Elekma  Autoracing

V50 D5 vm 2010 ja Eberi

  • 27 Vastauksia
  • 13706 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #15 : 23.11.2015, 16:48:03 »
Kokeilitko ottaa sen sulakkeen irti? Pakko varmaan tehdä itse sama, kun tuo Eberi käynnistelee liiankin herkkään itseään.

Ohjekirjassa konehuoneen sulakerasiassa sulake no. 21, 20A on Eberille?

Pitänee etsiä tuohon jonkinmoinen haaroittaja ja vetää kabiiniin piuhat johon laittaa kytkimen josko se sitten... :)

Edit:
Voisiko tämä olla Eberin automaattistartin sulake: matkustamon sulakerasiassa no 51: Matkustamon lisälämmitin, AWD, polttoainesuodattimen sähkölämmityksen rele 10A.

Meidän oma V50 ei ole neliveto, mutta tuo suodattimen lämmitys...?
« Viimeksi muokattu: 23.11.2015, 17:14:52 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #16 : 23.11.2015, 21:03:21 »
Joo viikonverran oli sulake  n.21 irti, laitoin takas nyt kun tuli pakkasta.
mitään herjoja tai ongelmia ei ollut ja eberi käynnistyi normaalisti kun sulakkeen laittoi takas.

En kyllä tiedä mitä tuo sulake 51 matkustamon lisälämmitin tarkoittaa..

Edit.

Se 51 taitaa olla vaan ptc elementin, suodattimen lämmityksen ja awd:n releiden sulake.
Näille löytyy erikseen konehuoneesta sitten toiset sulakkeet.
« Viimeksi muokattu: 23.11.2015, 21:15:22 kirjoittanut jt4 »
V50 d5 -10

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #17 : 30.11.2015, 22:13:27 »
Tuli testattua vähän tota eberin käynnistymistä.

Ajoin tänään 30km (moottori täysin lämmin) n.15 min pysähdys ja käynnistettäessä lämpömittari oli laskenut 2-3mm normaalista, eberi käynnistyi   :idiot2: ulkona oli nollakeli.

Ei tossa näy olevan sen kummempaa älyä, käynnistyy kun moottorin lämmöt on 70c tms.
V50 d5 -10

Poissa jt4

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 189
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #18 : 30.11.2015, 23:03:08 »
Onko kellään ideoita miten on järkevintä ottaa johdot sulakkeelta että saa katkaisijan väliin?
Ajattelin aluksi kaivertaa sulakkeesta muovia niin että saa juotettua johdot kiinni mutta nuo minisulakkeet on kyllä onnettomia pysymään kasassa jos muovia poistaa.
V50 d5 -10

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #19 : 02.12.2015, 19:39:30 »
Noniin, vermeet ja kytkimet tuli haettua tänään, ja systeemi suunnitelma on muuten valmis, ainut mikä on hakoteillä on että mistä saa helpoiten kaapeloinnin vietyä sisätiloihin ja vielä mieluusti kuskin puolelle.

Apukuskin puolelta löytyi yksi läpivienti suoraan Eberin vierestä, ja siitä menee jo valmiiksi kasa kaapeleita. Ainut että on aika ylhäällä, joten saattaa olla haasteita saada kaapeli sisätiloihin. Ja sitten tietysti sen kaapelin saaminen kuskin puolelle on toinen operaatio.

Harmi kun heitti vajaa viisi astetta pakkasta, ei oikein kehtaa noita muovia alkaa tuolla pikku pakkasessa alata repimään irti ellei ole tiedossa suht varmaa paikkaa mistä piuhat sisälle saisi.

Olisko kellään tiedossa mistä pääsisi näppärästi konehuoneesta sisätiloihin johdon kanssa?

