Tarttis jeesiä fiksuimmilta. 940 sarjalainen 230FB kone automaatilla, ajettu 390000. Syö bensaa joku 12-13l / 100km, kun aikaisemmin monta vuotta sitten päässyt sillä reilu 9l /100km. Vika ollut reilusti yli vuosi, mutta en ole saanut aikaiseksi tutkia. Nyt vasta syttynyt Lambdan vikavalo (tai pakokaasupuhdistuksen varoitusvaloko sen nimi on). Nyt myös uusi oire on että kylmäkäynnistyksen (vaikka ollut lohkolämppäri kiinni) jälkeen seilaa kierroksen 1200-2000 ja sit sammuu kun laittaa pykälää päälle. sitten ei sammu kun moottori lömmennyt riittävästi (2-3 min). Myös pakokaasua tulee suht reilunnäköisesti, ei mitään mustaa siis mutta tulee kummiski. Osia joita on vaihdettu / tutkittu että ovat ehjät: Tulpat johdot kansi pyöriä vaihdettu alle vuosi sitten. Puolaa ei ole vaihdettu. PA-suodatin vaihdettu, pumppu korjaamon mukaan on ehjä (tankin pumppu siis). Ilmamassamittari on ehjä (otin piuhan irti ja käynnisitn niin kone ei käynyt juuri laisinkaan ja sammui, joten lienee ehjä). MITTARin lämpöttila-anturi ehjä. LAmbda anturin vaihdoin juuri äsken. Vaihdoin myös Moottorin ECULLE menevän valvonta lämpötila-anturin, anturiosa oli mustahko ja haisi palaneelle, miksi näin on voinut käydä? Anturin vaihdon yhteydessä olisiko pitänyt kone ilmata kun jäähdytysjärjestelmä oli "auki" anturin vaihdon jälkeen, voiko jäädä ilmakupla joka polttaisi uuden anturin rikki??. ILmansuodatin moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu. KOne ei syö jäädytinnestettä, eikä siellä ole öljylä. Myöskään öljyä kone ei syö mitenkään erityisesti. LAmbdan vaihdon jälkeen ja Valvonta-anturin vaihdon jälkeen olen "nollannut" vikakoodin sillä että akun + napa irti ja käynnistänyt. vikavalo poistui mutta palasi 15min ajon jälkeen..
Niin ja pakoputki ja KAt alle 2v vanhat ja päästöistä mennyt katsastuksesta läpi ja lambda-arvo ollut muistaakseni 1.0 inssin paperissa.
Osaisiko joku viisas kertoa mistä vielä voisin hakea vikaa?
Kiitos paljon!