Proturbo  Autodiagnoosi

Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..

  • 51 Vastauksia
  • 22816 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Minulla puoli miljoonaa ajettu commonrail, ja toiminut hienosti. Nyt aloittanut oireilemaan seuraavasti: Ensin nykii ajossa pari kertaa, kytkin pohjaan ja matka jatkuu 500m, sitten sammuu kone. Tämän jälkeen ei lähde käyntiin millään. Johtosarjojen heiluttelun ja ruiskun boksin irroittelun jälkeen kone toimii taas normaalisti, mutta vika uusii aina.

Alkujaan kone ilmoitti vikakoodina alhaista polttoaineen painetta, joten vaihdettiin säätöventtiili. Ei muutosta. Sitten meni vaihtoon siirtopumppu tankista, se oli tullut tiensä päähän, mutta ei vaikutusta vikaan. Uusittiin korkeapainepumppu (romis osa), ei vaikutusta. Putsattiin diesel järjestelmä ja testattiin ruiskut, laitettin kone kasaan ja auto käyntiin. 30 min ja vika uusii.. Diesel jakotukin päähän toinen anturi/venttiili, käy ja toimii jonkin aikaa ja vika palaa.
Yleismittari kiinni korkeapaineen säätöventtiilin johtoihin ja voltit seilaa virrat päällä 12- ja 8,84 voltin välillä. Nyt olen vielä ostanut romis boksin ja ajoneston hilut sekä avaimet, mutta ne ei ole vielä asennettu, koska tarvitsee vissiin käyttää koneessa ohjelmoitavana, että saisi käymään..

Kysyn siis seuraavaa:
Mikä pitäisi olla jännite korkeapaineen säätöventtiilillä autoa startattaessa, ja millä haarukalla ajossa?
Pitääkö boksin ja ajoneston vaihdon yhteydessä kone käyttää tietokoneessa?
Voiko vika vielä olla jossain muualla?
Onko kellän kokemuksia?

Poissa Ralliantti

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 134
  • www.vrcf.fi
    • Atakyselyt
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #1 : 04.10.2015, 10:01:45 »
Tuolla yleismittarilla et voi mitata railin säätöventtiiliä koska se tottelee pwm-signaalia.
Onko railin paineanturi todettu miten? Eli kertookohan se oikeaa tietoa. Jos ei, ja sen takia heittää "vian päälle".

Kolmas mikä tulee mieleen kun kerroit että "putsattiin diesel järjestelmä", niin vaihdettiinko pa-suodatin?
Itsellä kävi toissa viikolla että tuli tutkittavaksi piinattu Rellu, 1,5dci. Se rupesi lyhyen reippaan kiihdytyksen jälkeen rykimään pahasti. Vikamuistissa oli P1089 joka viittaa reilin paineeseen. Monen ihmettelyn ja mittailun jälkeen tuli mieleen saakohan se(kp-pumppu) ainetta riittävästi. No Rellussa ei tosin ole tankissa pumppua, joten sen pa-putkessa on alipaine. Kyse onkin vaan kuinka paljon. Meinaan diesel rupeaa kiehumaan n.-0,3bar alipaineessa! Tämän ajatuksen yhteydessä tuli huomattua että vähän läpinäkyvässä putkessa ennen pumppua menee muutama kupla. Niiden näkeminen vahvisti teoriaa liiallisesta alipaineesta. Sain kytkettyä alipainemittarin putkeen kiinni ja totesin että alipaine on peräti -0,45bar :nohnoh Siis pumpulle ei tullut kuin vähän ainetta ja nekin höyrytaskuissa. Ajatus että olisiko helpoin syy, ikinä vaihtamaton PA-suodatin. Se vaihdettiin ja mittaus näytti -0,1bar ja kuplat loppuivat, samoin vikaoireet hävisivät.

