Race.fi  Puotilan autokorjaamo

v70 d5 virta loppuu startatessa kylmänä *Ratkaistu*

• 13 Vastauksia
  • 5608 Lukukerrat

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa musti79

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
Mystinen sähkövika iski pakkasilla volvoon. -30 pakkasta webastolla hetki lämmitystä ja heti käyntiin, mutta -10 pakkasta aamulla ja suoraan kylmiltään startatessa startti pyörähti laiskasti pari kertaa jonka jälkeen startti lyö tyhjää ja tuntuu että kaikki virrat häviää autosta, mittaristo himmenee yms. No akku lataukseen pariksi tunniksi jonka jälkeen ardic päälle ja starttaa iloisesti käyntiin. No ei muuta kuin uusi akku 100Ah tilalle ja seuraavana aamuna sama juttu, startti pyörähtää laiskasti ja lyö tyhjää hetken päästä ja kaikki sähkö laitteet himmenee. Tämä siis taas kylmällä koneella ilman esilämmityksiä. Uusi akku mittaukseen ja on todistetusti ehjä ja täynnä. Mahtaako sähkö syöppö olla käynnistäessä oikosulku hehkuissa tai startissa? Tähän asti tutkittu uusi akku, auton kulutusvirta levossa (normaalin alhainen), akun jännite aamulla ennen starttausta 12,8v. samoin epäonnisten starttaus yritysten jälkeen akku näyttää täyttä latinkia. Ardicilla kun lämmittää hetken vaikka 10min niin starttaa iloisesti heti käyntiin, mutta kylmiltään ei lähde käynnistämään vaan tuntuu että kaikki virrat häviää... Autolla ajettu 320 tkm ja vm 2005
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 21:32:19 kirjoittanut musti79 »
S80 D5 vm04

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 d5 virta loppuu startatessa kylmänä
« Vastaus #1 : 22.01.2016, 13:16:43 »
Onko kaikki hehkut terveitä. Ja tietoa suuttimien paluupuolen ohivuodosta?
Ne vaikuttaa suuresti kylmänä käynnistymiseen, mutta tuohon virtojen häviämiseen en osaa sanoa mitään. Maadotuksen varmasti kunnossa?

Poissa NNH

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #2 : 22.01.2016, 13:47:34 »
Täälläkin ongelmia startissa, tosin kyseessä vm. 2004 XC70 D5 AWD. Toissa iltana -21°C ei mitään ongelmia käynnistyksen kanssa, mutta tänään aamulla oli -26°C eikä lähtenyt käyntiin lainkaan. Kun virta-avainta käänsi, starttimoottori kuului pyörivän tosi laiskasti ja mittariston valot välkkyivät päälle ja pois. Auto on tuotu vuonna 2010 käytettynä Italiasta ja silloin autoon on asennettu webasto ja uusi akku. Ilmeisesti kuitenkin alkaa olla finaalissa nyt.

Ohjekirja sanoo akusta seuraavaa:

Ohjekirjassa ei kuitenkaan ole akun fyysisiä mittoja (pituus/leveys/korkeus).

Motonetin haku tarjoaa tilalle tällaista:

Koodia: [Valitse]
Tuotenumero: 90-0039
Tuote: Bosch S5013 100Ah/830A akku P353xL175xK190

eli ilmeisesti ainakin 353 x 175 x 190 mm kokoinen akku mahtuu sille varattuun tilaan. Kaveri kuitenkin suositteli laadukkaampaa Yellow Top -akkua. Jos se on oikeasti parempi, sellaiseen sijoittaminen voisi olla hyvä idea, mutta kapasiteetiltaan sopiva olisi ilmeisesti ainoastaan tämä malli:

