RallyBaron  Samppasport

T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa

  • 5 Vastauksia
  • 2656 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa HirviTarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Entinen omistaja on siis tehnyt huohottimeen patentin jossa kannen päällä oleva letku yhdistetty t-haaralla mottorin edestä alhaalta tulevaan letkuun (ilmeisesti menee suoraan moottorin alakertaan) ja t-haaran kolmannesta kohdasta lähtee letku öljypurkkiin. Tämä kuulemma siksi, ettei stefat pullahda ulos, koska oli hajottanut huohottimen osia laatikkoa vaihtaessa. Niin ja imuputkesta poistettu se lämmitettävä venttiili sekä reikä tukittu.

Homma mikä tuossa patentissa ihmetyttää on se, kun kannen päälle menevä letku oli lähtenyt ajossa irti siitä kannesta ja oli ilmeisesti kunnon kiihdytyksessä isommilla kierroksilla heittänyt öljyä koneen pälle. Onko tuo normaalia jos huohotus ei toimi, eli kampikammiossa ei ole jatkuvasti sitä alipainetta??

Autossa kaikki tehot tallella, eikä pidä ylimääräisä ääniä, sekä muutenkin kulkee niin kuin pitää (ajettu turbon vaihdon jälkeen joku 5tkm). Tuo vaiva ei muuten haittaisi ollenkaan, mutta kun esim. kiihdytyskaistalla tulee kiihdytettyä suht rivakasti siihen sataseen, jolloin heittää öljyä siitä kannen päällä olevasta aukosta --> pitää lisäillä öljyä..

Nätisti jos ajaa niin ei näyttäisi öljyä häviävän mihinkään, mutta jos kiihdyttelee rivakasti usein, niin melkeinpä joka toisella tankkauskerralla pitää lisätä öljyä kun alkaa olemaan mittatikun asteikon puolessa välissä..

Eli siis onko tuo "normaalia" tässä tilanteessa, vai saanko yhden syyn lisää koneen avaamiselle vahvistamisen lisäksi? Huohotin on kyllä tarkoitus laittaa kuntoon, koska parin kuukauden päästä pitää viimeistään käyttä leimalla ja veikkaan ettei tuolla patentilla pääse katsastuksesta läpi..

Poissa C70

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 531
Vs: T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa
« Vastaus #1 : 03.01.2016, 10:19:55 »
No se letku joka on irroitettu siitä imuputkesta on ainoa paikka mistä koko järjestelmä pääsee hengittämään. Jos se on irti ja tukittu, niin se työntää ulos sieltä mistä helpoiten pääsee.

Järjestelmän tarkoitus on kuljettaa huohotus öljykerääjän läpi (tämä kerää osan öljystä ja valuttaa takaisin moottoriin) siitä moottorin imuputkeen. Ja sitä kautta poltetaan moottorissa.

Ne vanhat letkut ovat yleensä kovettuneet aika lailla ja varmasti vaikea saada minkäänlaiset t-haarat jne pitämään tiiviinä. Mutta jos se kerran ihan työntää öljyä ulos, niin järjestelmän täytyy olla suljettu. Ja kerää painetta. Tuskin niin väljä kone sulla.

Se öljyloukun päältä lähtevä, imusarjan alla kulkeva, siihen imuputkeen menevä n. 10mm putki on se mistä se hengittää ulos.

Netistä löytyy varmasti kuva siitä huohotinjärjestelmästä.

Osta siihen sen huoltosarja, missä uudet putket, öljyloukku ja tiivisteet jne.




Poissa hakkis

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 93
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa
« Vastaus #2 : 03.01.2016, 11:34:56 »

Homma mikä tuossa patentissa ihmetyttää on se, kun kannen päälle menevä letku oli lähtenyt ajossa irti siitä kannesta ja oli ilmeisesti kunnon kiihdytyksessä isommilla kierroksilla heittänyt öljyä koneen pälle. Onko tuo normaalia jos huohotus ei toimi, eli kampikammiossa ei ole jatkuvasti sitä alipainetta??


Niin siis kannessa oleva huohotusletku oli lähtenyt irti, ja öljyä lensi sieltä pihalle?? Se on täysin normaalia. Siis sama kuin ottaisit öljykorkin auki ja lähtisit ajelemaan. Kyyyllä sieltä mustaa lentää.

343 b19a -82 / 360 b19a -84 / 360 b200k -85 / 360 b200k -86 / 240 b230f -90 / 850 2.4 20V -93 / C70 2.4T -98

Poissa HirviTarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa
« Vastaus #3 : 03.01.2016, 12:28:09 »
Osta siihen sen huoltosarja, missä uudet putket, öljyloukku ja tiivisteet jne.
Niinhän se olisi tarkoitus tehdä.

Itse kyllä ajattelin, että kerää painetta järjestelmään ja sen takia sylkee öljyä pihalle, mutta ajattelin kysyä vielä täältä ja varmistaa asian.

Eipä tuo kone kyllä väljältä tunnu, mutta kerran kävi mielessä puristusten mittaus ihan varmistukseksi.

Auto ei kuitenkaan savuta normaalia enempää, kuulostaa terveeltä ja kulkee niin kuin pitääkin, niin luulisi koneen olevan kunnossa.

Poissa siipiveikko

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 461
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa
« Vastaus #4 : 03.01.2016, 13:50:29 »
Puristuspainemittaus kertoo paljon.
Kaverin auto sylki kanssa öljyä pihalle pitkässä vedossa, mittauksessa 3ssa pytyssä alhaisemmat puristukset.
Oli männänrengasvälit halki noissa 3ssa sylinterissä missä oli alhaisemmat puristukset.
Auto toimi muuten hyvin ja voimaakin oli kiitettävästi (417hv penkissä)
Vikakoodien lukua ja nollausta Kotkassa icarsoft 906 volvo-lukijalla.
S80 ja XC90 6-syl. vaihdelaatikkojen kunnostusta.

Poissa HirviTarra

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 83
  • www.vrcf.fi
Vs: T5 sylkee öljyä kannen päältä kovassa vedossa
« Vastaus #5 : 03.01.2016, 14:09:16 »
No pitää sitten investoida siihen mittariin, jotta saa 100% varmuuden asiasta. Muutenkin varmasti tulevaisuudessa ihan hyödyllinen laitos se mittari.

 

Samppasport  Futurez