KL-varaosat  Race.fi

D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä

  • 22 Vastauksia
  • 5252 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Hei,

Tässä nyt on ensimmäinen talvi D5:sen kanssa edessä. Olen tottunut aiemmilla bensakoneisilla Volvoilla että kun ajan töihin 3,5km ja auto on ollut roikassa, on perillä jo käytännössä normaalilämmöt ja kabiini lämpiää hyvin.

Nyt kun on pari astetta pakkasta, niin yllätys oli suuri, kun eihän tuo lämpene tuolla matkalla hädin tuskin yhtään! Korkeintaan pari pykälää mittari nousee.. Kävin ajamassa pidemmän testilenkin ja totesin, että kun auto on ollut ardic päällä esim. kymmenisen minuuttia ja lähtee ajamaan niin noin 10km päästä on normaalilämmöt kun puolet matkasta on normaalia talvirajoitusaluetta.

Onko autossani siis termostaattivika vai kuulostaisiko tällainen lämpiämisnopeus (tai hitaus) normaalilta teistä muista D5 omistajista?

Sain jo aivan loistavat ohjeet eräältä foorumilaiselta termarin vaihtoon, mutta selkeästi sitä ei kannata alkaa turhaan vaihtamaan mikäli se olisi turhaa. Heittäkääs kommentteja kehiin koska ihan varmasti osaatte hyvin kuvailla mikä on normaalia ja mikä ei. Kiitos.
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #1 : 30.10.2015, 21:04:25 »
Mulla on lähes D5 eli vm. 03 S80 Volvo 2,4 D -koneella.

Lämpiää hitaasti, mutta kuitenkin, kun on ensin webasto päällä 15-20 minuuttia ennen starttia.
Noin vartin ajamisen päästä moottorin lämpömittari OK. Sisällä on lämmintä jo paljon aikaisemmin.

Se ihmetyttää miksi webasto on aina automaattisesti päällä, jos ulkona on alle +5 astetta.
Se hurisee ja savua tulee lajinsa. Kyläajossa ei tunnu oikein hyvälle, jos savua tupruaa, vaikka ei välttämättä webastoa vielä tarvitsekaan ajossa.


Poissa 8-pätkä

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2372
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #2 : 30.10.2015, 21:26:39 »
Se ihmetyttää miksi webasto on aina automaattisesti päällä, jos ulkona on alle +5 astetta.
Se hurisee ja savua tulee lajinsa. Kyläajossa ei tunnu oikein hyvälle, jos savua tupruaa, vaikka ei välttämättä webastoa vielä tarvitsekaan ajossa.

Sen automaattikäytön saa ohjelmoitua pois, ja kannattaakin. Ei tee lämppärille hyvää kun käy pieniä pätkiä jos ajo on lyhyitä siirtymiä kaupungissa.

Lämpeämisnopeuteen sen verran että kohtuu normaalilta kuulostaa. Itse kellotin (tosin TDI:llä) joskus työmatkalla normi talvikelissä sellaiset 1-2km taajamaa ja 7-8km maantietä ennenkuin oli lämmöt normaalissa. Auto oli lohkolämppärissä, ei lisälämmitintä. Tokihan se sisälle puhaltaa lämmintä paljon aiemmin jo, oikeastaan jo ennen kuin mittari on edes asteikolla.
V60 D3 Inscription -20
Suzuki Bandit N1200 -96

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #3 : 30.10.2015, 22:00:41 »
Normaalia.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa anssi68

  • Hallituksen jäsen
  • Valvoja
  • Turbo+
  • *
  • Viestejä: 5525
  • Volvo V70
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #4 : 30.10.2015, 22:10:20 »
Normaali D5, lämpeää hitaasti.

Harrastekäyttis: Volvo V70 2,5T geartronic 2007

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #5 : 30.10.2015, 22:22:58 »
Sen automaattikäytön saa ohjelmoitua pois, ja kannattaakin. Ei tee lämppärille hyvää kun käy pieniä pätkiä jos ajo on lyhyitä siirtymiä kaupungissa.


