Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä

  • 41 Vastauksia
  • 9453 Lukukerrat

0 jäsentä ja 3 Vierasta katselee tätä aihetta.

s73

  • Vieras
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #15 : 25.08.2015, 22:11:00 »
Kyllä ymmärsit oikein.

Eikö boksin tinauksellakin ole vuoden takuu? ???

Liittimien kontaktipinnat voi puhdistaa elektroniikan puhdistusaineella  ja tarkistaa että pinnit on kunnossa.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #16 : 26.08.2015, 10:12:06 »
Soitin ja kyselin.... Mittariston piirilevyn koko tinaus maksaisi 150 €. :buck2:

Vika voisi myös olla siinä abs-pumpussa mikä on boksin päällä. Onko kellään kokemusta sen operoinnista?

Abs-boksin juotoksista totesi, että ne tehdään äärimmäisellä huolellisuudella joten tuskin niissä vikaa on koska homma on tehty reilu vuosi sitten.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #17 : 26.08.2015, 10:30:24 »
Vikamuisti pitää lukea/luetuttaa. Nollata vikamuisti ja ajaa jonkinlainen lenkki ja lukea vikamuisti uudestaan. Näin pääsee selville, mitkä viat ovat edelleen aiheellisia. Muistissa voi olla vikoja 10 vuoden ajalta jos sitä ei ole nollattu hetkeen.

Tällaisella arvailulla ja mahdollisten vikakohteiden pyörittelyllä saa vaihtaa kaikki osat autoonsa kyllä varmasti.  :hello:
Stressaavaa on varmasti se, että vaihtelee kaikkia satunnaisia osia, maksaa niistä ja vika ei kuitenkaan tule kuntoon.  :idiot2:
Auton vikamuistin voi lukea joka kertoo mahdollisen vikakohteen tai antaa suuntaa ainakin. Siksi se on autoon asennettu.
Pohtii sitten muita mahdollisuuksia jos vikamuistissa ei ole koodeja. Jos ABS-valo kuitenkin palaa kojetaulussa ajon aikana, todennäköisimmin vikamuistissa on sisältöä....

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #18 : 26.08.2015, 16:05:39 »
Kävin Autosalvassa ja koodit luettiin pikahuollossa, sekä nollattiin. Jos ongelmat jatkuu niin uusintaluku samaan hintaan.

Saldoa....

abs-311 vas. etup. ant. signaali, anturivika
abs-321 vas. etup. ant. ekstrapolaatiolaskuri
abs-211 vas. etup. ant. pyörintänopeustieto
abs-312 oik. anturivika
abs-322 oik. ekstrapolaatiolaskuri
abs-143 ajonopeustieto signaali, piirivika

Nuo siis huoltomies kirjoitti käsin miulle paperille. Oletan että abs-312 ja abs-322 tarkoittaa oikeaa etupään anturia, vaikka ei sitä ole kirjoittanut. Huomioitavaa oli että herjat tuli etuantureista eikä taka-antureista jotka yleensä kielii boksiviasta.

Samalla huoltomies otti liittimen irti kummastakin etuanturista ja tarkasteli niitä. Näytti ihan hyvältä, mutta on mahdollista että liittimen jälkeen heti muutamassa ensimmäisessä sentissä johtoa voisi olla häikkää.

Toinen noista etuantureista antaa myös nopeussignaalin. Se ajotietokoneen toimimattomuus siis tarkoittaa itse asiassa sitä että kun minulla valitsin on siinä reaaliaikaisen kulutuksen kohdassa niin silloin ei näy kuin katkoviivaa jollei nopeusmittari toimi. 

Näillä koodeilla todennäköisintä on hapettuneet johdot etuantureissa, eikä boksissa ole välttämättä mitään vikaa. Saa nyt nähdä josko auttoi jo se kun anturien liittimet irroitettiin ja pistettiin takaisin.

Uudet liittimet johtoineen maksaa sinisellä muistaakseni 52 € per sarja. Tietääkö kuka saako noita tarvikeosina?

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #19 : 26.08.2015, 16:50:07 »
Hyvä juttu. Tosin näistä ei kannata vetää mitään johtopäätöksiä.
Viat voivat olla vanhan abs-yksikön ajalta, ellei ole silloin muistia nollattu?

