TamCar  KKD Motorsport

Slerbahuulen laukaus lumpioon +855

  • 767 Vastauksia
  • 105286 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8150
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #750 : 14.08.2019, 08:18:31 »
Mulla oli edellinen omistaja ostanut volvolta orkkis pakosarjan ja putkiston... luulen ihan rehellisesti että minun ei tartte omassa kasipätkässä murehtia pakoputkesta tuon auton elin aikana, varsinkin kun sillä ajetaan päivittäin.
855 2.5 10V -96 man, V40 T4 -98 man, V70 2.4T -02 man ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #751 : 14.08.2019, 09:11:49 »
Mulla oli edellinen omistaja ostanut volvolta orkkis pakosarjan ja putkiston... luulen ihan rehellisesti että minun ei tartte omassa kasipätkässä murehtia pakoputkesta tuon auton elin aikana, varsinkin kun sillä ajetaan päivittäin.
Hyvinkin todennäköistä. ;D
On muuten ihan kiitettävä summa rahaa saattanut vaihtaa omistajaa tuossa "huollossa". :idiot2:

Aeromotorsilla oli vuosi sitten pakosarjoja saatavilla. Muistaakseni  ~120-130€ olisi maksanut pakosarja joustoineen, mutta eipä ole ennää.
Onhan jouston asentaminen suoraan pakosarjaan ennen lambda-anturia hieman "hassu" (tämän ikäisissä autoissa), mutta nyt kun miettii, niin eipä välttämättä. Tuommoinen "joustosukka" löytyy melkein kaikista autoista sieltä pakoputken alkupäästä ja vaikka näitä on volvoistakin mennyt, niin aika vähän minusta. Kun alkaa miettimään, että tälläkin on ajettu jo yli 350tkm ja ikääkin on se 23 vuotta, niin siihen nähden tuo on kestänyt minusta hyvin.

Se joustohan rasittuu sitä vähemmän, mitä lähempänä se on moottorin kiertymisen akselia. Eli mitä lähempänä moottoria, sen parempi. 850:ssä se on todella lähellä, minkä vuoksi se varmaan vielä ei ole revennyt irti, vaikka se kuori-punos on jo kauttaaltaan irti.

Kuinka varovainen pitää näiden tinakoneiden kanssa olla pakosarjan irroituksen suhteen? Monelta olen kuullut, että ei muutaku irti vaan! Se vain, kun tuommoisia 23 vuotta tulikuumassa märkiintyneitä pultteja alkaa availemaan alumiinikannesta, on aina kylmä rinki **rseessä, että kuinka monta korkkaa/katkeaa. Tilaa siellä lienee ihan hienosti, jahka purkaa lämpösuojat edestä pois?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3091
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #752 : 14.08.2019, 10:49:44 »
Kannattaa liottaa niitä auki kunnolla etukäteen, mulle peloteltiin korjaamolla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #753 : 14.08.2019, 11:47:29 »
Kolmesta tai neljästä tinakoneesta oon irrottanu pakosarjan, helposti ovat lähteneet ilman korkkaamisia. Pari kappaletta noita 20-tappisen pakosarjoja olis miullakin tuolla tallissa joutilaana, en oo tosin ihan varma minkä kuntoisia ne oli. 10-tappiseen tilasin uuden tarvikepakosarjan skruvatilta, silloin kun vielä toimittivat Suomeen.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1040
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #754 : 14.08.2019, 14:29:01 »
Romppareilla näyttää olevan, mutta ovat hurjan näköisiä ja hintaisia.

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-850/1991_1997/Pakokaasujärjestelmä/Pakosarja/Kaikki/
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88, 965 "nokkis" -92 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. 245 GL -80 Ruumisauto, AMAZON -70, V40 T4 -99.

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #755 : 14.08.2019, 22:35:35 »
Jaa, noi minulla olevat olikin näköjään kartiotiivistyksellä eikä joustolla...





Kaksikin tuollaista sarjaa siis olisi ihan joutilaana. Niihin löytyy katitkin, jos vaikka haluaisit tehdä konversion. Jos olisi jollakin täälläpäin eli Lappeenrannassa käyntiä tai jotakin muuta kyytiä keksittävissä niin sais hakea ihan ilmaiseksi.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #756 : 15.08.2019, 06:22:45 »
Eikös nuo ole 10V motista, missä on tuo kartio?

