Race.fi  Puotilan autokorjaamo

Kysymyksiä tehdasasenteisesta polttoainelämmittimestä (diesel)

  • 23 Vastauksia
  • 7695 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Uudenkarheassa V40:ssäni on tehdasasenteinen polttoainelämppäri. Koetin lukea myös auton käyttöohjekirjaa, mutta en ole edelleenkään varma osaanko käyttää lisälämppäriä oikein vai onko siinä sitten vikaa...Olen pitänyt autoani ns kylmässä parkkihallissa jossa nytkin joku -6 pakkasella, kun ulkona -20 lähellä. En ole ajastusta käyttänyt, mutta valikosta on aamuisin ollut kytkettynä automatiikasta kohta "lämmitin päällä". Lämmittimen pitäisi siis käynnistyä auton käyntiin starttaamisen jälkeen ja lämmittää moottori sekä sisätilat. Kovin hitaasti tuntuu nyt tuo koneen lämpötila nousevan, vaikka keulassa on laitettu maskinpeitteetkin. Jos lämmitys-ilmastointi-automatiikka on päällä, meinaa koneen lämmöt vähetä yli 20 asteen pakkasella ruuhkissa tyhjäkäynnillä, mutta jos käsisäädölle pistää ja puhallusta pienemmälle niin lämmöt pysyy. Onkohan tuossa lisäkamiinassa jotakin ongelmaa vai toimiiko nuo noin? Muistikuvani mukaan vm 2012 V40 D4:ssani asiaan ei edes tarvinnut kiinnittää huomiota vaan kaikki toimi huomaamatta. Olen koettanut välttää lyhyisä pätkäajoissa lisälämmittimen käyttöä laittamalla valikosta automatiikan pois.

Toinen kysymys: nyt olisi tarjouksessa merkkihuollossa ns. akun ylläpitolaturi asennettuna eli 423 eur. Muutamme ensi kuun lopulla uuteen taloon jossa on autokatos ja pistoketolppa, sellainen ajastettava ja max 2 tuntia virtaa kerrallaan antava. Onko tuommoisesta ylläpitolaturista osaltani mitään hyötyä, jos aika jää 2 tuntiin ja pakkasilla polttoainelämmittimen ajastaisi esilämmittämään autoa ennen liikkeellelähtöä? Työmatka-aika on noin 30 minuuttia ja 15 km suuntaansa, sisältäen jatkossa vajaat 10 liikennevalot seisomisineen. Toki pyrin nytkin ajamaan kerran viikossa motari-maantieajoa että kone/egr ei nokeentuisi, dpf polttaisi ja akku latautuisi. Työpaikalla -ainakin vielä- on lämmin parkkihalli. Siellä ei kuitenkaan ole virtapistoketta ruudussani eli en voi siellä käyttää tuota laturisysteemiä...Eli onkohan tuo ylläpitolaturi osaltani rahan hukkaa vai hyödyllinen kapine?
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa Taavi.H

  • Ajotaitoinen ojanlevittäjä - laakereiden vaihtoa käden käänteessä
  • Administrator
  • Polestar
  • *
  • Viestejä: 10772
  • Lehdistön Avaruusbaariin jatkoille!
Näistä uusista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta (joku muu saa kertoa niitä) mutta yleistä viisastelua aiheesta:

Jos polttoainelämmitin toimisi oikein, niin kone lämpenee nopeasti ja ei pitäisi tulla ilmiötä että lämmöt laskee tyhjäkäynnillä. Jos asetukset on varmasti oikein, niin jossain on jotain vikaa mielestäni. Onhan tankissa varmasti talvilaatuista dieseliä? (pitäisi olla jo tähän aikaan, mutta ihan vaan varmistuksena...)

Jos lyhyt pätkäajo on ihan parin minuutin pyrähdyksiä, niin sitten tuo poiskytkentä voi olla perusteltua, mutta muuten pitäisin itse lämmitintä päällä. Hyvähän se vaan on että kone lämpenisi mahdollisimman pian normaaliin lämpötilaan.

Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.
V60 D6 PHEV -14
V70 D5 AWD -05, S60 2.4T -01, Amazon -66
Exät: 240 B230F, 740 B200K, 850 TDI -96, S70 TDI -99
"Ei toi nyt niin paha ole. Se vaatii vaan verta, hikeä sekä paljon motonetin ja bilteman tarvikkeita"
Volvojen loppusijoitusta jo vuodesta 2002

Poissa Vulva man

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 170
  • www.vrcf.fi
Ylläpitolaturi on hyvä, asensin itsekin, kun tulee pätkäajoa. Mulla on myös tolpasta virta ja 2h antaa kellolla yhdellä kertaa. Sen vuoksi valitsin 10ah laturin, kun 4ah mielestäni pieni tuohon tolpan antamaan aikaan nähden. Nyt ei ole ollut ongelmia, pystyy lämmittämään näillä pakkasilla 3-4 neljä kertaa päivässä kun lataa sen 2h sillä 10ah:lla. Akun tosin vaihdoin samalla kerralla.