http://www.autostudio.fi/optima-batteries/optima-75ah-975cca.html

Koodia: [Valitse]
Mitat (PxLxK): 325 x 165 x 238 mm
Siksi kysyisinkin, onko kenelläkään tietoa, minkä korkuinen akku mahtuu kakkosmallisarjan XC70:een, eli onko tuo 238 mm liian korkea? Jos Yellow Top ei mahdu, millaista kannattaisi katsoa tilalle? Mieluummin hyvä kuin halpa ja plussaa olisi, jos sen saisi haettua vielä tänään jostain päin Helsinkiä, niin saisi auton viikonlopuksi taas ajoon.
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #3 : 22.01.2016, 14:40:01 »
Mulla on toi Boschin 100Ah. Hyvin on pelannut tässä muutaman vuoden. Tosin ihan pätkäajoa ei ole tullut juurikaan ja pakkasilla latailen välillä varmuuden vuoksi akkua, kun kuitenkin ardicilla aina lämmitän. S60:ssä toi bosch on pisin joka mahtuu korkeudesta menis ainakin sentin lisää. Tukikiinnikettä vaihtamalla/muokkaamalla ehkä enemmänkin.

Itse jättäisin ehkä Yellow Topin kauppaan ja satsaisin isoimpaan mahdolliseen tavalliseen akkuun tai ennemminkin AGM:n. Varsinkin jos lämmittimen käyttön on runsasta ja lyhyttä ajoa.
Yellow Top sitten jos tarttee saada auto aina raakana käyntiin lapista, eikä ikinä ole esilämmitysmahdollisuutta. Muutenhan siinä on vähänlaisesti amppeeritunteja.

Poissa NNH

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #4 : 22.01.2016, 14:51:58 »
Mulla on toi Boschin 100Ah. Hyvin on pelannut tässä muutaman vuoden. Tosin ihan pätkäajoa ei ole tullut juurikaan ja pakkasilla latailen välillä varmuuden vuoksi akkua, kun kuitenkin ardicilla aina lämmitän. S60:ssä toi bosch on pisin joka mahtuu korkeudesta menis ainakin sentin lisää. Tukikiinnikettä vaihtamalla/muokkaamalla ehkä enemmänkin.

Itse jättäisin ehkä Yellow Topin kauppaan ja satsaisin isoimpaan mahdolliseen tavalliseen akkuun tai ennemminkin AGM:n. Varsinkin jos lämmittimen käyttön on runsasta ja lyhyttä ajoa.
Yellow Top sitten jos tarttee saada auto aina raakana käyntiin lapista, eikä ikinä ole esilämmitysmahdollisuutta. Muutenhan siinä on vähänlaisesti amppeeritunteja.

Kiitoksia neuvoista! Minulla pätkäajoa tulee geokätköilyn takia kohtalaisen paljon. Auto seisoo yöt katoksessa ja lämmitän aamuisin webastolla ennen ajoa.

Mikä tuo isoin mahdollinen akku, joka tuohon mahtuisi, olisi? Entä tuo AGM, olisiko heittää linkkiä?
« Viimeksi muokattu: 22.01.2016, 14:54:27 kirjoittanut NNH »
Nykyinen: Land Rover Discovery 4 HSE SDV6 '16
Edelliset: XC70 D5 AWD '12, V60 D6 AWD '14, V70 T6 AWD '08, XC70 D5 AWD '04, XC70 2.5T AWD '06.
Vikakoodinlukua Helsingissä tarjolla, kysele yksityisviestillä.

