RallyBaron  Samppasport

mikä ahdin

  • 209 Vastauksia
  • 110439 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Ari E

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1316
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #105 : 08.01.2012, 11:10:44 »
kyllä toi oma ainakain kestäny sen reilun 3000 km  mitä viimevuoden aikana tuolla kerkes ajamaan.
Tuossa syksyllä otin irti leimaa varten ja välykset oli näppitunttumalla edelleen uuden veroiset.
Vertailu turbona käytin toista vastaava uutta, jonka hommasin johonkin tulevaan jääratapeliin  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 11:16:06 kirjoittanut Ari E »

Poissa mikkeki

  • 315 km/h @ mile
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 257
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #106 : 08.01.2012, 11:38:15 »
Eipä sitä voi automaattisesti sanoa, että kinuski turre o kuraa, eikä myöskään et ois aina hyvää. Sieltä kun saa sitä mitä tilaa.
Paljon on ollu ihan paskaa, mutta toisaalta on ollu myös toimivia.
"Aidot" ahtimet taas on tasalaatuista ja kontrollikin sen mukaista, toisin kuin kinkeissä.

Omaani en kyllä laittais kopiota.
raw d

Poissa kkdmotorsport

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #107 : 08.01.2012, 12:13:03 »
Kyllä HX35 on aika pieni ahdin yli 450 hevosvoimaiseen 2.5-litraiseen vinokoneeseen, jossa halutaan potentiaalia vielä jättää reserviin.

Omassa 2.3-litraisessa (joskin huonommalla 8v-kannella varustetussa) oli HX35 #12-pesällä ja sehän meni aivan tukkoon. 1.5 bar ahtopaineilla pakopaineet huiteli reilusti yli ahtojen ja pakotti hukkaportin auki vaikka olisi mitä tehnyt.

Tehot tämä rajoitti jonnekin reiluun 350 hevosvoimaan.
Nokkien ajoituksella on aika iso tekijä tässä kanssa, tiedän että hx35 12 pesällä on menty yli 500hv ilman pakopaine ongelmia
Ahtimet jokaiseen kulkuneuvoon www.pirkanmaanturbo.fi
Laadukkaat pakosarjat yms www.kkdmotorsport.com

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #108 : 08.01.2012, 12:25:51 »
Noille tehoille piisaa vakio TO3:kin.

Mitsun 15g, 16T olis juuri passeli tuohon tavoitteeseen. Herää aikaisin ja piisaa hyvin noille tavoitteille.

Itse laittaisin ennemmin aidon Japanialaisen, kuin Kiinalaisen.

Eiks vakio T03 oo sama turbo mikä on D24TiC:ssä vakiona? Tarkotus on hakea tottakai ajettavuutta ja tavote on saada heräämään 2000-2500 kieppeillä, mutta myös ois kiva saada sieltä semmonen +200hp kevyesti, jos vaikka jossain vaihees haluaaki lisätehoa samalla turbolla..eli vaikka 210-240hp.. Tai ainaki ku on tätä foorumia lukenu niin se T3/T4:kin tuntuu olevan ettei alle 1.2 bar paineilla irtoa 200hp viel..?

Mutta itsehän en tiedä asiasta hirveesti..mut eikö T3/T4:ssa oo saman kokonen pakopesä mitä T03:ssa?

Tos vaan sitä mietin, et onko parempi ostaa uusi kinuski 200-400€ hintahaarukassa vai sitten 40-80tkm ajettu aito japski samassa hinta haarukassa? Ihanne ois löytää vähän käytettyaito Garrett T3/T4 halvalla mut voi olla turha toivo.. :D :/
« Viimeksi muokattu: 08.01.2012, 12:36:54 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #109 : 09.01.2012, 16:28:21 »
Nokkien ajoituksella on aika iso tekijä tässä kanssa, tiedän että hx35 12 pesällä on menty yli 500hv ilman pakopaine ongelmia

Nokan ajoitusta ei tullut kokeiltua, vaikka nokassa kiinni Tommin billetin kauniisti kiiltävä osa olikin. Pitää ehkä ens kerralla tuotakin testata.