Onko käytettävä Sinisellä ja mahtaako olla kallista?
Ja toimiiko sen jälkeen kunnolla kellolla ja käsipelillä?

Kiitos.


Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #6 : 31.10.2015, 00:27:37 »
Sinisellä joutuu käymään 98%:sti. Muistaakseni 200€ luokkaa oli, kun ajastimen samalla ohjelmoittivat.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #7 : 31.10.2015, 07:28:02 »
Muut toiminnat pelittää normaalisti.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #8 : 31.10.2015, 07:59:51 »
...nokka tukkoon, auttaa. :hello:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #9 : 31.10.2015, 10:38:14 »
...nokka tukkoon, auttaa. :hello:

Laitan tänään nokan tukkoon  :hello:

Onko käytettävä Sinisellä ja mahtaako olla kallista?
Ja toimiiko sen jälkeen kunnolla kellolla ja käsipelillä?

Kiitos.



Tuossa minun autossa on sellainen nappi asennettu, jolla voi estää tämän automaattikäytön. Minusta se on kätevä, ja muistaakseni entinen omistaja kertoi että se on Wetterillä laitatettu. Ajastin ja kaikki muukin toimii ihan kuten pitää.
« Viimeksi muokattu: 31.10.2015, 10:46:16 kirjoittanut jleino »
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa Lapari

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 442
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #10 : 31.10.2015, 13:31:49 »
Jos on EGR tulpattu niin sekin hidastaa lämpenemistä huomattavasti. Muistelen aloittajan joskus kysyneen aiheesta ???
V70 D5

Poissa jleino

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 661
  • Iso mies, munat ja kaikki
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #11 : 31.10.2015, 22:38:04 »
Jos on EGR tulpattu niin sekin hidastaa lämpenemistä huomattavasti. Muistelen aloittajan joskus kysyneen aiheesta ???

Aivan oikein muistat! En tulpannut sitä juuri siitä syystä kun täältä kommentoitiin että se voi vaikuttaa tähän lämpeämiseen. Puhdistettua kyllä tuli eikä sen jälkeen ole päästöherjoja tullut  :)
-Volvo XC90 Executive -07

Poissa TurpoUrpo

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 91
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #12 : 01.11.2015, 20:34:40 »
Itsellä on näin toteutettu tuo automaatti käynnistyksen esto, eli konepellin alla sulakerasiassa ardicin sulakkeen tilalla abikot, ja johdot sisälle. Eli ei saa virtaa, mutta kabiinista saa nappia painamalla palautettua virrat lämmittimelle. Sehän ei toimi lainkaan silloin jos virrat on katkaistu. Helpot läpiviennitkin löytyy valmiiks.
Volvo S60 D5 120kw 2002 tomaatti,ajettu 415 tkm :)

Poissa mulugren

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4010
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #13 : 02.11.2015, 23:25:33 »
Eikö kannattaisi kunnolla esilämmittää ardicilla? Eihän se niin kovin paljon löpöä syö. Jos on automaatti niin laatikonkin öljyt saa siinä sivussa osansa. Plus että itse ardic saa käydä kunnolla kuumana jonka luulis olevan karstoittumisen kannalta parempi
« Viimeksi muokattu: 02.11.2015, 23:27:31 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa J2K

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1722
  • www.vrcf.fi
Vs: D5 Volvon lämpeämisnopeus kylmemmillä keleillä
« Vastaus #14 : 03.11.2015, 04:53:49 »
Eikö kannattaisi kunnolla esilämmittää ardicilla? Eihän se niin kovin paljon löpöä syö. Jos on automaatti niin laatikonkin öljyt saa siinä sivussa osansa. Plus että itse ardic saa käydä kunnolla kuumana jonka luulis olevan karstoittumisen kannalta parempi
Mielestäni lämmittää kylläkin moottoriöljyä.
Jeep Grand Cherokee 3.0crd Overland -14
Ex. Kia Sorento -16
Ex. V70 D5 AWD -07

 

Autoracing  KL-varaosat