Poissa V70TDI-1998

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #5 : 22.01.2016, 15:43:15 »
.....ja seuraavana aamuna sama juttu, startti pyörähtää laiskasti ja lyö tyhjää hetken päästä ja kaikki sähkö laitteet himmenee. Tämä siis taas kylmällä koneella ilman esilämmityksiä. Uusi akku mittaukseen ja on todistetusti ehjä ja täynnä. Mahtaako sähkö syöppö olla käynnistäessä oikosulku hehkuissa tai startissa? ......mutta kylmiltään ei lähde käynnistämään vaan tuntuu että kaikki virrat häviää... Autolla ajettu 320 tkm ja vm 2005
Ongelmana voi olla (kuten minulla) akkukengän ja kaapelin välisen puristusliitoksen löysyys ja hapettuminen. Jos huonosti pyörineen startin jälkeen heti menee ja kädellä kokeilee liitoskohdan/kohtien lämpötilaa, mikäli lämmön nousua on havaittavissa, on siinä vikaa. Kauempaa kaapeli ei ole lämmin eikä akun napa ole lämmin, vain kaapelin liitoskohta. Vikaa voi olla sekä plus- että miinus-kaapeleiden liitoksissa.  Vika esiintyy ajoittain, välillä kontakti voi olla hyvä, sitten taas huono. Vikana voi myös olla löysällä tai väärässä asennossa oleva akkukenkä.
Yli 300 tkm ajetussa laturin hiiletkin voivat olla lopussa tai liukurenkaat kuluneet puhki, jolloin akku ei oikein lataannu.

Poissa Itsok

• Grand Luxe Touring
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #6 : 22.01.2016, 18:28:10 »
Kiitoksia neuvoista! Minulla pätkäajoa tulee geokätköilyn takia kohtalaisen paljon. Auto seisoo yöt katoksessa ja lämmitän aamuisin webastolla ennen ajoa.

Mikä tuo isoin mahdollinen akku, joka tuohon mahtuisi, olisi? Entä tuo AGM, olisiko heittää linkkiä?

Pääsääntöisesti 100Ah on isoin mikä mahtuu, jollain merkillä voi olla 90/95 isoin mikä menee.
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900039/Bosch-S5013-100Ah830A-akku-P353xL175xK190-- tää on mulla ollu ja nyt 4 vuotta. Toki aiemmin ajoin pelkkää matkaa ja nyt lyhkäsemmässä ajossa olen käyttänyt laturia välillä apuna pakkasten aikaan.
Ja AGM
http://www.motonet.fi/fi/tuote/900502/Bosch-S6013S5A13-95Ah850A-AGM-akku-P353xL175xK190-- tämä sitten pitäisi kestää paremmin pätkäajoa ja lisälämmittimen käyttöä.

Samaten nuo pituudesta maksimimittaisia minun mielestä. Toki on varmasti useita muitankin akkumerkkejä, mitä kukin kauppa nyt sattuu myymään...

Poissa musti79

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #7 : 22.01.2016, 21:31:47 »
Virran kuluminen startti hetkellä ratkaistu toistaiseksi, eli ardic oli kiehuttanut hiljalleen jäähdytysnestettä ympäri konehuonetta ja starttiin oli kondensoitunut kosteutta, mikä yön aikana aiheutti startin jäätymisen sisältä ja oikosulun starttaus hetkellä. Kuumailma puhaltimella lämmitin vain ja ainoastaan starttia niin ei ongelmia kylmä käynnistyksessä. Lähti normaalisti hehkuttamalla. Kaapelit akulta käyty läpi ja heiluteltu, tuntuivat olevan kunnossa.
S80 D5 vm04

Poissa suden silmät

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
Vs: v70 d5 virta loppuu startatessa kylmänä *Ratkaistu*
« Vastaus #8 : 22.01.2016, 23:17:27 »
Meilläpäin oli Motonetissä ilmainen akun tarkastus.

Vielä lyötyi 641 A starttivirtaa. Viikolla oli -40 ja kerrasta käyntiin, oli kyllä tolpassa mutta akku pari päivää pakkasessa ja tuossa on pelkkä surkea säteilylämmitin...

