Futurez  Kulkukoira

Vaihteen hidas vaihto automaattilaatikolla

  • 2 Vastauksia
  • 2027 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vaihteen hidas vaihto automaattilaatikolla
« : 08.12.2015, 17:39:51 »
Tullu tuolla omassa showroomi topicca mietittyä kun välillä huomaa jännän oireen omassa autossa. Eli diesel nelikko ja 6-vaihteinen automaatti. 4->5 vaihdon jos tekee manuaalipuolella käyttäytyy kun kävisi hetken vapaalla, sitten menee vitonen sisään. Ei tee tuota aina, mutta ihan kuin liittyis kylmään laatikkoon ja sopiviin kierroksiin. Huomasin kun tätä tapahtui, ihan kuin momenninmuutin ei olisi nelosella täysin lukossa, kaasulla saa vähän kierrokset heilumaan. Autolla on ajeltu about 200tkm, öljyillä ajettu 40tkm / 2v.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Ribbe

  • Lähes kalsarinsininen
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Polestar
  • **********
  • Viestejä: 12714
Vs: Vaihteen hidas vaihto automaattilaatikolla
« Vastaus #1 : 08.12.2015, 20:35:05 »
Pakko oli insinöörin käydä tien päällä etsimässä kuinka oire on toistettavissa.
Ainoa milloin oire tulee. Vaihdon pitää tapahtua kun kierrokset on 2000-2500rpm välissä, lähempänä kahtatonnia. Kahden tonnin kieppeillä tuntuu että lukko vähän luistaa. Kun momenninmuunnin ei ole ehtinyt lukittua kunnolla tuo tulee selvimmin esille.
Member of team R-sport
1998 S70 2.5T -> 2006 S60 2.5T -> 2008 S80 D5 AWD -> 2014 S60 D5 AWD -> 2017 S90 D5 AWD - 2021 S90 T8 AWD

Poissa Kiisseli

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 47
  • www.vrcf.fi
Vs: Vaihteen hidas vaihto automaattilaatikolla
« Vastaus #2 : 13.12.2015, 09:54:46 »
Yleensä en ajele tuolla manuaalipuolella lainkaan, mutta eilen kokeilin vaihtaa melkein heti lähdön jälkeen manuaalilla isompaa vainhdetta. Ärsyttää kun automaatilla vedättää kierrokset niin ylös aina ennen vaihtoa. Eipä vaihtanutkaan manuaalilla 4->5 ollenkaan vaikka keppiä jumppasi kun kierroksia oli noin 2200. Piti mennä siitä vielä matkaa yli että antoi vaihtaa isompaa. Ilmeisesti suojaa kylmää askia ettei kuormiteta momentilla liikaa...

Itse ainakin huomannut lisäksi sen että kylmällä laatikolla turbiinilukko on paljon löysemmässä kuin lämpimällä laatikolla.

 

Puotilan autokorjaamo  RallyBaron