäis ajella tällä 500 km reissu lentokentälle kun lähdetään lomamatkalle. Kaipa tuo nyt sen reissun kestää kun ottaa vaan jarrunestettä konttiin mukaan.. ja eihän tuota kytkintä onneksi matka-ajossa niin paljoa joudu käyttämään.  :idiot2:

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #5 : 30.07.2015, 13:33:12 »
On kaksoismassa pyörä.

Poissa jormaw

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #6 : 30.07.2015, 17:55:22 »
Okei. Se nyt ei ainakaan kolisee tai mitään. Miten siitä näkee päällepäin onko vaihdolle tarvetta?

Poissa SirBBa

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 993
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #7 : 02.08.2015, 13:01:16 »
Okei. Se nyt ei ainakaan kolisee tai mitään. Miten siitä näkee päällepäin onko vaihdolle tarvetta?
Jos luistanut kauheesti, niin on sinertävä, jolloin päässyt todella kuumaksi. Joten kampuran takastefa syytä vaihtaa myös silloin.
Aika suuri poikittais klappi niissä on jo uutenakin joten, ei kannata pelästyä jos sitä kokeilet.

Ja vielä tohon vaihdettaviin osiin, niin jos ja kun askin irroitat niin vaikka työsylinteri sieltä olisi rikki niin ehdottomasti levy+asetelma uusittava.

Poissa Kinkama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #8 : 13.12.2016, 23:40:38 »
Moro,

Samanlaista vikaa pukkailee. V50 D5 vuosimallia 08. Poljin tahmaa, ei tahdo nousta ylös kunnolla. Pääsylinteri vaihdettu. Luulin sillä tulevan kuntoon mutta muutaman sadan kilsan jälkeen ongelma palasi. Ei kuulemma vuoda nestettä laatikon ja moottorin välistä. Kytkin uusittu about 70tkm sitten, työsylinteriä ei ilmeisesti ole silloin uusittu. Kun käytti jarrunesteen korkin auki, parani hieman.

Voikohan nesteet olla vaihdon tarpeessa ja/tai järjestelmässä ilmaa? Alkujaan ongelma ilmaantui/paheni kun kovilla pakkasilla auto oli päivän lämpimässä. Voiko järjestelmään tällöin kondensoitua vettä?

Itse jarrunestesäiliön (sen mihin neste kaadetaan) ensimmäinen liitoskohta oli märkä, kuivattiin. Huomenna pitää katsoa vuotaako siitä. Tuleeko kellään mieleen muita mahdollisia vuotokohtia mitä lähteä hakemaan? Tai muita kommervenkkejä?

Poissa Kinkama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #9 : 14.12.2016, 09:57:27 »
Päivitys: Ei vuoda täyttösäiliön liitin.

Poissa Risto H

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 527
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #10 : 16.12.2016, 11:52:48 »
Olisko mahdollista että dieseleitä vaivaisi (ainakin D5:ttä) sama ongelma joka on tuttu 2.4 ja T5 -malleista? Kytkinpolkimen palautusjousien pidikkeen rikkoutuminen mitä edeltää narina polkimesta, oire on samankaltainen kuin tässä säikeessä kuvattu eli poljin ei nouse kunnolla ylös ja tuntuu veltolta. Omasta kulkineesta hajosi ko. osa takuuajan sisällä ja se vaihdettiin kokonaan toisenlaiseen.
Volvo V50 T5 M6 FWD Passion Red. Premium Audio, Dension Gateway, Climate pack, Nokian Z summers, Nokian R winters, BSR Stage 1, Digital boost gauge.

Poissa Kinkama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #11 : 31.12.2016, 14:41:40 »
Nyt on vaihdettu sekä pääsylinteri että työsylinteri. Aina toimii jonkun aikaa, mutta taas palasi ongelma. Kytkin on tuntunut hieman erilaiselta kuin ennen, ajattelin sen johtuvan uusista sylintereistä. Itse en ole sillä ajanut nyt mutta rouva kertoi että taas jumii poljin. Polkimen mekaniikka on kuulemma kunnossa sanoi asentaja.

Ihanasti rahaa palaa.

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #12 : 01.01.2017, 12:08:51 »
Jumittaako se poljin pakkasella vai muutenkin?
Mulla on poljin jäykkä jo pikkupakkasella ja - 20 ei huvita yhtään turhaan painaa.

Viimasuoja auttoi jonkinverran. 
Hetki paikallaan lämpöisellä moottorilla niin toimii taas ok mutta ajossa siellä jokin jäätyy.
V50 d5 -10

Diaz

  • Vieras
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #13 : 04.01.2017, 19:03:16 »
Omassa 2.0D:ssä on ilmennyt samaa ongelmaa tuolla -15C pakkasilla, kun antaa auton jäähtyä. Eberiä käyttämällä paranee ihan vähän, eli joku siellä varmaan jäätyy. Tulee nyt näillä kunnon pakkasilla muutama pitkä motarireissu niin näkee mitä tapahtuu. Ylä- ja alamaskin laitoin tänään peittoon.

Olisko mahdollista että dieseleitä vaivaisi (ainakin D5:ttä) sama ongelma joka on tuttu 2.4 ja T5 -malleista? Kytkinpolkimen palautusjousien pidikkeen rikkoutuminen mitä edeltää narina polkimesta, oire on samankaltainen kuin tässä säikeessä kuvattu eli poljin ei nouse kunnolla ylös ja tuntuu veltolta. Omasta kulkineesta hajosi ko. osa takuuajan sisällä ja se vaihdettiin kokonaan toisenlaiseen.

No hitto, mulla on narissut kytkin varmaan jo 40tkm ajan. Hyvä tietää. Onkohan tuo kallis remontti?

Poissa Kinkama

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: s40 1,6d kytkinpoljin jäi pohjaan
« Vastaus #14 : 08.01.2017, 19:44:20 »
Ei tunnu olevan kelillä merkitystä.

Järjestelmä ilmattiin ja nyt kytkin ei enää jumi. Polkimen liike on kuitenkin ehkä hieman tahmainen ja nyt ei vaihteet mene kunnolla silmään, etenkään pienet vaihteet. Ykköstä ei käytännössä saa silmään ellei käytä ensin esim. kolmosella. Jos vaihdetta yrittää työntää sisään, saattaa auto nytkähtää hieman. Eli tämähän vaikuttaa nyt siltä, ettei kytkimen levyt irtoa täysin toisistaan vaikka polkimen painaa pohjaan, olenko oikeassa?

 

Elekma  Autoracing