Autoracing  KL-varaosat

Jarru päällä vai P-asento - missä raja?

  • 55 Vastauksia
  • 27578 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Axu85

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1057
  • Mitä pienempi vika, sitä suurempi leka.
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #15 : 16.11.2015, 13:15:33 »
Aina täräytän käsijarrun P:n kaveriksi

Sama täällä. :)
Nykyiset:V70 mk2 -04 D5 (Man.)
Ex:744 2,4 TD (Aut.) -91,  C70 2.3 T5 (Aut.) -98, ja 855 (Man.) -95  (Moottori swap B5254FS).

Poissa Wolvis

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2666
  • Iänenpainevammaane volovoimmeene
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #16 : 16.11.2015, 15:30:40 »
Sama täällä. :)
Kuin myös, vaikka parkkipaikka ei mäessä olekkaan... pysyypä osat liikenteessä kun ei istu samassa asennossa ja käyttö kerran vuoteen.
Pihakoristeena Lolvo V70 2.5T '97 -myyty-
Pommina Volvo V70 2.5 automaatti '99 -myyty-
Mazda 3 1.6 Touring Business '10
Toyota Avensis 1.8 Valvematic Linea Sol '12

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #17 : 16.11.2015, 16:26:15 »
Tuo jarrujen kuluminen automaatissa askarruttaa, ei niinkään käyttämättömänä jumiva käsijarru.

Mulla palaa lähes aina liikkeelle lähdettäessä ja nyt muutenkin "tarkista jarruvalo(t)" näytössä.
Se sekoittaa hienon kermapeepuhelimen, jolla on sama näyttö! Tänään en meinannut onnistua työpuheluissa ennen kuin seisotin auton tasaiselle ja odotin hetken, ettei mikään jarruassistentti herjaillut! Sitten onnistui puhelu rinnakkaiskortilla ja muuten hemmetin kätevällä Volvon laitteella.

Onneksi loppuviikosta auto pääsee huoltoon.

Poissa Kaide

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 351
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #18 : 17.11.2015, 11:49:51 »
8 lovinen tuntuu vaihtavan kokoajan pienemmälle kun auton antaa rullata ja täten käyttää moottorijarrutusta , eli jarrut ei ehkä kulu niin paljon. Lisäksi start stoppi sammuttaa moottorin  D:n ollessa päällä pysähtyessä ja jos tässä kohtaa survoo P:lle niin moottori käynnistyy sekunniksi sammuen jälleen P:llä :o

Poissa Kupru

  • Kaidemestari
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2326
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #19 : 17.11.2015, 11:59:04 »
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)
V70 Classic ja S80 T6 Executive, Tyttärellä S40
Apina ei tunne ketään, mutta apinan tuntee kaikki.
Nyt apina ajaa talven Jeepillä V8 eco...

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #20 : 17.11.2015, 12:10:16 »
Jos kustannuksia mietitään, niin palojen ja levyjen hieman suurempi kuluminen enemmän kuin kompensoituu sillä, että etenkin takajarrujen jumittamisen riski pienenee.

Jarrupalat on halpoja kuin palasaippua! :D   
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #21 : 17.11.2015, 12:27:30 »
Miksi ne palat paikallaan kuluu? Toki jos ryömittää valoissa jatkuvasti ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Huikkoster

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 5839
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #22 : 17.11.2015, 13:23:46 »
Eihä ne paikallaan kulu mutta pysähtyminen vaatii jokusen prosentin enemmän jarruvoimaa.

Poissa Kaldonia1

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1029
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #23 : 17.11.2015, 16:49:36 »
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)

Kiitos.

Ovatko tuollaiset kontaktihäiriöt yleisiä yleensä tai nimenomaan Volvoille?

Auto on muuten aivan hemmetin hyvä, mutta euroja on mennyt melkoisesti enemmän kuin iltojeni valon ja aamujeni auringon ikivarmaan raksuttajaan, V70 2,5 TDI:n!  >:( >:(

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #24 : 17.11.2015, 16:53:49 »
Mulla jarruvalot monesti varoittaa välillä kun ne polttimot on lähellä loppuaan vaikka valo vielä tuliskin.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

Poissa o_j

  • Grand Luxe Touring
  • ***
  • Viestejä: 1434
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #25 : 17.11.2015, 17:10:05 »
Kiitos.

Ovatko tuollaiset kontaktihäiriöt yleisiä yleensä tai nimenomaan Volvoille?

