Proturbo  Autodiagnoosi

Slerbahuulen laukaus lumpioon +855

  • 676 Vastauksia
  • 84784 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3794
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #675 : 07.02.2019, 22:52:49 »
850:n osat tulivat tiistaina ja siitä lähtien tullut jokapäivä vietettyä tallilla pari-kolme tuntia, jotta saisi 850:n ajoon.

Operointilistallahan oli:
- Lämmityslaitteen kennon vaihto
- Kuljettajan puolen mattojen pesu
- Termostaatin vaihto (kun kerta uusi odotti hanskalokerossa)
- Virranjakajan kannen ja pyörijän vaihto

Pelkäsin ensin, että kennon vaihto on operaationa massiivinen (kojelauta pois), mutta täällä kerrottujen neuvojen mukaan ei ollutkaan.  :)  Kennohan poistuu paikoiltaan kuljettajan jalkatilaan ja oli itseasiassa lopulta aika helppo homma.
- Molemmista etujalkatiloista "potkumuovit" irti.
- Apukuskin jalkatilasta sivumuovi kennon puolelta irti.
- Keskikonsoli (siis se, missä on vaihdekeppi, käsinoja yms) irti niin, että liikkui taaksepäin
- Kennon koteloinnin sivuilta ruuvit irti (molemmilla puolilla yksi vaakasuunnassa ja yksi pystysuunnassa)
- Kennon putkien kiinnitys irti (ruuvi, joka osoittaa taaksepäin vesiputkien kanavien välissä)
- Varovaisesti nitkutellen kenno makuulleen auton takaosaa kohti vetäen, jonka jälkeen vasemmalle kuljettajan jalkatilaan.
- Pöydällä irroitetaan kenno kennon kotelosta, asennetaan uusi ja päinvastaisessa järjestyksessä kasaus.

Ylläolevan lisäksi minun piti purkaa kuljettajan jalkatilan matto ja äänieriste pois, koska siellä oli aika reippaasti glykolia. Lattiamatto lähtee, kun irroittaa kuljettajan penkin (kiskot kiinni päistään auton pohjassa pulteilla) ja oviaukon muovilistan ja nostaa maton pois. Äänieristematto kuitenkin on yhtenäinen matto koko auton etuosassa, joka menee kojelaudan alle tulipeltiin ja kojelaudan keskikonsolin ali apukuljettajan puolelle. Jotta sen saisi ehjänä ja kokonaisena pois, pitäisi kojelauta irroittaa, mitä en todellakaan alkanut tekemään.
Sen sijaan leikkasin mattopuukolla märän eristeen pois ja pesuun. Pesun jälkeen ripustin sekä äänieristeen, että lattiamaton patterin päälle kuivumaan pariksi vuorokaudeksi (tietenkin ensin puristelin äänieristeen vanun niin kuivaksi, kuin suinkin sai). Kun kasasin osat takaisin paikoilleen, varmistin eristeen leikkauskohdan alumiiniteipillä, ettei ala vaeltelemaan lattiamaton alla.

Lisäksi ihan ensiksi irroitin konehuoneen puolelta kennolle menevät letkut, jotta saan hiukan pelivaraa kennon putkiin.

Itse kennosta ei mitään selvää vikaa löytynyt. Kuitenkin joku (ilmeisesti ed. omistaja) oli tuonne käynyt kurkkaamassa ja kennon O-renkaiden seudulla oli punaista tiivisteliimaa ja ko. liitoksen alla rätti. Vaihdoin kennon eniveis, koska oli uusi osa (Hella Behr) käsissä. O-renkaita ei ollut uusia, mutta vanhat olivat puhdistuksen jälkeen täysin hyvät, joten rasvan kanssa takaisin paikoilleen (liian usein näiden o-renkaiden yms. kumitiivisteiden kanssa unohdetaan se asennusvoitelu, jolloin tiiviste voi jäädä kanittamaan eikä tiivisty kunnolla. Kymmeniä vuotavia O-renkaita saanut pitäväksi ihan vain putsaamalla ja rasvaamalla).

