KL-varaosat  Race.fi

Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN! (VIKA SELVITETTY!!!)

  • 19 Vastauksia
  • 6884 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Kyseessä on Vuoden 2002 mallinen Volvo S60, 125kw (170hv) bensa automaatti STC:llä.
Autoon ilmestyi yllättäen kesken ajon mittaristoon ABS, STC, sekä jarrun (ei käsijarru) varoitusvalot palamaan, ajotietokoneeseen tuli teksti: "jarruvika, pysähdy varoen", trippimittari alkoi näyttää viivoja (- - -) sekä kilometrimittari ei kerännyt enää kilometrejä. Hetken myöhemmin myös moottorin-häiriövalo syttyi, ajotietokoneeseen tuli teksti: "moottori järj. huollettava", samalla syttyi myös oranssi varoituskolmio keskelle mittaria.

Autossa pysyi vedot tallessa aivan normaalisti eikä vaihdelaatikkokaan alkanut oireilemaan, mutta ABS, STC ja cruise eivät kytkeydy ollenkaan päälle.

Vikavalot saattaa sammua kun auto seisoo, mutta palaavat lähes heti kun auton käynnistää uudelleen.

Tässä vaiheessa netistä tutkittiin että mikä viat voisi aiheuttaa. ABS-moduuli rikki? Seuraavana päivänä moduuli avattiin ja huomattiinkin että se on "uudempaa" mallia eli komponentit juotosten sijaan painettu piirilevystä läpi. Korjauksena käänsimme "piikkejä" pihdeillä hieman että kontakti piirilevyn kanssa palautuisi. Moduulin kansi sikalla kiinni ja kuivumisen jälkeen takaisin autoon kiinni. Samat vikavalot palaa edelleen. Tämän jälkeen Volvo vietiin paikalliseen pajaan vikakoodien nollaukseen. Sieltä päästyämme takaisin tallille ajaessa samat valot syttyivät uudestaan.

Seuraavaksi autosta irroitettiin kuskin jalkatilasta CEM, joka putsattiin komponenttien puhdistusaineella. Samalla releiden toiminta varmistettiin (kaikki toimi). Sulakkeet käyty läpi ja kaikki ehjiä niinkuin pitääkin, mutta vikavalot palaa edelleen. OBD2 mitattu lukuisia kertoja mutta ei anna muita koodeja kuin P1500???

Tämänhetkiset havainnot ovat siis seuraavanlaiset:
*Nopeusmittari hyppii välillä
*ABS ja luistonesto eivät toimi
*käsijarruvalo palaa satunnaisesti, takakontin sulkeminen ja avaaminen sytyttää ja sammuttaa välillä. Aina viive.
*varoitusvalot palaa ABS, STC, jarru, välillä sammuvat
*moottorihäiriövalo palaa välillä, välillä taas ei
*ajotietokone "jarruvika,pysähdy varoen"
*ajotietokone "moottori järj. huolla heti"?
*ajotietokone "huollon aika"
*cruise ei toimi
*STC-napin painallus kirkastaa välillä mittarivaloja, merkkivalo jää palamaan kirkkaammin mutta ei himmene uudelleen painettaessa. Himmenee viiveellä virran katkaisulla.
*kello juoksee välillä kovaa vauhtia eteenpäin, mutta välillä taas pysähtyy ja toimii normaalisti
*radion avaaminen vaikutti mittariston näyttöön??

Jos kenelläkään on ollut vastaavanlaisia ongelmia niin neuvoja otetaan vastaan, itsellä mennyt jo vähän sormi suuhun...
Voisiko ongelman aiheuttaa viallinen ABS-moduuli tai CEM? tai vaikka molemmat? ja korjaako esim. Sercap kyseisen mallista ABS-moduulia vai vain vanhaa tinattua mallia?

Kiitos jo etukäteen!
 -Mikko-
« Viimeksi muokattu: 07.09.2015, 17:12:35 kirjoittanut turbosykloni »

Poissa jumato

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #1 : 22.08.2015, 01:51:10 »
Missä kunnossa akku? Joskus heikkojännitteinen akku on aiheuttanut mitä kummallisimpia sähkövikoja.

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #2 : 22.08.2015, 01:57:38 »
Akku vasta hiljattain vaihdettu. Eilen tuli myös se mitattua ja 12.4V näytti lukemat olevan.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #3 : 22.08.2015, 06:54:56 »
Eikös tuo perinteiseltä mittaristovialta vaikuta...
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #4 : 22.08.2015, 09:10:07 »
Eikös tuo perinteiseltä mittaristovialta vaikuta...
Eikös viallinen mittaristo yleensä oireile sytyttämällä SRS airbagin varoitusvalon?
Lisäksi mietityttää että voiko viallinen mittaristo pudottaa ABS, STC ja cruisen kokonaan pois pelistä...
Voisiko viallinen CEM selittää nuo sähköjen temppuilut? Ja eikös moottorin-häiriövalo ole jollain tavalla kytköksissä siihen?
Mutta mistä ihmeestä nuo jarruviat voisivat johtua?
Hakuammuntaa mutta millaisia oireita tulee jos jarrupolkimen asentotunnistin on rikki? (jarrunestesäiliön alavasemmalla oleva liitin menee tähän) Muistaakseni vikakoodinluvussa tämä luki myös, luultiin normaaliksi "haamukoodiksi" mitä näihin aina akun uudelleenkytkemisen jälkeen tulee.

