Tokitoki! Niinkin monimutkaisen homman tein, kuin että laitoin vain XC70:n jouset omien tilalle. Toki samalla uusin iskaritkin. Eli xc:n jouset ja V70 iskarit. En jaksanut alkaa xc:n iskareita enää mittailemaan... näytti aikamoiselta sekamelskalta jo.. Joten ajattelin, että pelkät jousetkin riittää. Ja ne näyttäis riittävän erittäinkin hyvin!
V70 olis täydellinen auto, jos se olis vähän korkeampi. Minusta xc:n neliveto on ihan turha kapistus. Jos etuvetoisella ei pääsee samaan, minne tuollaisella pari cm. korkeammalla nelivedolla, niin eiks sole jo kuskista kiinni.. Pohjastahan net aina talvella on kiinni. Ei ole enää...
Saksanmaan varaosaliikkeiden nettisivuihin surffailuun joutuu tosin käyttää "hetken" aikaa, että löytää sopivalla ulkohalkaisijalla olevat (itseasiassa käytin ihan hele...tisti aikaa siihen ennen kuin asia avautui)! Jousissa ja malleissa kun oli aikamoista variaatiota. Jousimateriaalin paksuudessakin pieniä eroja. XC:n jouset oli nähdäkseni jousen mallista ja merkistä riippuen noin 3-7cm korkeammat. Myös auton vuosimallit yms. antoi eri kokoja jousille.
Mie löysin ja tilasin noin 4cm korkeammat. Paksuus taisi olla sama (jotain 13,5-14mm luokkaa) ja ulkohalkaisija niissä oli muistaakseni 5mm pienempi kuin alkuperäisissä, mutta sopi ihan hyvin ja korotus on kyllä makea! Ei raavi enää pohja maahan. Tosin takapäähän kamat on vielä vaihtamatta, joten nyt autossa on etupää korkealla. Laittelen infoa miten takapään kanssa käy. Vähän arpapeliähän tuo kuitenkin oli, mutta ajattelin että ei tuosta korkealta tipu. Jouset maksoi suunnilleen noin 45e. kpl. Ja suurin ongelma se ulkohalkaisija. XC:n jouset ainakin näytti olevan aika paljon pienemmät ulkohalkaisijalta.
Autona siis 2005 mallin 185hp, 6-vaihteinen manuaali.