Kulkukoira  Proturbo

Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus

  • 8 Vastauksia
  • 8249 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vertigo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • J.S.
Moi,

homma lähti siitä että katselin konetta että on öljyvuotoa jakopään päädyssä, tarkemmin katsoessa huomasin että pyörreläppien vipuroikkui ja öljyä tulisi ilmeisemmin läppien akselista.
Aloin tuossa sitten muutama päivä purkamaan kyseistä konetta ja aika paskassa kunnossahan se on ollut, en tiedä missä ihmeen aavikolla sillä on joskus ajettu mutta kuvat selventävät asiaa.
Ainakin suuttimet ja venttiilinkannen putket oli aivan täynnä hiekkaa ja ruostetta että ei meinannu irrota suuttimet sitten millään, mutta kyllä ne sieltä sitten irtoili.

Itse työhön löysin aika hyvät ohjeet seuraavalta sivustolta:  http://www.hqracing.nl/VolvoXC70EvoBioDrive_UK.html#2

Tässä on jo hieman kuviakin...

https://onedrive.live.com/?id=42E25940B60474DF!63825&cid=42E25940B60474DF&group=0&authkey=!AHheV89j2N3clWo

Nyt kuitenkin kun työvaihe on tässä vaiheessa, niin luin että olisi mahdollista jättää koko läppäsysteemi laittamatta ja pitäisi vain tukkia välit, tuo vanha läpästö oli aivan väljä kummastakin päästä ja ihme jos on kussut öljyä ympäri konetta.

EGR on muuten irti mutta se mikä tulee pakosarjasta EGR:n ("haitariputki") perseeseen ei sitten suostunut irtoamaan millää, olisiko tähän ollut jollain hieman vinkkia?  ;)

Laitan lisää kuvia kun työ etenee..ensviikko vielä aikaa laittaa tuota ja sitten se pitäisi saada ajoon.
Nyk. XC70 D5 -08, Ex. Accord 2.4 Executive X -07, Audi A3 1.6 -03,  Accord 2.4 Executive X -04, Audi A6 2.0 -02, Vectra 1.6 -98

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #1 : 23.08.2015, 12:41:36 »
Miksi haluat sen putken irti EGR:stä? Ei sitä kannata nimittäin putsata tai tietysti jos haluat tehostaa EGR:n toimintaa putsaamalla sen, mutta kuten jo varmasti näit mitä tuo vekotin saa aikaan niin...

Nuo läpät kannattaa nyt poistaa kun osat on käsillä. Akseleiden reikiin vain luotettavasti "tulpat", jotta ei paineet karkaa.
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa vertigo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • J.S.
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #2 : 23.08.2015, 13:18:16 »
Ok, no itsetutkisellessani tätä asiaa niin päädyin siihen että se EGR kannattaa putsata.
Voinhan minä sen jättää tuohon tilaan mitä se on mutta paskaa siellä näyttäisi olevan.
Koko egr:n tulppaus olisi varmasti se paras vaihtoehto mutta sehän täytynee käydä ohjelmoimassa asian tuntevalla pajalla ja ne olisi tampereen seudulla?

Hyvä homma tietää että voin huoletta jättä läpät pois ja alkaa miettimään sitä tulppaus episoidia miten toteutan sen.  :)
Nyk. XC70 D5 -08, Ex. Accord 2.4 Executive X -07, Audi A3 1.6 -03,  Accord 2.4 Executive X -04, Audi A6 2.0 -02, Vectra 1.6 -98

Poissa volvotdi

  • Yhteistyökumppani
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2236
  • Tampere - Pori
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #3 : 23.08.2015, 13:59:11 »
Ok, no itsetutkisellessani tätä asiaa niin päädyin siihen että se EGR kannattaa putsata.
Voinhan minä sen jättää tuohon tilaan mitä se on mutta paskaa siellä näyttäisi olevan.
Koko egr:n tulppaus olisi varmasti se paras vaihtoehto mutta sehän täytynee käydä ohjelmoimassa asian tuntevalla pajalla ja ne olisi tampereen seudulla?

