Vaihdoinpa tuulilasin, eihän se ole listalla ollut kuin rekisteröintikatsastuksesta lähtien

Aiempi laittaja oli vetänyt liiman butyylin päälle ja lasi oli periaatteessa irti. Esim. yläreunasta liima irtosi helposti vetämällä. Sen verran liima oli sentään kiinni butyylissä, ettei vuotanut kuitenkaan kuin vähän oikeasta alakulmasta kovalla sateella. Jos ois nyt yhtään paremmin kiinni. Hankasin butyylit pois ja laitoin liimalla. Laitoin vanhanmallin lasin ja siirsin tiivisteenkiinnityslistan sekä tiivisteen vanhasta.
Toissaviikolla tein remmin ohitussysteemin kokonaan uusiksi, kunhan ensin testasin aiemmin tehtyä pneumatiikkasylinterin kanssa. Vanha oli pelkkä läppä/pohjaventtiili, jonka liikuttamiseen sain viimeinkin hankittua pienen pneumatiikkasylinterin. Sylinterille piti tietysti tehdä kiinnitys ahtoputken sisään ja vetää ohjauslinjat läpi putkesta. En ollut tyytyväinen toimintaan ja rakennelman huollettavuuskin tarvittaessa hieman huono. Tein koko putkiosan uusiksi 142:ssa olleella K-jetin läpällä, koska laippa oli jo valmiina. Laitoin pneumatiikkasylinterin ohjaamaan sitä ja otin ohjauspaineen turbon painepuolelta. Venttiili aukeaa kunhan turbon ahtopaine yltää haluttuun. Tämä tietysti aiheuttaa noin 0,1-0,2bar pudotuksen ahtopaineessa niin pitkäksi aikaa, kunnes turbo nostaa paineen siihen joka on hukkaportilla säädetty. Eron vedossa huomaa, mutta tehohävikki ei liene kovin suuri koska remmi pyörii siinä vaiheessa suht vastuksettomasti.
Alkutestailujen perusteella ratkaisu toimii. Läpän palautusjousi on hieman liian löysä isompaa painetta ajatellen eli ohjauslinja tarvitsee rajapaineventtiilin. Ensitestiksi laitoin lisäjousen ja sitä passailemalla sai muutoksia aikaan. Tiukimmillaan yhteispaine nousi noin 1,4bar asti ja siinä vaiheessa alkoi tulemaan voimansiirron suunnalta sen verran voimakasta jyrinää, että tiputin 0,1:llä. Tuntuu, että 531 antoi sentään jotain lisää puhkua, aiemmin ei tuolla paineella testatessa vielä voimansiirto jyristänyt. Yhteispaineen ollessa noin 1,4bar oli läpän auetessa turbon paine noin 1,3bar. Pikaisten testien perusteella säädin painetta hiljalleen ylöspäin ja noin 1,7bar meni vielä nätisti AFR 12. 1,8bar kokeilin, mutta taisi loppua suuttimista tuotto. Seos oli heti 13. Tuskin tehoa kovin kummoisesti on kuitenkaan(penkitysaikataulusta on ollut puhetta), onhan siinä halkosarjakin

Ihme, ettei kytkin vieläkään ole osoittanut luiston merkkejä. Joko tehoa ei ole tai sitten hieman tiukka shimmaus toimii. Asetelma on kuitenkin 8v turbo-Saabin 215mm ja sillä jousitettu (uutena)8,1mm paksu sintteri ilman asetelman shimmausta. Täysin samat jotka olivat jo 142:ssa. Mutta penkitys sen kertonee.