Tämä em.ei suoranaisesti liity D5 koska oli "imumoottori", mutta kuitenkin kannattaa tarkistaa että kp-pumppu saa riittävästi "kakkua". Muuten kyllä reilin paineetkin ovat alhaalla.
Entinen 850 2,5 10v -93 kartanowagon
Nykyinen V70 mk2 D5 -2002

Poissa Nortti

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1206
    • Volvon tuunausta vuodesta 1985
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #2 : 04.10.2015, 10:41:02 »
Tulee mieleen ettei varsinaista vikaa ole vielä ollenkaan löytynyt. Jos itse tuollaisesta vikaa etsisin niin vian ollessa aktiivinen voisi aloittaa vikakoodien lukemisesta. Ne varmaan osoittaisivat hiukan suuntaa mistä vikaa etsitään. Summittainen osien vaihto on kallista vaikka purkaamon osia käyttääkin.

Polttoaineen kulkua on ihan helppo testailla ilman työkaluja vaikka suutinten paluuletkuista. Kun kaikkiin viiteen letkuun liittää läpinäkyvää letkua, niin käynnissä ollessa näkee paluuvuodot. Sama onnistuu viidellä injektioruiskulla joissa on 6mm kärkiosa. Paluupuolen nestevirtaus siis on pieni, mutta sitä kuitenkin kuuluu olla ja myös startatessa tulee hiukan polttoainetta. Silloin kun ei käynnisty niin ehkä ei tule polttoainetta. Kohtalaisen tasaisestikin pitää tulla nestettä jokaisesta suuttimesta. Kuplia tms, ei kuulu tulla.

Onko se johtosarja tarkistettu? Siinäkin voi olla vikaa jos sitä liikuttelemalla vika on poistunut. Sitten joku rele voi olla rikki ym. ym.

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #3 : 04.10.2015, 10:46:48 »
Moi,

Suodatin vaihdettu, ja korkeapainepumppu ja siinä kiinni oleva venttiili olleet testattavana. Pumppu kehittää painetta ja venttiili aukeaa ja päästää aineen ulos.
Itse en tiedä mikä dieselkorjaamolla oli testaustapa, mutta olivat myös koittaneet "juottaa" konetta, jotta saisi ainetta, mutta ei vaikutusta. Kun boksia käyttää
irti, niin vika poistuu, kone käy nätisti, ottaa kierroksia ja kulkee. Edellinen ajoreissu kesti 30 km jonka jälkeen oireet palasi, auto sammui, ja taas hinattiin.. Boksi irti, takaisin, taas tuli virtaa venttiilille, johto kiinni ja auto käyntiin. Ajelin muutaman kilsan, ei ongelmia. Boksi käytettiin tinattavan, ja samalla mitattiin näkyviä vastuksia jotka antoivat suhteellisen realistisia ohmi lukemia. Eräs sähköjanttari heitti idean, että laittaa venttiilin johtoihin yleismittarin kiinni ja seuraisi ajossa, tapahtuuko virtakatkoksia kun vika palaa..
On tuota kotteroa aika paljon tullut kytättyä, mutta nyt alkaa itseltä keinot loppua..

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #4 : 04.10.2015, 10:52:07 »
Vikakoodit luettu, ja aina sama, polttoaineen  paine heittelee. Livedataa ei ole saatu, kun testerin johdot ei riitä ajamiseen. Paikoillaan ollessa vikaa ei tule.
Säätöventtiili vaihdettu uuteen, ja samaa vikaa huutaa..

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #5 : 04.10.2015, 10:53:43 »
Niin ja johtosarja purettu, ja narut testattu..

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #6 : 06.10.2015, 19:48:41 »
Moi taas,

Eilen kävin ajelemassa autolla 6 kilsaa, ja minulla oli korkeapaineen venttiilin johdoista "ryöstetty" piuhat yleismittariin. Autolla ajaessa voltit seilasi 3,88 ja 4,3
voltin välillä. Auto nyki vain kerran mutta ei sammunut. Ajattelin vaihtaa vielä ennen ajotietokoneen ja ajoneston vaihtoa polttoainepumpun releen. Mutta mikä releistä mahtaa olla kyseinen? Onko konehuoneessa vai takalaatikon puolella?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #7 : 06.10.2015, 20:11:00 »

Mutta mikä releistä mahtaa olla kyseinen? Onko konehuoneessa vai takalaatikon puolella?


