Elekma  Autoracing

D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?

  • 9 Vastauksia
  • 11427 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« : 05.08.2015, 18:33:10 »
aloitan uuden aiheen, koskapa alkuperäinen käyntihäiriön ongelma ratkesi johdinsarjan johtimen vian löytymisellä,, eikä ole suutin ongelma,, ks mittausraportti dieselpajalta ja johdinsarjasta löytynyt vikakohta (kiinnikkeen alapuolelta,, suojateippauksen kohta),, tästä seikkailusta enemmän toisesta ketjusta 'D5 suutinviat ja käyntihäiriöt'







eli tapaus D5 vm2008 / 180tkm sylinteri äännähtelee metallisella sivuäänellä, oikeastaan käynti on kylmänä sellaista papatusta,, jotenkin siihen ääneen on ajan mittaan tottunut ja ajatellut sen olevan D5 luontainen ääni, vaan ei kaiketi siis ollutkaan,

D5 käytettiin kahdella eri pajalla pirkkalassa ja hämeessä (ei merkkikorjaamoja) kuuntelukierroksella, pajat ovat toisistaan tietämättömiä ja paljon dieseleitä korjanneita, erityisesti volvoja ja volkkareita, johtopäätös kummassakin olisi vahvasti että ykkös sylinterin hydrauliset venttiilinostajat pitävät ääntä,,,

poissulkivat vahavsti suutinviat kun näkivät mittausraportin,, ks.kuva raportista

omaa ihmetystä ja ristiriitaisuutta lisää se että merkkikorjaamo joka löysi ja korjasi alkuperäisen käyntihäiriön syyn (johdinvika) johdattelee äänen johtuvan jostakin muusta kuin hydraulisista venttiilinostimista (sylinterin tai männän pinnoitteet ??..)

kysymykseni on siis, mitähän venttiilinostimien remontti oikein kustantaa ja mitä kaikkea muuta kannattaa tehdä samantien,, tiedän sen että paljon se on mutta kuinka paljon,

tiedoksi että ko yksilöön on vaihdettu 3v sitten kohdass 150tkm jakopään hihna ja 2v sitten kohdassa 165tkm pyörreläppien akselin pettämisen vuoksi pyörreläppä akseleineen,

siis

1. kannattaako vaihtaa kaikki hydrauliset nostajat samantien kun kansi aukaistaan,, kaiketi niitä 20kpl mutta sinänsä osat eivät kustanna paljoa

2. kannattaa varmaan samantien vaihtaa

-jakohihna (vaikka on 3v 30tkm sitten vaihdettu)
-vesipumppu
-nokka-akselin stefa
-kampiakselin stefa
-apulaitehihna
-apulaitehihnan rullat
-öljy+suodatin
-jäähd.nesteet

3.
mitä ko remontti saisi omalla (verotetulle) rahalla maksavalle maksaa noin suurin piirtein ?
paljonko ko remontissa kuluu asiansa osaavalta aikaa siis työtunteja ?
mitähän osat maksaa noin suurinpiirtein 500 vai 1000 ?

4
kannattaako osia metsästää virosta tai saksasta?

5
mistä vaasa seinäjoki tampere helsinki linjan länsipuolelta löytyisi hyvä ja asianosaava paja tai henkilö suhteellisen edukkaasti ?

6
kannattaako harkita korjausta virossa?

7
senverran tein jo tiedusteluja pariin vaihtomoottoreita tarjoavaan paikkaan, että antavat 8-18kk takuun vaihtomoottorille jonka saa muutamaan tuhanteen ( 2-4) euroon pajalle toimitettuna, siis kysymys kuuluu,,, kannattaako samantien vaihtaa koko moottori jos venttiilinostinremppa on esim yli 2keur ? paljonkohan ko moottorinvaihto vie asianosaavalta aikaa,, minulle annettu ymmärtää että 3työpäivää...

8
ja jos vaihtomoottoriin päätyisi,,, kannattaako enää ottaa samanlaista D5 vai sopiiko joku muu paljonko kestävämpi (uudempi ) malli ko volvoon V70 D5 2008 automaatti (rek 12/07)... jotenkin tuntuu että nämä ensimmäiset D5 ko 2008 mallit ovat jotain vikaherkkiä yksilöitä...

