Mitäs erikoista siinä on kun mietit tarkemmin mitä Hurmos kirjoittelee...hän väittää että se on ainut ja oikea tapa, mutta eipä taida olla jos kerran vähemmälläkin polkemisella menee muualla läpi ja osaa ne jotkut katsastusmiehetkin kyseenalaistaa ko. ryntäytyksen niin kuin mainitsin. Ja ideahan oli että annetaan ihmisten keskustella asiasta ja miettiä parempia vaihtoehtoja eikä heti aleta torppaamaan järkipuhetta sanomalla että ei oo kun yksi oikea tapa mikä kelpaa.
Voin kertoa omasta kokemuksesta että saa ne savut otettua ihan järkevästi ilman sikamaista polkemistakin...olen jo muutaman vuosikymmenen ajan katsastellut autoja ja sen todellakin näkee katsastusmiehestä et mikä on maalaisjärjen taso niissä hommissa, koskien muitakin tarkastuksia. Toiset katsastaa auton järkevästi ja mitään tuohoamatta ja toiset oikein etsii et mitä sais hajalle. Jo muutamana viime kertana savut on otettu parilla vähän reilummalla polkaisulla ja se on siinä, ei tarvinnu huuatta konetta hulluna ja silti testeri antoi tuloksen mukisematta. Hurmos väittää ettei se anna hyväksyttävää tulosta jos ei poljeta hulluna (oma tulkinta hänen puheista). Ehkä syy voi olla katsastusasemassakin et miten sekin toimenpide tehdään, itse olen huomannut K1 asemat fiksuimmiksi, mitä tulee katsureiden työtapaan.
Jospa lukisit nyt noi kirjoitukseni ihan ajatuksella uudestaan.
Puollustelinko tuota mittaustapaa? No en.
Kerroin vain että miten se PITÄÄ SUORITTAA, tämä ohjeistushan tulee Trafista eli entisestä AKEsta.
Jos katsastaja tekee työnsä kuten valvova taho sen ohjeistaa/määrää tehtäväksi, hän myös mittaa savutuksen ohjeistetulla tavalla.
Kyllähän katsastuksesta saataisiin oikein autoilijaystävällistä puuhaa kun alettaisiin soveltamaan jokaista lakia tai ohjetta, muttakun ei se ihan niin mene.
Kuten tuolla edelle kirjoitin, Trafiin kannattaa olla yhteydessä jos haluaa muutosta tähän mittaustapaan, se ei todellakaan ole yksittäisen katsastajan käsissä.
Ja tuon mittauksen suorittamiseen ja siihen "hulluna polkemiseen" vaikuttaa ihan oikeasti sen mittarin merkki/malli. Osa mittareista pakottaa pitämään kierroksia maksimissa hetken ja vaatii useamman polkaisun joiden keskiarvosta varsinainen tulos otetaan. Uudemmat mittarit taas reagoivat nopeammin ja kertapolkaisu riittää jos arvo on tarpeeksi matala.
Konttoreiden pitää myös arkistoida nuo dieselmittaustulosteet, joita Trafin tarkastaja käy sillointällöin läpi tarkastuskäynnillä. Jos siellä on jotain väärin tehtyjä mittauksia enemmän, niin saattaa tulla sanktiota. Enemmän kun joutuu Trafin hampaisiin, laitetaan koko konttori sulki.
Vai meinaatko etten tiedä, kirjoittelen vaan mitä sylki suuhun tuo ja väitän aina vastaan joka asiaan...?
Itse olen täysin samaa mieltä tuosta mittauksesta ja sen suoritustavasta. Sehän on täysin typerä.
Eteenkin uudemmille autoille joissa on hiukkasloukku, on tämä nykyinen mittaustapa totaalisen turha ja vanhanaikainen, lähes poikkeuksetta kone näyttää tasan nollaa tulokseksi noihin autoihin joissa on loukku.
Mutta konetta se ei riko, enkä usko edes lyhentävän käyttöikää, vai onko tuolle jokin peruste?
Ja kun luet vielä kerran uudestaan nuo kirjoitukseni, niin ehkä ymmärrät, että sen maalaisjärjen taikka muiden älyllisten ominaisuuksien käyttö ei nyt liity tähän asiaan mitenkään.
Saat toki keskustella järkevästi uusista mittaustavoista tai marista nykyisestä, mutta vielä ainakin toistaiseksi se tehdään kuten kerroin.