Nyt jos alkaa ABS-valo loimottaa taulussa vielä niin sitten uudestaan lukuun.
Se kertoo todellisen vian järjestelmässä.

Jos ABS-valo ei syty herätevirtojen yhteydessä ja aina läimäys mittaristoon sytyttää kuitenkin valon niin
tästähän voi maalaisjärjellä jo päätellä, että mittaristossa tinaukset/komponentit epäkunnossa vai mitä?

Vanhan mittariston tinauksesta ei kannata maksaa 150€.
Toinen asia on jos kolvi pysyy omissa käsissä ja osaa käyttää yleismittaria.
Käytettynä noita saa n. 60€ ja jopa edullisemminkin.
Kuitenkin kannattaa samalla uusia kaikki polttimot jos kerran sen raapaisee auki.

Mittaristoja on 850 sarjassa kahden eri valmistajan eli VDOn ja Yazakin mittaristoja.
Ylhäällä VDO, alhaalla Yazaki
http://data.motor-talk.de/data/galleries/0/107/1969/58135544/ki-vdo-und-yazaki-003-3864812609432689820.jpg
Jos tähän päätyy, älä hommaa Turbollisen (T-5/R) mittaristoa, sillä näissä lisänä vielä ahtopainemittari.


Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #20 : 26.08.2015, 17:36:25 »
Ei ole nollailtu, koska vikakoodeja ei ole pystynyt lukemaan edes.

Joskus, tosin harvemmin, käy tota että valo ei syty herätevirtojen yhteydessä ja silloin kun läimäyttää niin jopa syttyy. Kosketusvikaa siis. Appiukolla löytyy juottovehkeet ja luulen että ei ole kovin rakettitiedettä niitä kolvailla. Pitää varmaan jossain vaiheessa tuo tinata.

Nyt jos absivalo ja muut vielä temppuilee niin seuraava vaihe on se uusi koodinluku ja etuanturin johtojen mittaus, jolloin tiedetään meneekö niistä signaalia kuten pitää. Nyt niitä ei ehditty mittaamaan.

 

« Viimeksi muokattu: 26.08.2015, 17:38:45 kirjoittanut Heinämies »

Poissa Xanthe_

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 311
  • Tunari
    • http://xanthe.cc
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #21 : 26.08.2015, 17:57:15 »
Kalliiks tulee kun ei ole androidia ja 30e palikkaa.



Kuhan kiusaan.
P.S. yksittäisten ABS antureitten mittailu ja mittariston vikakoodit..  :pomo:

Lisätään että nuo vikakoodit voi johtua myös huonosta virtalukosta. On siellä enemmänkin mahdollisia koodeja virtalukon kanssa liittyen ABS koodeihin rinnastettuna huonoihin kolvauksiin ABS boxissa mutta se näköjään jo käyty läpi...
*Kotisivut*  "To steal ideas from one person is plagiarism; to steal from many is research"
850 -97 farmari, 2.4 10V {850 OBD-II Android app kehittäjä}

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #22 : 27.08.2015, 11:23:43 »
Nyt jos alkaa ABS-valo loimottaa taulussa vielä niin sitten uudestaan lukuun.
Se kertoo todellisen vian järjestelmässä.

Tänäaamuna jäi palamaan, nopeusmittari toimi. Parkkeerasin 10 minuutiksi ja matka jatkui, valo jäi päälle mutta sammui muutaman metrin ajon jälkeen. Kahvilakäynnin jälkeen valo sammui normaalisti. Kohta ruokikselle ja katotaan miten käy. Odotan vielä varmaan viikonlopun yli, josko nopeusmittarikin jäisi katkolle ja sitten luetuttamaan saldo.

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #23 : 27.08.2015, 12:10:20 »
Parkkeerasin 10 minuutiksi ja matka jatkui, valo jäi päälle mutta sammui muutaman metrin ajon jälkeen.

Syttyykö ABS-valo läimäyttämällä mittaristoa?
Ehkä se palaa jatkuvasti, mutta mittaristo on epäkunnossa ja merkkivalolla on katkonainen signaali ja siksi palaa vain satunnaisesti?

