Carcom Oy  Elekma

S40 '05 1.8 Lasinpesuneste vuotaa pakkasella

• 8 Vastauksia
  • 5532 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Mustalaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
S40 '05 1.8 Lasinpesuneste vuotaa pakkasella
« : 15.01.2016, 11:53:53 »
Terve, eli seuraavaa ongelmaa on ollut '05 1.8 S40:n kanssa. Lasinpesuneste vuotaa hitaasti mutta varmasti kun kelit kylmenee nollan alapuolelle. Lätäkkö muodostuu oikean puolen eturenkaan etupuolelle (linkki vanhaan kuvaan). Oma epäilys on, että kylmän kelin vuoksi joku liitoskohta löystyy sopivasti ja nesteet pääsevät sen vuoksi valumaan? Onko jollakin parempaa arvausta tai tietoa? Entä onko arvauksia, mitä tuollaisten korjauttaminen tulisi maksamaan ja missä kannattaisi Tampereen suunnalla korjauttaa?
Oli V70 D5 aut 2005

Poissa platinumi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Vs: S40 '05 1.8 Lasinpesuneste vuotaa pakkasella
« Vastaus #1 : 15.01.2016, 16:04:29 »
Lasinpesunestesäiliö on s40 hyvin näkyvillä, mutta säiliö sijaitsee vasemman pyörän etupuolella. Olisikohan mahdollista, että ajovalonpesuri vuotaa?

Tuskin kovin iso homma jos tosiaan liitoksessa on, pesurista ei tietoa.

Poissa Mustalaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 15.01.2016, 20:33:00 »
Lasinpesunestesäiliö on s40 hyvin näkyvillä, mutta säiliö sijaitsee vasemman pyörän etupuolella. Olisikohan mahdollista, että ajovalonpesuri vuotaa?

Tuskin kovin iso homma jos tosiaan liitoksessa on, pesurista ei tietoa.
Tuossa 1.8:ssa on se säiliön täyttö ihan tuulilasin alareunassa oikealla puolen autoa. Ohjekirja osaa kertoa, että 4 sylinterisissä on siellä ja 5 sylinterisissä vasemmalla edessä, joten taitaa olla tuon säiliö tuolla oikean eturenkaan takana jossain?

Voihan se tosiaan olla ajovalonpesurikin joka falskaa, eikä pelkkä liitos. Vahvasti menee mutun puolelle, mutta mikäli lasinpesureiden letkut menee vastaavasti kuin tuulilasinpesimen, eli oikeaa kylkeä ensin oikean puolen pesimen lähelle, josta lähtee T-haaralla oikeaan ja vasempaan pesimeen. Tällöin voisi olla tuosta T-haarasta löysällä, mikäli vasemman pesurin letku mene jostain moottorin etupuolelta. Alkutalvesta ei tullut tuulilasille nestettä oikeasta suuttimesta, mutta se korjaantui, kun korjasi tuota lasinpesurin T-haaran asentoa.

Laseja tulee pestyä kaikkina vuodenaikoina ihan yhtä paljon, eikä lätäkköä auton alle tule kuin pakkasilla, joten elätellään toiveita pelkästä löysästä liitoksesta, joka pakkasilla päästää falskaamaan...
Oli V70 D5 aut 2005

Poissa Tihi

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 15.01.2016, 20:40:04 »
Omassa seitenkymppisessä tiputti samasta kohtaa. Vuoto löytyi valonpesimen liittimestä mikä oli osittain irti. En tiedä minkä tyyppinen liitin tuossa mallissa on mutta omassa pikaliitin mikä meni painamalla paikalleen. Saattaa olla että suutin on ollut jäässä ja pestessä paine on   irroittanut liittimen osittain?
V70 D5 -09
XC60 D5 AWD -10

Poissa wildcard

• De Luxe
  • *
  • Volvo oma mekaanikkosi!
« Vastaus #4 : 16.01.2016, 08:18:02 »
Moikka

Olen lähes sata varma että tiedän mistä vuotaa. Itselläni oli V50:ssä sama juttu.