Mutta niitä kuvituksia! Kuvat otettu kasausvaiheessa, purkaessa oli liian kiire:
Tältä näytti, kun kenno ja matot oli purettu pois:


Tässä näkyy kennolle tulevat putket, joissa O-renkaat ovat vielä paikoillaan (mutta tiivisteliima jo poistettu), sekä rintapellin läpivienti (toinen yleinen vuotopaikka kuulemma):



Vanha kenno, alkuperäinen? Ei selviä vuotoja:



Uusi Hella Behr:



Tiivistenauha paikoilleen ja uusi kenno asennettuna kennon koteloon:



Kuvat, kuinka kenno koteloineen asennetaan paikoilleen. Asentaessa pitää olla tarkkana, ettei O-renkaat asetu huonosti ja ettei kennoa/putkia tule murjottua. Rauhallisesti "muljuttaen" meni paikoilleen ihan nätisti. Purku tapahtuu samaan tapaan:



Konehuoneen puolelta, kennon meno/paluu. Noiden letkujen pikalukkojen kanssa kärsivällisyyttä! Lähtevät kyllä ehjänä, kun aikansa nitkuttaa ja painaa keltaista lukko-osaa molemminpuolin. Voimaa ei kannata käyttää, ettei läpivienti vaurioidu:





Sitten kävin termostaatin kimppuun. Tosiaan vanhassa ei mittarin ja lämpeämisen puolesta ollut mitään vikaa, mutta koska uusi wahler oli jo aikaisemmin hankittu, vaihdettiin se varmuudeksi samaan konkurssiin.
Kannattiko? Noh, välistä ainakin teki mieli polttaa koko auto ja alla kerron miksi...
Termostaattihan on tuossa:

(kuva kyljellään, en tiedä miksi)

Vaihto on helppo:
- Ilmausletku ja ylävesiletku irti
- Kotelon pultit (kaksi isoa torx-kantaista) irti
- Auki, elementin vaihto ja kasaus

Avattuna siis tämän näköinen:


Mutta... Siinä termostaattia turatessani huomasin, että imusarjan "plenumin" päädyssä olevan nipan kumiletku oli lähes poikki. Liekkö siinä vikavalon syy? Minä jokatapauksessa intopinkeänä sitä letkunippaa räpläämään.
Meni reilu tunti saada vanhan "kumimutkan" jämät pois, koska tilaa ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi minun käsille tuolla alueella. Kun vihdoin sain murtuneen kumimutkan irti, tajusin ettei sen tilalle ollut "patentoitavissa" mitään, eikä ollut mahdollisuutta lähteä uusia ostelemaan. Auto oli saatava ajoon.

Varmaan toisen tunnin ajan pengoin hallin miljoonalaatikoita, roskiksia yms. paikkoja, joista voisi jotain käyttökelpoista löytyä. Sattumoisin löytyi YKSI täysin samanlainen kumimutka, kuin alkuperäinen, mutta EHJÄ!

Ja eikun asentamaan.... Ei mene, ei sitten **ttu millään! >:(  En tiedä kuinka kauan yritin kaikin keinoin saada tuota kumimutkaa menemään ensin imusarjan alta tulevan muoviputken päälle ja lopulta nippaan, mutta KUN EI TILA RIITÄ TEKEMÄÄN NIIN SE EI JUMALAUTA RIITÄ!!! Lopulta tiputin kumimutkan "jonnekkin". Viiden minuutin peilillä luurailun jälkeen näin ko. kumimutkan tippuneen laturin ja lohkon väliin, jonne en tietenkään päässyt millään käsiksi.... :facepalm:
Pirun pitkän meisselin kanssa sain letkua tökättyä, jotta "josko tippuisi lattialle?". No kun ei tippunut, vaan katosi jonnekkin vielä pimeämpään reikään... :facepalm:

Tässävaiheessa alkoi vituttamaan koko auto niin paljon, että jätin homman kesken. Moottorin ympärillä on tilaa järjestää sukujuhlat, NIIN ONKO ****ELE OLLUT PAKKO PAKATA APULAITTEET JA IMUSARJA NOIN TIIVIISTI!? Paskan möivät, pakkasin kamat ja lähdin ysillä kotiin...

...Seuraava ilta ja motivaatio kaivettu kaapista esiin. Peili käteen ja ihmettelemään, selvisi, että kumimutka oli tippunut apurungon päälle paikkaan, jonne yletin käsin, mutten nähnyt mitenkään. :D
Noh, mutka ylös ja miettimään, kuinka helpottaisin sen paikoilleen saantia. Taas pengottiin miljoonalaatikoita ja löydettiin samanlaista muoviputkea, kuin imusarjan alla ja pikkupätkä sopivaa kumiletkua.
Tuumasta toimeen:






SE MENI SINNE! *taavih-> Yhteensä taisin jotakuinkin neljä tuntia käyttää tuon p*rkeleen kumimutkan hieromiseen. :2funny:
Ongelma tosiaan, ettei vaan kädet mahdu. Pitäisi imusarja irroittaa tai jotain... Paskaa suunnittelua, kertakaikkiaan.