Olen myös kuullut tuollaisella kombolla otettavan yli 500, mutta en koskaan 8-venttiilisestä Volvon vinokoneesta melko vakiolla kannella ja Volvon nokalla varustettuna.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #110 : 10.01.2012, 16:24:24 »
Kumma juttu, vaikka kuinka googlettaa niin ei Garrettin aitoa T3/T4:sta löydy mistää.. tosin ei mul varmaan siihen ois kyl varaakaan...kai..mut silti. Täytynee varmaan tyytyä kinuskiin tai sit ostaa joku muu..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa j_tapio

  • Aluevastaava Oulunseutu
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2309
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #111 : 10.01.2012, 16:28:00 »
Kumma juttu, vaikka kuinka googlettaa niin ei Garrettin aitoa T3/T4:sta löydy mistää.. tosin ei mul varmaan siihen ois kyl varaakaan...kai..mut silti. Täytynee varmaan tyytyä kinuskiin tai sit ostaa joku muu..

Johtuisko siitä että garrett on tehnyt alkuperäisinä vain T3:a ja T4:a.
T3/4 on taas em. hybridejä joita harrastajat on itse väsäilly.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #112 : 10.01.2012, 16:38:47 »
Johtuisko siitä että garrett on tehnyt alkuperäisinä vain T3:a ja T4:a.
T3/4 on taas em. hybridejä joita harrastajat on itse väsäilly.

Ourait..mä luulin et myös Garrett on valmistanu niitä.. :D mut joo..aattelin kokeilla tuota kinukkia, semmonen missä "luvataan" että se on tasapainotettu jne.. Ellei mtn hyvää satu kohdalleen..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa Pro Turbo

  • Yhteistyökumppani
  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #113 : 10.01.2012, 16:59:45 »
Johtuisko siitä että garrett on tehnyt alkuperäisinä vain T3:a ja T4:a.
T3/4 on taas em. hybridejä joita harrastajat on itse väsäilly.

Aika lähelle tuota hakusessa olevaa T3/T4 ahdinta on Garrett tehnyt mm. Lancian sekä Cosworthin T35 ahtimet sekä Cosworth RS500 ja RS200 mallin ahtimet jossa jälkimmäisessä oli  444 hv ja 489 Nm ja T3 pohjainen ahdin eli ei huonosti kun jostain moottorista saa sen 300hv samalla ahtimella.
Noita malleja ei vain saa edukkaasti oikein mistään ja ovat mielummin bensavehkeisiin siipisuhteiltaan tehtyjä kuin dieseliin.

Poissa antonmies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • Mestareille Mastereita
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #114 : 10.01.2012, 17:12:48 »
Johtuisko siitä että garrett on tehnyt alkuperäisinä vain T3:a ja T4:a.
T3/4 on taas em. hybridejä joita harrastajat on itse väsäilly.
Eipä tuo nyt ihan noinkaan ole.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #115 : 10.01.2012, 17:13:29 »
Aika lähelle tuota hakusessa olevaa T3/T4 ahdinta on Garrett tehnyt mm. Lancian sekä Cosworthin T35 ahtimet sekä Cosworth RS500 ja RS200 mallin ahtimet jossa jälkimmäisessä oli  444 hv ja 489 Nm ja T3 pohjainen ahdin eli ei huonosti kun jostain moottorista saa sen 300hv samalla ahtimella.
Noita malleja ei vain saa edukkaasti oikein mistään ja ovat mielummin bensavehkeisiin siipisuhteiltaan tehtyjä kuin dieseliin.

