Race.fi  TamCar

Slerbahuulen laukaus lumpioon +855

  • 759 Vastauksia
  • 97896 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ristus

  • Kaksonen Jr. - Teiden ritari
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8407
  • Mörkö
    • Kotisivut
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #750 : 14.08.2019, 08:18:31 »
Mulla oli edellinen omistaja ostanut volvolta orkkis pakosarjan ja putkiston... luulen ihan rehellisesti että minun ei tartte omassa kasipätkässä murehtia pakoputkesta tuon auton elin aikana, varsinkin kun sillä ajetaan päivittäin.
855 2.5 10V -96, V40 T4 -98 ja XC90 -04 D5 AWD geartronic

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3979
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #751 : 14.08.2019, 09:11:49 »
Mulla oli edellinen omistaja ostanut volvolta orkkis pakosarjan ja putkiston... luulen ihan rehellisesti että minun ei tartte omassa kasipätkässä murehtia pakoputkesta tuon auton elin aikana, varsinkin kun sillä ajetaan päivittäin.
Hyvinkin todennäköistä. ;D
On muuten ihan kiitettävä summa rahaa saattanut vaihtaa omistajaa tuossa "huollossa". :idiot2:

Aeromotorsilla oli vuosi sitten pakosarjoja saatavilla. Muistaakseni  ~120-130€ olisi maksanut pakosarja joustoineen, mutta eipä ole ennää.
Onhan jouston asentaminen suoraan pakosarjaan ennen lambda-anturia hieman "hassu" (tämän ikäisissä autoissa), mutta nyt kun miettii, niin eipä välttämättä. Tuommoinen "joustosukka" löytyy melkein kaikista autoista sieltä pakoputken alkupäästä ja vaikka näitä on volvoistakin mennyt, niin aika vähän minusta. Kun alkaa miettimään, että tälläkin on ajettu jo yli 350tkm ja ikääkin on se 23 vuotta, niin siihen nähden tuo on kestänyt minusta hyvin.

Se joustohan rasittuu sitä vähemmän, mitä lähempänä se on moottorin kiertymisen akselia. Eli mitä lähempänä moottoria, sen parempi. 850:ssä se on todella lähellä, minkä vuoksi se varmaan vielä ei ole revennyt irti, vaikka se kuori-punos on jo kauttaaltaan irti.

Kuinka varovainen pitää näiden tinakoneiden kanssa olla pakosarjan irroituksen suhteen? Monelta olen kuullut, että ei muutaku irti vaan! Se vain, kun tuommoisia 23 vuotta tulikuumassa märkiintyneitä pultteja alkaa availemaan alumiinikannesta, on aina kylmä rinki **rseessä, että kuinka monta korkkaa/katkeaa. Tilaa siellä lienee ihan hienosti, jahka purkaa lämpösuojat edestä pois?
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 2824
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #752 : 14.08.2019, 10:49:44 »
Kannattaa liottaa niitä auki kunnolla etukäteen, mulle peloteltiin korjaamolla.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #753 : 14.08.2019, 11:47:29 »
Kolmesta tai neljästä tinakoneesta oon irrottanu pakosarjan, helposti ovat lähteneet ilman korkkaamisia. Pari kappaletta noita 20-tappisen pakosarjoja olis miullakin tuolla tallissa joutilaana, en oo tosin ihan varma minkä kuntoisia ne oli. 10-tappiseen tilasin uuden tarvikepakosarjan skruvatilta, silloin kun vielä toimittivat Suomeen.

Poissa v0lv0245

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 972
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #754 : 14.08.2019, 14:29:01 »
Romppareilla näyttää olevan, mutta ovat hurjan näköisiä ja hintaisia.

https://www.varaosahaku.fi/fi-fi/Hae/Osat/Volvo/VOLVO-850/1991_1997/Pakokaasujärjestelmä/Pakosarja/Kaikki/
ent.142 -72, 145 -74, 144 -74, 244 -76, 242-79 142 -73, 440 T -89, 245 TD -86, 240 -87, 240 GLD -87, 245 -84, 242 -84, 760 GLE -83 745 -88, V70 -98, 245 CLASSIC -93, 145 GL -73, 765 GLE -88 + 34 kpl muun merkkistä kuljetinta. Nyk. AMAZON -70, 965 "nokkis" -92, V40 T4 -99.

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #755 : 14.08.2019, 22:35:35 »
Jaa, noi minulla olevat olikin näköjään kartiotiivistyksellä eikä joustolla...





Kaksikin tuollaista sarjaa siis olisi ihan joutilaana. Niihin löytyy katitkin, jos vaikka haluaisit tehdä konversion. Jos olisi jollakin täälläpäin eli Lappeenrannassa käyntiä tai jotakin muuta kyytiä keksittävissä niin sais hakea ihan ilmaiseksi.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3979
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #756 : 15.08.2019, 06:22:45 »
Eikös nuo ole 10V motista, missä on tuo kartio?

