Carcom Oy  Ateho

Slerbahuulen laukaus lumpioon +855

  • 676 Vastauksia
  • 84922 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #15 : 25.08.2015, 20:56:14 »
Tänään suuntasin etupään auraulset uudestaan. Oikealla oli pysynyt säädetty arvo 0°06', mutta vasemmalla oli 0°18' eli harituksella.

Nyt säädin -0°15' auraukselle molemmin puolin. Pitäs vielä jaksaa tonkia se taxituunaus ohje, siinä muistaakseni neuvottiin laittamaan aurausta lisää.

Samalla nostin takapään akselista ilmaan, löysäsin kannatinlaakerin ja pakkoykkösellä puörimään. Hyvin hennosti pultti kerrallaan laakeri kiinni ja räikällä momenttiin.

Eli ongelmana on siis keskialueella "loikkiva" ohjaus maantienopeudessa ja kardaanin jyrinä. Jyrinä väheni, muttei loppunut. Loikkimisesta en osaa sanoa mitään...

Ja se sama saatanan etupään rutina jatkuu. Parhaiten paukahtamisen saa aikaiseksi, kun auto on ajettu etuperin ruutuun ja pysäytetty jarrulla. Tällöin ruudusta peruuttaessa ja pyörät kääntäessä ns. "tappiin" kuuluu "ruksPAM!!!" ja koko etulattia tärähtää/auto nytkähtää. Tänään taas katselin jokaisen nivelen kaula maassa ja nostettuna eikä missään ole yhtään väljää (paitsi raidetangossa ja kallistuksenvakaajan vasemmassa koripuslassa). Ei aika riittänyt tolpan irroitukseen, eikä kyllä kiinnostaisikaan.

Jotenkin vain tuntuu että motonetin iskareiden ja yläpäiden asennuksen jälkeen keula muistuttaa vesisänkyä...
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Veksi

  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1386
  • Top Etanol
    • volvo-club.net
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #16 : 25.08.2015, 22:09:53 »
Jotenkin vain tuntuu että motonetin iskareiden ja yläpäiden asennuksen jälkeen keula muistuttaa vesisänkyä...

Takaluukkuun lisättävä ainakin kirjaimet LX
(luxus)
Käyttöauto - isolohko Kartano 240 3/4 turpo interkoorel
Kesäauto - pikkulohko Camaro 346cid

"OStrichilla siihen tarvitaan kaksi purkkia ja läppäriä yhtäaikaisesti, eikä siitä saa logia talteen"

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #17 : 31.08.2015, 22:44:33 »
Takaluukkuun lisättävä ainakin kirjaimet LX
(luxus)
Vai sport?

Lh sopeutunut? Laatikkojumpan jälkeen mittasin mehulingolla 0-100km/h noin 16,6 sekuntia (kolmen vedon keskiarvo).
Nyt äsken noin 14,3 sekuntia (kolmen vedon keskiarvo).

Kulutuskin noin 10-11 kaupungin ytimessä ja 8-9 maantiellä.


Edelleen, tuntuu hyvälle.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4358
  • Kontinuerlich Jetronic
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #18 : 31.08.2015, 23:12:59 »
Jos ei muuta niin kiitos kunnioituksesta topicin nimen muodossa  :hello:
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #19 : 01.09.2015, 23:31:34 »
Jos ei muuta niin kiitos kunnioituksesta topicin nimen muodossa  :hello:
Ole hyvä. :pomo:

Mitään ei ole tapahtunut, turha postaus taas.

Auton etupää tuntuu siltä, kuin se olisi irti. Soratiellä menee vakaasti, kunnes yht'äkkiä muljahtaa johonkin suuntaan. Maantiellä saa kokoajan ohjata, eikä ohjauksessa ole mitään säännöllisyyttä. Ei se vetele, muttei keskitäkkään.
Ja samaten se saatanan keula höllyää kuin teletappien tappivanukas. Tänään ostin 10-vuotta seisseet, käyttämättömät Monroe -iskunvaimentajat eteen ja tarkoitus olisi asentaa ne vielä paikoilleen ihan parin kuukauden sisällä.
(Ja mikäli ne ovat motonetin vaimentajia paremmat, työnnän mätänetin vaimentajat niin syvälle takuuasiamiehen perseeseen, että muistaa koko loppuelämänsä miltä se ruotsalainen kylmä teräsputki tuntuu kun halataan oikein kunnolla. Vituttaa ihan perkeleesti...)


