aloitan uuden aiheen, koskapa alkuperäinen käyntihäiriön ongelma ratkesi johdinsarjan johtimen vian löytymisellä,, eikä ole suutin ongelma,, ks mittausraportti dieselpajalta ja johdinsarjasta löytynyt vikakohta (kiinnikkeen alapuolelta,, suojateippauksen kohta),, tästä seikkailusta enemmän toisesta ketjusta 'D5 suutinviat ja käyntihäiriöt'


eli tapaus D5 vm2008 / 180tkm sylinteri äännähtelee metallisella sivuäänellä, oikeastaan käynti on kylmänä sellaista papatusta,, jotenkin siihen ääneen on ajan mittaan tottunut ja ajatellut sen olevan D5 luontainen ääni, vaan ei kaiketi siis ollutkaan,
D5 käytettiin kahdella eri pajalla pirkkalassa ja hämeessä (ei merkkikorjaamoja) kuuntelukierroksella, pajat ovat toisistaan tietämättömiä ja paljon dieseleitä korjanneita, erityisesti volvoja ja volkkareita, johtopäätös kummassakin olisi vahvasti että ykkös sylinterin hydrauliset venttiilinostajat pitävät ääntä,,,
poissulkivat vahavsti suutinviat kun näkivät mittausraportin,, ks.kuva raportista
omaa ihmetystä ja ristiriitaisuutta lisää se että merkkikorjaamo joka löysi ja korjasi alkuperäisen käyntihäiriön syyn (johdinvika) johdattelee äänen johtuvan jostakin muusta kuin hydraulisista venttiilinostimista (sylinterin tai männän pinnoitteet ??..)
kysymykseni on siis, mitähän venttiilinostimien remontti oikein kustantaa ja mitä kaikkea muuta kannattaa tehdä samantien,, tiedän sen että paljon se on mutta kuinka paljon,
tiedoksi että ko yksilöön on vaihdettu 3v sitten kohdass 150tkm jakopään hihna ja 2v sitten kohdassa 165tkm pyörreläppien akselin pettämisen vuoksi pyörreläppä akseleineen,
siis
1. kannattaako vaihtaa kaikki hydrauliset nostajat samantien kun kansi aukaistaan,, kaiketi niitä 20kpl mutta sinänsä osat eivät kustanna paljoa
2. kannattaa varmaan samantien vaihtaa
-jakohihna (vaikka on 3v 30tkm sitten vaihdettu)
-vesipumppu
-nokka-akselin stefa
-kampiakselin stefa
-apulaitehihna
-apulaitehihnan rullat
-öljy+suodatin
-jäähd.nesteet
3.
mitä ko remontti saisi omalla (verotetulle) rahalla maksavalle maksaa noin suurin piirtein ?
paljonko ko remontissa kuluu asiansa osaavalta aikaa siis työtunteja ?
mitähän osat maksaa noin suurinpiirtein 500 vai 1000 ?
4
kannattaako osia metsästää virosta tai saksasta?
5
mistä vaasa seinäjoki tampere helsinki linjan länsipuolelta löytyisi hyvä ja asianosaava paja tai henkilö suhteellisen edukkaasti ?
6
kannattaako harkita korjausta virossa?
7
senverran tein jo tiedusteluja pariin vaihtomoottoreita tarjoavaan paikkaan, että antavat 8-18kk takuun vaihtomoottorille jonka saa muutamaan tuhanteen ( 2-4) euroon pajalle toimitettuna, siis kysymys kuuluu,,, kannattaako samantien vaihtaa koko moottori jos venttiilinostinremppa on esim yli 2keur ? paljonkohan ko moottorinvaihto vie asianosaavalta aikaa,, minulle annettu ymmärtää että 3työpäivää...
8
ja jos vaihtomoottoriin päätyisi,,, kannattaako enää ottaa samanlaista D5 vai sopiiko joku muu paljonko kestävämpi (uudempi ) malli ko volvoon V70 D5 2008 automaatti (rek 12/07)... jotenkin tuntuu että nämä ensimmäiset D5 ko 2008 mallit ovat jotain vikaherkkiä yksilöitä...
10 .vai onko ko vuosimallin D5 muillakin aiheuttanut ongelmia ?? en olisi uskonut että näin vähän ajetussa D5 on ollut kaikenlaista pientä,, ja nyt sitten venttiilinostimet vialliset,, onko normaalia ?
11. vai kannattaako pistää muutoin tyytyväisyydellä pidetty ja ajettu volvo vaihtokiertoradalle ? muutoin erityisen hyvin (merkki) huollettu ja sisäsiististi pidetty
otan kiitollisuudella vastaan neuvoja !
ps. Nortti jo tähän venttiilivikaan vähän johdattelin,, kiitos !
pss.
kiitos foorumin aktiiveille hyvästä foorumista