10 .vai onko ko vuosimallin D5 muillakin aiheuttanut ongelmia ?? en olisi uskonut että näin vähän ajetussa D5 on ollut kaikenlaista pientä,, ja nyt sitten venttiilinostimet vialliset,, onko normaalia ?

11. vai kannattaako pistää muutoin tyytyväisyydellä pidetty ja ajettu volvo vaihtokiertoradalle ? muutoin erityisen hyvin (merkki) huollettu ja sisäsiististi pidetty


otan kiitollisuudella vastaan neuvoja !

ps. Nortti jo tähän venttiilivikaan vähän johdattelin,, kiitos !

pss.
 kiitos foorumin aktiiveille hyvästä foorumista

Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #1 : 09.08.2015, 14:04:45 »
1. Jos nostimet ja keinut uusitaan, tottakai samalla kaikki. Osat ovat työhön nähden senverran edullisia ettei kannata tuossa säästää.

2. Jakopää samalla, vaikka olisi vaihdettukin, samat perustelut kuin edellä.
Ehkä pelkän hihnan vaihto riittää, muttei ne rullatkaan paljoa maksa.

3. Työstä voisi sellainen tonni olla aikalailla maksimi, asiansa osaavalta tuohon menee koko päivä.
Osat maksaa volvolla reilun tonnin, nostajat ja keinut on siellä aika kovassa hinnassa.

4. Itse tilasin Italiasta INA:n keinut ja nostajat (alkuperäiset on INA:n valmistamia), Saksasta ja Virosta saa suunnilleen samaan hintaan, eli noin 400e.

5. ?

6. Itse pysyisin Suomessa, jos vaikka tulee jälkeenpäin jotain ongelmia.

7. JOS koneessa ei ole muuta vikaa kuin nostajat, en lähtisi vaihtomoottoria laittamaan, niiden kunto ei ole välttämättä yhtään sen parempi. Kustannukset myös väkisin on vähintään tuplat tuohon nostajaremppaan nähden.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #2 : 10.08.2015, 11:13:27 »
kiitos Hurm0s palautteesta ja tiedoista !

ajattelen samanlailla, että kun kansi on auki, niin tehdään sitten kunnolla ajatellen, että hetimmiten ei sitten tarvitsisi avata,

Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #3 : 18.08.2015, 23:02:07 »
päivitys tähän tapaukseen seuraavasti:

ykköspytyn nostimet ja keinut kalkattivat, 

joten sen ja kaikkien muidenkin vaihtaminen poisti lisä-äänet,

nyt kuuluu ainoastaan suuttimien raksutus, tosin senverran käytetyt (180tkm) että kaiketi kuuluukin raksuttaa (ne ovat toimivat yksilöt, vaihtosuuttimilla varmuuden vuoksi kokeilltu ja kaikkien kunto mitattukin)

.. ainoa huono asia tästä rupeamasta on, että parkkipaikoilla kun huomaa lähellä käyvän 2,4D/D5 joka on samaa ikäluokkaa, niin sitä kuuntelee ihan uutta luontoääntä,,, olisiko jollakin muullakin sama raksutus tai peräti kunnon kalkatus,, >:D

kiitos vielä Nortille hyvistä vinkeistä, neuvoista ja avusta, arvostan !
Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #4 : 19.08.2015, 01:33:45 »
Joskushan dieselin suuttimien ääntä on pehmennetty laittamalla vähän 2-T öljyä naftan sekaan.
En tiedä uskaltaako näissä laittaa kun on DPF, vai sanooko pönttö heti tööt.

Paljonko remppa tuli nyt kustantamaan?
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Häkämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 72
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #5 : 19.08.2015, 08:25:09 »
Itselläni on -04:n 2.4 D ja mittarissa ~470 000. Tuo -08 on tietty erilainen, tehokkaampikin. Kuin noita kilometrejä jo alkaa olla, on mielessä pyörinyt monesti jonkinlainen kärryn päivityskin. Uskaaltako noihin uudempiin sitten sekaantua ollenkaan.