Ensinnäkin tuo lasinpesusäiliö on erittäin tyhmästi toteutettu näissä volvoissa. Se koostuu ylemmästä tankista joka on siis aivan täyttö reiän alapuolella. Siitä lähtee noin 20cm muoviputki varsinaiseen lasinpesuneste säiliöön joka sijaitsee sitten apukuskin sisälokarin sisällä. Renkaan takapuolella siis. Uudemmissa malleissa tuo kahden säiliön kokonaisuus on mielestäni vaihdettu vain yhteen. Oma autoni on 04 vuoden.

Ongelma on se, että itsellä tuo säiliöiden välinen siirtoputki oli kovettunut niin paljon, että oli murtunut hajalle. Putki on niin huonossa asennossa ja niin taittuneena että menee väkisinkin ajanmyötä hajalle tai sitten lähtee jommasta kummasta päästä vuotamaan.

Itse otin kovan muoviputken pois ja leikkasin siitä päät irti ja laitoin uuteen jäähdytin vesiletkuun päät kiinni ja laitoin putkiklemmarilla kiinni.

Jos yhtään pysyy ruuvimeisseli kädessä, niin itse ajelisin kesään ja tekisin itse. Vian paikantaminen on helppoa. Rengas pois ja sisälokari pois. Sieltä näkee missä vuoto on.

Jos haluaa taas heti kuntoon, niin joku pikkupaja pystyy tuon vian paikantaminen tekemään ihan varmasti. Eli Volvolle on aivan turha viedä. Mielestäni 100e työstä ja osista tuossa työssäsi olisi ehdottomasti yläraja.

Eli kannattaa miettiä mitä tehdä.

Veikkaan että tapauksessasi tuo ylätankki vuotaa ja tiputtaa sisälokarin päälle nestettä josta se sitten valuu sisälokarin päältä alas pyörän etupuolelle. Eli todellisuudessahan se vuotaa vain sen yläpuolisen tankin osuuden ulos. Eli ei kokonaan tyhjäksi? Ja varoitusvalo ei pala heti täytön jälkeen vaikka vuotaisikin vähän aikaa?

Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Mustalaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 16.01.2016, 10:16:28 »
Moikka...
Kiitoksia vastauksesta! Juurikin noin kuten kuvasit, varoitusvalo ei pala heti täytön jälkeen vaan menee jonkin aikaa / joitakin pesukertoja, että alkaa palamaan. Tuo S40 on käyttöönotettu huhtikuussa 2005, joten hyvinkin saattaisi olla samanlaisella säiliöratkaisulla.

Onko havaintoa minkä kokoisia nuo säiliöt ovat tilavuudeltaan? Voisi täytellä sitä lasinpesunestettä vain alemman säiliön verran...

Onko tuo sisälokarin irroittaminen ja vian fiksaaminen millanen homma? Ruuvari pysyy kyllä kädessä luultavasti sen verran, mutta parkkipaikkaa kummoisempaa korjauspaikkaa on hieman hankala löytää...
Oli V70 D5 aut 2005

Poissa wildcard

• De Luxe
  • *
« Vastaus #6 : 16.01.2016, 11:13:05 »
Moro!

Tilavuuksista ei minulla ole tietoa. Löytyisikö kenties käyttöohje kirjasta siihen tilavuus.

Tuo lokasuojan irrottaminen ei ole paha juttu. Jotta se olisi helppoa niin kannattaa ottaa pyörä pois. Eli kunnon tukeva tunkki alle ja rengas pois. Auton omalla ei kannata alkaa tekemään mitään.

Tuo sisälokasuoja oli muutamalla 10mm kantaisella pultilla kiinni ja sitten taisi etureunassa olla torx ruuvikantaisia ruuveja pari. Lisäksi etureunassa taisi olla myös alapuolella ruuvi tai pari torx kannalla. Tosin saa ihan hyvin irti.

Sitten ottaa lokarin huolella irti ja katsoo ennen kaikkea että lokarin lakipisteessä (ylhäällä siis) muoviset hakaset jotka menevät lokasuojan pakkauksen päälle, ovat kunnolla irti. Myös takareunassa noin klo 10-11 kohdalla on muoviklipsi. Eli kun lokasuojasta on irti pultit yms jutut. Niin työnnä sisälokaria sisäänpäin ja samalla vedä alaspäin. Näin lokasuoja tippuu paikaltaan. ÄLÄ siis yritä repiä suoraan alaspäin.

