NiMH akut ovat priusissa. Uusimmassa versiossa taisi olla Li-Ion akut Japanissa ja Pohjois-Amerikassa, mutta Eurooppa malli edelleen NiMH akulla.
Prius+ tila-autossa on Li-Ion. -28 kun oli mittarissa, reilun 20 km:n työmatkalla polttomoottori ei sammunut hetkeksikään(sekin on nyt koettu) ja ajoakkua alettiin ladata täyteen vasta aivan matkan lopussa. Siis kyllä siellä oikeasti joku aika reilu varaustaso on koko ajan, vaikka näyttö näyttäisi pienintäkin varaustasoa. Tuolla matkalla ensin pyöri siis näytön asteikolla ehkä 20-30%:ssa. Eli kovilla pakkasilla aika vähäistä on sähkökäyttö. Kulutuskin oli tuolla matkalla jo melkein 7l/100 eli omat enkat suuruudessa.
Nykyisin jo kahteen Toyotaan sortuneena pakko todeta, että en ihmettele tuota tilastoa. Tosin tosiasiat on tunnustettava (mikä tuon artikkelin keskusteluja lukaisseena ei kaikkien merkkien omistajille ole selvästikään kovin helppoa

) ja ei tuossa kaikki kunnia kyllä Toyotan suunnittelupöydällekään mene, vaikka kieltämättä toimintavarmuus on aika usein mietitty sielläkin. Ei kuitenkaan aina. Toyotan huolto saa myös omat pisteensä(vähän varauksella tosin), mutta varmasti osansa tuohon tilastoon on sillä, että taitaa noista uudehkoista Toyotista aika iso prosentti olla bensavehkeitä(vapari) tai bensahybridejä. Kyllä se kylmä vaan taitaa useammin koitella dieseleitä ja esim. Vaggineissa, luultavasti Volvoissakin noita on suurempi prosentti kuin Toyotissa. Hybridistä en edes keksi, miten se tuon ikäisenä voisi hyytyä kylmään ja Toyotissa on myös aina ollut todella hyvät orggis-akut, missä lienee se yleisin syy, jos bensa jää lähtemättä. Eikä näissä huohotusongelmia hirveästi ole ollut, niin siinäpä se talvimenestys pitkälti onkin taattu.
Tuloksethan oli suhteutettu automääriin, joten sikäli Saabinkin tulos on ihan relevantti, mutta se luottamusväli... Yksi hyytynyt Saapas vaikuttanee jo turhan paljon tulokseen.
Oma tilasto menneeltä viikolta. Kaksi autoa hyytynyt "keskelle" tietä, molemmat vielä todella vilkkaissa paikoissa, 3 tai 4-kaistaisen tien vasemmanpuoleisimmalle kaistalle(!) ruuhka-aikaan. Toinen aiheutti kilometrien letkat. Kävi kyllä mielessä, että oliko se hajoava katiska pakko sinne ohituskaistalle ajaa alun alkaenkaan. Pahemman suman aiheuttaja oli Suomen vilkkaimmalla tiellä joku ranskanpulla, en painanut tarkemmin mieleen, toinen oli Länsiväylällä uudehko XC60, ehkä D4(katsoin, mutta en painanut mieleen

). Mutta nuokin havainnot sopii tämän tilaston profiiliin

.