Vaihtoehtona ois myös noita mitsun ahtimia mut..kattoo nytte. Ei oo oikee yhtää hyvää vähän käytettyä osunu kohalleen. T03:sta en osta..pitää sillä ahtimella ees vähä olla kokoa. :) Vaikka aika pienoinen tuo T3/T4:kin on..
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #116 : 10.01.2012, 21:11:28 »
Vaihtoehtona ois myös noita mitsun ahtimia mut..kattoo nytte. Ei oo oikee yhtää hyvää vähän käytettyä osunu kohalleen. T03:sta en osta..pitää sillä ahtimella ees vähä olla kokoa. :) Vaikka aika pienoinen tuo T3/T4:kin on..

T3/4-ahtimia on melko monta erilaista. Näissä erilaisia siipiä molemmin puolin ja erilaisia a/r-suhteita pesissä. Aika paha siten sanoa, että tuollainen on pieni.

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #117 : 10.01.2012, 21:40:19 »
Eipä tuo nyt ihan noinkaan ole.
Ja toki tällaiseen kommenttiin olisi kiva saada myös tarkennusta, eli miksi ei nyt noinkaan?
Tietoa kun tuntuu olevan.


Diudi, mikä hinku on saada juuri tuollainen 3/4? Maailma on pullolaan muita vaihtoehtoja, täysin samassa hintaluokassa. Vaikka se kiinari tai käytetty joku muu. Luultavasti jos löydät 3/4;n, on se kuitenkin mitoitettu bensalle tai sitten ei millekkään.

Poissa Diudi

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 845
  • www.vrcf.fi
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #118 : 10.01.2012, 21:46:12 »
Ja toki tällaiseen kommenttiin olisi kiva saada myös tarkennusta, eli miksi ei nyt noinkaan?
Tietoa kun tuntuu olevan.


Diudi, mikä hinku on saada juuri tuollainen 3/4? Maailma on pullolaan muita vaihtoehtoja, täysin samassa hintaluokassa. Vaikka se kiinari tai käytetty joku muu. Luultavasti jos löydät 3/4;n, on se kuitenkin mitoitettu bensalle tai sitten ei millekkään.

No sano sitten vastaava joku muu ahdin jonka saa samalla 200-400 eurolla..? uutena tai vähän käytettynä. Mitsun 18T:tä on ehdotettu ainaki.. Onko garrettilla, switcherillä tai holsetilla mtn sopevaa tohon 200-220hp teholuokkaan?

Oon vain kuullu, että tuo T3/T4 on toimiva ton deekun kanssa.. tos ois yhestä speksit: Compressor wheel .50A/R, Inducer: 2", Exducer 3"
Turbine wheel: .63A/R, Inducer: 2.58", Exducer: 2.2"
« Viimeksi muokattu: 10.01.2012, 21:50:31 kirjoittanut Diudi »
MB SLK 230 Kompressor -97 (R170)

Poissa usu

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 633
Vs: mikä ahdin
« Vastaus #119 : 10.01.2012, 22:09:35 »
No sano sitten vastaava joku muu ahdin jonka saa samalla 200-400 eurolla..? uutena tai vähän käytettynä. Mitsun 18T:tä on ehdotettu ainaki.. Onko garrettilla, switcherillä tai holsetilla mtn sopevaa tohon 200-220hp teholuokkaan?

Oon vain kuullu, että tuo T3/T4 on toimiva ton deekun kanssa.. tos ois yhestä speksit: Compressor wheel .50A/R, Inducer: 2", Exducer 3"
Turbine wheel: .63A/R, Inducer: 2.58", Exducer: 2.2"
Seuraa Nettivaraosaa ja muutamia autofoorumeita, kuten tämä, Vastaheitto, HolySmoke yms. missä ahtimia liikkuu.
Usein näkee jotain tuon tyyppistä kaupan käytettynä tai ainakin melko lähelle.
Toisaalta miksi ei se kiinari suoraan. On niitäkin vielä ajossa ilman ongelmia vaikka kilsoja takana tuhansia.

Meinaan vaan, että voi olla pitkäkin aika jos vain siihen yhteen keskityt.

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy