RallyBaron  Samppasport

TTL 960 Turbo. Edistyy hiljalleen.

  • 188 Vastauksia
  • 61905 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #135 : 02.05.2016, 21:21:55 »
Samalla vaivalla sai vähän öljytilavuutta hiukan isommaksi. Eikä ostohinnaltaan ollut niin paljoa eroa joten otin isoimman minkä kohtuudella arvelin saada sovitettua.

Etanolia silmälläpitäen olen muutoksia tehnyt, ja sillä tullaan ajamaankin. Hyvä etten ole ainut päähänpistojeni kanssa.  ;)

Volvo 960 2.5 -95

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #136 : 13.10.2016, 20:53:06 »
Pientä päivitystä pitkästä aikaa.
Kesä kelit on jäähtyny pimeneviin syysiltoihin, on taas aikaa rakentelu hommille.
Suuria edistysaskelia ei ole harpottu. Kesällä en tehnyt autolle muuta, kuin pesin säilytyksessä kertyneet pölyt vähemmäksi päältä.

Osia on vähän haalittu, mutta vielä puuttuu monenlaista roipetta.

Toissa viikonloppuna laitoin akun siirtokaapelit valmiiksi. Nämä tuli 35 neliön kumikaapelista mustan ruttuputken sisään. Kaapelin molempiin päihin laitoin uudelleen viritettävät "automaattisulakkeet".

Viime viikonloppuna tein bensapumpuille johtosarjan. Takoitus on käyttää auton alkuperäistä johtosarjaa hyväksi mahdollisimman paljon tulevaisuudessa. Tässä tapauksessa alkuperäinen johto on ohjaamassa tuplarelettä kontissa. Johdot tein aavistuksen jykevämmällä, 6 neliön kaapelilla.

Alkuperäistä motronicin liitintä purettu ja johtoja hahmoteltu. Voi ruveta lähitulevaisuudessa kääntelemään karvoja megan liittimiin, kunhan saan purkin haltuun.

Kuviahan sitä ei tietenkään muistanut ottaa. Täytynee ensikerralla kuvata viimesimmät edistykset.
Tästä se taas lähtee hiljalleen edistymään.

Ps. Tämä alkaa täyttämään kohta pienimuotoisen projektin piirteet, joku mode voisi varmaan siirtää projekti topikin puolelle.

Volvo 960 2.5 -95

Poissa JoonasH

  • Hallituksen jäsen - Päivämääräspesialisti
  • Administrator
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5721
  • Volvo R owners Finland / NordicR #315
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #137 : 13.10.2016, 21:14:39 »
Siirretty :juhau:

Poissa sjs

  • 10:1, E85, 1.55 bar, 16v, Penta ja 408 hv
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 996
  • Talven aika on takavedon taikaa!
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #138 : 15.10.2016, 13:21:20 »
Pari kommenttia, ekaksi, jos sulla on "camo" teipit sisustassa, ota veke, näyttää siltä kun joku olis laittanut maalarinteippiä osien päälle! Kuppipenkit... noh rimaa hipoen menee läpi :D

Vanteet OK, mutta älä laita 9" leveää vannetta ja 205 leveää rengasta, jooko (ei tässä taida ollakkaan), noi "deutsche tuning" hommelit on tyhmiä.

Sieni "ilmansuodatin" suodattaa lähes yhtä paljon kun tiheä metalliverkko, laita edes kartiosuodatin tilalle, mieluiten pari orkkis suodatinta, ni ei tartte ahdinta siipien kulumisen takia vaihtaa joka huollon yhteydessä (nimimerkillä kokemusta on). Tämä etenkin jos tulee ajettua paljon kesällä pölyisissä olosuhteissa. Veneessä tuo kartio menis hyvin, kun siellä nyt on tärkeetä vaan ettei pikkulinnut mene ahtimen kautta kun ei ole merellä tiepölyä. :)

Bensajäähy... Ekaksi, se on täysin turhaa painoa -> mitä enemmän painoa sitä enemmän tehoa tarvitaan kopan liikuttamiseen, ei se yksi 2kg härveli mitään tee, mut yleensä näissä on sitten 10-30kpl niitä kikottimia. :)

