Futurez  Kulkukoira

Volvo 940 230FB 1991. Kasvanut polttoaineen kulutus ja Lambda-valo palaa

  • 8 Vastauksia
  • 4743 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa oPmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Tarttis jeesiä fiksuimmilta. 940 sarjalainen  230FB kone automaatilla, ajettu 390000. Syö bensaa joku 12-13l / 100km, kun aikaisemmin monta vuotta sitten päässyt sillä reilu 9l /100km.  Vika ollut reilusti yli vuosi, mutta en ole saanut aikaiseksi tutkia. Nyt vasta syttynyt Lambdan vikavalo (tai pakokaasupuhdistuksen varoitusvaloko sen nimi on). Nyt myös uusi oire on että kylmäkäynnistyksen (vaikka ollut lohkolämppäri kiinni) jälkeen seilaa kierroksen 1200-2000 ja sit sammuu kun laittaa pykälää päälle. sitten ei sammu kun moottori lömmennyt riittävästi (2-3 min). Myös pakokaasua tulee suht reilunnäköisesti, ei mitään mustaa siis mutta tulee kummiski.    Osia joita on vaihdettu / tutkittu että ovat ehjät:  Tulpat johdot kansi pyöriä vaihdettu alle vuosi sitten. Puolaa ei ole vaihdettu. PA-suodatin vaihdettu, pumppu korjaamon mukaan on ehjä (tankin pumppu siis). Ilmamassamittari on ehjä (otin piuhan irti ja käynnisitn niin kone ei käynyt juuri laisinkaan ja sammui, joten lienee ehjä). MITTARin lämpöttila-anturi ehjä. LAmbda anturin vaihdoin juuri äsken. Vaihdoin myös Moottorin ECULLE menevän valvonta lämpötila-anturin, anturiosa oli mustahko ja haisi palaneelle, miksi näin on voinut käydä? Anturin vaihdon yhteydessä olisiko pitänyt kone ilmata kun jäähdytysjärjestelmä oli "auki" anturin vaihdon jälkeen, voiko jäädä ilmakupla joka polttaisi uuden anturin rikki??. ILmansuodatin moottoriöljyt ja suodatin vaihdettu.   KOne ei syö jäädytinnestettä, eikä siellä ole öljylä. Myöskään öljyä kone ei syö mitenkään erityisesti.  LAmbdan vaihdon jälkeen ja Valvonta-anturin vaihdon jälkeen olen "nollannut" vikakoodin sillä että akun + napa irti ja käynnistänyt. vikavalo poistui mutta palasi 15min ajon jälkeen..

Niin ja pakoputki ja KAt alle 2v vanhat ja päästöistä mennyt katsastuksesta läpi ja lambda-arvo ollut muistaakseni 1.0 inssin paperissa.

Osaisiko joku viisas kertoa mistä vielä voisin hakea vikaa?
Kiitos paljon!

Poissa Kaziganth

  • Biokaasumies / Karaokemestari
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4106
  • Hämeen hitain
Lue vikakoodit, FAQssa ohjeet
No kun halvalla sai.

Poissa oPmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Mitä tarkoitetaan "diagnostiikkajohdolla" joka laitetaan tuono lediboksiin? Kelpaako joku 20cm pätkä 1mm autosähköjohtoa?

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Siinä boksin kyljessä on valmiina johto, mikäli se on ehjä.

Poissa oPmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Löytyi vain vikakoodi 2-1-2 eli lambdan signaali puuttuu. Olen vaihtanut siis lambdan (orkkis boschin 3 johtosen 2 valk 1 musta) tiallle tarvike lambdan yhistin väri-väriin. Voisiko lambdan johto olla poikki tms jostain kohti jos ei signaalia saa? Minne lambdan johto menee kiinni, kun auton pohjassa en oikein saanut seurattua minne menee ja en onnistunut löytämään konehuoneen puolelta.
Mistä muusta vika voisi johtua kun lambdan vaidon jälkeen tilanne ei ole parantunut, melkeinpä tuntuu pahentuneet, ainakin pa-kulutuksen osalta. Oireet edelleen :kylmännä tosiaan "röyhii" 1500-2000rpm ja sammuu jos heti lähtee liikkeelle käynnistämisen jälkeen.  ja savua tulee aika paljon, myös lämpinämä ja pa-kulutu on tosi rumaa luettavaa.

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4537
Itse lambda varmaan katin kyjessä, siitä menee johdot tulipellille, missä liitos on. Siitä johdot menevät moottorinohjaukseen (LH), joka löytyy apukuskin jalkatilasta. Signaali jää varmasti uupumaan, eli seuraa johdot LH:lle ja tarkista missä signaali jää pois. Onhan lambda varmuudella oikeaa mallia ja johdot kytketty oikein? Tossa taitaa tulipelissä olla iso liitin signaalille erikseen ja pari pienempää yhdessä lämmitykselle, jos muistan oikein.

Poissa oPmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Hei!
Näin oli, signaalille oma musta liitin ja sitten 2 valk oma liitin. Iskaritolpan yläpäänvieressä on lambdan liitospaikka, otin irti, pikkaisen näytti signaaliliitoksen metalliosa ajansyömältä, sitä putsasin ja laitoin takaisin. Vikakoodia ei löydy enään 2-1-2, näyttää vai pitkän punaisen valon, mitähän se meinaa?  Kierrokset eivät ainakaan eilen röyhineet 1500-2000 mutta vikavalo palaa mittaristossa ja kyllä polttoainetta vieläkun tuntuu palavan, vaikka savutus näyttäisi vähentyneen. pitää katsoa sinne boxille miltä johdot näyttävät.

Poissa oPmas

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 10
  • www.vrcf.fi
Volvoon vaihdettu korjaamolla orkkis lambda, kaasuläpän potentiometri no samalla sitten myös vuotava vesipumppu jakopää ja kiilahihnat. AUto toimi perfect yhden päivän ja noin 30 km ja sitten alkoi sama juttu. lambdavalo tosin ei pala, mutta röyhii "kylmänä" 1500-2000rpm välillä ja "veto" kokoajan siis päällä. käynnistämisen jälkeen sammuu, ellei anna pari minuuttia kaasua paikallaan. Korjaamolla sanoivat että venttiilivälykset pitäisi kattoa ja imusarjassa voi olla vuotoa kanssa.. TUo venttiiliin säädöt kuulostaa kalliilta leikiltä, kun jakopää pitää irroittaa ja kansi tieytsti. Onkos imusarjan tiivisteen vaihto vaikea juttu, voisiko se johtaa näihin ongelmiin mitä on.
Pakokaasutestin tekivät nytten ja kun kone lämepni päästöt olivat aivan priimaa. Bensaa kyllä tuntuu kuluvan edelleen normaalia enemmän, vaikka arvot ovatkin nyt hyvät.

Paikalla Chall

  • Porilainen Oikeiden Topicien Erikoismies
  • Global Moderator
  • Grand Touring
  • *
  • Viestejä: 2267
  • Muoviämpäri
Eihän venttiilien säätöön tarvitse kantta irroittaa  ??? Ja ei se jakopään irroitus yläpäästä ole näissä vaikeaa, kun ei mitään erikoistyökaluja tarvitse.
Onko lämpö-anturia koskaan mitattu mitä antaa tiedoiksi?
Akkua käytetty irti että ois nollattu?

 

Proturbo  Autodiagnoosi