Futurez  Kulkukoira

XC90 automaatti paukahtaa alaspäin vaihdettaessa

• 12 Vastauksia
  • 3387 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
XC90 -06 laatikko toimii muuteen hienosti MUTTA jos kevyestä kiihdytyksestä painaakin kaasua syvemmälle (ei pohjaan) niin paukahtaa alaspäinvaihtaessa niin *****leesti ja koko auto tuljahtaa. Laatikko on huuhdeltu ja opetusajettu ~40tkm sitten jolloin jo teki ko. temppua, ennen ja jälkeen toimeenpiteen.

Jos tekee kunnollisen kickdownin tasanopeudesta niin mitään paukahduksia/nykäyksiä ei tule. Ongelman toki voisi kiertää sillä että vaihtaisi käsin mutta kun automaattisestikin pitäisi mennä…

Eikö tuo oppiva laatikko vaan ymmärrä mua vai onko se oikeesti viimeisillään kun nykyään oire esiintyy helpommin?
minkä huollan sen korjaan

Poissa Ryde85

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: XC90 automaatti paukahtaa alaspäin vaihdettaessa
« Vastaus #1 : 07.08.2015, 11:15:15 »
Tarkasta vetoakseleiden välykset.

Poissa volvotdi

• Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Tampere - Pori
« Vastaus #2 : 07.08.2015, 12:16:14 »
Tarkasta vetoakseleiden välykset.

Aika paljon saa väljää olla, että noin käyttäytyy eli tuskin kyse on nyt tuosta. Ennemminkin jokin tai jotkut solenoidit vuotavat venttiilikoneistossa, jolloin väärä paine saa aikaan väärän kytkeytymistapahtuman. Öljynvaihto ei siis helpottanut tilannetta yhtään?
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 07.08.2015, 12:45:17 »
Öljynvaihto ei siis helpottanut tilannetta yhtään?

Nyt en enää muista kauanko otti öljynvaihdon jälkeen ennenkuin oireili ensimmäisen kerran, siinä kun saattaa mennä pitkänkin aikaa oireiluiden välillä jos ei kuvatun kaltaista kiihtyvästi kiihtyvää kiihdytystä satu tekemään (ja kaukomuisti on jopa lähimuistia huonompi)....

Kai sen voisi taas käyttää huuhtelussa, eikös suositus ole 30-60tkm välein ajosta riippuen?

Poissa JanMac

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 07.08.2015, 13:11:21 »
Kuvaukset vastaa oman S80 laatikon käyttäytymistä, hieman lievempänä. Kiihdytettäessä vaihtaa yhden pykälän alaspäin nätisti, mutta jos polkee syvemmälle jolloin vaihtaa 6->5 ja het perään joutuu hakemaan 5-> 4, lyö jotenkin lukituksen päälle eikä anna yhtään luistoa. JYM!
Kovin ilkeältä tuntuu kun ei koskaan tiedä lentääkö rattaat kyljestä pellolle.
Varsinaisia "nappi" kickdowneja ei ole tehnyt mieli edes kokeilla ....
Muutoin toimii hyvin. Kilsoja 265tkm, viimesin huuhtelu 250tkm kohdalla.
S80 Executive D5 AWD

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 07.08.2015, 13:18:42 »
... lyö jotenkin lukituksen päälle eikä anna yhtään luistoa. JYM!
Kovin ilkeältä tuntuu kun ei koskaan tiedä lentääkö rattaat kyljestä pellolle.

Juurikin näin, vaistomaisesti vilkaiseee peiliin josko seillä näkyy savua tai poukkoilevia osia... Ja jos jysäyksen jälkeen hellittää kaasua ja alkaa uudestaan kiihdyttää niin sama tulos >>> ei saa nostaa  ;D

Poissa virkpe

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 07.08.2015, 16:09:39 »
Minä väittäisin että vaihteistot teillä alkaa olla väljiä, mikä tekee ettei öljyn paineet pysy riittävän korkeina, mikä tekee vaihtamiset koviksi kun kierrosten myötä öljynpaineet nousee ja vaihteen siirto tapahtuu hallitsemattomasti.
Toinen ongelma alue mikä paljastaa edellä mainittua on mm. vaihto 5-3 kytkeytyykö vaihde pehmeästi? ja kun laitat vaihteen P-D:lle kytkeytyykö vaihde D pehmeästi vai nykäisemällä, kokeile uudestaan laita P ja olla hetken ja sitten uudestaan D:lle kytkeytyykö pehmeästi vai nykäisemällä?