Hyvä homma tietää että voin huoletta jättä läpät pois ja alkaa miettimään sitä tulppaus episoidia miten toteutan sen.  :)

Tampereella juu onnistuu ohjelmointi ja ajelenhan ympäri Suomeakin kohtuu usein, että tarvittaessa ota yhteyttä. Parin viikon päästä olisi tiedossa pohjanmaa. Tulpat kannattaa laittaa sitten niin, että missään tapauksessa tavaraa ei saa päästä nieluun  ;)
Honda CR-V 2.2i-dtec Exe Adv AT Black Edition -14, BMW 520d - 13.

Lisäätehoa.fi

Poissa Hurm0s

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2137
  • R = Refinement
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #4 : 25.08.2015, 21:45:39 »
Mitä jos ne läpät ottaisi akselista pois? Eli jättäisi sen akselin sinne paikalleen, niin ei tarvitse kehitellä mitään patenttia tulpaksi niihin reikiin...

Läpät taitaa olla muovia ja akseli kai terästä? Esim. dremelillä vetelisi läpät pois akselilta.
V90 T8 -19  /  V70 D5 Summum -14  /  V50 D5 Summum -08  /  164 Automatic -70

Poissa vertigo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • J.S.
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #5 : 25.08.2015, 23:08:39 »
Siinä se ongelma onkin et se missä läppien akseli menee läpi niistä "tulpista" ovat niin väljiä jokainen että kusee varmaan nytkin kanavasta toiseen ja moottorin ulkopuolelle uloimmasta..joten siis, kokeilin 16mm bensaletkua mutta ei se siinä tulisi pysymään.

Toisaalta vois vois poistaa ne läpät ja laittaa jotain tiiviste massaa sinne väljiin reikiin niin saattaisi olla sen jälkeen riittävän tiivis ja ei olisi sitä pelko että jotain eksyisi koneen puolelle :)
Nyk. XC70 D5 -08, Ex. Accord 2.4 Executive X -07, Audi A3 1.6 -03,  Accord 2.4 Executive X -04, Audi A6 2.0 -02, Vectra 1.6 -98

Poissa vertigo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 13
  • J.S.
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #6 : 12.09.2015, 20:24:57 »
Nyt on auto onnellisesti kasassa, käy paljon siistimmin kuin ennen.

Eli tuli puhdistettua imusarja ja egr.
suuttimet kävi tampereella dieselpojilla huollossa ja yhden suuttimen kelan vaihtoivat uuteen ja testasivat 4kertaa kaikki läpi ja hintaakin tuli huollolle sit 330e.
pyörreläpät lensi pellolle ja sorvailtiin tulpat alumiinista kanteen.
sit perus öljynvaihto jumppa.

Tänään sit ajoin suoraan tallilta sen katsastukseen ja kaikki oli ok, savutusarvo 0.16 mikä lienee hyvä.
Nyt taas kovaa ajoa kevättä kohti jakopää remppaa odotellessa  :)

Lisäsin pari kuvaa myös.
« Viimeksi muokattu: 12.09.2015, 20:39:51 kirjoittanut vertigo »
Nyk. XC70 D5 -08, Ex. Accord 2.4 Executive X -07, Audi A3 1.6 -03,  Accord 2.4 Executive X -04, Audi A6 2.0 -02, Vectra 1.6 -98

Poissa Sokka

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 2
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #7 : 30.01.2020, 11:30:45 »
Vanha viestiketju, kysäsen silti. Olisko sulla tuosta pyörreläppäakselin tulppauksesta lisä infoo antaa? Oliko tää tulppa täysmittanen vai teitkö joka "väliin " oman tulpan? Itellä just imusarjan puhdistus ja ajatuksena noi pyörrelpät heittää kuikkaan sieltä.

Poissa mandariinimanne

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 3
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo XC70 D5244T4 Imusarjan sekä EGR:n puhdistus
« Vastaus #8 : 26.08.2020, 16:03:39 »
Vanha viestiketju, kysäsen silti. Olisko sulla tuosta pyörreläppäakselin tulppauksesta lisä infoo antaa? Oliko tää tulppa täysmittanen vai teitkö joka "väliin " oman tulpan? Itellä just imusarjan puhdistus ja ajatuksena noi pyörrelpät heittää kuikkaan sieltä.

Moro,
Avasin omasta juuri ja tein tulpan pelkästään päätyyn. Reijän halkaisija 16mm ja syvyys 15mm. Tein tulpan muovitangosta. toivottavasti ei sula ;D
945 "classic" projekti, XC70 Ocean Race käyttis.

 

Carcom Oy  Elekma