Poissa -jadi-

  • Hors d'âge
  • VRCF Ry jäsen 2025
  • Grand Touring
  • ****
  • Viestejä: 1680
Näistä uusista minulla ei ole henkilökohtaista kokemusta (joku muu saa kertoa niitä) mutta yleistä viisastelua aiheesta:

Jos polttoainelämmitin toimisi oikein, niin kone lämpenee nopeasti ja ei pitäisi tulla ilmiötä että lämmöt laskee tyhjäkäynnillä. Jos asetukset on varmasti oikein, niin jossain on jotain vikaa mielestäni. Onhan tankissa varmasti talvilaatuista dieseliä? (pitäisi olla jo tähän aikaan, mutta ihan vaan varmistuksena...)

Jos lyhyt pätkäajo on ihan parin minuutin pyrähdyksiä, niin sitten tuo poiskytkentä voi olla perusteltua, mutta muuten pitäisin itse lämmitintä päällä. Hyvähän se vaan on että kone lämpenisi mahdollisimman pian normaaliin lämpötilaan.

Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.
Kun laskee mikä on lämmityslaitteen teho vs. lisälämppärin teho+moottori tyhjäkäynnillä, niin kyllä se jäähdytysnesteen lämpötila vaan laskee, jossain viisari mittarissa ei varmasti näy mitään, mutta OBD-pistokkeeseen laitettu mittari kertoo todelliset tapahtumat heti eli ns. lehmänhäntä-ilmiö. Näin 5-sylinterisessä ja tuossa nykyaikaisemmassa pienempi kulutuksisessa VEA-motissa varmasti vieläkin selvempi ilmiö, luulisin.
-"Kyllä sä oot sitte kultane, kun järjestät ns. tuntemattomille uskomattoman hyvän mielen."
- KIITOS!
-----
Слава Україні!    https://www.youtube.com/watch?v=izquEYtqXZo

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Samaisesta valikosta näkee, että onko lämmitin päällä/poiskytketty ajon aikana. Eikös sieltä valikosta toisaalta löytynyt tuo taukolämmitin mikä automaattisesti ajonaikana lämmittää autoa?
Ilmeisesti tuon parkkihallin takia et käytä etukäteen tuota lämmitintä ::)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Aamusella lämmittimestä näki että kyllä se puhkuu, savu nousi edestä ja kone lämpeni aika nopsaan. Ulkona oli -25 ja parkkihallissa -8. Olen vielä tuossa lämpötilassa säälinyt akkua enkä ole käyttänyt esiajastettua lämmitystä. Hyvä tietää että akun ylläpitolaturin pitäisi olla sitten arvoltaan mieluummin 10 ah eikä 4...en tiedä mikä se Volvoliikkeiden tarjoushintaisen luokka on, pitää tarkistaa. Auton vasemman viiksen kautta olevassa valikossa löytyy se automatiikka-asetus eli päällä tai ei, sekä aika-ajastettu esilämmitys. Termiä taukolämmitys ei vaikuta olevan. kaipa se V40:ssä on normaalia, että automatiikan avulla lisälämmittimen puhkuessa ei mittaristossa pala sitä kolmen mutkittelevan nuolen merkkivalo-logoa. Noh, lämppäri toimii ja sisätilatkin lämpeni nopsaan joten varmaan ok.

Onhan se kyllä aika hassua lämmitellä tällaisilla lisäpolttimoilla autoa; eniten itseäni arveluttaa pidemmässä juoksussa tuon värkin toimintakunnossa pysyminen (mahdollinen karstoittuminen ja muut viat). Siinä mielessä joku bensakrematorio plus lohkolämppäri olisi huolettomampi mutta disukassa taas on toki monia hyviäkin puolia...
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa Tetsi

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 73
  • www.vrcf.fi
Akun ylläpitolaturi on mielestäni aina hyvä kapistus pa-lämmittimen kanssa. Ja jos joka päivä tuon kaksi tuntia lataa, niin on siitä hyötyä. Eikä tuo 423€ hinta kovin paha ole, ottaen huomioon että yleismalliset ratkaisutkin (esim. defa) maksaa kaikkineen noin parisataa, pelkät osat siis.