Ittellä 044 pumppu ja E85 ja polttoaine pysyy ulkoilman lämpöisenä, vaikka kiertää eristetyn tankin kautta suljettua kiertoa ja moottorin päällä normisti olevassa bensatukissa. Bensatukki hikoilee aika pahasti lämpimässä konehuoneessa mulla. "ongelma" on pahempi vielä veneessä missä 400L tankki ni siellä valuu ihan kondenssivettä kylmästä bensatukista kun konehuoneessa ei ole kunnollista ilmankiertoa. :D

Imusarjasta kommentti (vakio tosiaan riitää pitkälle, ihan varmasti 800hv), näitä itsetehtyjä imusarjoja on räjäytetty kovilla ahdoilla (1,5bar+). Tuollainen iso tilavuuksinen ohuesta alupellistä (alle 4mm) tehty imusarja antaa periksi ja pullistuu kun on "laatikon" muotoinen. Joko tee siitä pyöreä, eli putkesta ja puolipallo(t) päätyihin tai sitten poraa tuohon keskelle tasaista vaikka 10mm reikä läpi ja hitsaa tanko kiinni vahvistamaan, about niin kun isoissa parkkihalleissa jotka ovat rakennusten alla. :)
S90Executive -98, 340DL -86 "B254GT" 408hv/664Nm, Veneessä B230ET + HX35+MS n.350hv/530Nm@1.5bar ja AQ171Turbo 524hv/796Nm@2,1bar

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #139 : 15.10.2016, 18:43:58 »
Kiitoksia ehdotuksista, pitää ottaa seikat huomioon.

Selitellään nyt kummiskin, jospa saan osan synneistä anteeksi.  ;D

Vanteet ja teipit on sitä tuuuninkia. Alko volvon jalopuujäljitelmä oksettamaan vesisängyillä hyllyessä, tästä johtuen on myös tukevammat tuolit.

Ilmansuodatin on nyt mikä sattuu. Ölyllä varmaan pitää lotrata niin säilyy ahtimen siivet ehjänä. Mutta väittäisimpä, että vehkeissä millä pölyisimmissä olosuhteissa ajellaan, on vaahtomuovi suotimet. Vaikkakin alkuperäisen mallinen paperinen on myös hyvä. Itellä ei ole intressiä ruveta hifistelemään vakio kuupia pitkin konehuonetta. Tehköön ne, joilla on viralliset suojelukohteet työn alla.

Tuolla ekoilla sivuilla joku sanoki, että onneksi on vaan 2.5 ja manuaali niin ei mene helmiä sioille. Saapi porsastaa mite halajaa.

Bensajäähy painaa kuiviltaan varmaan vajaan kilon kiinnikkeineen. Pitää ennen ratapäiviä sen verta käydä suolta tyhjentämässä, niin on sitte sujut.  ;)


Volvo 960 2.5 -95

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #140 : 23.11.2016, 21:48:23 »
Silloin tällöin olen käynyt kuuhaamassa auton parissa.

Ehkä suurin edistysaskel on megasquirt, joka liitetty vakio johtosarjaan.


Öljynsuodattimen alle tulevan jäähdyttäjän rosvolaipan hylkäsin, olisi tullu melkoinen rakennelma. Kutosessa kun on vakiona jo 90 kulmaan kääntävä suodatinjalka ja vesikierto laippa ennen öljyn suodatinta. Ei tehnyt mieli hylätä kummiskaan vesikiertoa tasaamasta lämpöeroja. Hommasimpa siis t5 moottorista peräisin olevan termostaattilähdön moottoriöljyn jäähdyttimelle. Tähän pitää puuhata an10 liittimet.


Tablettia oli tarkoitus käyttää toisinaan lisämittarina. Se ei kummiskaan satu joka kerta matkaan, niin olisi mukava jostakin katella mitä koneessa tapahtuu. Siispä tuli hommattua tuommoinen mittari, mistä näkee kaiken tarvittavan yhdestä näytöstä. Tämä ei kuitenkaan korvaa kunnon laajakaista lambdaa, joten se on laitettava vielä lisäksi. Ajatuksena oli upottaa laajakaistan näyttö toiseen keskiritilään.