Näin olen ainakin kataloogeja läräämällä ymmärtänyt.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1173
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #757 : 15.08.2019, 11:48:02 »
Vaikuttaa siltä, että noita on Volvomaisesti asenneltu ristiin miten sattuu... Ainakin minun 10-tappisessa on jousto-osa ja nelipulttilaippa, ja nuo kaksi kartiollista ovat 20-tappisista. Nehän tunnistaa mm. pakoaukon muodosta, joka toistuu pakosarjoissakin: 10V pyöreä, 20V ovaali.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #758 : 15.08.2019, 12:41:03 »
Vaikuttaa siltä, että noita on Volvomaisesti asenneltu ristiin miten sattuu... Ainakin minun 10-tappisessa on jousto-osa ja nelipulttilaippa, ja nuo kaksi kartiollista ovat 20-tappisista. Nehän tunnistaa mm. pakoaukon muodosta, joka toistuu pakosarjoissakin: 10V pyöreä, 20V ovaali.
joo, minäkin sain tietooni aamulla, että olisi joutilaana kartiomallin pakosarja 20V:een.

Alkoi muuten polttoaineen paineentasaaja vuotamaan. Eli siis kalvokello, joka on suuttimien 1/2 välissä.

Burn it with FIRE! Kattotaan palaako. :D
« Viimeksi muokattu: 16.08.2019, 22:24:44 kirjoittanut Slerbahuuli »
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #759 : 19.08.2019, 17:32:34 »
Reissu tuli heitettyä, Jyväskylä - Mikkeli - Kouvola - Jyväskylä. Ehjänä selvittiin ja eilen illalla kotipihassa näytti puhelimen gps kilometreiksi 527km.

Aivan ongelmitta ei reissu mennyt. Tuo suutintukin paineentasaaja alkoi nimittäin vuotamaan ihan tosissaan siinävaiheessa, kun auto oli pakattu täyteen ja starttasin käymään tarkoituksena lähteä tienpäälle.

Pieni pohdintatauko ja soitto Mikkeliin, siellä olisi suutintukki, jossa ehjä paineentasain. Täytyi vain siis selvitä Mikkeliin asti, joten ei muutakuin pelonsekaisin tuntein tienpäälle.

Aina kun nopeus laski alle 80km/h täytti kabiinin erittäin vahva etanolin käry. Mikkeliin kuitenkin selvittiin ja ehjä osa vaihdettiin heti tienpäällä.

(vasemmalla vanha, oikealla uusi)

Kiitokset Lankulle osasta ja siitä, että jaksoi pienen hetken odottaa! O0

Mikkelistä matka jatkui sitten etiäppäin kohti kymenlaaksoa ja kouvolaa, tälläkertaa turvallisemmin mielin. Jossain vaiheessa kuitenkin alkoi tuntumaan selkeähköä puutumista, jos moottorilta pyyti pidempään "reilusti", esimerkiksi ylämäkeen ohittaessa. Noh, vähän ennen kouvolaa syttyikin vikavalo. Ajoin kuitenkin määränpäähän asti ja parkkiin kaartaessa kuulin epäilyn vikavalon aiheuttajalle. Pakoputki "tuhisi" korvin kuultavasti.

Vikakoodi oli jotakuinkin "Lambda 1 seos virheellinen" ja "Lambda 2 seos virheellinen". Heti kokeilemaan, puhaltaako pakosarjan jouston ympäriltä enemmän kuin ennen ja kyllä, selkeä "tuhina" tuntui kämmeniin siinä jousto-osan ympärillä.

Koska oltiin sopivasti ~200km:n päässä kotoa, löin konepellin kiinni ja laitoin handsfreen tuon vikavalon eteen.   :2funny:  Yritin loppu menomatkan ajan väistellä kaikki kaivonkannet ja montut, ettei se etuputki repeä kokonaan irti. ;D

Perille päästiin ja paluumatkalla ei tullutkaan uusia vikoja tai ongelmia. Mitänyt renkaat alkoivat ravistamaan aika rajusti yli 110km/h nopeudessa. Reissun kulutus oli 10.2l/100km (etanolia).



Tänään tai huomenna lähtee aerolle tilaus. Yksi ABS-anturi ja yksi pakosarjan jousto-osa. Huomenna vien jokatapauksessa nimimerkki dneproshinin lähettämän lambda-anturin ultraäänipesuriin lillumaan. Tarkoitus on vaihtaa anturi samalla, kun vaihtan juusto-osan pakosarjaan.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #760 : 23.08.2019, 10:36:02 »
Eilen lähti pakosarjan tiivisteet ja juusto tilaukseen, Aeromotors ilmoitti saapumispäiväksi 28.08 eli ensiviikon keskiviikko.