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #5 : 23.08.2015, 21:32:37 »
Sitä vain meinasin, jos kerran varoitusvaloja palaa, mutta kaikki tuntuu toimivan. Ja olen käsittänyt, että mittaristovika voi aiheuttaa melkeinpä mitä vain kummallisuuksia.
Eikä temppuileva kello ja takakontin avaamiseen liittyvät toimintahäiriöt ainakaan jarruihin luulisi olevan kytköksissä ja hassulta vaikuttaisi, että samaan aikaan ilmaantuu vikaa esim. abs-boksiin ja cem:iin, mutta mittaristo olisi kunnossa, kun se näissä kuitenkin se yleisin sähkövikapaikka taitaa olla.

Mutta pelkkää arvailuahan tämä. On vielä uusi tuttavuus itsellekin näin "nykyaikainen" auto.
« Viimeksi muokattu: 23.08.2015, 21:35:57 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6460
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #6 : 23.08.2015, 22:30:24 »
Mittaristo tulee mieleen myös ja virtalukon pohja, poistaako avaimen heiluttelu oireet?
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #7 : 24.08.2015, 08:55:46 »
Mittaristo tulee mieleen myös ja virtalukon pohja, poistaako avaimen heiluttelu oireet?

Sitä vain meinasin, jos kerran varoitusvaloja palaa, mutta kaikki tuntuu toimivan. Ja olen käsittänyt, että mittaristovika voi aiheuttaa melkeinpä mitä vain kummallisuuksia.
Eikä temppuileva kello ja takakontin avaamiseen liittyvät toimintahäiriöt ainakaan jarruihin luulisi olevan kytköksissä ja hassulta vaikuttaisi, että samaan aikaan ilmaantuu vikaa esim. abs-boksiin ja cem:iin, mutta mittaristo olisi kunnossa, kun se näissä kuitenkin se yleisin sähkövikapaikka taitaa olla.

Mutta pelkkää arvailuahan tämä. On vielä uusi tuttavuus itsellekin näin "nykyaikainen" auto.

Kolmen päivän tutkailun jälkeen vian todennäköiseksi aiheuttajaksi selvisi BCM/ABS-moduuli. Autosta on käyty läpi sähköt konehuoneesta peräkoukun pistokkeeseen saakka (kirjaimellisesti). Kaikki muu toimii normaalisti paitsi ABS-jarrut ja kaikki niihin liitännäinen joka tuon boxin läpi ohjautuu. ABS-pumpun sähkömoottorikin toimii normaalisti kun 12v tarjosi suoraan liittimiin (taitaa sähkö jäädä moduulin ja pumpun välille, kun ei tee edes ABS-tarkistusta lähtiessä (pyöräyttää pumppua nopeasti ja kuuluu auton sisään pienenä korahduksena)).
Tänään haetaan uusi boxi ja kokeillaan että alkaako sillä pelittämään. Käsittääkseni tuo BCM ei tarvitse mitään koodailuja jos kaikki numerot täsmäävät vanhan boxin kanssa??  ::) Päivittelen kun uusi boxi on autossa kiinni, että minkälaista tuhoa saatiin sillä aikaan... ;)

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2574
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #8 : 24.08.2015, 09:41:44 »
Kyllä kallistuisin mittaristovian puolelle. Aivan yleinen juttu näissä. On korjattavissa ja asiantuntevia korjaamoja löytyy ympäri Suomen.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #9 : 24.08.2015, 10:44:14 »
Mittariston puoleen kääntyisin täälläkin..

Korjautin omasta mittariston tuolla: http://www.samppasport.fi/  ja ongelmat katosi saman tien.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #10 : 24.08.2015, 11:19:20 »
Katsellaan katsellaan... Muut viat katosivat ihan yhtä nopeasti kun tulivatkin. Nyt enää jäljellä nuo ABS, STC, cruise viat. Voisiko ne muut sähköhäiriöt tulla siitä että CAN sotkisi jollain tavalla systeemin jos alkuperäinen vika BCM:ssä?

Poissa Juhizz

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2574
    • VolvoRyhmä@Facebook
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #11 : 24.08.2015, 16:38:05 »
Mittaristossa kylmäjuotoksia jotka alkavat pätkimään ja oireilemaan --> turhia ja outoja vikailmoituksia, cruisen toimimattomuutta jne..

On siis ihan tiedostettu tyyppivika.