Kameraa ei muista koskaan ottaa mukaan.  ::)

Volvo 960 2.5 -95

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #141 : 23.11.2016, 22:24:57 »
Lainaus
Hommasimpa siis t5 moottorista peräisin olevan termostaattilähdön moottoriöljyn jäähdyttimelle
En ole T5 koneisiin perehtynyt mutta onko tuo joku vastaava öljynsiirto jalka mikä löytyy 960:sta paitsi että on mahdollista tehdä lähdöt tohon.
ei haittaa vaikka kamera unohtuu mieti jos aleQ unohtuis

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #142 : 23.11.2016, 22:33:34 »
Vanhakorisessa 960:ssä on öljypohjan päässä öljykiertopalikka termarilla. Siinä on lähdöt kierteillä sivuille ja on paljon matalampi kuin tuo vitosen. Sellainen mulla on käytössä valkeassa ja englantilaisessa suodattimen ja lohkon väliin tuleva vinokoneen laippa. Kaverina on tietysti kutosen omat nestekiertopalikat ja kulmapala.

Tuollai:


Mutta eihän siinä toki jos/kun tuon vitosen palikan saa istumaan.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa bolinder

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1539
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #143 : 23.11.2016, 22:52:55 »
Ok hyvä tietää että vanhakoppasesta sais moinen

Poissa TTL

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 165
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #144 : 24.11.2016, 08:37:39 »
Lankku tarkoittaa varmaan tämän näköistä termari koppaa?


Tiedossa oli että tuommosiakin oisi olemassa. Ajattelin että saisin letkut siistimmin vedettyä, jos saan vain tuon t5 termostaatin mahtumaan paikalleen.

Volvo 960 2.5 -95

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8031
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #145 : 24.11.2016, 11:12:21 »
Tuota juurikin.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #146 : 24.11.2016, 15:54:20 »
Lankku tarkoittaa varmaan tämän näköistä termari koppaa?
(Kuva poistettu lainauksesta.)

Tiedossa oli että tuommosiakin oisi olemassa. Ajattelin että saisin letkut siistimmin vedettyä, jos saan vain tuon t5 termostaatin mahtumaan paikalleen.

Tyhmä kysymys mutta voisiko tuosta kopasta vetää letkut öljynsuodattimelle ja tulpata öljypohjan alkuperäisen suodattimen lähdön.
Amazon 20v
850R
P1800

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #147 : 24.11.2016, 19:56:04 »
Ei oikein, kun siinä on termostaatti. Öljy kiertää vain kun lämpenee tarpeeksi kuumaksi.
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa Juke-Maza

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1344
  • Keskinkertaista yritetään mutta paskaa tuppaa.....
    • JAM Motorsports Club
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #148 : 24.11.2016, 20:33:54 »
Ei oikein, kun siinä on termostaatti. Öljy kiertää vain kun lämpenee tarpeeksi kuumaksi.
Muistaakseni ei ollut kovinkaan kummoinen purkaa sitä termaria pois tuolta kotelosta eli silloin voisi käyttää suodattimelle.

Poissa Volvo Setämies

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 290
Vs: TTL 960 - Fifty shades of silver.
« Vastaus #149 : 24.11.2016, 20:55:21 »
Muistaakseni ei ollut kovinkaan kummoinen purkaa sitä termaria pois tuolta kotelosta eli silloin voisi käyttää suodattimelle.

Kuulostaa paremmalta :) Ja öljykö kulkee tuostakin riittävästi ja alkuperäisen suodattimen paikan voisi sitten tukkia? Omassa projektissa öljynsuodatin ei sopinut omalle paikalleen ja letkujen lähdöille olisi paremmin tilaa öljypohjan päässä kuin alla
Amazon 20v
850R
P1800

 

Kulkukoira  Proturbo