Autodiagnoosi  Carcom Oy

Volvo V70 II vm.2006 lisälämmittimen sielunmaailma ja käyttö?

  • 20 Vastauksia
  • 6799 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa An551 K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Hei

Auton uutena omistajana vähän kyselisin infoa tuon lisälämmittimen käytön suhteen?
Ei ole aikaisemmin ollut lisälämmitintä missään autossa.

Onko tuossa volvossa moottorille ja sisätiloille omat lämmittimet vai lämmittääkö se ensiksi moottorin lämpimäksi ja sitten sisätilat?
Ajotietokoneessa näkyy kaksi eri ajastinta? Miksihän näin?
Lämmittimen saa myös heti laitettua päälle ajon aikana...tai nähtävästi, jos ei halua ajatinta käyttää vaan ennen lähtöä haluaa vaan auton lämpimäksi.

Onko sitä ajastinversiota tarkoitus käyttä kuten esim normaalisti jos kyseessä olisi vaikka erillinen sisätilan lämmitin.

Ja voiko/pitääkö silti autoa pitää lohkolämmittimessä talvella vai riittääkö pelkkö ajastus tuohon auton omaan lämmittimeen?


Minkäs verran tuo lämppäri syö akkua. Jostain muistaakseni luin, että ajoa pitäisi olla yhtä paljon kun lämmitysaikaa, että akku ehtii lataantua?

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70

Minkäs verran tuo lämppäri syö akkua. Jostain muistaakseni luin, että ajoa pitäisi olla yhtä paljon kun lämmitysaikaa, että akku ehtii lataantua?


Näin minulle sanottiin silloin, kun omaani laitatin webaston:
-Jos lämmität puoli tuntia, niin ajoa sen verran..

Ainakaan akku ei ole tuosta protestoinut..
Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa KalleKyy

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 797
Ajastimia on kaksi, eli vaikka työmatkoille molempiin suuntiin omansa. Näppäilet vain lähtöajan ja auto on silloin valmis ajoon. Tai jos haluat lämmittimen heti päälle parkissa, tai ajossa, niin suorakäynnistyksellä.

Lisälämppäri lämmittää jäähdytysnestettä, joka kiertää moottorissa ja lämppärin kennolla ja samalla ilmastoinnin puhallin pyörii pienellä teholla. Lämmittää siis moottorin ja sisätilat samaan aikaan. Ja paljon lohkolämppäriä tehokkaamin, turha siis niitä rinnan käyttää. Halvempaa tai ainakin akkua säästävämpää on käyttää lohkolämppäriä, jos mahdollista. Itseä kyllä alkoi heti ardiciin tutustuttua laiskottaa niin, etten vaan saa kaivettua piuhaa kontista esiin, kun niin paljon helpompi viiksestä ajastaa lämmitin :)
« Viimeksi muokattu: 13.10.2015, 22:19:10 kirjoittanut KalleKyy »
-13 V70 D5 AWD Aut. (-07 V70 2.5T AWD Aut.)
Ex: -91 940 GL 2.3 M47 / -88 740 GL 2.3 Aut. / -96 850 TDI Aut. / -02 S60 D5 Aut. "Facelift" / -98 S70 2.4 10V Man. / -04 S40 2.4i Aut.

Poissa An551 K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Elikkä ymmärsinkö oikein, että ajastimeen laitetaan aika jolloin lähdetään ajamaan ja lämmitin "ennakoi" asian ja lämmittää siihen mennessä auton valmiiksi?

Poissa Modifier

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 841
  • XC90 T8 TwinEngine
Juuri näin.

Poissa An551 K

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 42
  • www.vrcf.fi
Ok

Asia selekee!

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...ja sisätilan puhallin lähteepäälle kun käännät virran pois päältä, ei ennen. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Kannattaa huijata lämmitintä sen verran, että laittaa 15-20 minuuttia myöhemmän lähtöajan. Meinaan muuten yli -10°C pakkasella käy sen maksimiajan (muistaakseni tässä on vielä 1h), joten ei se akku kauaa tuota kestä :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa Swolle60

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 298
  • Enemmän on vähemmän!
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Mihis tuo nyt perustuu?
S60 2,4D ja V60

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
Miksi ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.
miksi
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa VäLKKy

  • Toiminnantarkastaja EVP
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 7099
  • Kaikkee sitä...
Kannattaa huijata lämmitintä sen verran, että laittaa 15-20 minuuttia myöhemmän lähtöajan. Meinaan muuten yli -10°C pakkasella käy sen maksimiajan (muistaakseni tässä on vielä 1h), joten ei se akku kauaa tuota kestä :pomo:

Juuri näin, lämmittää turhaan liian kauan.

Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.

Ei minulla ainakaan ole kolmessa edellisessä autossa ollut mitään syytä tehdä noin...
... --> S40 T4 -02 --> S40 T5 -04 --> Focus ST -07 --> S40 2.0D Powershift -10 --> BMW 330D M-Sport -10 --> Audi A4 3.0 TDI quattro S-line -11 --> Audi A6 3.0 TDI competition quattro -15 --> Audi A6 Avant 55 TFSI e quattro -21

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Jos kesken lämmityksen aikoo startata, niin kannattaa sammuttaa se lämmitin ensin.

Minulla ainakin virrat kyykkää jos on vielä ardic päällä ja starttaan autoa, joten sammutan ardicin ensin niin ei tarvii auton kelloa laittaa aikaan(pari vuotta vanha Vartan 100ah akku). Sit jos olen muutenkin auton luona käymässä niin laitan ardicin päälle suorakäynnistyksenä 20 minuuttia ennen lähtöä, eli ajastinta ei ole pakko käyttää lämmittääkseen.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
...täällä ei tarvi  sammuttaa. :2funny: :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

 

Race.fi  Puotilan autokorjaamo