Näin olen ainakin kataloogeja läräämällä ymmärtänyt.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Poissa dneproshin

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Grand Luxe Touring
  • *
  • Viestejä: 1154
  • Innokas käyttöautoilija
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #757 : 15.08.2019, 11:48:02 »
Vaikuttaa siltä, että noita on Volvomaisesti asenneltu ristiin miten sattuu... Ainakin minun 10-tappisessa on jousto-osa ja nelipulttilaippa, ja nuo kaksi kartiollista ovat 20-tappisista. Nehän tunnistaa mm. pakoaukon muodosta, joka toistuu pakosarjoissakin: 10V pyöreä, 20V ovaali.

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3979
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #758 : 15.08.2019, 12:41:03 »
Vaikuttaa siltä, että noita on Volvomaisesti asenneltu ristiin miten sattuu... Ainakin minun 10-tappisessa on jousto-osa ja nelipulttilaippa, ja nuo kaksi kartiollista ovat 20-tappisista. Nehän tunnistaa mm. pakoaukon muodosta, joka toistuu pakosarjoissakin: 10V pyöreä, 20V ovaali.
joo, minäkin sain tietooni aamulla, että olisi joutilaana kartiomallin pakosarja 20V:een.

Alkoi muuten polttoaineen paineentasaaja vuotamaan. Eli siis kalvokello, joka on suuttimien 1/2 välissä.

Burn it with FIRE! Kattotaan palaako. :D
« Viimeksi muokattu: 16.08.2019, 22:24:44 kirjoittanut Slerbahuuli »
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

Paikalla Slerbahuuli

  • VRCF Ry jäsen 2019
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 3979
Vs: Slerbahuulen laukaus lumpioon +855
« Vastaus #759 : 19.08.2019, 17:32:34 »
Reissu tuli heitettyä, Jyväskylä - Mikkeli - Kouvola - Jyväskylä. Ehjänä selvittiin ja eilen illalla kotipihassa näytti puhelimen gps kilometreiksi 527km.

Aivan ongelmitta ei reissu mennyt. Tuo suutintukin paineentasaaja alkoi nimittäin vuotamaan ihan tosissaan siinävaiheessa, kun auto oli pakattu täyteen ja starttasin käymään tarkoituksena lähteä tienpäälle.

Pieni pohdintatauko ja soitto Mikkeliin, siellä olisi suutintukki, jossa ehjä paineentasain. Täytyi vain siis selvitä Mikkeliin asti, joten ei muutakuin pelonsekaisin tuntein tienpäälle.

Aina kun nopeus laski alle 80km/h täytti kabiinin erittäin vahva etanolin käry. Mikkeliin kuitenkin selvittiin ja ehjä osa vaihdettiin heti tienpäällä.

(vasemmalla vanha, oikealla uusi)

Kiitokset Lankulle osasta ja siitä, että jaksoi pienen hetken odottaa! O0

Mikkelistä matka jatkui sitten etiäppäin kohti kymenlaaksoa ja kouvolaa, tälläkertaa turvallisemmin mielin. Jossain vaiheessa kuitenkin alkoi tuntumaan selkeähköä puutumista, jos moottorilta pyyti pidempään "reilusti", esimerkiksi ylämäkeen ohittaessa. Noh, vähän ennen kouvolaa syttyikin vikavalo. Ajoin kuitenkin määränpäähän asti ja parkkiin kaartaessa kuulin epäilyn vikavalon aiheuttajalle. Pakoputki "tuhisi" korvin kuultavasti.

Vikakoodi oli jotakuinkin "Lambda 1 seos virheellinen" ja "Lambda 2 seos virheellinen". Heti kokeilemaan, puhaltaako pakosarjan jouston ympäriltä enemmän kuin ennen ja kyllä, selkeä "tuhina" tuntui kämmeniin siinä jousto-osan ympärillä.

Koska oltiin sopivasti ~200km:n päässä kotoa, löin konepellin kiinni ja laitoin handsfreen tuon vikavalon eteen.   :2funny:  Yritin loppu menomatkan ajan väistellä kaikki kaivonkannet ja montut, ettei se etuputki repeä kokonaan irti. ;D

Perille päästiin ja paluumatkalla ei tullutkaan uusia vikoja tai ongelmia. Mitänyt renkaat alkoivat ravistamaan aika rajusti yli 110km/h nopeudessa. Reissun kulutus oli 10.2l/100km (etanolia).



Tänään tai huomenna lähtee aerolle tilaus. Yksi ABS-anturi ja yksi pakosarjan jousto-osa. Huomenna vien jokatapauksessa nimimerkki dneproshinin lähettämän lambda-anturin ultraäänipesuriin lillumaan. Tarkoitus on vaihtaa anturi samalla, kun vaihtan juusto-osan pakosarjaan.
Kouvolan Korottajattm #Jyväskylän alajaosto

 

KKD Motorsport  Samppasport