Jos merkkivalo sammui ~ 30-40km/h nopeudessa, kyseessä voi olla ABS-järjestelmän oma testi.
-> Merkkivalo sammuu jos kaikki kunnossa.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #24 : 27.08.2015, 14:53:34 »
Syttyykö ABS-valo läimäyttämällä mittaristoa?

Ei. Olen kokeillut tätä useasti.

Yleensä se varmaankin on tuon verran se nopeus kun valo sammuu liikkeellelähdön jälkeen.

Huomenna työpäivä päättyy jo klo 15 niin silloin voisi käydä luetuttamassa vikamuistin. Samalla varmaan mitataan liittimistä virranjohto boksille.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #25 : 27.08.2015, 15:44:10 »
se pumppu maksaa mansikoita älä vaan mee ostaa :D kun itse yselin hinta oli 1300€... Ota mittaristo irti ja tarkista tinaukset

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #26 : 28.08.2015, 10:02:48 »
Pitää ottaa siitäkin projekti.

Jos noita antureiden liittimiä johtoineen joutuu vaihtamaan, niin onko kummonen homma? Anturissa kiinni olevan liittimen sijainnin näinkin, mutta mihin se johdon päässä oleva toinen liitin kiinnittyy?

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #27 : 28.08.2015, 16:28:52 »
No niin, uusintaluvussa käyty ja abs-311 ja 312 eli molempien etupyörien anturivikaa löytyi muistista.

Mitattiin sekä abs-liittimen pinneistä että anturiin kiinni tulevasta liittimestä ja kumpikin on ihan kunnossa. Nyt laitettiin jotain "kontaktiainetta" suihkautukset anturien liittimiin sekä abs-boksin liittimiin.

Tänään ei abs-valo ole palanut. Seuraan tilannetta. Joka tapauksessa keskiviikon jälkeen, kun siis anturiliittimiä oli irrotettu ja laitettu takaisin, ongelmat on vähentyneet suuresti.  Abs-valo on palanut pari-kolme kertaa mutta nopeusmittari ei ole temppuillut ollenkaan.

Asentaja arveli että jos vielä ongelmat jatkuu niin ainakaan etuantureita hän ei lähtisi operoimaan vaan vika saattaa olla abs-boksin jossain komponentissa. Tätähän ei tinaaminen siis korjaa.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 16:30:36 kirjoittanut Heinämies »

Poissa Nick

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 173
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #28 : 28.08.2015, 16:48:03 »
No niin, uusintaluvussa käyty ja abs-311 ja 312 eli molempien etupyörien anturivikaa löytyi muistista.

Mitattiin sekä abs-liittimen pinneistä että anturiin kiinni tulevasta liittimestä ja kumpikin on ihan kunnossa. Nyt laitettiin jotain "kontaktiainetta" suihkautukset anturien liittimiin sekä abs-boksin liittimiin.

Veikkaisin merkkivalon kummittelun syypääksi johtosarjoja ja niiden kontakteja. Tuskin ABS-boksissa on vikaa, vaikka teoreettinen mahdollisuus siihen tietenkin on.

Edellinen omistaja tai korjaamolla joku varmaan irroittanut ne liittimet pienellä kiukun puuskalla, sillä alunperinhan ovat saamarin tiukassa siinä pistokkeessa jos niitä ei ole auottu hetkeen. Kerran yritin irroittaa yhtä liitintä omastani, mutta katsoin viisaammaksi olla irroittamatta, sillä oli totaalisen tiukassa :)
Siinä kun murjoo sen anturin johdon niin varmasti on kontakteissa häröä.

Poissa Heinämies

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 122
  • www.vrcf.fi
Vs: Vielä kerran 850:n abs-mysteeristä
« Vastaus #29 : 28.08.2015, 21:30:32 »
Anturiin tulevan liittimen johdot katottiin ja silmämääräsesti ovat ihan ookoo.... Lisäksi johtivat hyvin.

Tän päivän toiminut hyvin.
« Viimeksi muokattu: 28.08.2015, 22:00:33 kirjoittanut Heinämies »

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron