Ateho  Elekma

Slerbahuulen laukaus lumpioon +855

  • 767 Vastauksia
  • 105655 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« : 13.08.2015, 23:14:05 »
Avataampas tällekin merikontille oma topic taas, pienen tauon jälkeen:

Hups, väärä kuva prkl...

























Tätänykyä auto on pääasiallinen vaimon auto, minulla on italialainen spagettiraketti.

Auton specsejä:
- Volvo 945
- B230FB
- Kantta laskettu 1,6mm, puristukset nykyään 9.8:1, nokka VX3 (kannen laskun myötä vastaa VX:ää)
- AW71L (oli M47)
- 3.73 avoin perä (etsinnässä 4.1)
- kattoluukku

Elikkä aivan perusmallin 945. Auto uitettu saksasta suomeen 1999 ja minä ostin tämän muumilaaksosta (kouvola) 2012 syksyllä. Nämä kolme vuotta on mennyt pääasiassa perushuolloilla, viimetalvena asensin taakse kuormajouset, ettei pääse maa lähenemään. Kuukaus sitten vaihtui vaihteisto, konversio joka tähän olisi pitänyt tehdä heti ensimmäisenä asiana. Tämmöseen kuuluu automaatti. S*

Pari kuvaa:




Ja vielä yhteiskuva, spagettiraketti ja merikontti:



Ensimmäiset laukaukset ammuttu, ei tunnu yhtään pahalta, pitänee vissiin kokeilla toiseenkin?  ^-^



EDIT, To do -listaa:
- Perän vaihto Tehty
- Etuiskareiden & yläpäiden vaihto (taas) Tehty
- Nokan ajoittaminen
- Nokan stefan ja venttiilikopan tiivisteen vaihtoTehty, vuotaa edelleen...
- Vesipumpun vaihto
- Mittariston ledien vaihto (taas...) Tehty-Vaihdettu hehkut takas
- Kattoverhoilun vaihto/korjaus Vaihdettu
- Etu- ja takaumpioiden vaihto
- Tuulilasin vaihto Vaihdettu
- Kepin valojen korjaus Tehty
- Kattoluukun korjaus Osat hankittu Vaihdettu toimivaan
- Lämmityslaitteen kennon vaihto
- Lämmityslaitteen säätimien korjaus
- Putkiston uusiminen Uusittu
« Viimeksi muokattu: 05.11.2018, 00:48:34 kirjoittanut Slerbahuuli »
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Volvomies89

  • BWC-vastaava
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2574
  • TDI:tä etu ja takavetosena....
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #1 : 14.08.2015, 00:12:48 »
Mulla on jouten pikkuperän 4,1 välitys jos kiinnostaa.
740 peräisin...
Team Salaseura.
Suomen Volvokerhon Some-vastaava Facebookissa, BWC-osastovastaava ja jääratapäivien vastaava.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=237002

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #2 : 14.08.2015, 06:36:16 »
Mulla on jouten pikkuperän 4,1 välitys jos kiinnostaa.
740 peräisin...
Valitettavasti tässä on "isoperä".

Syy välityksen vaihtoon on turbiinin lukitus (98km/h), joka olisi yvä saada alemmas (~80km/h).
Syy perän vaihtoon on jyrinä ja jollotus, eli koko akseli menee vaihtoon.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa L4NDe

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 248
  • www.vrcf.fi
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #3 : 14.08.2015, 07:08:09 »
Olenkin moneen kertaan kummastellut mihin se edellinen katos vaan eipä sillä enään ole mitään merkitystä. Hyvä saada tämä tänne takaisin.  O0 Kaiken mailman pikkutöistä oli jaksettu ottaa kuvat ja kirjottaa tekstiä mitä kuka vaan pysty tulkitsemaan. Toivottavasti sama meininki jatkuu.  :pomo:

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #4 : 14.08.2015, 16:19:16 »
Pyritään pitämään samaa linjaa jatkossakin. Ainoat rajoitteet on aika ja atk. Kuvien ottaminen joka työvaiheesta vaikkapa jakopääremontista helposti kaksinkertaistaa käytetyn ajan ja perheelliselläaika on aina kortilla.

Toinen on atk, tällähetkellä pitää pärjätä niin nuhaisella miniläppärillä, ettei sillä mitään kuvia kovin mielellään linkkaile. Aloitusviestin kirjoittamiseen meni kaksi tuntia...

M47 --> AW71L projektista oli pääsoin kuvat työvaiheittain (kartaani, laatikko, syyläri, sähköt, keppi), mutta tietokoneen vapautettua toimintasavun 10-vuotis vankeudestaan, hävisi ne kaikki (kuten myös 90% kaikista muistakin jutuista, mm. tarkasta huoltomuistiosta). Yritän saada tiedot vielä kovalevyltä pihalle, mutta näyttää aika heikolta.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

The moose

  • Vieras
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #5 : 14.08.2015, 16:31:46 »
kannattaa harkita perän vaihtoo siinä mielessä et mahtaako jaksaa mennä tasaista vauhti yhtään. saattaa ajamisesta tulla pelkkää vaihtamista kuvailtuna näin lukko, puutuu kaasua,3,4,lukko, puutuu, kaasua, 3,4,lukko, puutuu, kaasua,3,4,lukko, puutuu, kaasua, 3,4,lukko,  ;)

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #6 : 14.08.2015, 16:39:56 »
Jaksaa se mennä kyllä, mutta kuinka usein pieniä keskisuomen teitä pystyy ajamaan yli 98km/h? Harvoin...
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

The moose

  • Vieras
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #7 : 15.08.2015, 17:51:35 »
Jaksaa se mennä kyllä, mutta kuinka usein pieniä keskisuomen teitä pystyy ajamaan yli 98km/h? Harvoin...

itteeni ottaa ainakin päähän jo pelkästään  lukon putoominen pois jos ajelee tasasta 92kmh 80 alueella. ärsyttävää nyppimistä jo pienenkin nyppylän kohdalla.

ei tosin keskisuomen teillä mutta hyvin lähellä. siksi mieluummin reilusti ylinopeutta tai tasan 80.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #8 : 16.08.2015, 09:08:02 »
800km ajetut iskarin yläpäät paukkuvat, edelleen! >:(

Paukahtelu ei ole ns. normaalia jumiutuneen yläpään pauketta, koska ilmenee vain reilussa joustossa rattia kääntäessä (esim. peruuttaessa pyöriä kääntäen kantin yli). Jysähtää niin kovaa, että palottaa kuin jotain olisi rikki.