Eteenpäin sanoi mummo lumessa. Piti vielä virranjakaja vaihtaa ennen koekäyttöä. Se ei mitenkään kummallinen operaatio ollut. Irroitin vanhan kannen paikoiltaan, vaihdoin pyörijän, asensin uuden kannen paikoilleen ja vaihdoin johdot vanhasta kannesta uuteen (näin ei mene sekaisin kovin helposti piuhat). Paikoilleen meni BERU-merkkiset osat:


EDIT:
Kuvat vanhasta pyörijästä vrt. uusi ja vanhasta jakajan kannesta (vähän hapettunut)




Sitten nesteet koneeseen ja katselemaan - ei vuotoja. Huokaus ja avaimesta kääntö - Volvo heräsi samointein käymään tasaista vitoskoneen tyhjäkäyntiä. S*
Lisäsin nestettä sitämukaa kun järjestelmä ilmaantui. Noin kolmen-neljän minuutin tyhjäkäynnin jälkeen alkoi jo lämpoviisari nousemaan ja sisälle tulemaan lämmintä. 8) Odotin, että moottori oli lämmin, annoin kierroksia kunnes flekti heräsi ja jätin tyhjäkäynnille tarkkaillen mahdollisia vuotoja samalla.

Vuotoja ei löytynyt tai näkynyt missään, sisälle tuli tulikuumaa ilmaa, joka ei haissut glykolille. 8) Myöskään "alipainepatentin" suunnalta ei kuulunut suhinaa.

Koekäytön ajaksi laitoin sanomalehtiä kennon alle juoruamaan mahdollisesta vuodosta. Lehdet oli kuivia ja puhtaita vielä puolen tunnin tyhjäkäynnin jälkeenkin:


(Lattialla sanomalehtiä imemässä viimeisetkin glykolit/vedet lattialta pois)

Eipä siinä, jatkoin sisustan kasaamisella. Ensin meni paikoilleen irti leikattu ja huolellisesti huuhdeltu äänieriste:


Seuraavaksi takalattian ilmaputki ja lattiamatto:


Sitten apukuskin puolelta jalkatilan muovit paikoilleen, kuljettajan puolelta samoin, kuljettajan penkki paikoilleen, kuljettajan oven muovilista paikoilleen ja remontti oli taputeltu. :) Auto pihalle, hallin siivous ja 855:lla kotia. Tämän päivän ajoin taas tällä ja jotain meni oikein, koska:
- Ikkunat eivät huurru hanakasti, vaikka keli oli todella kostea
- Kone käy tasaista tyhjäkäyntiä, kylmänäkin (ei rytkytä)
- Nykiminen jos ei täysin kadonnut, niin väheni ainakin erittäin paljon
- Kone lämpenee todella nopeasti. Sisällä on tasaisen lämmin, ei kuitenkaan kuuma (verrokkina 945, joka on kuin sauna, muttei yhtä tasaisesti).



No entäs 945?


499917km näytti 945:n mittari, kun parkkeerasin tallin pihaan, otin avaimet pois virtalukosta ja tyhjensin "tarpeellisen" 850:iin.

Viimeisen 300km:n kulutus ollut ~30l/100km. Puhtaasti kaupunkia, mutta ylikorostetun nätisti todella reilusti ennakoiden. Ei mitenkään perusteltavissa, jotain on pakko olla rikki.
Jokatapauksessa ei tommosella kestä perse ajaa. Tuon lisäksi startit muuttui jo aika vaikeiksi, eilen kävi ilmeisesti kahdella varmaan kymmenen minuuttia, kun oli seissyt kolme tuntia ajon jälkeen.

Laitan sen nyt seisontaan ja katselen milloin motivaatio löytyy jostain. Ei ole aikaa eikä rahaa nyt heti alkaa mitään tekemään.
« Viimeksi muokattu: 08.02.2019, 16:13:21 kirjoittanut Slerbahuuli »
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Kankikari

  • Grand Luxe
  • *
  • Viestejä: 279
  • Ilo alkaa kilosta
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #676 : 08.02.2019, 07:20:23 »
Tuttua remppaa.. ite pitkillä kärkipihdeillä sain letkun imusarjanpäähä ja huohotin putki oli myös poikki, tuurilla pave paineletkua 2 eri kohtaan ennen kaasuläppää. Loppu se 16l satkulle kulutus.
Turbo 940

 

Carwist  Race.fi