Sen juuston laipan tiiviste pitää vain hakea jostain motonetistä tms. Sitä ei ollut Aerolla.

Pari päivää on kuulunut kojelaudan sisältä viserrystä, ellei puhallin ole ollut nelosella. Motivaatiomonttu on ollut toistaiseksi voimakkaampi kuin viserryksen amplitudi, mutta tänäaamuna ääni oli jo niin s@@tanallinen, että asialle oli pakko tehdä jotain.

Tässä on puhallin vielä ruuveilla ruuvattuna paikoilleen, ei kiertämällä. Eli apukuskin puolelta jalkatilan potkumuovi ja hanskalokero pois, niin puhaltimeen pääsee käsiksi.


Liittimet irti, johtosarja edestä pois (nyppäämällä), ruuvit auki ja puhallin pöydälle:


Jotta puhaltimen moottori lähtee kotelostaan pois, pitää kotelon perästä irroittaa yksi ruuvi ja syöttövirran liitin:



Kuten arvelin, puhallin pyöri todella jäykästi ja oli aivan täynä pölyä yms. paskaa. Sai käsin ihan tosissaan kääntää, jotta sai ropelin pyörimään.
Puhaltelin paineilmalla jokapuolelta moottorin sisälle niin hyvin kuin suinkin pystyin, samalla ropelista pyöritellen. Kun pölyn yms. pöllyäminen loppui, pääsin tutkimaan moottoria tarkemmin. Akselin molempien laakerien rasvat olivat täysin kuivuneet ja hävinneet olemasta, sekä hiilet olivat likimain loppu. Hiilistä ei kuvaa tullut otettua, mutta niitä on jäljellä vielä ~puoli senttiä, ennenkuin jousien liikevara loppuu. Lisäksi kollektorin pinta oli kulunut parisen milliä syvälle uralle.
Uutta ei tähän hätään haeta, joten kuva tuotenumerosta ja laakerien rasvaamista:


Laakerit on liukulaakerit ja "tiiviit". Lisäksi itse moottori on prässätty ja rympätty kasaan --> ei purettavissa ilman hajoittamista. Laitoin moottorin ruuvipenkkiin hellästi kiinni pystyyn, pyöritin käsin ropelia ja ajoin pikkuhiljaa aseöljyä "takapään" laakerin päälle ja myös kupin alle (päätylaakerin alla näkyy sivusta katsoen shimmilevyt, joiden väliin suihkin myöskin öljyä) niin kauan, että laakeri alkoi "hikoilemaan" rasvaa läpi.

Sitten käänsin moottorin toisinpäin, porasin pienen reijän ropelin keskiöön ja ruiskuttelin reijän läpi rasvaa "etupään" laakerille.
Rasvattu laakeri ja rasvareikä:



Tunnin verran kun "suostutteli" hellästi ja tunteella, käyttäen reilusti liukastetta ja herkkiä sormenpäitä, päästiin yhteisymmärrykseen palvelusajan jatkamisesta. Ropeli alkoi pyörimään aika herkästi ja pyöräyttämällä "reippaasti" pyöri vielä inertiallaan 2-3 sekuntia ennen pysähdystä. Ennen rasvausta vain narskahti ja pysähtyi heti kun lopetti vääntämisen...

Tottakai sitä rasvaa valui pitkin moottoria ja mm. hiilet oikein kiiltelivät kun uivat öljykerroksessa. Käsitykseni mukaan öljy on hyvä eriste ja kuivuessaan kerää myös likaa, joten työnsin ankkurin kontaktille paperinpalan väliin ja pyörittelin hetken. Sain suurimman osan ylimääräisistä pois.

Sitten vain rupeli moottoreineen takaisin koppaansa kiinni ja kasaamaan. Olin tässä välissä käynyt laittamassa ilmastoinnin kennolle reiluhkosti jotain tarkoitukseen sopivaa puhdistusvaahtoa, koska kenno näytti aika ryönäiselle. Samalla olin huomannut sisäilman kierron läpän käyttömoottorilta lähtevän työntötangon menneen poikki. Läppä tippuu tällöin "auki" asentoon, mutta oli ainakin tässä niin rento, että puhallin on kovaa pyöriessään varmaankin vetänyt sen osittain auki (tää härveli on huurtunut herkästi ja haissut dunkkikselle). Noh, työnsin pari pahvista kahvikuppia tuohon tangon päälle ja jätin tangon "pänninkiin" työntämään, jolloin painaa läppää kiinni. Josko auttaisi jotain...