Soratiellä täysillä "nimismiehen kiharaan" ajaminen ei tee mitään muuta kuin pienen kolahtelun vaimeasti, joka voi hyvinkin tulla löysästä kallistuksen vakaajan koripuslasta (2-3mm väljää). Kaikki etupään puslat ovat timmit, pultit tiukalla ja pyörännavasta ylöspäin kaikki uutta edessä.

Motonetistä asiaa kysyin, nykyään yläpääsarja ei ole TRW (vaikka sivuilla niin lukikin kun osat tilasin), vaan pakkaaja on PPS ja motonetin oma valmistaja. Kuulemma jos osat vie takuuseen, ei ne mene edes mittaukseen vaan suoraan roskiin ja uudet tilalle. Saatan siis tilata työmaan kautta SKF:n uudet yläpään laakerit (5€/kpl kalliimmat kuin motonetin tarvike) ja heittää motonetin kääntölaakereilla myyjää.

En suosittele ko. motonetin yläpääsarjaa kenellekkään. Mitään muuta paukkeen syytä en keksi, ellei sitten iskarit ole paskat (pohjasta piti korokelätkä rälläköidä pois että iskarit mahtuivat putkeen ja tuntuvat yllättävän löysiltä).


Ei vituta, jos on oma moka. Mutta turha asentelu vituttaa ihan perkeleesti perheellistä, aika on aina kortilla ja perheellisellä sitä ei ole. >:(
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

s73

  • Vieras
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #9 : 16.08.2015, 09:20:31 »
Onko yläpään lautanen asennettu oikein päin, kumit tuulilasin puolella reiässä?

Poissa Arska F

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 401
  • Sen ei tarvii edes kulkee, mut pysähdyttävä on...
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #10 : 16.08.2015, 10:11:15 »
Paukahtelu ei ole ns. normaalia jumiutuneen yläpään pauketta, koska ilmenee vain reilussa joustossa rattia kääntäessä (esim. peruuttaessa pyöriä kääntäen kantin yli). Jysähtää niin kovaa, että palottaa kuin jotain olisi rikki.

Soratiellä täysillä "nimismiehen kiharaan" ajaminen ei tee mitään muuta kuin pienen kolahtelun vaimeasti, joka voi hyvinkin tulla löysästä kallistuksen vakaajan koripuslasta (2-3mm väljää). Kaikki etupään puslat ovat timmit, pultit tiukalla ja pyörännavasta ylöspäin kaikki uutta edessä.


Katoppa raidetangon sisempi nivel... Mulla oli ykköskoppasen V70:n kanssa aivan samoja oireita... Aikansa kun etti, niin syyllinen löytyi juuri tuolta raidetangon sisäpäästä. Välys oli pieni, joten ei näkynyt ulospäin mutta tuntui nivelessä, kun otti suojakumin pois päältä. Meni perheelliseltä pari iltaa tallissa, rouva ja tenavat tykkäs  :-\
S80II, 2.0 D4.
V70 Mk2 2,4 Classic, aut.

Entiset omat ja taloudessa pyörineet: Viis Toipotaa, kolme Hitlerinkostoo, S40 1.6 woimakoneella, V70 Mk1 2.4 ja V70 Mk3 2.5T...

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4202
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #11 : 16.08.2015, 22:19:02 »
Hammastangossa 2-3mm klappi. Ei ole kuitenkaan ennen tätä äänehtinyt.

Ja jos iskarin ylämutteri pyrkii kääntymään tolpan mukana, niin jotain on pielessä.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2337
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #12 : 16.08.2015, 22:42:08 »
Määää oonki nähny tän livenä 945 miitissä!  :uglystupid2:

Sori, keksiny parempaakaan alotusta.

Tankoa pystyy myös kiristämään jonkun verran. Mutta tuo välys on jo luultavasti liikaa. Jos TRW tanko niin täällä halpa ja hyvä.  :hello:
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3216
  • 195hv/406Nm
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #13 : 16.08.2015, 23:31:15 »
Määää oonki nähny tän livenä 945 miitissä!  :uglystupid2:

Sori, keksiny parempaakaan alotusta.

Tankoa pystyy myös kiristämään jonkun verran. Mutta tuo välys on jo luultavasti liikaa. Jos TRW tanko niin täällä halpa ja hyvä.  :hello:
Mää oonki ajanu tällä  *taavih->

Volvo 945 Classic -98 (Lahna)
Volvo 945 turbo -96 (Lahnan seuraaja)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa puliukk0

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2337
  • Luftmassenmesser Hitzdraht-Jetronic
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #14 : 16.08.2015, 23:41:39 »
-Volvo 940 B230FB + M47 '92 "Pulkka"
-Nissan 200sx S13 "1JZ-GTE VVTi projekti" '92
-Wäärin Wirittäjä #2 / Helsinki Highriders #1 (Kouvolan korottajien alajaos)

 

Samppasport  Futurez