Elekma  Autoracing

V70 TDI pätkii ja savuttaa

  • 15 Vastauksia
  • 5541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Amazon1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
V70 TDI pätkii ja savuttaa
« : 02.09.2015, 12:16:48 »
Terve!

Ongelmia V70 TDI automaatti 1999 kanssa.

Kun lähtee liikkeelle, niin auto ei vastaa kaasuun kunnolla. Kun poljinta painaa tasaisesti, ensin ei tapahdu juuri mitään, mutta hetkenpäästä auto rykäisee kunnolla vauhtiin mustan savupilven saattelemana. Täyskiihdytyksessä lappu lattiassa ei pätki/mieti.

Mittaristossa palaa keltainen moottorin vikavalo, tämä valo syttyi ennen lähes aina kun kiihdytti 100km/h vauhtiin, mutta valo sammui aina itsestään jonkun matkan päästä. Nyt valo palaa jatkuvasti.. Liittynee samaan ongelmaan??

Kulutukseen kyseiset viat ei ole vaikuttanut. Outoa on myös että nykimistä/runsasta savutusta ei esiinny joka kerta, välillä toimii siis normaalisti. Vika myös korjautuu ajon aikana, mutta kun auton sammuttaa ja lähtee taas ajamaan pätkiminen/savutus alkaa taas.

Missä vika? Mistä aloitetaan vian etsintä?

Auto starttaa myös todella hyvin ja ajettukin on vasta 330 000km eli hädin tuskin sisään ajettu.. :D
« Viimeksi muokattu: 02.09.2015, 12:19:24 kirjoittanut Amazon1969 »

Poissa HenkkaR1

  • Kiillottaja - 93% Pussihousu
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 3622
  • Isi, tiiän miks volvo murisee. Sillä on nälkä.
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #1 : 02.09.2015, 12:41:52 »
Se keltanen valo kertoo viasta. Onko vikakoodeja luettu?
V70 D5 AWD 2011 ja C70 T5 1998
Showroom
Eksät S60 T5 r-look, V40 T4 1998, s40 1998 2.0i V70 TDI 2001 261/510

Poissa Amazon1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #2 : 02.09.2015, 13:43:51 »
Koodit on luettu, mutta vikakoodeja ei löytynyt.

Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #3 : 02.09.2015, 14:00:38 »
Koodit on luettu, mutta vikakoodeja ei löytynyt.

Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..

Kannattaa, bulkkilukijat ei pääse kuin muutamaan matolaatikkoon tuossa autossa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #4 : 02.09.2015, 14:25:20 »
Pitää varmaan mennä oikein Volvolle luettamaan koodit, josko niitten laite tietäisi paremmin..

Tuon laitteen lukeminen ei tietääkseni onnistu VIDA+DICE yhdistelmällä, vaan pitäisi olla se vanhempi VCT2000 laite. Voi jopa olla, että jollain merkkiliikkeellä ei enää tuollaista ole käytössään.

Joku asiansa osaava yleiskorjaamo jossa esim. Autocom tai Boschin testeri pääsee kyllä tuohon sisään.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #5 : 02.09.2015, 14:27:18 »
Mutta itse vikaan liittyen, se imusarjan nippa josta lähtee letku ahtopaineanturille voisi olla hyvä putsata.

Lisäksi EGR saattaisi temppuilla myös, mutta tuo pitäisi näkyä vikakoodissa.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #6 : 02.09.2015, 15:23:48 »
Egr ainakin vilkuttelee tuota vikavaloa herkästi, tällöin vika voisi olla tukikumeissa tai alipaineventtiilin letkuissa.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Kumppari555

  • Luxe
  • *
  • Viestejä: 4
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #7 : 03.09.2015, 11:48:46 »
Koitappas tarkastuttaa pumpun ajoitus... Itsellä kans taannoin vilkutteli vikavaloa suunnilleen joka toinenpäivä. Ei näkynyt testerissä, eikä vaikuttanut käynnistymiseen eikä tehoihin millään lailla. Sattumalta jossain vaiheessa huomasin, että pumpun alemman kannen välistä vuotaa vähän polttoainetta jolloin ajattelin käydä vaihdatuttamassa tiivisteen. Vaihtoivat tiivisteen ja säätivät tietokoneella pumpun ajoituksen kohdalleen eikä senjälkeen ole vikavalo palanut. Tästä nyt noin vuosi aikaa.

Poissa tdi-arska

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 262
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #8 : 03.09.2015, 12:12:49 »
"Kun lähtee liikkeelle, niin auto ei vastaa kaasuun kunnolla. Kun poljinta painaa tasaisesti, ensin ei tapahdu juuri mitään, mutta hetkenpäästä auto rykäisee kunnolla vauhtiin mustan savupilven saattelemana. Täyskiihdytyksessä lappu lattiassa ei pätki/mieti."

