Lisään tähän vielä yhden tympeän tf80sc ominaisuuden eli sen että heittää moottorijarrutuksessa liian aikaisin "vapaalle". Eli kun antaa nopeuden laskea noin viidenkympin hujakoille (tai jarruttaa taajamanopeudessa) niin moottori tipahtaa tyhjäkäynnille ja sitten kun varomattomasti polkaisee niin jynks. Nätisti kun avaa kaasua niin ei jynksähdä lainkaan. Tiedä sitten onko jotain rikki mutta tommonen se on mulla ollut jo 100tkm. Itseasiassa huomasin erään citroen c5 taksin kyydissä saman jynksähdyksen kun kuski avasi risteyksestä kääntyessä kaasun. Yhdellä vanhemmalla mesellä kun ajelin niin harmitti oikein kun ei missään tilanteessa se ryökäle jynksinyt
Kuulostaa hyvin tutulta ja kuten joku jo tuossa aikaisemminkin sanoi, että neuroottinen ihmettelee sitä vaihtoa koko ajan ajossa (täällä siis kanssa yksi). Jos ruuhka-ajossa päästää kaasun kokonaan pois, niin kohtuullisen nyppivästi lähtee seuraavaan kaasunpainallukseen. Jos pitää ihan aavistuksenkin kaasulla, niin sitten mennään todella pehmeästi. Monesti tulee heitettyä ruuhkamateluissa käsipuolelta 2 tai 3 sisään, niin ei tarvi laatikon miettiä pykälää ja menee todella pehmeästi koko ajan.
Taisi olla aikoinaan pakasta vedetystä työsuhde-Mondeossa sama loota ja se vasta sekaisin olikin. Alkuperäissoftalla saa siis ihmeitä aikaan esim. ryömien risteykseen, himmaa kaasua ja painaa uudestaan hieman reippaammin -> hakkasi ykkösellä rajoittajaan (kyllä, automaatti

). Neljä kertaa taisi sammua peruuttaessa, pariin otteeseen ei ryöminyt peruuttaessa ollenkaan. On muuten tuo ryömimättömyys peruuttaessa kiva ominaisuus, sillä sen tietää kun tietämätön antaisi 200 heppaiselle dieselille pikkuisen liikaa kaasua tuossa vaiheessa, kun auto ei jostain syystä liikukaan. Onneksi tajusi sahata ennemmin edestakas. Samaten tämä Mondeon ykkösvaihteen vääntörajoitus oli melkoisen hanurista, sillä kakkoselle vaihtaessa maisema vaihtuikin todella yllättäen samalla kaasulla. Ykkösellä toiminta oli todella tukkoista ja tätä kun paikkasi kaasulla niin kakkosella olikin jo pikkuisen liian iloista kohti edellä menevää takaluukkua. Mutta huollossa kun mainitsin niin "ihan kunnossa on..." - vakavalla naamalla tietysti.
Omaan 70:een tehtiin sopeutus, jotkut asiat parani, jotkut huononi...tiedä tuosta laatikon elämästä sitten?