Kyllä tuossa tienata voi jos ruuvari kädessä pysyy. Calixin tuotteen (BC1205) jonka mulle ovat merkkiliikkeessä laittaneet saa johtoineen (elementti+seinä) pariin sataan. Ei välttämättä puskuriin reikääkään tartte tehdä (http://www.motonet.fi/fi/tuote/454969/Calix-Mini-elementtikaapelin-teline-rekisterikilpeen). Kytketään yksi reikäliitin kiinni akun plus-napaan ja toinen johonkin auton runkoon yhteydessä olevan pultin/ruuvin alle.
---
V90 CC D4 AWD -20

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Aamusella lämmittimestä näki että kyllä se puhkuu, savu nousi edestä ja kone lämpeni aika nopsaan. Ulkona oli -25 ja parkkihallissa -8. Olen vielä tuossa lämpötilassa säälinyt akkua enkä ole käyttänyt esiajastettua lämmitystä. Hyvä tietää että akun ylläpitolaturin pitäisi olla sitten arvoltaan mieluummin 10 ah eikä 4...en tiedä mikä se Volvoliikkeiden tarjoushintaisen luokka on, pitää tarkistaa. Auton vasemman viiksen kautta olevassa valikossa löytyy se automatiikka-asetus eli päällä tai ei, sekä aika-ajastettu esilämmitys. Termiä taukolämmitys ei vaikuta olevan. kaipa se V40:ssä on normaalia, että automatiikan avulla lisälämmittimen puhkuessa ei mittaristossa pala sitä kolmen mutkittelevan nuolen merkkivalo-logoa. Noh, lämppäri toimii ja sisätilatkin lämpeni nopsaan joten varmaan ok.

Onhan se kyllä aika hassua lämmitellä tällaisilla lisäpolttimoilla autoa; eniten itseäni arveluttaa pidemmässä juoksussa tuon värkin toimintakunnossa pysyminen (mahdollinen karstoittuminen ja muut viat). Siinä mielessä joku bensakrematorio plus lohkolämppäri olisi huolettomampi mutta disukassa taas on toki monia hyviäkin puolia...
Eikös Volvolla oleva laturi ole Calixin valmistama mikä on 6 amppeerin. Eli kyllä tuo nyt ihan riittävästi lataa.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ReijoM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • Audilla ja Toyotalla mennään
Onko tuommoisesta ylläpitolaturista osaltani mitään hyötyä, jos aika jää 2 tuntiin ja pakkasilla polttoainelämmittimen ajastaisi esilämmittämään autoa ennen liikkeellelähtöä?

Nyt kun nämä pakkaset ovat taas joksikin aikaa ohitse, niin voi niputtaa omat kokemukset ylläpitolaturista/webastosta. Autona V60 D4 -15. Syksyllä paikallinen merkkihuolto asensi autoon Calix 1205 kiinteän akkulaturin, ei muuta ehdottanutkaan. Calixia saa myöhemmin täydennettyä vaikka moottorilämmittimellä/sisäpistokkeella, Volvon omaan ehkä ei, tosin tuo on 7A.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-482980/2015/D4/Automatic

Täällä JKLssä on ollut nyt tammikuussa noin kolme viikkoa putkeen pakkasta aamuisin parhaimmillaan 30 astetta, mutta varmaan joka aamu melkein 25, ainakin tuntuu siltä ;-) Työmatkaa minulla on 10 km suuntaansa ja ajoaikaa siihen menee 10-15 minuuttia. Webasto näyttää noilla pakkasilla pyörivän sen maksimiajat, onko se noin 50 minuuttia.

Webasto on minulla päällä aamuin/iltaisin vuorokaudessa sen puolitoista tuntia ja ajoa tulee yhteensä siis se puoli tuntia. Asun omakotitalossa joten kun tulen illalla kotiin, tökkään laturin johdon puskurissa olevaan pistokkeeseen kiinni ja irroitan sen kun lähden. Laturi lataa jos lataa, sen puolivuorokautta joka päivä. Siis näillä kovilla pakkasilla, pikkupakkasilla lataan ehkä kerran viikossa.

Joka aamu auto on ollut lämmin aamuin/illoin ja käyntiin on lähtenyt. Yhtenä aamuna olin unohtanut laittaa Webaston päälle, pakkasta oli 27 astetta. Ei mitään ongelmia käynnistymisessä silloinkaan, virtaa siis riitti. Olen näillä pakkasilla pitänyt myös ajonaikaisen lisälämmitin ominaisuuden päällä.