Tuossa näkyy jotenkuten se pahvikuppi, läpän käyttötanko ja puhaltimen pesässä valuva puhdistusvaahto:


Puhallin, johdot, hanskalokero ja potkumuovi paikoilleen, auto käymään ja ilmastointi, puhallin ja lämmöt täysille (jotta kenno puhdistuu). Heti huomasi, että onpas hiljainen puhallin. Tukka oli jalkatiloja siivotessa putkella, kun puhallus oli niin pirun voimakas, eikä puhallin pitänyt juuri muuta kuin rauhallista pohinaa (ei ole koskaan ollut noin hiljainen tässä autossa, nelonen on ehkä kuin vanha kakkonen). Annoin noin 10 minuuttia puhaltaa täysillä (jotta se myrkky häipyy sieltä kennolta), jonka jälkeen lähdin ajamaan.
Aikalailla puhallustehot on vanhaan verrattuna nykyään tämmöset:
0=0
1= vanha 2
2= vanha3
3= vanha4
4= taifuuni
 ;D


Sivuhuomiona oli remonttiin alkaessa mukava huomata, että olen näköjään tehnyt edes joskus jotain kunnolla:


Eli hanskalokerossa olevan USB-virtalähteen johto on vedetty oikein suojasukan kanssa nätisti nippusitein sitoen pitkin auton keskikonsolin sisällä menevää johtosarjaa myöten.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa HembalanD

  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3266
  • Boxy, but good
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #761 : 26.08.2019, 11:41:11 »
Aikamoista elvytystä, näihin tulee joskus itsekin sorruttua

Laitoikko/saitko sinne jotain parempaakin rasvaa kuin aseöljy? Se varmaan häipyy aika nopiasti?
Kantti on kaunista - volvolasit päässä.

Team Karvavako Racing #6
-Huoltoukko-

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #762 : 26.08.2019, 12:17:00 »
Aikamoista elvytystä, näihin tulee joskus itsekin sorruttua

Laitoikko/saitko sinne jotain parempaakin rasvaa kuin aseöljy? Se varmaan häipyy aika nopiasti?
Paksumpi ei mene. Aseöljy onneksi tarttuu aika hyvin.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #763 : 19.10.2019, 09:02:30 »
Motivaatiomontun syventyessä tuli tehtyä elämänvalintoja, 855 olisi myytävänä.

Lyhyesti mitä siinä on hyväkuntoista: moottori. Vetää todella pirteästi, ei hukkaa öljyä jne. 2.5 20V ja öbaut 360tkm on mittarissa (vuosi sitten pysähtynyt mittari jonnekkin 320-330tkm tietämille).
Varusteena ilmastointi, edessä sähkölasit, lämpeävä takapenkki ja kontissa lisäpenkit (ei otteessa).

Yv jos kiinnostaa. Leimaa on maanantaihin 21.10 asti, jolloin menee seisontaan, en jaksa edes vikalistaa hakea. ABS anturi (kuuluu kauppaan), pakoputki ja alustan puslia on ainakin vaihtokunnossa.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4197
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #764 : 02.11.2019, 22:44:27 »
850:stä ei kiinnostusta ole ollut, joten purkaminen jo aloitettu. Nippeliä voinee kysyä, jos on jotain pienempää. Taloyhtiön parkkipaikalla en ala juuri umpioita ja penkkejä kummempaa purkamaan.

850:n myötä tämä topic hiljenee määrittelemättömän mittaiseksi ajaksi. Noiden "IMMuautojen" varaosien (immujen) saanti on yksinkertaisesti perseestä ja 940 vaatisi liikaa työtä suhteessa käytettävissä oleviin aika-resursseihin. Hävittämässä sitä en ole, koska sillä on vähän painavempi tarina taustallaan. IMMu ongelma on huomattu myös erään toisen kantitaatin kanssa, joten mieli tekisi hommata joku japanin-kikotin ja ajaa se paalikuntoiseksi tekemättä mitään.

Opiskelijapudjetti ja volvo ei sovi sitten mitenkään yhteen.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

 

Elekma  Autoracing