Proturbo  Autodiagnoosi

tinavitosen öljynkulutus

  • 29 Vastauksia
  • 7652 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa temess

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
tinavitosen öljynkulutus
« : 31.08.2015, 23:08:13 »
joo elikkkä volvo s70 vm 2000 on ollu kakkosautona ja siihen pyörähti 300000km mittariin.öljyä ei ole koskaan tarvinnu lisätä,mutta nyt oli moottori vajaa n0.7l.autossa on aina käytetty vastoin volvon ohjetta 0w50 mobilia.eli liki litran on polttanut 20000km.eli nouseeko tuo öljynkulutus nopeasti mietin pitäskö tää panna äkkiä vaihtoon moottoria en aio ruveta missään tapauksessa vaihtaan.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #1 : 31.08.2015, 23:13:19 »
Siis sulla on kulunut vajaa litra öljyä 20tkm aikana?

Aivan normaali tilanne. Sellaista mäntämoottoria ei ole vielä keksittykään, joka ei tippaakaan öljyä kuluta. Ei muuta kuin kovaa ajoa, jos muita oireita ei ole.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa temess

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #2 : 31.08.2015, 23:26:23 »
vaan ku näitä kuulee että nää alkaa syödä niinpaljon öljyä,että sitä ei ehdi lisätä bmw…hen ei olekoskaan lisätty öljyä 525000 ajon aikana rupeeko tää yhtääkkiä syömään tota ölkää.nyts siis uudet öljyt koneessa ja ajettu jo11000km eikä ole vielä tippunut ylämerkistä,kannattaiko vaihtaa öljymerkkkiä nyt siis 0w50 ralliformula.joka on ollut aina tässä moottorissa.

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #3 : 31.08.2015, 23:29:25 »
Huolestut nyt hyvin pienestä öljynkulutuksesta aika kohtuuttoman paljon. ;)

Jos mäntämoottorin öljy ei näytä kuluvan vaihtovälillä lainkaan, johtuu se siitä että kuluva öljy korvautuu epäpuhtauksilla ja kosteudella, jota öljy sitoo itseensä.

Jos mietit sitä mäntämoottorin rakennetta, on silkka mahdottomuus ettei se lainkaan öljyä kuluttaisi. Pätee myös bemariin.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa laatikkovika

  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6705
  • Global alligator
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #4 : 01.09.2015, 09:23:01 »
No varmasti vie sen 0.7litraa 20 000km matkalla. Taavi tuossa koitti selittää asiaa ja tietääkseni öljynvaihtoväli tuossa on 12tkm.
Vanhemmissa turbomalleissa kehotettiin jopa 8000km vaihtoväliin vaativissa olosuhteissa.

Joten jos öljyillä on ajettu jo 2 kymppiä niin äkkiä vaihtoon. Siellä ei sitä öljyä enää paljoa ole, lähinnä palamisjätteitä ja bensiiniä.

Sitten tuollainen pieni sivuhuomautus ohjekirjasta: Do not use oils with other viscosity ratings. Incorrect viscosity oil can shorten engine life.
Suositukset löytyvät täältä http://new.volvocars.com/ownersdocs/2000/2000_sv70/00sv70_08b.htm#pg126 mutta nehän jo tiedätkin kun kerrot käyttäväsi suositusten ulkopuolista öljylaatua.

Jos nyt puhut samasta autosta että uusilla öljyillä ajettu jo 11tkm eikä taso laske niin mikä tässä enää on epäselvää, uusi ö-vaihto lähestyy taas.
« Viimeksi muokattu: 01.09.2015, 09:24:50 kirjoittanut laatikkovika »
S60 T5 BSR   UNLEASH YOUR BEAST
PIDÄ TUNKKIS!       
https://youtu.be/lS3b1EaTSwk
Perheen kulkineet S60 T5-2001, S60 2.0T-2002, V60 D4-2016

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #5 : 01.09.2015, 16:04:29 »
Litra tonnilla kun menee niin on aika alkaa ventt.varren stefojen vaihtoon. litra 20 tonnilla ei tunnu olevan edes mahdollista, on se niin vähän. Nyt on kasipuolikkaassa uudet kumit, yläkautta vaihdoin ja tein jousipainimen siihen hommaan.