Itse kun olen pikkasen tarkka noissa jutuissa niin, ehkä suosittelisin että jättäisit kevääseen tai alkukesään tai lämpimään halliin. Sillä kun otat lokasuojan pois, niin on samalla oiva mahdollisuus pestä kurat varsinkin lokasuojien juurista pois. Sinne on kertynyt 100 varmasti sellainen määrä kuraa, lehtiä, yms rojua, että tarkka sälli pesee ne samalla pois. Näin pysyy lokasuojan juuret varmasti ehjänä eikä mätäne läpi.

Itse veikkaan että tuo väliputki noiden säiliöiden välissä on joko irti tai sitten putken ja säiliön välinen tiiviste on kovettunut tai hajalla. Tai sitten pissapojan letku on hajalla, mutta se ei kyllä tuolta päältä mielestäni vuotaisi koko ajan, vaan ainoastaan silloin kun pesuria käyttää ja silloin kyllä pesurin paine olisi huono.

Tässä siis koko systeemi. Edustalla vasemmalla näet pienen tankin joka on siis ylempi tankki, josta lähtee oikealta haitariputki viralliseen tankkiin. Juurikin tuo putki oli minulla kovettunut aivan kovaksi ja halkeillut haitari osasta ja vuoti. Alemmasta tankissa on sitten moottorit ja tasovarotin sekä lähtee myös noi putket pissapojille.

https://www.google.fi/search?q=volvo+v50+windshield+washer+parts&prmd=ivmn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiC9Pei-q3KAhWCDywKHWmrDMcQ_AUIBygB#imgrc=RA2_n0aB3TVhJM%3A

Tuosta näet kokonaisuuden purkukuvana.

http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=1183279&ukey_make=865&ukey_model=11979&modelYear=2004&ukey_category=7858&ukey_driveLine=11315&ukey_trimLevel=24665

Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa wildcard

• De Luxe
  • *
« Vastaus #7 : 16.01.2016, 11:21:52 »
Itse asiassa itse itselleni vastaten, niin nyt kun katselin tuota kuvaa.

Niin tuo haitariputkihan on kiinteänä ylemmässä säiliössä kiinni. Lisäksi se menee alempaan säiliöön niin alas kiinni, että jos tuo alemman säiliön tiiviste vuotaisi, valuisi vesi varmasti renkaan takapuolelta maahan. Kuten itselläni teki.

NÄillä mutuiluilla melkein etsisin kuitenkin vikaa pissapojan letkuista. Veikkaisin että ajovalojen pesureista löytyisi vika. Joka tapauksessa joudut varmasti ottamaan sisälokarin irti vian korjaamiseksi.

Mutta kannattaa siis tsekata alkuun että toimiiko ajovalojen pesurit kuten pitää. Eli tuleeko sitä pissapojan nestettä maahan vain silloin kun käyttää pissapoikaa.

Mutta summa summarum. Sieltä suunnilta vika löytyy.. :)

Niin ja noi tankit on kiinni ihan 10mm pulteilla myös. Kannattaa katsoa hyvin mistä mikäkin johto menee, kun ottaa pois. On sen verran ahdas paikka että väärin koottuna ei meinaa mennä paikalleen. :)
Volvo V50 2004 2.0D
Ex V40 01 1,9 TDI

Poissa Mustalaa

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #8 : 16.01.2016, 12:33:56 »
Kiitoksia todella paljon avusta!

Joo en minä tuota ala tällä kelillä itse purkamaan, vien jonnekin tai odottelen lämpöisiä kelejä. Tähän asti pissapojan neste on tosiaan tullut maahan vasta kun sitä on käytetty, käyttämättömänä pysyy kyllä säiliössä. Ajovalopesurit ovat toimineet mielestäni normaalisti, mutta pitää tarkastella nyt lisää sitä ja lähteä etsimään sieltä sitten sitä vuotokohtaa.
Oli V70 D5 aut 2005

KL-varaosat  Race.fi