Suosittelen siis akkulaturin laittoa Webaston kaveriksi, vaikka latausaika olisi lyhyempikin. Kyllä se jotain sinne saanee ladattua, kun laitat se töpselin päähän useammin. Lataukseen laittohan ei eroa sähkölämmitykseen laitosta. Tosin tuolla ajosuoritteella keskikulutus kasvaa dramaattisesti, 20 km kohti Webasto päällä puolitoista tuntia.
Audi A6 quattro              

Toyota Corolla Touring 1,2 T

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Nyt kun nämä pakkaset ovat taas joksikin aikaa ohitse, niin voi niputtaa omat kokemukset ylläpitolaturista/webastosta. Autona V60 D4 -15. Syksyllä paikallinen merkkihuolto asensi autoon Calix 1205 kiinteän akkulaturin, ei muuta ehdottanutkaan. Calixia saa myöhemmin täydennettyä vaikka moottorilämmittimellä/sisäpistokkeella, Volvon omaan ehkä ei, tosin tuo on 7A.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V60/Accessories/Document/VCC-482980/2015/D4/Automatic

Tosiaan Volvon oma laturi onkin tuollainen. Näkyisi olevan samanlainen 7A V40:ssä.
http://accessories.volvocars.com/fi-fi/V40(13-)/Accessories/Document/VCC-473200/2016
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Kiitokset tiedosta sekä lisäkiitokset ReijoM:lle ja völvöxc60:lle myös laturin linkeistä. Jos mullekin tulee tuommoinen 7 ah:n kapine,niin max parinkin tunnin kertalataus riittänee jos vaikkapa joka päivä pistää johdon päähän (siis jos alan jatkossa esilämmittämään ajastettuna autoani autokatos-paikassa)?

« Viimeksi muokattu: 23.01.2016, 09:10:24 kirjoittanut Peeveli. »
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Kiitokset tiedosta sekä lisäkiitokset ReijoM:lle ja völvöxc60:lle myös laturin linkeistä. Jos mullekin tulee tuommoinen 7 ah:n kapine,niin max parinkin tunnin kertalataus riittänee jos vaikkapa joka päivä pistää johdon päähän (siis jos alan jatkossa esilämmittämään ajastettuna autoani autokatos-paikassa)?
Kyllä tuo 7A 2 tunnin ylläpidolla riittää taatusti. Omalla 4A olen pärjännyt, kun viikonloppuna olen aamupäiväksi laittanut lataukseen :)
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa Peeveli.

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 77
  • Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita
Vaikuttaisi Volvon oman ylläpitolaturin asennusohjeen mukaan olevan niin, että se ulkoinen virtapistoke-reikä tulisi rumasti etupuskurin sivupuolelle, mustalla muoviläpällä. Katselin esimerkkejä Nettiauton uudehkoista Volvoista. Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....
V40 D4 A Business Inscription MY17

Poissa völvöxc60

  • Turbo
  • ******
  • Viestejä: 4141
  • www.vrcf.fi
Vaikuttaisi Volvon oman ylläpitolaturin asennusohjeen mukaan olevan niin, että se ulkoinen virtapistoke-reikä tulisi rumasti etupuskurin sivupuolelle, mustalla muoviläpällä. Katselin esimerkkejä Nettiauton uudehkoista Volvoista. Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....
Voihan sitä Volvolla kysäistä, että saisiko sen muuhun paikkaan. Tuossa emännän V40 se on juurikin tuolla vasemmalla puolen puskuria. Asennus on siisti, mutta hyppäähän se tuosta väristä silmään.
Sähköistä autoilua vuodesta 2020

Poissa ReijoM

  • De Luxe
  • *
  • Viestejä: 99
  • Audilla ja Toyotalla mennään
Oletteko saaneet tuon pistokkeen asennutettua muualle puskuriin, vaikkapa eteen alaritilän tienoille? Vaikuttaa vaan todella inhottavan näköiseltä rebel blue-värisessä autossa, "tökkäisee silmään"....

Omassa se on juuri Peevelin kuvaamassa paikassa mutta ei haittaa, kun auton väri on musta. Aikoinaan ostin uuden S60 Tampereen Käyttöautosta, johon pyysin laittamaan pistokkeen juuri puskurin alaosan ilmanottoaukon reunaan. Laittoivat mukisematta siihen mihin pyysin.

Onnistuu siis kyllä, jos viesti vaan menee asentajalle perille. Täällä JKLssä laturin laittoi asentaja joka varustelee uudet autot, ei siis "normaalit" asentajat.

Nykyisen auton ostin Hämeenlinnan Auto-Ilveksestä heinäkuussa ja laturin asennutin täällä JKLssä syksyllä.
Audi A6 quattro              

Toyota Corolla Touring 1,2 T

 

Elekma  Autoracing