Poissa ESE

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 715
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #6 : 02.09.2015, 06:53:00 »
Mulla joutuu lisäämään useammin ku turpon paluuputken tiivisteistä valskaa...Toi on normikulutusta en huolestuis ollenkaan.. :)

Poissa temess

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #7 : 01.11.2015, 22:20:59 »
joo en tiennytkään että näissä on näin tiheät vaihtovälit.oon vaihtanut 20 000 välein,mutta ruetaan vaihtaa 10 000 välein.edelliselle 20 000 söi 1,4 litraa mobil 0w50 oljyä,ja vaihdossa oli liki ylämerkissä.ei sitä kyllä 10 000 tartte lisätä,eli jatketaan turvallisella volvolla ajoa.

Poissa temess

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 7
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #8 : 01.11.2015, 22:37:30 »
se moottoriöljyhän on ollut aina todella puhdasta ja sitä ei ole huollossa tahdottu uskoa 20 000 ajetuksi,luin vaan artikkelin jossa sanottin että sylinterit menee soikeiksi ja öljyä alkaa kulua järjettömiä määriä,siksi mietin auton hävittämistä.eikö tää oo se ns.tinavitonen,joka alkaa syödä öljyä,mutta ei se vielä niin paljon haittaa ettei se olisi jokapäiväisessä matka-ajossa.

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5842
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #9 : 01.11.2015, 23:16:26 »
94/95 tuli parannuksia lohkoon joten s70 ei enää mene soikeaksi sylinterit. Öljyä kuluu jumiutuvista männänrenkaista, kovettuvista ohjurikumeista, öljyvuodoista ja turbokin jossain vaiheessa alkaa tihkumaan.

Mutta niin kauan kun ei tarvitse joka toisella tankkauksella lisätä öljyä, en tekisi mitään.

Poissa Ron_Jermy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #10 : 06.11.2015, 20:56:41 »
Litra tonnilla kun menee niin on aika alkaa ventt.varren stefojen vaihtoon. litra 20 tonnilla ei tunnu olevan edes mahdollista, on se niin vähän. Nyt on kasipuolikkaassa uudet kumit, yläkautta vaihdoin ja tein jousipainimen siihen hommaan.

Oliko miten työläs projekti vaihtaa venttiilivarren kumet? Tartteeko muita erikoisia työkaluja kun tuo jousipainin?

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #11 : 08.11.2015, 21:17:38 »



Viikonloppu meni, Ei vaikea. Tuo työkalu on vähän simplis, en löytänyt uudestaan mutta venäläisillä youtubessa oli hyvä filmi ja tuollainen paremmintehty työkalu. Narua sylinteriin ja hommiin, tarvii magneetin lukituspalojen ottoon. Sitte kannattaa tehdä myös työkalu nokan kohdistukseen, tein sen 4mm (tai oliko 3mm) alumiini L-listasta.

Poissa Tommi_K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 384
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #12 : 08.11.2015, 21:38:40 »
Minulla menee se litra tuhannella kilometrillä. Moottori ei savuta mitään erikoista (ei todellakaan sinistä), ei outoja hajuja, öljyä ei tiputa mihinkään, päästöt ovat priimat.

Mitä kannattaisi tehdä? Öljynä CASTROL MAGNATEC 5W-40, Motonet koodi 59-0004.

Poissa belem

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 343
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #13 : 08.11.2015, 21:50:56 »
Mulla oli kuten Tommi_K koneessa, ei mitään näkyvää, öljyä vaan meni niin vimmatusti. Tuo yläkautta kumien vaihto kyllä kannattaa, pitää vielä sitte Motonetistä hakea se ventt.kumi työkalu. Narun kanssa pärjää jos se ei mene solmuun sylinterissä, mulla meni yhessä, sain sitte paloteltua tulppareijästä ja ongittua puutikulla joka aina kastelin vaseliiniin ne narunpalat pois.

Poissa Ron_Jermy

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 29
  • www.vrcf.fi
Vs: tinavitosen öljynkulutus
« Vastaus #14 : 08.11.2015, 22:38:51 »
Mulla oli kuten Tommi_K koneessa, ei mitään näkyvää, öljyä vaan meni niin vimmatusti. Tuo yläkautta kumien vaihto kyllä kannattaa, pitää vielä sitte Motonetistä hakea se ventt.kumi työkalu. Narun kanssa pärjää jos se ei mene solmuun sylinterissä, mulla meni yhessä, sain sitte paloteltua tulppareijästä ja ongittua puutikulla joka aina kastelin vaseliiniin ne narunpalat pois.

Mikä tämä naruhomma nyt on? En ymmärrä mitä sillä tehään :)

 

Autodiagnoosi  Carcom Oy