RallyBaron  Samppasport

Useita D5 kysymyksiä

  • 16 Vastauksia
  • 6284 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Useita D5 kysymyksiä
« : 15.08.2015, 19:55:02 »
-Mistä löydän hyvät kattavat piirrokset ja listat?; sähkökaaviot, alipainekaaviot. Sulakkeet ja releet.
Korjausoppaan omistan mutta siinä ei ole juuri mitään.  :P .Enkä ole netistä löytänyt..

-Paljonko on alipainejärjestelmän alipaine tyhjäkäynnillä / kierroksilla?

-EGR. Kun ei D5 dieselissä ole kaasuläppää, eli imuputkiston pienin paine on siis = ympäristön ilmanpaine, n.1bar. No pakokaasun tuleminen egr:n kautta imuputkeen vaatii siis paine-eron. Pakokaasun paine pitää olla suurempi kuin sillä hetkellä imuputken. Kysymys; paljonko on pakopaine ennen turboa?

-Paljonko D5 vakiona ahtaa? Ja millä rpm kun on isot kuormat pyynnissä ja lappu lattiassa?

Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #1 : 16.08.2015, 09:57:57 »
En kaikkiin osaa vastata, mutta:

Tyynyjen haarasta mittasin omasta autosta -0,8 absoluuttista painetta. Joku oli mitannut 0,6, joku 0,9.

Viritysosiossa osa väestä on asentanut pakosarjan EGR haaraan pakopainemittarin. Sieltä voisi yrittää kysellä mitä mittarit on näyttäneet. Tai käyttäjiltä suoraan. Olikohan käyttäjällä Julma-Henri sellainen asennettuna, tosin viritetyssä koneessa. Putkistohan tuohon vaikuttanee jonkin verran. Minkä ikäinen auto sinulla eli onko dpffää ynnä muuta kiveä putkessa.

Normaali ahtopaine taitaa olla 1,3 bar. Piikki 1,5.
V70 D5

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #2 : 16.08.2015, 13:54:10 »
Ei oo DPF.
Pääosin ihan puhtaasti mielenkiinnosta. Itse mittasin etutyynyn letkusta tyhjäkäynnillä n.5kpa, eli alipainemittarin viisari kääntyi vain aavistuksen A.P. puolelle. Ei tietoa että onko se paljon vai vähän. ??? Jos se arvo heittää suuntaan tai toiseen paljonkin, niin monet asiat eivät toimi kunnolla. Esim,turbo. En tiedä muuttuuko alipaine kierroksilla mitenkään, koska ei ollut kukaan avustamassa kaasun painamisessa :P Uskoakseni ei pitäisi muuttua.

Tuo EGR toiminto kiinnostaa että miten se toimii. Koska kuten edell. mietiskelin, on pakko olla paine-ero että pakokaasut pääsee "raitisilman puolelle". Moot.ohjain saa tietysti tiedon paljonko ahtoputkessa on painetta mutta mistä se tietää paljonko pakopuolella? Muuten jos se käskee egr:n avautumaan ja pakopuolella on vähemmän painetta niin ahdot karkaa suoraan pakosarjaan käymättä männän päällä.. :nohnoh

Nuo releet, sulakkeet ja hyvät kytkärit pitäisi olla ihan perustietoa, mutta kun ei löydy. Korjausoppaassa lähinnä kehoitetaan "ota yhteys Volvo jälleenmyyjään"..
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #3 : 16.08.2015, 13:55:51 »
Lapari; mitä yksikköä tarkoittaa "absoluuttista painetta"?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Kulmamies

  • Pussihousu
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6619
  • Itse kun tekee, niin saa sitä mitä sattuu tulemaan
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #4 : 16.08.2015, 13:57:03 »
Egr ei ole enää siinä vaiheessa auki, kun ahtopaine on plussalla. Se on auki käytännössä vain tyhjäkäynnillä ja hyvin kevyessä ajossa.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #5 : 16.08.2015, 14:05:01 »
Näin se on varmasti oltava, että raja olisi tuo + - 0.
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #6 : 16.08.2015, 14:29:08 »
Niin. Kirjoitin puutaheinää. Painemittari jossa 0 on ilmanpaineen kohdalla, näytti minulle -0,8 bar. Eli 0,8 bar alle ilmanpaineen. Eli absoluuttista painetta se olisi 0,2 bar.

No hällä väliä, sinulla on nyt mittari näyttänyt ilmeisesti 0,05 bar alipainetta eli ei käytännössä ollenkaan. 1 bar=100 kpa.

