Samppasport  Futurez

Mitä öljyä B19A haluaa?

  • 31 Vastauksia
  • 10648 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #15 : 02.07.2011, 08:57:06 »
Taas näitä Esson baarin juttuja. Kaikki moniasteöljyt on peseviä. B19A koneeseen voi laittaa mitä vaan nykyaikaista moniastaöljyä tai sitten sitä halpisöljyä. Siihenaikaan kun kone on suunniteltu niin talvella käytettiin 10W-30 ja kesällä 10W-40 tai 50 öljyjä.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #16 : 05.07.2011, 18:50:25 »
Melkein mikä vaan vanha kone kestää vaikka 0w-40 täyssynteettisen laatuöljyn.
Silkkaa höpötystä, että liottaa tiivisteitä yms. vanhemmista vermeistä  :nohnoh
Jos johonki vanhaan kulkineeseen on joku laittanu jotain täyssynteettistä, ja se on ruvennu syömää sitä tai vuotamaan, niin sitten se johtuu ihan siitä, että siellä ei ole tiivisteet tosiaankaan enään kunnossa ollu ja sen jälkee sit pistetää öljyn syyks se, ku kone ee pelaa...

Jos jonkun mielestä tää mun kommentti meni aivan mehtään, niin sitten dokumentin kans kumoomaan tätä. Kiitän ja kuittaan  -H-
« Viimeksi muokattu: 05.07.2011, 18:56:41 kirjoittanut HRemes »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #17 : 05.07.2011, 23:00:18 »
Joku voisi valottaa, miksi se mineraali/synteettinen on niin tärkeä väittelyperuste monille? Toki voi olla kulutuksessa eroja jos siirtyy 10-30 mineraalista 0-40 synteettiseen, mutta se voisi ehkä johtua viskositeettierosta eikä tuosta keinotekoisuudesta? Toki synteettinen taitaa olla hieman tunkeutuvampaa kun mineraali, mutta siltikin ehjä kone on tiivis kummallakin, vuotava voi vuotaa enempi tai vähempi öljyn mukaan, en ole ikinä uskonut että öljyllä saisi tiivisteet rikki. Jotkut tosin tulee herkemmin läpi kuin toiset...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #18 : 07.07.2011, 00:03:06 »
Kai jotkut huopatiivisteet tosiaan alkaa synteettisten öljyjen kanssa falskaamaan, mutta silloin ollaan jo museomoottoreissa.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #19 : 07.07.2011, 00:06:12 »
Taas näitä Esson baarin juttuja. Kaikki moniasteöljyt on peseviä. B19A koneeseen voi laittaa mitä vaan nykyaikaista moniastaöljyä tai sitten sitä halpisöljyä. Siihenaikaan kun kone on suunniteltu niin talvella käytettiin 10W-30 ja kesällä 10W-40 tai 50 öljyjä.

Kyllä niiden öljyjen pesevyydellä on eroa. Mitenkään kovin yksiselitteistä sääntöä ei tosin ole.

Siihen aikaan kun vinokonetta on suunniteltu on vielä käytetty jotain sae30 ja vastaavia yksiasteöljyjä melko yleisesti. Eihän mistään edes saa niin huonoja öljyjä joilla joskus 70-luvulla ajeltiin.

Poissa sunnuntaikuvaaja

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #20 : 12.07.2011, 19:19:09 »
No niin, tässä sitten mukavia öljynvaihtokokemuksia eiliseltä!

Päätin laittaa Volvoon kalleinta ja hienointa mahdollista täyssynteettistä öljyä mitä Motonetistä löysin = joku Mobil 1 0W-40. Vaihdon jälkeen parin minuutin koekäyttö auton ollessa pukeilla ja whaddayaknow:



Sitä melkein suihkusi konvertterinsuojuksen ja lohkon välistä (eli kampiakselin takastefasta, oletan). Ehdin jo ajatella, että voi perkele.

Vaihdoin Motox 10W-40 SF/CC mineraaliöljyyn, ei enää ongelmia

Ilmeisesti se täyssynteettinen vaan tulee läpi noista vanhoista tiivisteistä.

Poissa Jani O.

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 396
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #21 : 12.07.2011, 20:43:58 »
Ja sit joku huuteleen ettei oo öljyn vika vaan vanhojen tiivisteiden. Kaikki kyllä varmaan tietää sen itsekkin. Mutta juuri tämän takia käytän omissa romuissa vähän enemmän jeesuksen aikasempia öljyjä. Vakio vinokone rokkaa 10W-30llä ihan tarpeeksi hienosti eikä tarvi ruveta jumppaan uusia kampuran tiivisteitä paikalleen. Virikoneet asia erikseen...
Nykyiset: '64 PV B18, '66 Amazon B20 chopattu, levitetty, jatkettu, sheivattu yms. pakolliset taikinoinnit, '64 Valiant 225cid, '59 Dodge Sierra Wagon 361cid, '86 245 B200K, '90 740 GLE, '04 V70 D5
Entiset Volvot: '80 244 B19A TOV-XXX, '86 245 B200E AUG-XXX, '87 244 B200E BCX-XXX, '91 965 B6304F RIV-XXX, '67 Amazon B20 ZEO-XX, '00 V70 Mk2 2,5TDI SIZ-XXX

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #22 : 12.07.2011, 21:43:10 »
Kyllä niiden öljyjen pesevyydellä on eroa. Mitenkään kovin yksiselitteistä sääntöä ei tosin ole.

Siihen aikaan kun vinokonetta on suunniteltu on vielä käytetty jotain sae30 ja vastaavia yksiasteöljyjä melko yleisesti. Eihän mistään edes saa niin huonoja öljyjä joilla joskus 70-luvulla ajeltiin.
70-luvulla käytettiin yleisesti moniasteöljyjä , paitsi jotkut persaukiset. 60-luvulla yksiasteöljyt oli käytössä. Eihän tässä väitettykään ettei pesevyydessä olis eroja.

Poissa HRemes

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 319
    • S70TDI
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #23 : 13.07.2011, 07:17:23 »
Sunnuntaikuvaajan kannattas vaihtaa toi vuotava stefa, niin sitte ei tulis niitä öljyjä pihalle  :hello:
Tai jos ei halua ruveta sitä vaihtaan, niin sitten Forté Seal Conditioner öljyn sekaan ni joha rupee vuodot vähenee...

Poissa miksu01

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1060
  • Volvo, koska mä voin
    • Facebook
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #24 : 13.07.2011, 08:06:21 »
Ite käytän yleensä koneissa. mobil city pro 5w-30 long life, mutta jos moottori vuodattaa jostain öljyä ni laitan yleensä paksumpaa et ei valu niin paljon!

Mutta kaikki taklaa tyylillään :D
Käyttis: Volvo V70R AWD - 00 Musta n. 350hv/450nm
Käyttis 2: Vw Jetta 1.4 tsi - 07 140hv
Volvomies jo toisessa sukupolvessa. Aina on 2 autoa joista toinen on Volvo ja toinen on ns myyntiauto eli osta, korjaa ja myy

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2024
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4870
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #25 : 13.07.2011, 21:14:41 »
Ja sit joku huuteleen ettei oo öljyn vika vaan vanhojen tiivisteiden. Kaikki kyllä varmaan tietää sen itsekkin. Mutta juuri tämän takia käytän omissa romuissa vähän enemmän jeesuksen aikasempia öljyjä. Vakio vinokone rokkaa 10W-30llä ihan tarpeeksi hienosti eikä tarvi ruveta jumppaan uusia kampuran tiivisteitä paikalleen. Virikoneet asia erikseen...
Joo, ei tiivisteissä mitään vikaa ole jos peräöjy pysyy sisällä ja atfi ei, näin hieman kärjistettynä...
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa olli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 383
  • www.vrcf.fi
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #26 : 14.07.2011, 13:47:24 »
Sunnuntaikuvaajan kannattas vaihtaa toi vuotava stefa, niin sitte ei tulis niitä öljyjä pihalle  :hello:
Tai jos ei halua ruveta sitä vaihtaan, niin sitten Forté Seal Conditioner öljyn sekaan ni joha rupee vuodot vähenee...

Niimpä. Kannattaa tosiaan purkaa koko voimansiirto ja vaihtaa se tiiviste vaikka Motoxin öljy sisällä pysyykin. Eipähän tule tylsää ja saa käyttää sitä kallista hipo-öljyä, joka on sama kuin syöttäisi kaviaaria sialle!

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #27 : 17.07.2011, 13:13:01 »
70-luvulla käytettiin yleisesti moniasteöljyjä , paitsi jotkut persaukiset. 60-luvulla yksiasteöljyt oli käytössä.

Joo 70-luvulla käytettiin moniasteöljyjä, mutta ihan yhtälailla yksiasteöljyt olivat yleisesti käytössä.

Ihan sama kun sanoo että tänäpäivänä käytetään yleisesti synteettisiä öljyjä, jotkut persaukiset käyttää sitten puolisynteettisiä, tai mineraaliöljyjä. Uskoisin että täyssynteettisen öljyn käyttö tänäpäivänä on suunnilleen yhtä yleistä kuin moniasteöljy 70-luvulla.

Volvo TDI

  • Vieras
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #28 : 17.07.2011, 22:30:45 »
Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. 60 luvulla olin bensanmyyjänä eikä silloin myyty kun yksiasteöljyjä. 70 luvulla olin asentajana enkä laittanut yhteenkään autoon yksiasteöljyä.

Poissa Jule

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1878
  • 264GLE + 245GL + B10M
Vs: Mitä öljyä B19A haluaa?
« Vastaus #29 : 20.07.2011, 14:36:38 »
Väite perustuu ihan omiin kokemuksiin. 60 luvulla olin bensanmyyjänä eikä silloin myyty kun yksiasteöljyjä. 70 luvulla olin asentajana enkä laittanut yhteenkään autoon yksiasteöljyä.

No tuskin tänpäivän autoasentajatkaan pahemmin mineraaliöljyjä autoihin kaatavat. Siinäkohtaa kun jollekin maksetaan öljynvaihtotyostä ei se synteettisen öljyn hieman korkeampi litrahinta enää ole merkityksellinen.

 

Samppasport  Futurez