Proturbo  Autodiagnoosi

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 101159 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa JuHaU

  • Hallituksen jäsen - The Insinööri - Pyhimystyyppi
  • Administrator
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 7976
  • Recycle Racing #01
    • Juha Uusitorppa Photography
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #60 : 31.12.2011, 14:32:29 »
Mikäs pakopesä olis sopiva HX40 superin kanssa tuollaisessa 2,5l vinokoneessa.. Sais kuitenkin alhaalta herätä..

16# vois olla aika passeli. Ei mene tukkoon ihan heti.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #61 : 01.01.2012, 15:02:57 »
Ok.. eli 14 tai alle ei tule kyseeseen.

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6384
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #62 : 01.01.2012, 16:42:34 »
Ok.. eli 14 tai alle ei tule kyseeseen.

Kyse on taas siitä samasta asiasta, että riippuu ihan mitä haluaa. Jos tehotavoitteet hipoo +600hv, niin sitten tietenkin isompi, mutta jos riittää esim 400hv, niin varmaan pieneikin pesä riittää ja herää sitten aavistuksen aiemmin.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #63 : 01.01.2012, 17:40:15 »
Kyse on taas siitä samasta asiasta, että riippuu ihan mitä haluaa. Jos tehotavoitteet hipoo +600hv, niin sitten tietenkin isompi, mutta jos riittää esim 400hv, niin varmaan pieneikin pesä riittää ja herää sitten aavistuksen aiemmin.

Ihan 400hp ei riitä, kun se on nytkin niin nurkilla, että jos päivitetään niin tavoitekkin nousee jonnekkin 500hp tienoille.. Kaikki mikä menee yli 400hp on voiton puolella.

Poissa [Max]

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 169
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #64 : 03.01.2012, 10:50:41 »
Kaverin autossa herääminen parantui kun vaihto 14--->16# ja käsittääkseni seuraavaksi kokeiluun tulee 18#. Tilavuutta moottorissa 2,5 litraa.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #65 : 03.01.2012, 11:45:55 »
Tervehdys!

Työn alla on tässä Volvo 240 D24 ja ois turbotus eessä. Ahdin valinnasta vähän kyselisin..
-12mm nestepää ja ahdonalainen syötönsäätö tulossa
-cooler
-vähän varmaan avartelen ja hiekkapuhaltelen kanavia.
+ sachs sre kytkin
...yms...
lukemat pitäs saada +200hp/400Nm

GT32; imusiipi 47mm ja pakosiipi 54mm. AR 0,69. Tommonen ois suht edullisesti tarjolla (350€, uusi), mutta heräilee kuulemma vasta 3000 kieppeillä..ainakin vakiopakosarjalla.

T3/T4 oon katellu, mut tahtoo olla niin harvassa niitä..tai no.. uutena tietysti :D

mut tarkotus ois saada tuohon 400 € turbo (hukkaportilla)
uudet, vähän käytetyt ja huolletut kelpaa..

Kertokaa vinkkejänne. :)
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #66 : 03.01.2012, 12:03:43 »
Kaverin autossa herääminen parantui kun vaihto 14--->16# ja käsittääkseni seuraavaksi kokeiluun tulee 18#. Tilavuutta moottorissa 2,5 litraa.
rotolla mitattu?

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #67 : 03.01.2012, 12:06:01 »
Ihan 400hp ei riitä, kun se on nytkin niin nurkilla, että jos päivitetään niin tavoitekkin nousee jonnekkin 500hp tienoille.. Kaikki mikä menee yli 400hp on voiton puolella.
Miksi laittaa +600hv ahdin 400-500hv haarukalle?

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #68 : 03.01.2012, 12:21:50 »
Miksi laittaa +600hv ahdin 400-500hv haarukalle?

No myy mulle oikean kokoinen ahdin tuohon.  ;D Asevelihintaan tietysti..  Pointti on se, että mulla on nyt T04E 59/65 siivillä.. Kompurakotelo julmetun pieni. Tehoa 385hp 1,3bar. Pienempää ahdinta en siis aijo ostaa, koska koneen koko kasvaa ja kone paranee muutenkin.

HX40 supereita on käytetty alle 400hp koneissakin ihan kohtalaisin tuloksin, joten uskoisin sen toimivan myös noin 500hp koneessa. Miksei ylikin 500 jos muuten kaikki pelaa.