Auto on muuten aivan hemmetin hyvä, mutta euroja on mennyt melkoisesti enemmän kuin iltojeni valon ja aamujeni auringon ikivarmaan raksuttajaan, V70 2,5 TDI:n!  >:( >:(

Jonkun verran tulee vikailmoituksia takavaloista, muistaakseni jossain oli valiteltu halpislamppujen toimintaa takavaloissa. Koska vika on aina kuitenkin koputtelemalla/lamppua irti käyttämällä/polttimon vaihdolla toentunut en ole jaksanut ryhtyä sen tarkemmin perehtymään onko valojen maadoituksessa tai kannoissa jotain löysää. En mä nyt mistään tyyppiviasta kumminkaan puhuis, melko harmiton ominaisuus... Tyyppivikoina sitten alkupään cem- ja mittaristoviat. Vaihda kaikki perän lamput kerralla, ei tule heti ensi viikolla seuraavaa herjaa.

Auton pitämisen kalleus on suhteellista, ja täytyy jakaa kilometrille että asettuu oikeaan mittakaavaan.
745 Turbo+ -90
LC HJ60 -83
LC HJ60 -84

Poissa Jonkhuu

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 31
  • www.vrcf.fi
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #26 : 17.11.2015, 21:09:12 »
Eipä tullu automaatissa koskaan tasasella käkkäriä vedettyä.. Mäkipaikoissa taas tuli ettei keppi mene ns. lukkoon.. Nasahtaa muuten mäessä ilkeästi ::)
S80 2.5T Summum 2007, A4 B6 2004, Celica GTi 1990
ex; 855 T-5R 1995, 855 T-5 1994, MB C220 "AMG" 1993

Poissa Fuse

  • Rommiahdettu
  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 521
  • Volvo R-Sport - Equipment for the car enthusiast.
    • Volvo300Mania.com
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #27 : 18.11.2015, 00:40:48 »
Jos automaattivaihteinen syö enemmän jarruja niin ero on kyllä hyvin marginaalinen, eli ei juurikaan eroa.
Tietysti jos pitää vetoa päällä ja samalla jarruttaa, mutta eihän kukaan ole niin tollo...
Sulla Kaldonia1 on kontaktihäiriö jossain jarruvalossa (jos on ehjä) "tarkasta jarruvalo"-tekstin palaessa.  ;)

Omalla ajotyylillä kyllä ero on aika selvä, koska ajotyylini on manuaalilla sellainen että jarrutan todella paljon alasvaihtamalla ja jarruun kosken jos ei vaihteiden jarrutuskyky riitä. Koskaan ei oikeastaan manuaalilla tule tehtyä sellaisia vauhdista kytkin pohjaan ja jarrua -jarrutuksia, vaan aina vaihteilla. Vanhemmissa automaateissa kun ei varsinaista uudempien automaattien tapaista moottorijarrua ole, niin pakko koskea siihen jarruun todella huomattavasti useammin ja kaikki jarrutukset ovat oikeastaan vastaavia kun löisi manuaalilla vauhdista kytkimen pohjaan ja jarrutus. Selvästi enemmän kuluu levyt+palat omalla ajotyylillä. S90:een laitoin tuollasen setin 2013 https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/t31.0-8/735931_10151315747727710_1266392406_o.jpg ja nyt alkaa olemaan palat ja ehkä levytkin edessä vaihtokunnossa, aiemmissa manuaaleissa ei ole tätä tahtia kuluneet palikat. Kilsoja tullut joku reilut ~50tkm tuona aikana.

Itse aiheeseen, P ja käsijarru menee molemmat aina päälle.
« Viimeksi muokattu: 18.11.2015, 00:49:54 kirjoittanut Fuse »
“Buy land, they're not making it anymore” - Mark Twain

Poissa Acke

  • Global Moderator
  • Turbo
  • *
  • Viestejä: 4521
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #28 : 18.11.2015, 08:42:44 »
Valoissa D ja jarru. Parkissa P, jos poistun autosta laitan yleensä myös käsijarrun. Jos edes vähän kaltevuutta niin aina P ja käsijarru, vastaavasti manuaalissa 1 ja käsijarru.

Poissa Mustalaatikko

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo+
  • *******
  • Viestejä: 6408
Vs: Jarru päällä vai P-asento - missä raja?
« Vastaus #29 : 18.11.2015, 08:51:00 »
Manuaalissa alamäen suunnan vaihde ja käkkäri mulla. Joskus parkkeerasin kasipätkän keula lumikasan päälle ykkönen silmässä, niin se alkoi valumaan alas ja boing jakohihna kiskaisi sen takaisin. Kuuntelin hetken sitä boing boing boing -ikiliikkujaa että hemmetti ja laitoin pakin ja käkkärin päälle.
v70 D5 -03 AT (käyttis), Toyota Hiace D4D 65kw -06, V70 2.5 10v -98, 855 2.5 10v -94 (ex), Renault Clio RN1.2 -95 (ex)

 

Proturbo  Autodiagnoosi