Edit:
Näyttäisi siltä että konepellin avausvaijerin läpiviennistä voisi olla mahdollisuus mennä läpi. Koitan katsoa jos viikonloppuna ehdin tuon, nyt jätän väliin kun on muuama aste pakkasta ei tarvi noiden muovien kanssa varoa... Laitan tänne kuvat jos saan homman etenemään niin että saan jotain valmistakin :)
« Viimeksi muokattu: 02.12.2015, 21:07:23 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #20 : 06.12.2015, 21:17:40 »
Noniin, tulipa tuo tehtyä... ja testattu nyt kolmesti ettei lähde enää auton kans Eberi käyntiin. Ja huomenna aamusta näkee lähteekö manuaalisesti laittamalla päälle vai onko saanut vikakoodin kun tietääkseni noi Eberit kolmen vikakoodin jälkeen menee jummijammi -tilaan eikä edes yritä enää käynnistyä.


Tässä kuvia:

Haaste oli tosiaan saada pari johtoa konehuoneesta sisätiloihin. En alkanut tekemään erikseen reikää mihinkään, ja kun ei mistään tuntunut pääsevän suht helposti, tein sitten tuollaisen ratkaisun. Ei ehkä paras mahdollinen mutta ei tarvinnut tehdä reikiä mihinkään kohtaan. Tiivisteen alla kun johdot menevät, laitoin johtojen suojaksi erkkaria ihan vaan varoiksi. Ja sitten jos tuo patentti ei toimikaan, voi sen purkaa helposti pois eikä jää turhia reikiä minnekään.













Ainut, mihin olisin voinut porata reijän on alla olevan kuvan kohta. Jos sitten olisi päässyt oven johtosarjan läpivientikumista läpi ja tuosta sisälle johdot, mutta jätin poraamatta, koska vaikka tarkistuskameralla koitin luurata kotelon sisään, jäi se vähän epäselväksi että olisiko tuosta siltikään päässyt läpi.





Sulakerasia:
Hain Motonetista pieniä lattaliittimiä, ja taitoin pään kaksin kerroin niin liitin pysyy sulakerasian kontaktissa. Yleismittarilla mittasin että oikean puoleiseen liittimeen tulee +, joten siihen sitten sulake. Pahus kuitenkin kun ei löytynyt 20A laatta sulaketta, mielummin sitten 25A kuin 30A, pitää käydä kaupassa hakemassa 20A sulake tuohon. En tiedä olisiko 15A kestänyt kun auton oma oli 20A.















Motonestista löytyi näin sopivalla logolla oleva kytkin:



Kytkimen asennan erikseen kuhan saan ensin varmennettua että tuo toimii. Ajatuksena asentaa se ratin alapuolella olevaan muovipaneeliin, ajovalokytkin paneelin kohdalle.

T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #21 : 07.12.2015, 20:38:15 »
Ja jatkuu:
Testattu ja todettu toimivaksi.


Kytkimen asensin näin:








Ihan OK patentti, vaikka noi johdot piti vähän erikoisesta paikasta laittaa sisätiloihin.

Merkkivaloa en laittanut tuohon kytkimeen toimintaa, kun siihen syystä tai toisesta tulee aika kauan auton sammuttamisen jälkeen, ellei kokoajan 12V, jolloin vaikka onkin led merkkivalo, niin omansa se kuluttaa. Ehkä sen verran tuota voisi parannella että laittaisi releen konehuoneeseen, jolloin kytkimelle menevät johdot voisi olla pienemmät kun ei ole niin paljoa kuormaa.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #22 : 08.12.2015, 16:53:04 »
Tänään havaittu jonkin sortin bugi:

JOS lämmitin lähtee ajastetusti päälle ja käynnistät auton esim. 30min sen jälkeen kun lämmitin on lähtenyt käyntiin niin että PNESTELÄMMITIN AJASTIN x ja ON vilkkuu, JA JOS auton oma äly ehtii sammuttamaan Eberin kesken ajon, eli niin että PNESTELÄMMITIN AJASTIN x OFF ja pian tuon jälkeen ajon aikana laittaa tuon Master kytkimen OFF:lle, niin auton oma lämmityslaitteen puhallin jää päälle pienelle nopeudelle vaikka ovet oli lukittuna, ja pysyy päällä ainakin 50 minuuttia.

Testasin tuon vielä niin että Eberin Master kytkin oli OFF:lla ja kaksi käynnistyskertaa ja molemmilla kerroilla auton oma lämmityslaitteen puhallin jäi päälle ja pysyi päällä ainakin tuon 50min. Auton ovetkin olivat lukittuina kummallakin kerralla, joten olettaisi että jos tuo olisi ollut jokin automatiikan ohjaama juttu, olisi se sammunut tuona aikana.

Ongelman sai korjattua kun laittoi Master kytkimen ON:lle, käynnisti auton, odotti että  Eberi käynnistyi ja laittoi SUORAKÄYNNISTYS ON:lle, sammutti auton, odotti jonkun aikaa, kävi kääntämässä SUORAKÄYNNISTYS OFF:lle, ja sitten tämä Master kytkin OFF:lle niin siihen loppui.

Siitä en sitten ole varma, että kun tuo PNESTELÄMMITIN AJASTIN x muuttui OFF:lle, oliko Eberi päällä auton oman älyn ja ulkolämpötilan ja moottorin lämpötilan ohjaamana ja siksi tuo lämppärin moottori olisi seonnut, koska ulkolämpötila oli nollassa ja moottorin lämpötila oli juuri niin että viisari oli keskivaiheesta yksi alaspäin, eli lähes normilämpöinen muttei ihan.

Mutta toistaiseksi hyvin toiminut patentti vaikka itse sanonkin. Ainut kun noi johdot saisi jostain muuta kautta, mutta kyllä kai ne tuossakin menettelee...
« Viimeksi muokattu: 08.12.2015, 16:56:30 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #23 : 08.12.2015, 20:23:16 »
Hyvä viritys. Mulla on samanlainen kytkentä sulakerasialta. Kannattaa ottaa huomioon johdotuksessa, että molemmat sulakerasialta lähtevät johdot on suojattu sulakkeella, koska molemmissa johdoissa kulkee virta ja oikosulun tullessa voi syttyä tulipalo tai auton omat johdot vaurioitua pahoin.

Mulla on myös samanlainen kytkin Motonetista, alkuun arvelin, että kestääkö se lämppärin virran mutta hyvin on kestänyt. Mulla ei ole ollut ongelmia lämppärin kanssa, kun olen käyttänyt kytkintä vain auton ollessa sammutettuna. Johdotukset tosin vedin läpivientikumin läpi, sieltä eberin alapuolelta eristysmaton läpi apukuskin jalkotilaan. http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V50/InstallationInstruction/Document/VCC-299387-1/2011

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #24 : 13.12.2015, 10:29:36 »
Kyllä mä koitin katsoa apukuskin jalkatilasta läpivientiä mutta en varmaan tarpeeksi syvältä kun tuollaista ei vastaan tullut, siis sisäpuolelta. Konehuoneesta päin katsottuna on haastavaa kun D5:ssa on konehuone aika ahdas, ei kameralla eikä peilillä päässyt katsomaan Eberin alapuolelle kunnolla. Täytyy mennä pemistämään tuo matto uudelleen jos tuon läpiviennin löytäisi.

Laitoitko itsellesi tuon merkkivalon toimintaan? Jos laitoit, mitenkä kytkit? Maadoitin tuosta kytkimestä alimman kielen, ja merkkivalo alkoi toimia, mutta se palaa ilmeisesti kokoajan kun kytkin on ON -asennossa, kun Eberin päävirta on aina ns. LIVE kuhan vain auton akussa on virtaa? Vai sammuttaako auto Eberin päävirran esim. 0,5h sen jälkeen kun auto on sammutettu?
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #25 : 13.12.2015, 12:43:24 »
Noniin, pakkohan se oli tätä patenttia parantaa, ja kyllä sieltä se läpivienti löytyi kun tarpeeksi etsi.

Ahdasta kun on, oli tiukkaa saada kaksi kaapelia Eberin takaa ylös rintapellin eristeen taakse niin ettei ne ole Eberin pakoputken lähistöllä. Hommaa olisi varmasti helpottanut kun pirssi olisi ollut nosturilla ja moottorin alussuojus irrotettuna - mutta kun en omista nosturia niin se ei ollut vaihtoehto.