Ainiin, perä jyrisee nyt jo niin, että auton ulkopuolella olijat kuulevat sen. :D Tasainen rallatus/jyrinä tuntuu perseessä asti yli 10km/h nopeuksissa. 90km/h on jo semmonen sinfonia ja tärinä, että oikeasti peläten odottaa milloinka menee takapää lukkoon. :-X Eikä 30km:n ajon jälkeen tuntunut enään kiihtyvän/kulkevan mihinkään, kunnes tunnin jäähtyi. Perä polttelevan kuuma...


Vesipumppukin pärisee jo jatkuvasti melkoisen klapin kanssa pyöriessään. Pyörikööt nyt rauhassa, kunnes leikkaa sekin kiinni. Vitun tarvikepumppu...



EDIT:
Tuon kolisevan ja paukkuvan etupään takia mielessä käynyt seuraavaa:
Kun vaihdan iskarit (taas) ja vien motonettiläiset takaisin, niin pitäisikö viedä samalla ne yläpäätkin? Motonetistä on minulle sanottu, että vaikka yläpäitä on porattu (taxi-mode) saan ilman mutinoita uudet tilalle tai rahat takaisin.

Ajatellut, että hakisi uudet yläsarjat ilman laakereita (tämäkin onnistuu) ja tilaan SKF:n kääntölaakerit niihin. Tietysti ellei joku tiedä että jostain saa sen ylälautasen kaikkine kumeineen (eli lautanen ja jousen yläkumi) samaan hintaan/halvemmalla kuin motonetistä.

Jahka tämä ongelma saadaan selätettyä, en osta motonetistä enään ikinä mitään varaosia.
« Viimeksi muokattu: 03.09.2015, 10:13:54 kirjoittanut Slerbahuuli »
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #20 : 06.09.2015, 13:31:27 »
Nyt kun pakosarja/etuputki laippaliitos on korjattu, metelöivä vesipumppu saatu hiljaiseksi ja kilometrejä alle, on vissiin vuotavan lämppärinkennon huurut aiheuttaneet minulle aistiharhoja.

Tuntuu nimittäin pahasti siltä, että noin 2/3 kaasulla (kickdown-raja) tuo laiva kiihtyy paremmin kuin manuaalina vastaavalla kaasulla. Täyskaasulla ottaa kyllä paikaltaan lähtiessä pataan ihan selvästi. :D

Perä on jännä juttu, 70-90km/h ravistaa niin ettei peileistä näje ja kiihdyttäessä ulisee, 120 loppuu kaikki tutinat, helinät ja vinkumiset. Vain suhina kuuluu kun vinokone vetää vääntönsä rajamailla konttia eteenpäin.

kannattaa harkita perän vaihtoo siinä mielessä et mahtaako jaksaa mennä tasaista vauhti yhtään. saattaa ajamisesta tulla pelkkää vaihtamista kuvailtuna näin lukko, puutuu kaasua,3,4,lukko, puutuu, kaasua, 3,4,lukko, puutuu, kaasua,3,4,lukko, puutuu, kaasua, 3,4,lukko,  ;)
Tämä aukesi minulle (vasta) nyt. Tosiaan tällähetkellä ~105km/h matkanopeutta ei tarvitse kovin suurta ylämäkeä, niin alka tuo "4L->3->4->4L->3->4->4L...". Konehan jaksaisi vetää kyllä nelosella mäkiä ihan hienosti, mutta kaasun painallus vetää kickdown-vaijeria, joka taas rykäsee pienempää pesään.
Voisiko johtua siitä, että on AW71L? Nimittäin sillä kaasun painamisella mitä vapari kiipeää mäkeä ylös, on Turbossa jo senverran voimapyyntöä, että ymmärrettävästi halutaan liikkua ripeästi, jolloin vaihdotkin on sitä silmällä pitäen? Eikös vapareissa nimittäin yleensä ole 70L, joka on (muistaakseni) hieman erilaisilla vaijerin säätöarvoilla ja vaihtopisteillä.

Arvon volvoharrastajat, kertokaa näettekö näissä yläpäissä mitään "viallista":



Ja tuommoset iskarit sinne nyt olisi tarkoitus asentaa mätänetin pumppujen tilalle...