Jospa nyt meni lähemmäs ???
V70 D5

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #7 : 16.08.2015, 15:02:04 »
 :o  siis -0,8bar. Tarkoittaa siis sitä että mulla on oltava vuoto tai AP.pumppu väljänä.
Kävin juuri tarkistamassa mittarin asteikon imemällä alipainepumpulla käyttämääni alipainemittaria. Kumpikin näytti samaa.
Kokeilin itse imeä mittaria ja totesin että 0,8bar on tosi kova alipaine. Siihen ei pysty varmaan kuin "Pietarin Natalia" ::)
Nyt täytyykin ryhtyä tutkimaan..
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #8 : 16.08.2015, 16:26:17 »
Niin. Kirjoitin puutaheinää. Painemittari jossa 0 on ilmanpaineen kohdalla, näytti minulle -0,8 bar. Eli 0,8 bar alle ilmanpaineen. Eli absoluuttista painetta se olisi 0,2 bar.

No hällä väliä, sinulla on nyt mittari näyttänyt ilmeisesti 0,05 bar alipainetta eli ei käytännössä ollenkaan. 1 bar=100 kpa.

Jospa nyt meni lähemmäs ???

Mulla näytti biltema ahtopainemittari haarasta -1bar. Tiedä sitten onko kovinkaan tarkka. Sormella kun letkunpäästä tunnustelee niin melko hengettömältä tuntuu se 1bar alipaine. Toisaalta onhan niissä alipainetyynyissä aika iso halkaisija kyllä. Mitään ei kyllä huoma jos letkut on irti. Tämä on harmaakoppainen jossa turboa ei alipaineella ohjattava. Tyynyt uudet volvo tyynyt
« Viimeksi muokattu: 16.08.2015, 16:29:49 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Grimmy

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 417
  • V70II T5 -> D5
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #9 : 17.08.2015, 14:15:54 »
Imuletku haarautuu tyynyjen ja turbon ohjaussolenoideihin. Otat irti ja imaset siitä. Jos valskaa niin katot kumpi piiri. Jos tyynyt niin tukkoon, jos taas vnt:n ohjauspuoli niin selvität mistä vuotaa.. Luultavasti kellolta tuossa tapauksessa.

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #10 : 17.08.2015, 17:24:33 »
Kävin tekemässä lisää tutkimuksia. Kun mittasin etutyynyn letkusta oli se alipaine em.5kpa. Kun pistin takatyynyn letkun tukkoon, niin johan pomppas. Alipaineet 95kpa. ;) Siis takatyyny/letku vuotaa. :P
Ja tietysti se vaikuttaa turpon heräämiseenkin kun saa tarvittavan annoksen alipainetta kellolleen, koska nyt vuoti kaikki ulos.

Ei muuta kuin baanalle kokeilemaan. Kyllähän se selvästi herkemmin herää. Nyt vaan täytyy vielä vaihtaa tuo takatyyny / letku.

Tässä ohessa sitten hahmottelin ja piirtelin D5 alipainekaavion.  http://www.albumini.fi/Valokuva-JB8O7VJQ-D.jpg

Mutta nuo releet, sulakkeet ja kytkärit. Eikö kellään ole?
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #11 : 17.08.2015, 17:26:56 »
Jaaha. Tulikin sitten niin pieni kuva ettei saa selvää. Täytyy tehä parempi :-\
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #12 : 17.08.2015, 18:01:15 »
Alipainekaavio jonkunlainen löytyy tältäkin foorumilta ja Googlesta hakemalla D5 vacuum system. Se tyynyjen linja menee kiinni kun kierrokset nousee  yli 1100. Jos ostat tarviketyynyn niin kannattaa siihen liitinkin ostaa samalla.

E: Epämääräisiä vinkkejä, mutta tällä mobiililaitteella isotöinen linkittää kuvia yms..
« Viimeksi muokattu: 17.08.2015, 18:26:29 kirjoittanut Lapari »
V70 D5

Paikalla volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2237
  • Tampere - Pori
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #13 : 17.08.2015, 18:26:44 »
Egr ei ole enää siinä vaiheessa auki, kun ahtopaine on plussalla. Se on auki käytännössä vain tyhjäkäynnillä ja hyvin kevyessä ajossa.

Kyllä se EGR on auki aina, paitsi täyskaasulla. Isommilla ahdoilla osakaasulla vain pienemmällä aukenemisasteella. Tuolle on oma karttansa, jossa tehdas on tiennyt paljonko pakopaine on millaisellakin rasitusasteella juuri sen vuoksi, että pakopaine olisi aina enemmän kuin ahtopaine. Kannattaa testerillä tutkailla miten EGR käyttäytyy kun kaasua painetaan niin huomaa milloin menee täysin kiinni.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: Useita D5 kysymyksiä
« Vastaus #14 : 17.08.2015, 18:43:27 »
Hmm. Itse olen tyhjännyt katin putkesta, se varmaan vaikuttaa tuohon pakopaineeseen luulisin. Nyt ei ilmeisesti koskaan kannata tuolla putkella ottaa EGR enää käyttöön juuri tuon paine-eron takia. Teoriassa ahtotilanne voisi olla huonompi alkup verrattuna.

N. 0,2 näyttää tasaisessa 80 vauhdissa olevan ahtopaine tuossa omassa. En muista kierroksia.
V70 D5

 

Proturbo  Autodiagnoosi