Homma edennyt hienosti, vielä viimeistely niin se on siinä. On kyllä aika erikoista, jos Volvolla ei ole tuommoista optiota laitettu, kun se kuitenkin jälkikäteen noin helppo on asentaa itse ja se vieläpä toimii niin ettei Eberi tee vikakoodeja (koputan puuta vaikka tähän mennessä viikon ajan testattu ja toimii...).

Kytkimen merkkivaloa vieläkin mietin, ja edelleen pähkäilen miten sen saisi toimintaan niin että se sammuisi silloin kun auto sammuu kun se Eberin pääkytkin on ON -asennossa. Ideoita? Helpoin tie on maadoittaa kytkimen kolmas kieli, mutta se palaa kokoajan se merkkivalo - olettaen että auton äly ei "sammuta" Eberin päävirtaa x ajan kuluessa siitä kun auto on sammutettu.
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

Poissa massinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 39
  • www.vrcf.fi
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #26 : 13.12.2015, 15:23:18 »
Minulla on 2,4D -10, ja kuten ohjekirjakin (sivu 138) kertoo:

Lisälämmitin (diesel) Auto-tila tai sulkeminen

Lisälämmitin voidaan haluttaessa sulkea lyhyillä ajomatkoilla.
1. Askeltakaa säätöpyörällä Automaattinen lisälämmitin.
2. Painakaa RESET valitaksenne joko ON tai OFF.


Näin on tuo automaattikäynnistys ehkäisty.
Ihmettelen noita oman namiskan virityksiä jos kyseessä mallivuoden 10 kulkupeli ...
Ilmeisesti vanhemmissa malleissa ei ole tuota mahdollisuutta.
No nythän hokasin, että otsikossa mainitaan V50  ELK
« Viimeksi muokattu: 13.12.2015, 15:25:05 kirjoittanut massinen »

Poissa Jukka79

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 376
Vs: V50 D5 vm 2010 ja Eberi
« Vastaus #27 : 20.09.2016, 20:03:40 »
Vähän päivitystä tähän aiheeseen:
Vaikka jo jonkun aikaa tuo lisäkytkin on ollut, silti mielessä ollut että pakko saada siihen jonkin sortin merkkivalo että tietää koska se on päällä. Kytkin ja sen toiminta itsessään on testattu moneen kertaan: se tekee jonkun pienen vikakoodin, mutta se ei silti estä Eberiä käynnistymästä esim. seuraavana aamuna.

Eli tämmönen viritys:
Tuo kuvan kytkin on kolmella nastalla ja merkkivalolla varustettu. Jos keskimmäiseen nastaan tuli PLUS, ja alimman (joka tuossa kytkimessä on erivärinenkin) maadoitti, niin merkkivalo paloi kokoajan. Siis kokoajan.

Kun vaihdoin PLUS-kaapelin ylimpään ja maadoitin alimman niin silloin merkkivalo sammui kun kytkin oli OFF-asennossa.

Ja tässä vaiheessa tuli eteen ongelma, että mihin maadoitan kun ei sekään ole hyvä että merkkivalo palaa 24/7 silloin kun kytkin on ON-asennossa. Kun ei oikein tullut mieleen sellaista maadoitepaikkaa, joka kytkeytyy silloin kun autossa on virta tai esim. parkkivalot syttyvät.

Sitten havahduin kokeilemaan jalkatilan valon MIINUS-kaapelia.

Ja avot! Kytkimen merkkivalo palaa tasan niin kauan kun:
A: kytkin itsessään on ON -asennossa
B: jalkatilan valot palavat

Nyt näkee heti kun oven avaa, että onko se Eberin master kytkin ON vai OFF. Tai kun painat kaukkarista parkit päälle. Tai kun avaat kaukkarilla keskuslukon. Ainut että ajon aikana ei voi merkkivalosta tarkistaa onko se päällä vai ei, koska katosta sisävalot kytkettäessä päälle jalkatilan valot eivät syty.





« Viimeksi muokattu: 20.09.2016, 20:06:26 kirjoittanut Jukka79 »
T: Jukka
Volvo XC70 D5 A Polestar, MCS Countryman All4 A, Hobby 495UFe

 

Kulkukoira  Proturbo