KL-varaosat  Race.fi

940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys

  • 3 Vastauksia
  • 1541 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Karppinen

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 18
  • www.vrcf.fi
940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
« : 24.11.2015, 16:43:56 »
Elikkäs miten toimii volvo 940 Dieselissä tuo kylmäkäynnistys vipu? Monet väittää että se kannattaa vaihtaa vaijeri käyttöiseksi.
Mutta en tiedä mitä teherään sille??? Mutta se vipu ilmeisesti toimii taakse päin. Auttakaa tietämätöntä :idiot2:
Volvo 740 -86 B230K

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
« Vastaus #1 : 24.11.2015, 18:06:35 »
Eteenpäinhän se vahapatruuna lisää sitä ennakkoa kylmänä. Moottorin lämmettyä vipu liikkuu taaksepäin. Sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä ja säätää ennakon 0.95-1.00mm paikkeille niin pelaa hyvin ilmankin.

FAQ:sta löytyi tuollainen säätöohjekin sille jos haluaa pitää sen:

Tämän perussäädön jälkeen tarkistus: kylmänä muljautetaan kylmäkäynnistin takaisin käyttöön, peruutellaan kello nollille ja pyörimissuuntaan yläkuolokohtaan. Lukeman kuuluisi olla n. 0,3 mm suurempi.

eli jos ennakko on säädetty esim. 0.9mm, niin patruunan kans sen ennakon pitää olla kylmänä 0.3mm suurempi eli 1.2mm.

edit: virhe korjattu  ::)
« Viimeksi muokattu: 24.11.2015, 19:16:00 kirjoittanut Kovalchuck33 »

Poissa TVS

  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4886
  • Kontinuerlich jetronic
Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
« Vastaus #2 : 24.11.2015, 18:18:52 »
Eteenpäinhän se vahapatruuna lisää sitä ennakkoa kylmänä. Moottorin lämmettyä vipu liikkuu taaksepäin. Sen voi ottaa kokonaan pois käytöstä ja säätää ennakon 0.95-1.00mm paikkeille niin pelaa hyvin ilmankin.

FAQ:sta löytyi tuollainen säätöohjekin sille jos haluaa pitää sen:

Tämän perussäädön jälkeen tarkistus: kylmänä muljautetaan kylmäkäynnistin takaisin käyttöön, peruutellaan kello nollille ja pyörimissuuntaan yläkuolokohtaan. Lukeman kuuluisi olla n. 0,3 mm suurempi.

eli jos ennakko on säädetty esim. 0.9mm, niin patruunan kans sen ennakon pitää olla kylmänä 0.3mm suurempi eli 0.93mm.
0.9 + 0.3 = 1.2

Toimii kuvatun kaltaisesti muuten, ottaa tosi paljon voimaa ja on erinomaisen tärkeä jos meinaa että laitteet lähtee kylmästä käyntiin sillain kun kuuluu. Saahan sen ilmankin sahattua reilusta paristakympistä käymään, mutta ei se kyllä hyvin toimi kylmästartissa.
LH 2.4 säätöä Tre-orivesi-mänttä-seudulla. YV jos tarvitset säätöapua.

Poissa Kovalchuck33

  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 2329
Vs: 940 TurboDiesel Kylmäkäynnistys
« Vastaus #3 : 24.11.2015, 19:22:12 »
Itse olen lohkolämmitintä käyttänyt talvisin niin käynnistynyt aina hyvin ilman tuota kylmäkäyntivipua. Eipä kyllä meinaa oikein 1.9 klonkkarin diesel lähteä käymään, yli -15 pakkasella vaikka hehkut pitäisi toimia ja kylmäkäynnistin käytössä.

 

Kulkukoira  Proturbo