Aloitusviestiin lisätty ToDo -lista. Tehdään kun ehditään. Kaksi autoa, neljä henkeä ja yhden ihmisen tulot rajoittavat rankasti harrastamista. :D

Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Kalamies

  • Dynomies
  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2117
    • Kuvat.fi
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #21 : 06.09.2015, 13:38:17 »
Tuota liian herkästi vaihtoa vois kompensoida ihan vaan löysäämällä hieman kikkivaijeria. Omasta löysäsin niinkin paljon kuin 3mm ja nyt tota vois melkein jo kutsua automaatiksi.
760 Turbo '84 B6284T  & GS6-53DZ
...ja muutama muu

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #22 : 06.09.2015, 13:44:09 »
Tuota liian herkästi vaihtoa vois kompensoida ihan vaan löysäämällä hieman kikkivaijeria. Omasta löysäsin niinkin paljon kuin 3mm ja nyt tota vois melkein jo kutsua automaatiksi.
Käynyt tämä mielessä. Vaijeriahan on Veksi jo omassa seiskassaan (B230F + AW71L) löysännyt hieman. Minulla kun on ylävireisempi moottori, tuntuu välillä tyhmältä huudattaa korkealle.

Kuitenkin 1-2 vaihto on jo nyt melko pehmeä, ei viitsisi ihan kamalasti löysätä, ettei pehmene entisestään. Vai onko tällä voimamoottorilla (piristetty B230FB) pelkoa laatikon hajoittamisesta?

Ja lopultakin, liekkö auttaa se löysääminenkään. Nimittäin tuossa moottorissa on semmoinen henkäysvaihe ollut aina 2000-3000rpm välissä. Johtuuko sitten nokasta vaiko ruiskun kartoista (mikaaa?)? Semmonen suvantovaihe, saman on havainnut muutama muukin vaparilla ajelija.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

s73

  • Vieras
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #23 : 06.09.2015, 13:53:26 »
Nyt kun pakosarja/etuputki laippaliitos on korjattu, metelöivä vesipumppu saatu hiljaiseksi ja kilometrejä alle, on vissiin vuotavan lämppärinkennon huurut aiheuttaneet minulle aistiharhoja.

Tuntuu nimittäin pahasti siltä, että noin 2/3 kaasulla (kickdown-raja) tuo laiva kiihtyy paremmin kuin manuaalina vastaavalla kaasulla. Täyskaasulla ottaa kyllä paikaltaan lähtiessä pataan ihan selvästi. :D

Perä on jännä juttu, 70-90km/h ravistaa niin ettei peileistä näje ja kiihdyttäessä ulisee, 120 loppuu kaikki tutinat, helinät ja vinkumiset. Vain suhina kuuluu kun vinokone vetää vääntönsä rajamailla konttia eteenpäin.
Tämä aukesi minulle (vasta) nyt. Tosiaan tällähetkellä ~105km/h matkanopeutta ei tarvitse kovin suurta ylämäkeä, niin alka tuo "4L->3->4->4L->3->4->4L...". Konehan jaksaisi vetää kyllä nelosella mäkiä ihan hienosti, mutta kaasun painallus vetää kickdown-vaijeria, joka taas rykäsee pienempää pesään.
Voisiko johtua siitä, että on AW71L? Nimittäin sillä kaasun painamisella mitä vapari kiipeää mäkeä ylös, on Turbossa jo senverran voimapyyntöä, että ymmärrettävästi halutaan liikkua ripeästi, jolloin vaihdotkin on sitä silmällä pitäen? Eikös vapareissa nimittäin yleensä ole 70L, joka on (muistaakseni) hieman erilaisilla vaijerin säätöarvoilla ja vaihtopisteillä.

Arvon volvoharrastajat, kertokaa näettekö näissä yläpäissä mitään "viallista":



Ja tuommoset iskarit sinne nyt olisi tarkoitus asentaa mätänetin pumppujen tilalle...



Aloitusviestiin lisätty ToDo -lista. Tehdään kun ehditään. Kaksi autoa, neljä henkeä ja yhden ihmisen tulot rajoittavat rankasti harrastamista. :D


Monroet  :facepalm:  :facepalm: :facepalm:
Entä jos haet volvolta pelkät laakerit ja laitat noilla lautasilla ?
20€. kpl.
Laakeri siellä luultavasti kiikastaa.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #24 : 06.09.2015, 13:59:33 »
Monroet  :facepalm:  :facepalm: :facepalm:
Entä jos haet volvolta pelkät laakerit ja laitat noilla lautasilla ?
20€. kpl.
Laakeri siellä luultavasti kiikastaa.
Kai se monroe nyt edes motonetin hakkaa.
Ja nuo maksoi kokonaista 4,65€...