Liekkö sitten joku vaihtanut kilkkeet jo moneenkin kertaan vai liekkö muuten kovempaan tekoa mutta käy mielestäni tasaisesti ilman mitään naksutuksia tämä jo yli 10 vuotias nakertaja.

Poissa Jaru

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 54
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #6 : 20.08.2015, 14:57:09 »
Eikös jostakin ulkomaan foorumulta löytynyt, että olis ollut huonoa tavaraa nostajat/ huono erä. Ajouttuu -06,-07 koneisiin?? Vai onko ihan mutua.

Poissa hou244gle

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 20
  • Grand Luxe Executive
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #7 : 21.08.2015, 20:55:45 »
en osaa asiaa enempää valaista onko 08 mallin D5 jotenkin sekulia sarjaa, mutta tosiseikka on sekin että henkilöautojen käyttökokemuksia on minulla melkein 2Mkm /40-60tkm/v takana, ja siitä käyttöautoja 80 luvun alun jälkeen fordeja ja vm98 ensimmäinen volvo (945) ja sen jälkeen viiden etuvetoisen V70 volvon ja kolmen A6 kokemuksen jälkeen, niin ensimmäisen kerran koen että alle 200tkm ajetulla autolla on venttiilinostinvikoja

tämä D5/08 oli siis em sarjassa viimeinen volvo ja jätettin tarkoituksella 'työajojen 3v/150tkm jälkeen merkkiliikehuollettuna' yksityisajoon ja se on saanut sen jälkeen 25tkm aikana

-uudet pyörrelapat/akseli
-3 suuttimen uudet liittimet
- common rail paineanturi johdinpari hinkannut itsensä puhki ilmansuotimen alapuolelta
- nyt siis venttiilinostimet ja keinut ,, samantien kaikki 20 kpl vaihtoon

uskon kuitenkin asiantuntijoita volvon koneiden suhteen ja koneremonttien kokemuksen syvää rintaääntä, että ko kone sinänsä perusrakenteeltaan hyvä, senpä vuoksi tämäkin suhteellisen pieni remontti kannatti tehdä ja odotetaan reippaita huolettomia kilometrejä

mutta itse projektista,

INAn nostimet ja keinut n. 60% merkkiliikkeen hinnoista ( suomesta ) ja reippaasti alle päivän työ kokeneelta tosi-ammattilaiselta (samat INAn vehkeet ovat ne alkuperäisetkin, näin olen itseni antanut ymmärtää)

jakopään hihnaa ei tarvinnyt irroittaa ja siksi sitäkään ei kannattanut vaihtaa, kun nykyisellä on vasta 25tkm takana (kuten myös apulaitehihnoilla ja kääntörullilla ja vesipumpulla yms tilpehööreillä)

joten taas aurinko paistaa ja volvon oma luontoääni raksuttaa nokalla,,,   *taavih->

Grand Luxe Executive
ensimmäinen Volvoni 142 S .. löytyisikö uudelleen ?

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #8 : 21.08.2015, 23:56:31 »
jakopään hihnaa ei tarvinnyt irroittaa ja siksi sitäkään ei kannattanut vaihtaa, kun nykyisellä on vasta 25tkm takana (kuten myös apulaitehihnoilla ja kääntörullilla ja vesipumpulla yms tilpehööreillä)
Itseasiassa se on kyllä pakko irroittaa jos nostajat ja keinut vaihdetaan.
Mutta ei sitä tosiaan välttämättä uusia tarvitse jos se on suhtkoht uusi.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: D5 vm2008 venttiilinostimet remontti ?
« Vastaus #9 : 22.08.2015, 18:52:09 »
Itseasiassa se on kyllä pakko irroittaa jos nostajat ja keinut vaihdetaan.
Mutta ei sitä tosiaan välttämättä uusia tarvitse jos se on suhtkoht uusi.

Juu, kyllä tuo imupuolenkin nokka-akseli oli irti kun on niin nopeampi homma :). ... mutta ihan "pakko" ei olisi koska yksittäisen keinuvivun saa irti kun venttiilin painaa alas ja kaataa keinuvivun kyljelleen jolloin nostintapin saa myös pois. On vaan melkoisen aikaavievää puuhaa ja vaatii näppäryyttä sormille ja työkaluille  :o.

 

Futurez  Kulkukoira