V60 D2 päätti ryhtyä mykäksi. Kaikki pimeänä eli akku loppu. Mikä mahtaisi olla oikea tapa ladata tuo? Manuaali kieltää pikalaturin, joten laitoin yöksi hitaan version.
Kirjassa varoitetaan kytkemistä laturin miinusliitintä moottoritilasta löytyvään miinukseen. Miksi - onko tuossa joku räjähdysvaara? Ei luulisi, että se vaikuttaa itse lataukseen mitenkään.
Muualle koriin kai voi laittaa, jos piuha vaan saa kontaktin?
Manuaali suosittelee alustaa, mutta sieltä on aika vaikea löytää puhdasta kontaktia...
Väärin lataaminen saa auton luulemaan, että varaus on vähissä ja se alkaa säästämään sähköä, esimerkiksi start/stop lakkaa toimimasta. Konehuoneessa on tosiaan huonosti paljasta runkopintaa tarjolla. Itse olen akkulaturin miinuksen kiinnittänyt moottorin kylkeen sopivaan korvakkeeseen.
Näissä autoissa on aika vähän sähkölaitteita, jotka voi unohtaa pidemmäksi ajaksi päälle jos virta on kuitenkin katkaistu. Äkkiä tulee mieleen vain parkit, hätävilkut ja tavaratilan sähköpistoke. Esim. sisävalot sammuvat jonkun ajan päästä, vaikka ne olisi laitettu erikseen napista päälle. Aina voi toki olla autossa jotain muuta vikaa, mutta start/stopilla ja Webastolla varustetun auton akku voi ihan hyvin olla tuossa kohtaa finaalissa.
Jos auto oli kunnolla pimeänä ilman selvää syytä (esim. parkit päällä tai kylmälaukku kytkettynä tavaratilassa), niin vaihtaisin akun sen enempiä pohtimatta. Vaihto on helppo homma, neuvottu ihan ohjekirjassakin ja mitään koodauksia ei tarvita.
Auton lepovirran kulutuksen voi tietysti mitata, mutta se on vähän haastavampi homma. Auton kunnolla "nukahtaminen" saattaa kestää tilanteesta riippuen todella kauan ja auto herää pienimmästäkin "risahduksesta", esim. jos akun kontakti vähänkään katkeaa mittaria väliin kytkiessä. Milliampeerialueella yleismittarin sulakkeen polttaa helposti ja "isolla" alueella ei kaikissa halpamittareissa riitä tarkkuus lepovirran luotettavaan mittaamiseen.