Poimittu Miksun vastauksesta joskus vuonna kivi ja miekka:
Bensapumpun rele löytyy CEM:n kyljestä, on tyypiltään ns. minirele  (tarkastin vielä paikan ja on paikassa CMI12)
Ja tämä rasia on kojelaudan sisäpuolella kuljettajan jalkatilassa..

E: Lisätty puuttuvat lauseet.
« Viimeksi muokattu: 06.10.2015, 20:22:59 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #8 : 07.10.2015, 19:10:37 »
Autoni on diisseli. Onko mahdollisesti Samassa paikassa?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
« Viimeksi muokattu: 07.10.2015, 21:38:38 kirjoittanut anssi68 »
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #10 : 16.10.2015, 22:18:37 »
Moi taas,

Volvoon vaihdettu rele, ja ajeltu muutama kilsa oireitta. Huomenna tielle koittamaan.
Tauluun syttyi jokin aika sitten SRS-AIRBAG HUOLLA HETI. Silloin oli takapenkit irti piuhoistaan, voiko se siis aiheuttaa hälyn?
Kiitos kaikille ohjeita neuvoja antaneille.

Poissa hande

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 79
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #11 : 17.10.2015, 06:49:08 »

Tauluun syttyi jokin aika sitten SRS-AIRBAG HUOLLA HETI. Silloin oli takapenkit irti piuhoistaan, voiko se siis aiheuttaa hälyn?

Aiheuttaa, jos sulla on akun johdot kytkettyinä - ne piuhat on turvavyönkiristimille.
XC60 2.4D aut. -10
C70 T5 aut. -06

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #12 : 17.10.2015, 20:11:56 »
Millä ne saa kuitattua pois(SRS hälyt)?
Ja sitten taas lisää juttua tuohon käyntiongelmaan. Vaihdoin jalkatilasta tuon CMi12 paikan releen, mutta ei vaikutusta. Koeajolla alkoi taas nykiminen, ihan pintakaasuilla 4 vaihteella, pääsin autolla pihaan, ja jätin auton käyntiin. Kävi melko epämääräisesti, ja kierroksia ei ottanut kunnolla. Hetken päästä se taas sitten sammui, eikä millään helvetillä enää käymään. Huomasin että ECU:n rele oli paljon muita kuumempi, joten irti ja motonettiin. En saanut sieltä sopivaa, kun ei löytynyt koneelta tietoa. Millainen on ECU:n releen amppeerimäärä? Otin hyllystä kuitenkin mukaan 30 amppeerin releen, mutta eipä tullut tulosta.
Siinä sitten starttaillessa loppui melko lailla yhtäkkiä virta akusta (mahtaako imeä virtaa nyt jonkin vikaan liittyvän osan kautta). No siinä sitten konehuoneessa
makoillessani huomasin taas seuraavanlaisia juttuja:
Korkeapainepumpun kyljessä oleva säädin alkoi surista vasta, kun siirtopumppu lopetti pumppaamisen. Samalla ohjainboksista kuului surinan ja naksumisen sekainen ääni. Ei ole kuulunut ennen ja ei varmaan normaalisti tuollaista kuuluis kuulua.

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5563
  • Volvo V70
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #13 : 17.10.2015, 22:48:52 »

Millä ne saa kuitattua pois(SRS hälyt)?


Korjaamolla, missä on vikakoodien luku ja kuittausmahdollisuus..

Ei välttämättä tarvitse mennä siniselle.
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa schuja-7

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Volvo v70 commonrail nykii pari kertaa ja sitten sammuu..
« Vastaus #14 : 18.10.2015, 09:36:15 »
Jos vaihtaa ajotietokoneen boksin ja virtalukon sekä muut härpäkkeet toisesta autosta onko mitään mahdollisuutta saada auto liikkeelle ilman merkkihuoltoa?
Kun on tuon boksin ääntely alkanut hieman arveluttamaan tuossa yön aikana ja kun sellaiset romut toisesta autosta tuossa olisi.
Ja vielä se Ecun rele, mikä mahtaa olla se oikea amppeerimäärä?

 

Proturbo  Autodiagnoosi