Futurez  Kulkukoira

Oikea tapa ladata akku

  • 49 Vastauksia
  • 24546 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Oikea tapa ladata akku
« : 03.01.2016, 21:55:46 »
V60 D2 päätti ryhtyä mykäksi. Kaikki pimeänä eli akku loppu. Mikä mahtaisi olla oikea tapa ladata tuo? Manuaali kieltää pikalaturin, joten laitoin yöksi hitaan version.

Kirjassa varoitetaan kytkemistä laturin miinusliitintä moottoritilasta löytyvään miinukseen. Miksi - onko tuossa joku räjähdysvaara? Ei luulisi, että se vaikuttaa itse lataukseen mitenkään.

Muualle koriin kai voi laittaa, jos piuha vaan saa kontaktin?

Manuaali suosittelee alustaa, mutta sieltä on aika vaikea löytää puhdasta kontaktia...

Poissa Lankku

  • 302 km/h@mile tiiliskivellä
  • Valvoja
  • Group A
  • *
  • Viestejä: 8034
  • Sairaan nopee
    • Videoita
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #1 : 03.01.2016, 22:10:47 »
Jos ja kun autossa on oma akun varaustilan tarkkailu, voi suoraan akun navoista lataaminen sekoittaa seurannan. Joko siihen asti että testerillä kerrotaan uusi tilanne tai joksikin aikaa. Muualle koriin sopivaan paikkaan vaan, pultinkanta tms.
245 -90 Englantilainen potilas   245 -90 D5   850 -94 D5 AWD   965 -95
+muut romppeet   Ostetaan 245 Transfer

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #2 : 03.01.2016, 22:13:00 »
Liian iso ampeerimäärä nostaa napajännitteen äkkiä ylös ja akku jää tyhjäksi, vaikka laturi luulee sen olevan täysi. Voisko pikalaturi myös olla auton järjestelmille potentiaalinen vaara? Eli periaatteessa mitä pienempi laturi sen parempi akulle, muttei joku 1A ole autokäyttöön oikein järkevä ja 10% akun kapasiteetista voi pitää maksimitehona. Omaa V70 oon ladannu konehuoneen + palikasta ja maa vaikka iskarin yläpään muttereista.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #3 : 03.01.2016, 22:40:27 »
Ok, kiitoksia nopeista vastauksista! Jätän yön yli lataukseen ja lohkolämppärin samalla päälle. Aamulla luulisi olevan täynnä.

Sitten seuraava operaatio on sen selvittäminen, mikä on alun tyhjentänyt. Webasto sen ei pitäisi olla, mutta joku valo on saattanut jäädä päälle. Kahdessa vuorokaudessa se tyhjeni.

Poissa Diesel

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 195
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #4 : 03.01.2016, 23:56:09 »
Onko vielä alkuperäinen akku.
Eli paljonko akulla on ikää ?

Runsas webaston käyttö,auto kokoajan ulkona pakkasessa ja lyhyet ajomatkat kuluttaa akun yllättävän nopeasti vaihtokuntoon.

Paikalla mheguli

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 379
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #5 : 04.01.2016, 08:03:53 »
Melkein offtopicina:

2010 V70:iä olen ladannut ctekillä suoraan akun navoista eikä ole mitään häiriöitä/haittoja vielä ilmennyt. Piti oikein tarkistaa mitä ohjekirja sanoo akun lataamisesta ja pikalaturin käyttö kielletään tässäkin, mutta miinusjohdon sijoittamisesta ei sanota mitään.

Onko muuten D2:ssa start-stop -toiminto? Jos on, silloin siinä oletettavasti on AGM-akku, jota ei kai saisi ihan sellaisilla perinteisillä tyhmillä latureilla ladata.

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #6 : 04.01.2016, 08:21:30 »
Emännän V40 T3:ssa on start/stop systeemille oma pienempi akku kuskinpuolen lokasuojassa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #7 : 04.01.2016, 08:30:46 »
Auto on otettu käyttöön loppukesästä 2012, joten ei vielä luulisi akun olevan finaalissa. Mulla ollut tosin vasta muutaman kuukauden, joten en tiedä aikaisemmasta käytöstä. Mutta yhdessäkään aikaisemmassa autossa ei ole mennyt reilussa kolmessa vuodessa.

Tossa on oma 12 voltin pikkuakku start/stopille. Eli käynnistysakku saattaa kai sitten olla ihan perinteinen?

Poissa Jortsi

  • Grand Luxe
  • **
  • Viestejä: 641
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #8 : 04.01.2016, 09:00:09 »
3,5v on ihan perus käyttöikä perinteiselle akulle, jos semmonen siis on, näin uusissa peleissä. Varsinkin jos on pätkäpainoitteista ajoa. Kuulostelisin tarkoin ja heti kun tuntuu startatessa, niin uusi akku.
Vikakoodien lukua Roi-Oulu maastossa!

Showroom

Poissa mnederst

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 65
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #9 : 04.01.2016, 12:54:28 »
Kummallista. Auto käynnistyi taas aamulla ihan hyvin, kuten yleensä aina. Mittasin noin 30 km lenkin jälkeen jännitteen, joka oli 12,59 V.

Nyt äsken mittasin uudelleen, eikä jännite ollut enää kuin n 12,29 V. Silti auto käynnistyi ainakin lämpimässä tallissa ihan normaalisti. Voisikohan tuolla olla joku sähkösyöppö, joka selittää tuon eron? Vai menisiköhän jopa yleismittarin toleranssin piikkiin?

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #10 : 04.01.2016, 12:59:15 »
Kummallista. Auto käynnistyi taas aamulla ihan hyvin, kuten yleensä aina. Mittasin noin 30 km lenkin jälkeen jännitteen, joka oli 12,59 V.