Toki on ehdotettu GT35R tyyppisiä ratkaisuja, mutta omaksi ikäväkseni joudun sanomaan, että superin hintaluokka on lähempänä omaa totuutta kun garretti taitaa maksaa tuplat..

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #69 : 03.01.2012, 12:44:47 »
No myy mulle oikean kokoinen ahdin tuohon.  ;D Asevelihintaan tietysti..  Pointti on se, että mulla on nyt T04E 59/65 siivillä.. Kompurakotelo julmetun pieni. Tehoa 385hp 1,3bar. Pienempää ahdinta en siis aijo ostaa, koska koneen koko kasvaa ja kone paranee muutenkin.

HX40 supereita on käytetty alle 400hp koneissakin ihan kohtalaisin tuloksin, joten uskoisin sen toimivan myös noin 500hp koneessa. Miksei ylikin 500 jos muuten kaikki pelaa.

Toki on ehdotettu GT35R tyyppisiä ratkaisuja, mutta omaksi ikäväkseni joudun sanomaan, että superin hintaluokka on lähempänä omaa totuutta kun garretti taitaa maksaa tuplat..
Jos kompurakotelo on julmetun pieni, se ei kyllä ole T04E. Pakopuoli voi olla. Joka tapauksessa 400 pätkähtänee rikki tuollakin.

Kyllähän kaikki aina toimii missä tahansa, mutta onko se hyvä, onkin toinen juttu.
Mä ehdottaisin tuohon MP R545-2:sta tai jotain hx35 asiaa. Ensin mainittu on edistyksellisempi.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #70 : 03.01.2012, 12:50:49 »
Jos kompurakotelo on julmetun pieni, se ei kyllä ole T04E. Pakopuoli voi olla. Joka tapauksessa 400 pätkähtänee rikki tuollakin.

Kyllähän kaikki aina toimii missä tahansa, mutta onko se hyvä, onkin toinen juttu.
Mä ehdottaisin tuohon MP R545-2:sta tai jotain hx35 asiaa. Ensin mainittu on edistyksellisempi.

Itsekin tuota joskus tutkin ja ei kyllä näytä T04E ahtimelta tuo mun.





Varmasti pätkähtää 400hp tuollakin rikki, mutta kun olen lyömässä noin 2500e koneeseen taas lisää (alakerta ja kansi) rahaa niin toivon, että pätkähtäisi samalla vaikka se 500hp.. HX35 mulla oli hyllyllä vielä toissapäivänä, mutta myin sen pois.

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #71 : 03.01.2012, 12:58:25 »
Toi on T04B kompuralla, päässet tuolla yli 450hv, jos paketti muuten kunnossa.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #72 : 03.01.2012, 12:59:11 »
Toi on T04B kompuralla, päässet tuolla yli 450hv, jos paketti muuten kunnossa.

Se kun ei riitä  ;)

Poissa Pro Turbo

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 90
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #73 : 03.01.2012, 13:12:53 »
Holsetin HE351 jossa on #12 turbiinikotelo, 58mm kompressori ja 60mm turbiini on esim. 2JZ moottorissa penkitetty yli 500hv ja 740Nm.
Tuossa Garretin TO4:ssa on melkein samat siipikoot joten sen pitäisi aika pitkälle riittää vaikka vanhaa tekniikkaa onkin.
Esim samanlaisilla siipikoolla varustettuna Holset 3LD ahtimella on menty alle 10s aikoja vartilla yli 10v sitten jolloin kompressori oli vain 55mm joka oikeasti on jo todella vanhaa ahdintekniikkaa.
Aika pitkälti moottorikohtaisia eroja myös tehojen saannissa., jotkut vain toimii ja menee kovempaa kuin toiset.

Poissa mista

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2130
    • Instagram kuvat
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #74 : 03.01.2012, 13:15:48 »
Kuinka paljon tuo pieni kompurakotelo voi vaikuttaa? Ja jos vaikuttaa niin voiko vain sitä vaihtaa suurempaan tjms..

Ainahan se on parempi jos saan käyttää vanhaa ahdinta. Se tarkoittaa, että säästin rahaa. Ja voin laittaa senkin kanteen.

 

Samppasport  Futurez