Poissa mulugren

• Turbo
  • It is speed! Speed of hand, speed of mind
« Vastaus #9 : 23.01.2016, 16:05:35 »
Agm ilman muuta jos on pätkäajoa. Mulla on kans paljon pätkäajoa ja saattaa tulla 4 tai 5 ardic esilämmitystä pahimmillaan per päivä. Yhdessä ketjussa raati oli mieltä että ei montaa viikkoa kestä akku tommosta mut niin vain taaplasi exide 95Ah agm läpi nuo pahimmat pakkasetkin. Oli jopa -30deg pahimmillaan niin ajastimella vain ardic tulille ja prööt auto käyntiin :) Noin vuoden vanha akku. Hyvin tytyväinen asiakas.

Edit: minusta nuo yellow topit vaikuttaa hieman ylimainostetulta jenkkihuuhaalta. En kyllä maksais noin paljoa . Akkumerkeistä muutenkin todella paljon esson baari mutuilua. Esim. tuo exide saanut paljon huonoa palautetta mut kun juttelin aiheesta alaa tuntevien kanssa niin kulmakarvoja kohosi kun kyseenalaistin laatua. Vissiin volvokin antoi hiljattain laatupalkinnon exidelle..

http://www.exide.com/en/about/news/Battery-Giant-Exide-Wins-Quality-Award-From-Volvo-Car-Corporation.aspx
« Viimeksi muokattu: 23.01.2016, 16:15:22 kirjoittanut mulugren »
"We are either kings or pawns of men" ~Napoleon Bonaparte

Poissa Bliz

• De Luxe
  • *
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #10 : 24.01.2016, 10:02:24 »
No jos saa puolustella 75ah yellow toppia niin vielä löytyy tehtaan ilmoittamat starttivirrat mittarilla mitattuna piirun vajaan 5 vuoden jälkeen. 120tkm on tullut kilometrejä ja webastoon käyttötunteja 1500h joista suurin osa on lämmityskäyttöä eikä tartte ulkopuolisella laturilla latailla.

ja jos vielä tarttee tuohon autoon akku ostaa niin ihan varma että se on yellow top.

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #11 : 24.01.2016, 19:39:43 »
Mulla oli reilu 6v vanha volvo orggis akku kun auton ostin. Oli silloin ajettu liki parisataa tuhatta ja toinen ardic poltinyksikkö jo menossa. Testautin sen silloin akkuliikkeessä niin kuulemma oli uutta vastaavassa kunnossa. Kesti minunkin extreme käytössä vielä 2,5v. Ja kun oli agm niin siitäkin olisi voinu ampua rynkyllä läpi ;D

Ihan vakavasti puhuen niin minusta sori vaan vaikuttaa nuo optimat ihan klassiselta vedätykseltä. Ihan normaaleja agm akkuja kait ne on (vai perus geeli?). Kustannus syistä vissiin valittu pyöreät kennot joita ei taida muut käyttää kun jää sitä tyhjää tilaa kennojen väliin. Ostavat kennot jostain edukkaasti ja loput rahat markkinointiin. Lienekö yksikään autovalmistaja noita kelpuuttaa? No tämä on minun mielipide vain.

Poissa suden silmät

• Grand Luxe
  • **
  • www.vrcf.fi
« Vastaus #12 : 24.01.2016, 21:20:12 »
Minulla on Volvo-merkkinen akku. Lienee maailman paras, kysykää vaikka Siniseltä  :D

Poissa mulugren

• Turbo
« Vastaus #13 : 25.01.2016, 11:34:52 »
Minulla on Volvo-merkkinen akku. Lienee maailman paras, kysykää vaikka Siniseltä  :D

Yeah ;) Tätä minä juuri että niin kovasti "tämä on hyvä ja tuo on huono" juttua noista akuista. Joistakin pyydetään jopa tuplahintaa ja minusta sellaisille hinnoille ei ole perustetta. Tai ainakaan en ole löytänyt. Kaikki akut mitä mulla on ajopeleissä ollu on tainnu kestää yli 10v poislukien tuo Volvo agm 8,5v mutta käyttö onkin volvossa extremeä. tais yhden prätkän akkukin olla jo 14v vanha kun siitä vekottimesta luovuin

Futurez  Kulkukoira