Nyt äsken mittasin uudelleen, eikä jännite ollut enää kuin n 12,29 V. Silti auto käynnistyi ainakin lämpimässä tallissa ihan normaalisti. Voisikohan tuolla olla joku sähkösyöppö, joka selittää tuon eron? Vai menisiköhän jopa yleismittarin toleranssin piikkiin?

Mun mielestäni toi tilanne vaikuttaa ihan normaalilta. Erilaiset ohjainlaitteet toki jää päälle joksikin aikaa kun auton on sammuttanut. Ja mittarin toleranssitkin tuo tähän oman mausteensa.

Mutta jos akku taas tyhjenee niin tämä lienee takuunalainen auto? Volvolle vaan selvittelyyn että mikä siellä jää päälle / miksi akku tyhjenee. EDIT: ei välttämättä olekaan...viisaammat saa neuvoa kuinka tässä voisi vuotovirtoja mitata.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa JKR

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 40
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #11 : 05.01.2016, 16:51:07 »
V60 D2 päätti ryhtyä mykäksi. Kaikki pimeänä eli akku loppu. Mikä mahtaisi olla oikea tapa ladata tuo? Manuaali kieltää pikalaturin, joten laitoin yöksi hitaan version.

Kirjassa varoitetaan kytkemistä laturin miinusliitintä moottoritilasta löytyvään miinukseen. Miksi - onko tuossa joku räjähdysvaara? Ei luulisi, että se vaikuttaa itse lataukseen mitenkään.

Muualle koriin kai voi laittaa, jos piuha vaan saa kontaktin?

Manuaali suosittelee alustaa, mutta sieltä on aika vaikea löytää puhdasta kontaktia...

Väärin lataaminen saa auton luulemaan, että varaus on vähissä ja se alkaa säästämään sähköä, esimerkiksi start/stop lakkaa toimimasta. Konehuoneessa on tosiaan huonosti paljasta runkopintaa tarjolla. Itse olen akkulaturin miinuksen kiinnittänyt moottorin kylkeen sopivaan korvakkeeseen.

Näissä autoissa on aika vähän sähkölaitteita, jotka voi unohtaa pidemmäksi ajaksi päälle jos virta on kuitenkin katkaistu. Äkkiä tulee mieleen vain parkit, hätävilkut ja tavaratilan sähköpistoke. Esim. sisävalot sammuvat jonkun ajan päästä, vaikka ne olisi laitettu erikseen napista päälle. Aina voi toki olla autossa jotain muuta vikaa, mutta start/stopilla ja Webastolla varustetun auton akku voi ihan hyvin olla tuossa kohtaa finaalissa.

Jos auto oli kunnolla pimeänä ilman selvää syytä (esim. parkit päällä tai kylmälaukku kytkettynä tavaratilassa), niin vaihtaisin akun sen enempiä pohtimatta. Vaihto on helppo homma, neuvottu ihan ohjekirjassakin ja mitään koodauksia ei tarvita.

Auton lepovirran kulutuksen voi tietysti mitata, mutta se on vähän haastavampi homma. Auton kunnolla "nukahtaminen" saattaa kestää tilanteesta riippuen todella kauan ja auto herää pienimmästäkin "risahduksesta", esim. jos akun kontakti vähänkään katkeaa mittaria väliin kytkiessä. Milliampeerialueella yleismittarin sulakkeen polttaa helposti ja "isolla" alueella ei kaikissa halpamittareissa riitä tarkkuus lepovirran luotettavaan mittaamiseen.

Poissa raipe850

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 66
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #12 : 05.01.2016, 22:44:38 »
Pikalatureista taisi tulla Volvolle pieni kammo, kun myönsivät S60 julkistuksen aikaan heidän käyttämänsä pikalaturin aiheuttaneen kuuluisuutta saaneen epäonnistuneen automaattijarrutuksen.

CTEKin kanssa ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia koskaan minkään Volvon kanssa, joten sillä ainakin uskaltaa ladata.
Omassa autossa CTEKin mukana tuleva kiinteään asennukseen tarkoitettu johto on kiinni suoraan akun navoissa.
« Viimeksi muokattu: 05.01.2016, 22:46:54 kirjoittanut raipe850 »
S80 D5 AWD Executive 2014 Sensus Connected Touch, Rica Stage 2; XC70 D5 AWD Classic 2016 Polestar
Ex.  V70 D3 Summum 2011, C70 D3 Summum 2011, S80 D3 2012, V60 D2 2013, S80 T6 Executive 2000, 850 GLT 1992

Poissa paku97

  • :hello:
  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 2607
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #13 : 06.01.2016, 09:20:53 »
Konehuoneest olen itse lataillu, joko ctekillä tai benttonilla, noupropleem. :pomo:
...eipäs hättäillä, niin kuin köyhät

V70 2.4D5 man. n.220hp/460nm. 1.4bar. -02

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vs: Oikea tapa ladata akku
« Vastaus #14 : 06.01.2016, 09:33:54 »
Pikalatureista taisi tulla Volvolle pieni kammo, kun myönsivät S60 julkistuksen aikaan heidän käyttämänsä pikalaturin aiheuttaneen kuuluisuutta saaneen epäonnistuneen automaattijarrutuksen.

CTEKin kanssa ei ole tosiaan ollut mitään ongelmia koskaan minkään Volvon kanssa, joten sillä ainakin uskaltaa ladata.
Omassa autossa CTEKin mukana tuleva kiinteään asennukseen tarkoitettu johto on kiinni suoraan akun navoissa.
Samanlailla mullakin on suoraan navoissa kiinni. Tosin Defan laturi :pomo:
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

 

KL-varaosat  Race.fi