Esim Elkotron Tuusulassa korjaa mittariston 150€ sisältäen vuoden työtakuun.
VolvoRyhmä@Facebook

V70 D3 Ocean Race -12 & 144 B18A -67

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #12 : 02.09.2015, 19:54:20 »
No nythän kävi näin... Autoon käytiin ostamassa uusi (käytetty) ABS-moduuli joka kiinnitettiin vanhan tilalle. Moduulin vaihdon jälkeen ei tapahtunut minkäänlaista muutosta... samat valot palaa edelleen. Sen jälkeen tehtiin mittauksia mm. johtoihin, sulakerasian pohjaan jne. ECM ja automaattilootan-ohjausboksi irroitettiin ja liittimet putsailtiin. ABS-anturit käytiin vielä läpi, ja tässä vaiheessa alettiin miettimään että mitäpäs jos siellä on joku elintärkeä johto kärähtänyt boksien välillä tms.

Volvo vietiin heti seuraavana päivänä paikalliseen autosähköliikkeeseen luettavaksi ja korjattavaksi, kun itseltä ei löydy tarpeeksi hienoja vehkeitä volvon omien vikakoodien lukemiseen/diagnosointiin. Volvo oli liikkeellä 2 päivää jolloin tekivät testejään. Lopputulos: soitto liikkeestä että eivät saa selville missä vika on mutta johdoissa se ei ainakaan ole, tietoa tulee jokaisesta boksista mutta eivät pääse keskustelemaan keskenään...

CEM-vialta alkoi silloin kuulostamaan omissa korvissa! Pienen googlailun jälkeen todettiin että auto viedään toiselle firmalle, jotka eivät pääpainotteisisti tee autoelektroniikkakorjauksia mutta ammattitaitoa tältäkin alalta löytyy enemmän kuin keneltäkään muulta näiltä kulmilta Suomea.

Volvo on nyt kaksi päivää viettänyt tuolla kyseisessä firmassa, jonka aikana on muunmuassa korjattu mittaristosta alkava vika (airbag herja mitä melkein kaikissa tekee), CEM tutkittu ja korjattukin ilmeisesti, tänään vielä pyysivät auton alkuperäistä ABS-moduulia jotta saisivat senkin katsottua läpi ja laitettua autoon takaisin. MIKSI IHMEESSÄ? Sen takia että tuon mallin ABS-moduuli ei keskustele CEM:in kanssa ilman että sen käy Sinisellä konfiguroimassa vanhoille tiedoille. Volvon huoltohinnaston tietäen se on vähiten järkevä teko...  ;D

Jospa se nyt alkaisi pikkuhiljaa tulemaan kuntoon... Ainakin tänään päivittelivät että vikakoodien listaa on saatu leikattua huomattavasti toimenpiteillä mitä ovat autoon tehneet.

Myös varoituksen sanana muille Volvohenkisille!!

Tuo 2002 mallin S60 on kuulemma jonkinlainen siirtymämalli vanhan ja uuden välillä.
Millä tavalla? Useita osia on valmistettu halpamaissa mitkä on aiemmin valmistettu paremmin. Näihin lukeutuvat mm. mittaristo, ohjausbokseja ja useita muita komponentteja.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin.


-Mikko

Poissa make65

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #13 : 03.09.2015, 20:13:06 »
Moro! Mulla on myös 2002 S60 -125 Kw ja ja noin puolitoista vuotta sitten alkoi oireileen. Ensin paloi huoltovalo koko ajan, ei saanut kuitattua vaikka sinisellä huollossa. Myöhemmin kello alkoi temppuilla.... ja eräänä päivänä pimeni koko mittaristo.. >:(  . No, lueskelin täältä vinkkejä ja ohjeita, päätin käydä Sercapin poikien luona Keminmaassa. Tinasivat mittariston kuntoon ja takuunkin sain.. sen jälkeen on pelannut kuin uutena.. ei mitään vikaa 8). Ja mittarissa nyt n. 244 000 km.. Että mittaristovikoja näissä on, ja ne aiheuttaa mitä ihmeellisimpiä oireita...... Näin mulla.. :hello:

Poissa turbosykloni

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 8
  • www.vrcf.fi
Vs: S60 125kw bensa VM.2002 sähköhässäkkä, APUA KAIVATAAN!
« Vastaus #14 : 04.09.2015, 09:42:48 »
Mittaristo on korjattu paikallisella ammattilaisella, vika ei ratkennut sillä. Lisäksi ABS-moduuli ja CEM on avattu saman paikan toimesta, tutkittu ja juotettu uudelleen, edelleen tulee ABS-herjat... Seuraavaksi vaihdetaan todennäköisesti uusi CEM, johon vaihdetaan vanhasta CEM:istä siru.
Korjaajan ammattitaitoa en ala kyseenalaistamaan, sillä noin 120 Volvon mittaristoa muunmuuassa korjannut aiemmin.  ;)

 

Proturbo  Autodiagnoosi