Töissä tilaan SKF:n laakerin sinne, maksaa 14€.

Vaihdatan nuo ylälautaset kuitenkin takuuseen kaiken varalta. Ihan vain jo sen takia, että vituttaa.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #25 : 28.09.2015, 20:02:13 »
Yhtään mitään tälle ei nyt ole tehty, kun työmaalla ei enään saa tehdä.

Äsken kävin kuitenkin ajamassa ja toimi mainiosti, mutta...
Moottorista kuuluu kolkottava sivuääni. :-\  Ei kuulu ajossa, mutta pelti auki kuunnellessa lohkon takaosista kuuluu "klokloklokloklok...". Kaasurullasta kevyesti kierroksia (joku 1500) äänen kuulee selvästi ja kolkotus tuntuu kaasurullassa asti.
Täytynee käyttää venttiilikoppa auki. Jos siellä ei ole mitään ongelmallista, niin moottorin vahdoksihan tämä taitaa mennä.

Ja nimenomaan lämpöisellä koneella kuuluangi...
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa jogiin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3032
  • 195hv/406Nm
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #26 : 28.09.2015, 20:40:27 »
turbiinin ja vetolevyn pultit kiinni? ja stefa kopan  ???

Volvo 245 2.3i -92 (winter beater)
Volvo 945 turbo -96 (Proju topic)
Wäärin Wirittäjä #4

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4340
  • www.vrcf.fi
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #27 : 28.09.2015, 20:43:31 »
Tuon sulle mekaanikon stetoskoopin joku päivä niin ei tarvitse ottaa edes sitä koppaa auki
945 -98 Classic, Toyota Yaris 1.3 vvt-i -00
Ex: 960 2.5 -95 ,245 GLT -90, 244 B21ET -86, VW Golf 1,4 16v -00, Tunturi Supersport -82

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #28 : 28.09.2015, 20:48:27 »
turbiinin ja vetolevyn pultit kiinni? ja stefa kopan  ???
Aivan varmasti on. Laatikon vaihdon jälkeen ajettu 1200km ja kaikki varmistettu ja momentoitu.

Tuon sulle mekaanikon stetoskoopin joku päivä niin ei tarvitse ottaa edes sitä koppaa auki
Kiitos. Mulla ei ole niin pitkää meisseliä että sillä ronkkimalla selviäis...
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2037
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon
« Vastaus #29 : 28.09.2015, 20:52:22 »
Yhtään mitään tälle ei nyt ole tehty, kun työmaalla ei enään saa tehdä.

Äsken kävin kuitenkin ajamassa ja toimi mainiosti, mutta...
Moottorista kuuluu kolkottava sivuääni. :-\  Ei kuulu ajossa, mutta pelti auki kuunnellessa lohkon takaosista kuuluu "klokloklokloklok...". Kaasurullasta kevyesti kierroksia (joku 1500) äänen kuulee selvästi ja kolkotus tuntuu kaasurullassa asti.
Täytynee käyttää venttiilikoppa auki. Jos siellä ei ole mitään ongelmallista, niin moottorin vahdoksihan tämä taitaa mennä.

Ja nimenomaan lämpöisellä koneella kuuluangi...

Yhdestä turboseiskasta joskus tutkittiin ihan urakalla tuollaista samantyylistä kalkatusta. Juurikin lämpimällä koneella ja tyhjäkäynnillä tai hieman yli. Yläkerta ok, alakerta auki ja löytyi kaksi kieroa (linnunluu)veiviä. Vaihdettiin vahvat tilalle uusilla laakereilla ja tuumattiin että helppo juttu. Kone ehti käydä tyhjää ääneti varmaan noin puolisen tuntia kunnes sama kalkatus jatkui. Ei se siitä ikinä hajonnut eikä ääni pahentunut. Piston slap tulisi mieleen näissä vanhemmissa öljyruiskuttomissa koneissa niinkuin tuo seiskakin oli, mutta sen pitäisi kaikkien taiteen sääntöjen mukaan oli pahimmillaan kylmällä koneella?
S60 D5 A Summum -12
142 -72 (?? + ??) Showroom
Suzuki Bandit N1200 -96

 

Ateho  Elekma