Tiedä tuosta tomaatista mutta ei tuo poljin oikein toimi, minulla palaa vikavalot ja ei ole todellista vikaa missään, paskavaloa polttaa ;)

Paikalla Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5842
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #9 : 03.09.2015, 13:59:00 »
Olisiko kaasupoljin rikki?

Poissa Amazon1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #10 : 08.09.2015, 08:42:12 »
No niin Volvolla käyty vikakoodien luvussa tuloksena: Ahtopaineet ja EGR.

Siinä autoa tutkailtiin ja huomattiin, että ahtopaineen säätäjälle tuleva liitin puuttui kokonaan, eli oli irronnut. Myös säätäjältä lähtevät letkut oli aika haperot ja olipa joku noheva kaveri paikannut yhden letkuista ilmastointiteipillä.. Eli ilmavuoto hyvin todennäköinen..

Volvon huoltaja ei puuttuvaa liitintä löytänyt vaan ihmetteli vain että samanlainen liitin kuin mikä tulee EGR siihen kuskinpuolen iskarin eteen pitäisi löytyä..

Kotona tuli sitten haperot letkut vaihdettua ja löytyi se kadoksissa ollut liitinkin, se ei tosin ylettänyt ahtopaineen säätäjälle eli toisin sanoen liittimet oli väärinpäin. Eli liittimet kiinni ja auto käyntiin. Kaikki toimii normaalisti, mitä nyt vikavalo palaa edelleen, pitääkö se käydä nollaamassa Volvolla vai voiko sen tehdä jotenkin itse?

Mietityttämään jäi vain että miten auto on voinut aikaisemmin toimia jos mikään ei ole säätänyt ahtopaineita ja EGR on ollu väärä liitin kiinni? Mitä ihmeen virityksiä autoon on tehty? En ymmärrä  :idiot2:

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #11 : 08.09.2015, 08:47:45 »
Olisiko EGR tukittu laipalla?
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Amazon1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #12 : 10.11.2015, 15:09:49 »
No eipä tämä V70 kuntoon tullutkaan eli ongelmat jatkuu:

Auto pätkii ja savuttaa todella rajusti kun lähtee liikkeelle, kun vauhtiin pääsee toimii lähes normaalisti.

Autoon on vaihdettu hihnat, myös dieselpumpun hihna ja pumpun ajoitus säädetty. Ahtopaineen säätäjä (musta mötikkä, johon tulee letkut ja töpseli) tuli myös vaihdettua, mutta ei vaan tahdo toimia. Kun ahtopaineen säätäjän töpselin ottaa irti auto lopettaa pätkimisen/savuttamisen ja toimii niin että ajamaan pystyy, mutta tehot on hukassa? Onko turbo nyt siis pois pelistä/toimiiko huonosti?

Missä ihmeessä on vika, kun ei säätimen vaihtokaan auttanut?

Ja jottei nyt liian helpolla tämän auton kanssa pääse, niin nyt kun autoon on toista tonnia pistetty rahaa niin kuskin puolen vetonivel on sanomassa itseään irti.. Eli kun kääntää oikealle kuuluu aikamoinen kolina. Korjaaja joka tätä autoa on huoltanut sanoi, että sisempi vetonivel on paskana. Tietääkö kukaan saako sisempää vetoniveltä muualta kuin siniseltä tiskiltä? Motonetista ja Fiksusliikkeistä saa vaan ulompia..

Mahtaako bensa V70 olla samanlaiset vetarit??

Alkaa ideat ja huumori loppumaan tämän koslan kanssa.. :D

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #13 : 10.11.2015, 15:57:07 »
Ahtoja hukkuu jonnekin. ECU luulee että ahtoja on niin maan perusteellisesti ja lyö soppaa koneeseen, mutta kun niitä ahtoja ei oikeasti olekaan, tuloksena on lähinnä savua

Osaatko sanoa onko sulla jo uudemmalla vai vanhemmalla moottorinohjauksella? 1999 mallisia voi olla kummalla vaan, minunkin tuo -99 S70 on ihan VINin mukaankin aito 1999 mutta silti vielä vanhemmalla MSA 15.7 ohjauksella...
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Amazon1969

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 123
  • www.vrcf.fi
Vs: V70 TDI pätkii ja savuttaa
« Vastaus #14 : 11.11.2015, 13:58:55 »
Varmaan on vanhemmalla moottorin ohjauksella, koska auto on otettu käyttöön 21.1.1999

 

RallyBaron  Samppasport