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 07.08.2015, 16:17:08 »
Minä väittäisin että vaihteistot teillä alkaa olla väljiä, mikä tekee ettei öljyn paineet pysy riittävän korkeina, mikä tekee vaihtamiset koviksi kun kierrosten myötä öljynpaineet nousee ja vaihteen siirto tapahtuu hallitsemattomasti.
Toinen ongelma alue mikä paljastaa edellä mainittua on mm. vaihto 5-3 kytkeytyykö vaihde pehmeästi? ja kun laitat vaihteen P-D:lle kytkeytyykö vaihde D pehmeästi vai nykäisemällä, kokeile uudestaan laita P ja olla hetken ja sitten uudestaan D:lle kytkeytyykö pehmeästi vai nykäisemällä?

Ei mitään muita nykimisiä, tosin tuo eestaas P>D>P>D kokeilematta. Oikeastaan ainoa muu asia mitä olen ihmetellyt on että yli 10 asteen pakkasilla antaa kierrättää aikalailla ennenkuin antaa isompaa pykälää ehkä siitä kolmosesta ylöspäin.

Poissa Mustalaatikko

• VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
« Vastaus #8 : 07.08.2015, 16:19:19 »
Kylmänä nuo aina kierrättää hetken aikaa. Minulla on V70:ssä hyvin käyttäytyvä ja hyvin huollettu laatikko 223tkm ajettuna, kerran olen vaan säikähtänyt kun sain sen paukahtamaan pienellä nopeudella jyrkkään alamäkeen ajaessa, kun vauhti rupesi kiihtymään moottorijarrutuksesta huolimatta ja laatikko päätti vaihtaa vissiin pienempään kunnon pamahduksella.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #9 : 14.08.2015, 12:46:26 »
P>D>P>D>P renklaus kokeiltu, enkä saanut sillä aikan mitään nytkähtelyjä tai ääniäkään. Motarilla sain testatessa sitten jo kunnon kick-downillakin pauketta aikaiseksi...  :P

Juuri kävin Lempäälän Öljypisteellä teettämässä pesun ja huuhtelun, saa nähdä muuttuuko miksikään....

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #10 : 14.08.2015, 23:30:47 »
Kyllä kait mulla tuntuu vieno nykäisy kun vaihtaa P->D. Joskus hieman tuntuvammin, joskus vähemmän tuntuvammin. Olen luullut että se on automaattivaihteistoille tyypillistä. kohta 100tkm olen tuolla itse ajanut ja koko ajan on tuota tehnyt eikä ole hajonnut vielä. Mitään paukahtavia vaihtoja ei ole. Kerran muistan että löi rajusti pienempää kun taajamanopeudessa pääsi ylämäki yllättämään vissiin ja jotenkin yritti turhan pitkään isolla vaihteella. Sitten tuli paniikki ja pienempää ja kun oli ylämäki niin ei menny nätisti sisään.

Oletteko kokeilleet sitä kuuluisaa adaptaatiota? Itse en kyllä usko että se auttaa mihinkään oikeaan vaivaan. Jos näissä olisi jotain kalibroitavaa niin kai se johonkin määräaikaishuoltoon kuuluis
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa coyote

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #11 : 15.08.2015, 12:03:09 »
Oletteko kokeilleet sitä kuuluisaa adaptaatiota? Itse en kyllä usko että se auttaa mihinkään oikeaan vaivaan. Jos näissä olisi jotain kalibroitavaa niin kai se johonkin määräaikaishuoltoon kuuluis

Merkkiliikkeessä teetätin opetusajon (vai mitä tarkoitit adaptaatiolla) edellisen öljynvaihdon yhteydessä, ei merkittävää muutosta. Tällä kertaa vaan nollattiin oppimistulokset.

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #12 : 15.08.2015, 17:15:47 »
Merkkiliikkeessä teetätin opetusajon (vai mitä tarkoitit adaptaatiolla) edellisen öljynvaihdon yhteydessä, ei merkittävää muutosta. Tällä kertaa vaan nollattiin oppimistulokset.

Joo just tuo. Rahanhaaskuuta.

Nyt kun tuota kuumana vartavasten testailin niin ei se mulla itseasiassa nykäise yhtään P->D. Kyllä sen tuntee että nyt meni päälle mutta menee pehmeästi ja isommitta viiveittä. Hämmästelin tuota ja tulin siihen tulokseen että vissiin aina melko kylmänä tulee p-> d laitettua kun silloin sen ainakin tuntee sen pienen nykäisyn. Muutenkin ihmetyttää että kun öljynvaihtoaika kohta käsillä niin laatikko toimii silti tosi hyvin. Vaihdan tosin 60tkm välein ja nykyisillä öljyillä ajettu 50tkm. Tulee ajettua paljon taajamaa niin kai se on parempi tiuhaan vaihdella. Melkoista öljyn kanssa lotraamista on elo näiden feartronicien kanssa. Moottoriin kun öljyt vaihtaa 20tkm välein niin kolmatta sataa menee vuodessa mobilille ???

Edit: 260eur eli yli pari kymppiä kuussa, huh
« Viimeksi muokattu: 15.08.2015, 17:19:42 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

RallyBaron  Samppasport